Carbon-Strada- 93 [Pastori]

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

[*]]

jori kirjoitti:

Kori on tosiaan aika umpinainen, joten sadekelin kondenssiongelmat aukonpeitteen kanssa ovat ilmeisiä. Peräpäiliiin voisi porata avattavan illmareiän. Tuollaisen reiän pitäisi kuitenkin olla oikein toimiakseen aika iso, ehkä sata milliä halkaisijaltaan ja niin suojattu, ettei vettä sada sisään edes paikallaan seisovaan kinneriin. Lisäisi varmasti aukonpeitteen käyttöä, joka taas mitä ilmeisimmin lisää nopeutta.

Ensiksi onnea uudelle ajopelille "pikkuveli" Mangolta.
Onhan siellä kuuma kun ilmavirtaukset ovat pieniä mitä nyt pohjasta olevista jalka-aukkojen ja etulampunaukon kautta vähän vire käy.
Selkä on usein hiestä märkänä vaikka penkissä on isot reiät(en käytä pehmustetta)Kondessiongelmat mielestäni vähäiset.
Itse en aukkopeitettä puoleen vuoteen käyttänyt montaa kertaa(tulee tukahduttavan kuuma),kaatosateella en paljon muuloin.Pienet tihkusateet ei paljon haittaa, ei siinä kastu kun pää ,hartiat ja vähän vatsa.Kylmä ei tuu kun ei viima käy.Tässä syksyllä värkkäsin tuon tuulilasin, auttaa jonkin verran ilmavirtauksiin ja sitä kautta aukkopeitteen käyttö jäänyt vieläkin vähemmälle.eikä kasvoille viileä ajoviima käy.
Reikä peräpäässä vois hyvä olla ilma kiertäisi paremmin?? ,mutta ite jätän vielä laikan varastonhyllylle ja ajelen ilolla, selkä hiestä märkänä.

Liitteet
tuulilasi.jpg
tuulilasi.jpg (50.37 KiB) Katsottu 4660 kertaa
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Ensiksi onnea uudelle ajopelille "pikkuveli" Mangolta.

Kiitoksia vaan!

Suomeen paluun jälkeen maanantaina vein pyörän samantien talvisäilöön, mutta seuraavana viikonloppuna totesin että täytyyhän sitä nyt vielä hiukan ajaa kun lunta ei vielä ollut tullut/tulossa ja otin pyörän taas ajoon. Hakureissussa väärän kenkävalinnan takia kipeytyneet akilesjänteet vaan olivat asiasta eri mieltä enkä sitten ajanutkaan kuin kahtena päivänä töihin. Viime viikonloppuksi ajon pyörän taas vanhemmille säilöön jossa se saa nyt olla kevääseen saakka.

Nimimerkki ajarmala:n kanssa käytiin sunnutaina hiukan pyöriä vaihdellen ajelemassa ja tehtiin vähän rullauskokeitakin. Saa nähdä saako ajarmala siitä datasta laskettua mitään mielenkiintoista. Valitsemamme testisuora taisi olla hiukan lyhyen puoleinen, eikä myöskään ihan tasainen (vaikka siltä silmämääräisesti näyttikin) ja lisäksi tuuli jonkin verran (vaikkakin aika tasaisen tuntuisesti samasta suunnasta). Kaiken lisäksi testi katkesi hetkeksi takarenkaan rikkoon. Voipi olla että tehdään keväällä vielä uudet testit.

