Carbon-Strada- 93 [Pastori]

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja irakas »

Onnittelut, ettei pahemmin käynyt!

Tulin juuri parikymmenen km:n lenkiltä SH26:lla, jossa on tällä hetkellä edessä nastarenkaat ja takana suht. sileä rengas. Lämpötila oli juuri nollan yläpuolella ja paikoitellen oli sohjoa ja jäätä. Paikoissa, joissa jään pinta oli epätasainen, muljahteli takarengas sivuille vaikkei sutinut. (Johtuu varmaankin sähköavusta). Päätin hankkia heti maanantaina taaksekin nastarenkaan. Luulisi ajon rauhoittuvan. Hirveetä ryttyytystä se on joka tapauksessa, kun pyörätiet ovat täällä tällä hetkellä niin huonossa kunnossa.

Takajarrun olen jättänyt kokonaan pois, ja etupyörissä on erilliset jarrut, joka ratkaisu toimii hyvin, ja on tehnyt nojakin paremmin hallittavaksi.

Arvelen, että ajo-ominaisuudet ovat jonkin verran muuttuneet etukuomun asentamisen jälkeen. Ainakin painopiste on siirtynyt eteenpäin, painaahan kuomu ( En löytänyt painoa täältä http://www.ebay.com/itm/Recumbent-Bicyc ... 7675.l2557.) kilon kahden välillä, ja on aivan keulassa. Nostaa siis perää ja pienentää sen pitoa.

Liitteet
SH26 2.1.2016.jpg

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Harmittelut miunkin puolesta Stradasta. Maalauksesta teki mieli sanoa että jos aikomus on 2-komponenttimaalilla maalata ja on sinut sen kanssa että lopputulos ei pääse täydellisesti samalle tasolle alkuperäismaalin kanssa niin ehdottomasti kannattaa se tehdä itse. Rahallinen säästö on valtava. Nimim. Questin maalannut.

Täytyy vain pitää huoli että tila on kuiva, että sumutusetäisyys on sopiva ja maalipinnan ja suojapaperin reunakohdat maalataan vähän kauempaa että tulee tasainen siirtymä värisävystä toiseen. Myllytysaineella (niin hieno kuin mahdollista, ei karkeita) ja käsin liinoilla saa tosi hyvin tasaista pintaa maalauksen jälkeen. Mulla ei ollut mitään kokemusta automaalauksesta ennen Questia ja ihan hyvin se meni kun kattoi Youtubesta videoita, kyseli kavereilta ja luki aineista ja maalaustekniikasta etukäteen puoli päivää.

Noissa vanhemmissa vain taitaa olla laminointi niin en sitten tiedä onko joku muu maalivaihtoehto parempi.

Quest Carbon -2015

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ite selvittäisin lähimmän ammattiopiston automaalareiden innon - vois olla hyvä oppimiskohde maalata = joten hinta voisi olla asiallinen.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Hyviä huomioita tosiaan tämän nykykinnerirakenteen rajoitteista. Se on kuitenkin vielä tätä nykyä se nopein rakenne, joten sen takia varmaan suosiossa. Ja vaikea se taitaa olla kuvitella että neljännellä pyörällä alisää nopeutta saataisiin. No eihän nopeus tietenkään ole kaikki kaikessa, mutta monelle merkkaa paljon ja sen takia tehdään kompromisseja.

ajarmala kirjoitti:

Toisaalta, Stradat eivät hollantilaisina varmaankaan tajua, miten liukasta täällä pohjoisessa Suomen maassa voi olla. Olen yrittänyt tätä tolkuttaa myös Milanilleni ja se on suostunut siihen, että sitä ei näin talvisaikaan viedä ulos kylmettymään.

Joo no mutta lopulta kuskin virheestä on turha syyttää pyörää. Meillä on kanssa hieman erilainen käyttöprofiili noilla kinnereillä, itselle on aina aika iso kynnys lähteä töihin jollain muulla kun kaikki vaihtoehdot ovat hitaampia/hankalampia/kalliimpia/tuovat elämään lisää aikataluja tai jokin näiden yhdistelmä. Muutenhan tuo kinneri olisi loistava talvipyörä, mutta takarenkaan pito-ongelma, kolme rengasuraa lumessa ja maavaran loppuminen rajaavat talvikäytön vain hyville talvikeleille.

vaaka kirjoitti:

Käytätkö jotain huurunpoistoainetta? Entä silmälaseja? Jos silmälasit, seuraavan kannattaa olla Essilor Optifog linsseillä ja Optifog aktivaattoria päälle, niin huurtuminen vähenee merkittävästi. Tai piilarit. Bembölessä on joo melkoinen mäki, vaikka isompi Jorvin sairaalan vierestä meneekin. Onneksi kävi lähinnä kunnialle kolhut.

Ajolasit on silmien suojana melkeimpä aina, nykyiset on vahvuuksilla, mutta ilmankin oikeastaan pärjäisi. Onhan ne tuollaisina nollan tuntumat sadepäivinä hankalat kun menevät niin helposti huuruun ja nykyvyys heikkenee, mutta vaihtoehtojakaan ei paljoa ole. Täytyy pitää mielessä tuollaiset Essilorit ja terpan ehdottamat laskettelulasitkin jatkoa ajatellen.

terppa kirjoitti:

Harmi juttu, onneksi ei käynyt pahemmin, syö miestä tietenkin (ainakin itsellä rupesi syömään jo kyljellään luistellessa) mutta me voitaisiin perustaa kinneristien kattokerho :mrgreen: mukaan pääsisi vaan täyden kaadon tehneet :) tietyllä tapaa unohtumaton kokemus mutta huumori rupeaa kukkimaan vasta haavojen umpeuduttua :oops:

Hyvin sanottu, tunnistin tunteen. Joo ilman muuta kerho pystyyn ;)

PW kirjoitti:

Hyvää ettei käyny pahemmin - päivitys onnettomuusketjuun?
Joku teeitemies vois kysyy: Paljonko maksaa Strada tänään?

Täytyisi varmaan joo onnettomuusketju päivittää kun kerkiää.
Teeittemies voi tulla hakemaan kinnerin 2900 €:lla nykykunnossa. Ei viitti ihan ilmaiseksi kuitenkaan antaa. Ennen onnettumuutta olin funtsinut sellaista 3500€ hinnaksi. Varmaan tuon luokan hinnalla koitan sitä kaupata korjaamisen ja maalauksen jälkeenkin.

Pastori kirjoitti:

Ite selvittäisin lähimmän ammattiopiston automaalareiden innon - vois olla hyvä oppimiskohde maalata = joten hinta voisi olla asiallinen.

Hyvä vinkki, täytyy pitää mielessä kun rupeaa hintoja maalaukselle kyselemään.

Irrotin viikonloppuna yläosan pois, mutta en kerinnyt vielä laminointia aloittamaan. Ei onneksi paljastunut uusia vaurioita, kun pääsi paremmin tutkimaan.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Semmoinen huomio jäi ajalta ennen onnettomuutta muuten kirjoittamatta, että keväällä Pieterin loppuunmyynnistä ostamani Risse Genesis iskarin päästi öljyt ulos joskus vuodenvaihteen tienoilla. En tiedä vaikuttiko pakkanen asiaa, mutta tapahtumahetkellä oli muistaakseni vajaan 15 asteen pakkanen. Tällä hetkellä iskari on Hollannissa Wim Schermerillä takuuhuollossa, joten sen puolesta ei ole valittamista. Wim kuitenkin sanoi että iskaria pitäisi huoltaa 400 ajotunnin tai 2 v välein (kumpi tuleekaan ensin vastaan) ja huollon hinta oli 45 €. Eli parempaa vaimennusta ja säädettävyyttä ei ihan ilman taka-askeleita saa, kun hultotarve lisääntyy eksponentiaalisesti alkuperäiseen iskariin verrattuna ja lisäksi toimintavarmuus ei tämän kokemuksen mukaan ole välttämättä kovin hyvä.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Nykyistä ajolasiasi saatat pystyä auttamaan myös sateessa ja sumussa höyrystymistä vastaan sopivalla höyrynpoistoesteellä. En ole käyttänyt itse, mutta olen kuullut hyviä kokemuksia tuotteesta, joonka nimessä on cat crap. Olikohan Anti cat crap koko nimi? Muitakin aineita on, mutteivat taida yltää Esiilorin linssi plus sille optimoitu aine parille mikään erillinen aine. En voi tosin varmaksi sanoa, kun kaikkia aineita en ole käyttänyt.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Pastori »

vaaka kirjoitti:

mutteivat taida yltää Esiilorin linssi plus sille optimoitu aine parille mikään erillinen aine.