Pyörällä on nyt ajettuna reilut 700 km ja jokainen rengas on siis puhjennut vähintään kerran, melko kehto tuuria voisi jopa sanoa. Takarenkaana oleva Kojak saa siinä mielessä synninpäästön tässä asiassa, että sen puhkaisi oikein kunnon lasinsiru, se nyt kai saa periaatteessa renkaan puhkaistakkin. Toisaalta myöskään eturenkaat eivät ole suomessa vielä puhjenneet, vaikka sepelilläkin jo jonkun verran ajoin. Tilasin kuitenkin Kojakit myös eteen, kun luotto F-liteihin karisi reissussa. Velomobiel porukalle kerroin reissun eturengas episodeista ja he totesivat F-liten kieltämättä olevan hieman herkkä varsinkin märissä olosuhteissa. Sanoivat että se on kuitenkin kuulemma osoittautunut varsin hyväksi ja ihan kestäväksi kuivan kelin renkaaksi. Tiedä sitten miksi juuri F-lite olisi rei'ille altis märkänä? Epäilemättä vesi voi toimia jonkinlaisena voiteluaineena ja helpottaa piikin painumista renkaan läpi, no tiedä häntä?

Suomen mäkisemmässä maastossakin Strada tuntuisi kulkevan varsin mukavasti, vaikka todellisia kellotuksia en ole ajanut ajokeleistä johtuen. Yhden vakioreittini ihan kunnon mäissä pyörän tuntui erityisemmin polkemattakin kiihtyvä 70 km/h vauhteihin, pohjat 74 km/h tässä vaiheessa. Vaihdoin eteen 56 hampaisen ison eturattaan, ettei välitykset lopu aivan kesken alamäissä. Nyt saa poljettua noin 55 km/h vauhdit ilman liiallista rauhattomuutta ajossa.

Stradaa tuli testattua ihan kunnon sateessa ja tuulessakin, aukkopeitteen kanssa pysyi kyllä ihmeen hyvin kuivana. Sateessa kyllä huomasi että pää on ulkona, sen verran kovaa tuli pisarat päin näköä, se siis suorastaan rajoitti ajonopeutta. Väkisinkin tuli mieleen, että kokokate olisi noissa keleissä kova sana. Varmasti myös tuosta Velonautin tuulilasista olisi iloa, sellainen täytyy varmaan viritellä tässä talven aikana. Kova tuuli otti aika paljon kiinni. Sen huomasi, että varsinkin yli 40 km/h vauhdeissa saa kovalla tuulella olla aika tarkkana että pysyy suurin piirtein ajolinjalla. Kovalla tuulella täytyy kyllä seurata pykälää aktiivisemmin autoliikennettä ja ottaa reilusti tilaa ajoradalta.

Ajarmalan kanssa kun oltiin ajelulla, niin oli hienoa nähdä Strada toisestakin perspektiivistä liikkeessä. Silloin päivä jo hämärtyi ja havaitsin, että tuo taivaan/vaaleansininen väri katoaa taustaa kyllä varmasti helpommin kuin joku keltainen. Toisaalta valot olivat sellaisessa hieman hämärässä jo niin dominoivat ettei tuolla värillä siinä vaiheessa niin väliä ollut. Takavalo yhdessä heijastimen kanssa oli kyllä kieltämättä melkoisen hyvä ja näkyvä.

Hieman jo askartelin valkoisesta heijastin kalvosta kuvioita pyörän kylkiin, täytyy ottaa kuva kun se näpertely valmistuu.

No tässä mietteitä tältä erää, jatkoa seuraa ennemmin tai myöhemmin.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Ajarmala sain rullauskokeista laskettua seuraavia suureita, lainaus Arin yksityisviestistä:

Rullauskokeita 4.12.2011, Nummela Enäranta
Ajopeli Strada
Syyskeli, märkä asfaltti

Lämpötila 3 °C
Pyörän paino 31 kg (tarkennatko painon)
Ajajan paino 95 kg (tarkennatko painon)
Yhteismassa 126 kg
Etupyörä 1,1 kg
Takapyörä 1,1 kg
Pinta-ala 0,41 m2

Noilla yllä olevilla sain tuloksiksi:
Vierintäkitkakerroin 0,004300892
Ilmanvastus, CdA, m2 0,136165858
Tuuli, m/s 1,522023641
Kaltevuus, m/m -0,002585499

joista
Cd 0,332111849

Mutta siis saisitko tarkennettua nuo massat ja niissäkin kokonaispaino on se merkitsevä...
Löysin GPS:n lokista 9 käyttökelpoista rullausta, mutta hitaalla alkuvauhdilla tehtyjä olisi saanut olla muutama enemmän, nyt on vain kaksi kun taas suurella yli 10 m/s nopeudella on tehty viisi.

Ylläolevat massat oli suuruusluokassaan hyvät (kuski ennemmin noin 98 kg, pyörää en ole vielä punninnut), joten laskentatuloksetkin on varmaan tarkkuuden nimissä riittävät.

Mutta siis suuruusluokaltaan nuo tuntuisivat olevan järkevät, ajarmalahan oli keväisellään euroopan turneella mitannut Mangolle käytännössä saman ilmanvastuksen, lisäksi netissä on näkynyt Mangolle vastaavan suuruisia arvoja. Olisin toki toivonut että Stradan ilmanvastus olisi himpun pienempi kuin Mangolla, mutta minkäs teet ;) No toki noissa mittauksissakin on jonkin verran epävarmuutta, ja niinkuin yllä on todettu hitaan alkuvauhdin rullailuja olisi saanut olla enemmän. Itseäni myös häiritsee tuo tuulisuus, harvoin se tuuli kuitenkaan on erityisen vakio (vaikka tuolloin se näppituntumalta sitä oli). Optimistix:n rullauskokeiden mukaanhan varsin pienetkin, jopa lähes huomaamattomat ilmavirtaukset tekevät helposti ison eron tuloksissa. Ajarmalan kanssa sovittiin että otetaan keväällä kokeet uusiksi toivottavasti paremmissa olosuhteissa.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Lauantaina tuli velomobiilikausi avattua ja sunnuntainakin tuli ajettua. Tänään tuli lisäksi ajettua töihin, yöllä oli ollut vajaa viisi astetta pakkasta ja paikkapaikoin oli kyllä liukasta. Ensimmäisessä liikenneympyrässä kolmipyöräluisua ja sen jälkeen rauhoitin vähän menoa. Kojakit täysin sileinä ei oikeen sovellu jäälle. Yhdessä mäessä täyty nousta pyörästä pois että pääsi ylös kun ei pito millään riittänyt. Hieman liian ajoissa tuli ehkä kausi aloiteltua, mutta ei malttanut oottaakaan.

Tuulilasin virittelin paikoilleen ja lisäksi tuli heijastinteipillä tehtyä hiukan uutta näköä pyörään, täytyy jossain vaiheessa ottaa oikeen kuva.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja PW »

Hyvä, aurinko alkaa herätellä velomobilistejä :D Laitoin siulle yv:n.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

1200 kilometriä rupeaa olemaan mittarissa. Tänään tuli hieman testailtua kuinka se Strada oikeen kulkee, koko 95 km lenkillä keskinopeus oli noin 36 km/h. "Vapaan" vauhdin osuudella elikkäs maantienlaidassa tuli ajettua noin 83 km, sillä osuudella keskinopeus oli 38,3 km/h. Hiukan jäi 40 keskinopeudesta, mutta ei sekään vastaavalla matkalla mikään mahdoton ajatus ole, matkasin kuitenkin vielä sellaisella mukavalla temmolla, viimeinen rutistus jäi käyttämättä. Ja onhan vielä vähän kylmäkin, mitenköhän se lämpötilan ja ajovastusten suhde nyt menikään... Paljon riippuu keskinopeus kyllä reitistä, tuossa "vapaan" vauhdin osuudessakin on aika monta risteys- ja liikennevalopysähtymistä, ne näkyy keskinopeudessa välittömästi. Mittari ei sentää ota pysähdyksissä oloaikaan mukaan keskinopeuteen mukaan, mutta kinnerin kiihdyttämisessä matkavauhtiin menee oma aikansa.

Kevyenliikenteen väylillä nopeutta rajoittaa näkyvyys/tasaisuus/mutkaisuus/jne. kuten muut kulkijat niin paljon, ettei niillä kulkiessa kinneristä ole ainakaan nopeushyötyä. Se kun on vielä sen verran leveä ja kääntösädettäkin on jonkun verran niin mutkissa sun muissa pitää hidastaa hieman normaalia enemmän. Voisi sanoa että kevyen liikenteenväylillä kinneri menee suorastaan hukkaan, niillä ajamiseen sitä ei kannata ostaa.

Autoilijat on tähän mennessä huomioinut kinnerin hyvin, maantiellä tuolla tulee ajettua kuitenkin ainakin osa pyörästä ajoradalla, mutta vielä autot eivät ole ajaneet väkisin ohi, vaan ovat odottaneet takana selvää ohituspaikkaa. En tiedä luulevatko mopoautoksi, ehkä niiden yleistymisessä on jotain siis hyvääkin? Risteysalueilla kinnerin on myös hyvin huomioitu, eikä vaaratilanteita ole ollut. Kop kop...

Hymyileviä ihmisiä tulee kyllä kinnerillä ajaessa vastaan selvästi enemmän, tiedä mistä johtuu :wink:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja PW »

Kovaa on kyyti, ei voi muuta sannoo :mrgreen:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

Hiukan jäi 40 keskinopeudesta, mutta ei sekään vastaavalla matkalla mikään mahdoton ajatus ole, matkasin kuitenkin vielä sellaisella mukavalla temmolla, viimeinen rutistus jäi käyttämättä. Ja onhan vielä vähän kylmäkin, mitenköhän se lämpötilan ja ajovastusten suhde nyt menikään... Paljon riippuu keskinopeus kyllä reitistä, tuossa "vapaan" vauhdin osuudessakin on aika monta risteys- ja liikennevalopysähtymistä, ne näkyy keskinopeudessa välittömästi. Mittari ei sentää ota pysähdyksissä oloaikaan mukaan keskinopeuteen mukaan, mutta kinnerin kiihdyttämisessä matkavauhtiin menee oma aikansa.

Lujaa tuntuu kinneri liikkuvan, HIENOA ! :D Keväällä ei tunnu kinneri kulkevan niin hyvin kuin keskikesällä.Karkea asfaltti,(nastat rouhineet)kylmä keli, (navat jäykät)ja ajamattomuus (kuski huonossa
kunnossa vielä(ainakin ite) Niin kesempänä tuo 40km/h keskari ei sulle ongelma.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja irakas »

Tosi muhkeesti tuntuu Strada kulkevan. :mrgreen:

Jalankulku/pyöräteillä velomobiileilla ajavien olisi nyt tärkeätä muistaa antaa aina hyvissä ajoin kuuluva äänimerkki kohdatessaan muita samaan suuntaan hitaammin kulkevia vaikka kulkisivat kuinka tien reunaa pitkin. Jyväskylässä olen monelta taholta kuullut moitetta, kun paikallinen Quest-ajaja on säikäyttänyt ihmisiä ajamalla takaapäin lujaa ohitse. Hyvät velomobiilit kulkevat niin äänettömästi, että ohi suhahtaessaan säikäyttävät ohitettavia vaikka mitään vaaraa ei olisikaan. Kuitenkin monet väittävät, että se meinasi ajaa päälle.

On suuri vaara, että velomobiilien ajovapauksia rajoitetaan, jos niillä ajajat eivät kunnolla varoita muita kulkijoita.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja tavasti »

irakas kirjoitti:

Jalankulku/pyöräteillä velomobiileilla ajavien olisi nyt tärkeätä muistaa antaa aina hyvissä ajoin kuuluva äänimerkki kohdatessaan muita samaan suuntaan hitaammin kulkevia vaikka kulkisivat kuinka tien reunaa pitkin.

Ja jos käytät äänimerkkiä niin paljon, että kaikki varmasti kuulevat aletaankin valittaa siitä kun on niin kauhea öykkäri että toitottaa torvea jatkuvasti.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja jori »

Tässä pitää huomioida äänimerkin assosiaatiot. Tavallinen soittokello tai kovaääninen torvi, antavat vaikutelman, että torvi on tulossa, tai vähintäänkin röyhkeä ja oikeuksistaan kiinni pitävä pyöräilijä. Lasten vinkulelu on hyvä ja antaa positiivisen assosiaation, mutta kuuluu huonosti. Rämisevä lokasuoja on paras. :)
Kovaäänistä torveakin voi käyttää niin monella tavalla. Sellainen ta ta ta ta ta on paljon miellyttävämpi. kuin tööt tööt. :D
Tuolla on pohdintaa tähän liittyen:
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... set#p12969

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja terppa »

Äänimerkin kanssa on vähän sama koiran ulkoiluttajien kanssa, toiset kiittää, että soittaa ja toiset katsoo murhaavasti vaikka haukku kulkee toista laitaa ja isäntä toista ja naru välissä... Jotenkin tuntuu, että suomalaisessa liikennekulttuurissa äänimerkiin ei ole totuttu tai siihen ei haluta suhtautua "varmuuden vuoksi varoitteluna". Ihan tulee mieleen, että stereot voisi veloon asentaa niin olisi taustahälyä, harmi vaan, että se häiritsee omaa havainnointia.

Hyvin olet Stradan saanut kulkemaan, vähänkö polttelee saada omalle työmatkalle samantyylinen laite. http://www.velocraft.fi/ -kautta saattaisin pariksi viikoksi vuokrata sellaisen loppukesästä jos se vaan on mahdollista, saisi testailla rauhassa.

Velomobiilin lukitsemismahdollisuudet pitäsi tutkia kun toistaiseksi ainoa kesäsäilytyspaikka olisi pohjolan tallissa...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Lokasuojan räminän lisäksi ääni voisi olla joku "hassu", lehmän ammuminen tms. Tavallinen tööt tööt tai ring ring kuulostaa vähän tiukkapipoiselta suomalaiseen korvaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja jori »

Se hollantilainen iso pyöränkello, joka sanoo blonggg on myös parempi, kuin nämä suomalaiset kireämmänääniset. Liekö evoluution tulos siinä pyöräily-ympäristössä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Äänimerkki on tosiaan vähän sellainen kaksiteräinen miekka, minulla on Stradassa torvi ja lisäksi kilikello hieman neutraalimpana merkinantovälineenä. Kilikelloa ei olla pääsääntöisesti kuultu ainakaan tarpeeksi ajoissa, torvi on ehkä vähän radikaali eikä silläkään tunnu olevan aina toivottua vaikutusta. Sitä ei kyllä voi olla kuulematta, mutta ihmiset ei oleta kuulevansa sellaista ääntä kevyenliikenteen väylällä ja eivät silloin noteeraa sitä ollenkaan, vaan ajattelevat että se kulluu jostain autoliikenteen seasta. No joka tilanteeseen auttaa reilu vauhdin pudotus ja hiljaa ohi ajaminen, mikä ei kylläkään ole kovin sujuvaa liikkumista. Sen takia olenkin koittanut vähän hakea ajoreittejä uusiksi niin, että tulee ajettua ajoradalla aika paljon.

Lukitseminen riippuu varmaan hieman kinneristä, itse olen nyt vain laittanut pienen U-lukon takarenkaan läpi ja sitten pidemmäksi aikaa parkkiin jättäessä laittanut aukkopeitteen päälle, mikä toivottavasti vähentää kiinnostusta. Strada on niin iso ettei se mahdu kuin isoimpii pakettiautoihin sisään ja se on hankala kantaa yksistään. Takarenkaassa oleva lukko estää ajamisen ja lisäksi takarenkaan irroitus on niin hankalaa ja vaatiin oman työkalunsa ettei sitä tule varmasti tapahtumaan. Ja eipä sillä ilman takarengastakaan ajeta. Luulen että jos sen joku varastaa niin sitten se on tilauskeikka, ja sitä varten on sitten vakuutus kunnossa. Mutta en kyllä usko että näitä ollaan ensimmäisenä varastamassa kun ovat kuitenkin niin harvinaisia eivätkä sitä myöten kovin helposti realisoitavia.

Vastaa Viestiin