OT: mutta paskinta mitä mun 45v uralle rillien kanssa on osunut on Essilorin superkalliit superpaskat linssit. KAIKKI pinnat lähti reilussa vuodessa ja valmistaja oli sitä mieltä ettei ole niiden ongelma. IKINÄ en hanki Essilorin linssejä. En voi oman kokemuksen perusteella myöskään suositella muuta kuin pysymistä niistä mahdollisimman kaukana. Hoyat on oleen nyt kahdet sen jälkeen. Hyvin on toimineet.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kaksi vuotta käytössä ja ainoa ongelma on näön muuttuminen, eli ajaa täysin asiansa urheillessa.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Hiljaa etenee korjailu, kun ei ole nyt aikaa oikein ollut. Jotain pientä olen kerinnyt kuitenkin tekemään ja tänään purin ja tarkastin toisen puolen etujousituksen. Se olikin hyvä kun edellisestä kerrasta oli varmaan noin 3 vuotta ;) Purkaessa paljastui että toinen iskarin jousista oli mennyt kahdesta kohtaa poikki. En sitä ollut ajossa kyllä mitenkään huomannut, mutta kyllähän se varmaan jossain vaiheessa olisi ruvennut tuntumaan.

Laitoin velomobielilta molemmille puolille uudet jouset tilaukseen niin saa ne sitten vaihdettua jossain vaiheessa. Saksan velomobiilifoorumilla ovat kovasti puuhailleet elastomeerien kanssa, mutta se projekti tuntui vielä olevan vähän vaiheessa, joten en ruvennut sellaisia hommaamaan. Olishan noita varmaan Sinneriltäkin saanut jonkunlaisia elastomeerejä, kun eikös velowagonikin ollut elastomeerit laittanut Mangoonsa?

No mutta mennään nyt uusilla teräsjousilla, kun olen niihin itse ollut ihan tyytyväinen (hajoamista lukuunottamatta).

Mutta suosittelen kuitenkin kinnerikuskeille että edes silloin tällöin tarkastavat jousituksen tilanteen, nimittäin myös jonkun verran ruosteetta oli tuonne ilmestynyt, putsaaminen ja rasvaaminen ei varmaan ainakaan haitaksi ole. Homma on lopulta myös aika pienitöinen ja nopea, joten senkään takia ei kannata noita vierastaa.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Hyvä tietää että saattavat katketakin! Itsellä on toinen puoli öljyttynä ja toisesta valeltu kaikki pinnat litiumrasvalla. Pystyy sitten ajan kanssa vertailemaan miten on eroa kulumisessa.

Quest Carbon -2015

VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

TMS kirjoitti:

Olishan noita varmaan Sinneriltäkin saanut jonkunlaisia elastomeerejä, kun eikös velowagonikin ollut elastomeerit laittanut Mangoonsa? .

Jep. Elastomeerit vaihdoin vuosi sitten ja oon tykännyt kovasti. Loppui tui jongaaminen mutkissa selvästi. Ja tuli myös sporttisempi fiilis. :wink:

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Pastori »

No niin.

Tilanne näyttäisi nyt pikkuhiljaa siltä että tämä kinneri siirtyisi mun työmatkakulkineeksi. Syyskuun aikana sitten kertoilen miltä alkaa tuntumaan ja kuinka homma etenee.

Ihan pittiriittinen kinnerikuume siis vaivaa.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Pastori kirjoitti:

No niin.

Tilanne näyttäisi nyt pikkuhiljaa siltä että tämä kinneri siirtyisi mun työmatkakulkineeksi. Syyskuun aikana sitten kertoilen miltä alkaa tuntumaan ja kuinka homma etenee.

Ihan pittiriittinen kinnerikuume siis vaivaa.

Oho ohoh. Hieno homma.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Pastori kirjoitti:

No niin.

Tilanne näyttäisi nyt pikkuhiljaa siltä että tämä kinneri siirtyisi mun työmatkakulkineeksi. Syyskuun aikana sitten kertoilen miltä alkaa tuntumaan ja kuinka homma etenee.

Ihan pittiriittinen kinnerikuume siis vaivaa.

Mahtava homma! Ei siihen kinnerikuumeeseen oikein mikään muu auta, kuin kinnerin hankkiminen :wink:

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja jori »

Onneksi olkoon rohkean askeleen ottamisesta nojapyöräilyn saralla. Toivottavasti tämä ei kokonaan kuihduta Joensuun nojapyörätehtaan tuotantoa innovatiivisten ja ennakkoluulottomien nojapyörätuotteiden suoltajana, vaan ainoastaan siirtää painopistettä katettujen nojapyörien suuntaan. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin