Carbon-Strada- 93 [Pastori]

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja samuel »

Pastori kirjoitti:
jori kirjoitti:

Jos nuo kuvassa näkyvät naarmut ovat ne, joiden peittämisestä on ollut puhe, voit mielestäni keskittyä ajeluun. Eivät vaikuta merkittävästi aerodynamiikkaan. :mrgreen:

Joo. Onneksi saatiin tää sininen sieltä lännestä itään.

On siellä muuallakin pieniä korjattuja kohtia. Ei todellakaan mitään merkitystä ajamisen kannalta. Tämmöinen vähän kulahtanut look and feel on toki tämmöiselle quick and dirty osaston jätkälle oikein sopiva. Mutta - olishan se toki kerrankin kiva kun olis viimeistellyn näköinen rakkine. Pitää selvittää se maalauksen hintalappu. Ja sehän on ohjelmassa vasta talvella.

Tarviiko kinnerin olla yksivärinen?
Olisko ideaa että suunnittelisi jonkun grafiikan ( liekit, vektorigrafiikkaa, mitä vaan) joka maalattaisiin juuri noiden narmujen kohdalle?

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja PW »

Joo kelpaa miullekin katella tollasena mutt jos haluut viimestellä, käviskö tarrapinnalla korjaus?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Pastori kirjoitti:

Hirvittävä epäilys siitä, ettei mun kinneröinnistä ehkä tule mitään alkaa hälvetä, kun vaihdoin ne helvetinkoneen saikarat (pitkät kammet) normaalimittaisiin. Huh huh. On se ihmeellistä miten sitä tottuu muutamassa vuodessa lyhyempiin. Tuntui kyllä todella kulmikkailta ne pitkät. Jostain syystä pystyn ihan sujuvasti pystärillä ajelemaan kyllä pidemmillä kammilla. Johtuisko siitä, että ruho on siis kuiteskin vaan persauksesta kiinnitetty pyörään ja polkimiin. Nojiksessa on kuiteskin aika tarkasti kaikki paikallaan hiusmuotoilusta varpaankärkeen - joten pienikin muutos tuntuu heti oudolta?

Enivei. Ei mitenkään pitkiä pätkiä ole vielä ajeltu mutta tässä ehkä tärkein löydös. Ihan sama fiilis tuli kuin aikoinaan ekalla kertaa nojapyörällä - että miten tää voi olla näin jumalattoman kivaa. Todella hauskaa puuhaa siis.

Ajelin muutaman metrin myös Questilla. Hieno pyörähän sekin on.

No hyvä jos rupeaa homma toimimaan ja tuntumaan omammalta. Sitten sen eron kattamattomiin vasta huomaakin kun saa vauhtia lisää.
Onko keskiön sijainti nyt lähellä minun säätöjä kun vaihdoit lyhyemmät kammet?

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja vph »

Vai ryssänsininen :shock: . Hemmetin hieno väri. Tässä mun ehdotus sinipohjaiseksi maalausteemaksi, jota parempaa ei ole keksitty. Tuo toimisi velomobiilissakin loistavasti.

Gulf-Racing-Livery-by-CAM-SHAFT-for-the-Porsche-911-Turbo-19-800x480.jpg
Gulf Racing Model.jpg
Gulf Racing Model.jpg (20.22 KiB) Katsottu 6920 kertaa

Myös itselläni on Gulf teemalla rullaava maantiefillari. Ryssänsiniseksi sitä ei vielä ole nimitetty, mutta kai sekin päivä vielä koittaa:
Kuva

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Vaalea likaisen siniharmaa ja vaalea likaisen keltaruskea olivat sävyjä millä oli maalattu hyvin paljon julkisia tiloja ollessani pikkupoika. Tämän vuoksi inhosin teininä nuita "vanhanaikaisia" värejä, mutta nyt olen nostalgiafiiliksissä alkanut tykkäämään niistä. Maalasin flevonkin tuolla tupakin kellastamalla sävyllä :D
Ammattikielellä nuo on vissiin murrettuja värejä ja niiden käytölle on kustannusperuste, koska likaiset sävyt peittävät hyvin = vähemmän työaikaa ja vähemmän maalia.
Kuva

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Pastori »

TMS kirjoitti:

Onko keskiön sijainti nyt lähellä minun säätöjä kun vaihdoit lyhyemmät kammet?

Sulla on hitusen pidemmän jalat. Siirsin keskiöä ehkä noin reilun puolitoista senttiä taaksepäin plus 170 > 120 kampien pituuden muutos.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Pastori »

vph kirjoitti:

Vai ryssänsininen :shock: . Hemmetin hieno väri.

Jos nyt en väärinpäin tullut koulunpenkkiä kuluttaneeksi - niin tämä kyseinen väri on toki laajemmaltikin tunnettu ja siirtynyt sitten uskonnon mukana (kun kirkot jakautuivat lännen ja idän kirkkoihin) Venäjälle. Samaa sävyähän ne on Kreikan ikkunankarmit kuin Karjalankin - samaa pahuutta siellä karkoitellaan.


http://www.coloria.net/kulttuurit/kristinusko.htm

Sininen

Sininen liitetään jossain määrin neitsyt Mariaan ('taivaan kuningatar', sininen lilja). Joissakin kirkkoyhteisöissä sininen on kuninkaan väri ja sitä käytetään erityisesti adventtina. Kristityille roomalaisten inhoamasta tummansinisestä (caeruleus color) tuli tärkeä väri, joka symbolisoi kristinuskon voittoa pakanallisista, punasävyisistä jumaluuksista.

Ortodoksisessa kirkossa sinistä käytetään liturgisena värinä 'Jumalan synnyttäjän juhlissa' sekä itsenäisyyspäivänä, jolloin liturgisen puvuston väri on taivaansininen. Viimekertaisissa liturgisissa uudistuksissa luterilainen kirkko otti käyttöön liturgiseksi väriksi myös sinisen (tavallaan violetin alavärinä).

Sekä läntisessä että Bysantin taiteessa neitsyt Maria kuvattiin yleensä sinisissä (yleensä vaaleansinisessä tai keskisinisessä; harvoin tummassa). Sinisen sanotaan symboloivan puhtautta, mutta sen käyttöön on tarjottu myös käytännön syitä: keskiaikaisissa maalauksissa, jossa Kristuksella oli yleensä punaista ja Juudaksella keltaista; tai taivaan sanansaattajalla kullan väriä tai keltaista, neitsyt Marialle jäi sininen. Myös väripigmenttien arvolla saattoi olla merkitystä: olihan ultramariininsininen kallein väriaine, jota haluttiin käyttää kunnioitettavien asioiden kuvaamiseen. Portugalilaisissa kuvissa neitsyt Maria kuvataan usein tummanpunaisessa tai purppurassa.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ja vielä tästä pyörän sinisestä väristä.

Alunperin mä ajattelin että pyörä pitää ehdottomasti maalata eri väriseksi - että tulee selväksi että se on nyt eri tyypillä. Ja luonnollisesti koska on tullut kaikenlaista graafista juttua tehdyksi - niin jokin kiva graffa tieteskin.

Noo. Koska olen nykyään vähemmän jyrkkä - niin pitää tunnustaa että toi sininen väri on kyllä aika hieno. Samoin toi Teron muinoin tekemä valkoinen raita on aika kiva (tossa kyljessä taaksepäin nouseva).

Kuva

En ehkä yt ihan identtistä rupea puuhaamaan - mutta riskinä on että pyörä pysyy sinisenä ja siihen tulee valkoista raitaa. Onhan se vähän liian kotimaista ehkä väritykseltään mutta ei anneta vihapuheiden häiritä tässä vaiheessa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja PW »

Kunhan ett vaakunaleijonaa siihen laita :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: RE: Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:

Kunhan ett vaakunaleijonaa siihen laita :wink:

Siitähän se ajatus sitten lähti Kuva

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kuva

Valokuva perjantain tapahtumasta Joensuun polkijoiden ig tililtä kaapattuna.

Olin jo näköjään kerinnyt vetää pyöräremppa haalarit päälle. Oli hyvät vilakassa illassa.

Kuvassa oikealla tuleva kuski.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Pastori kirjoitti:
TMS kirjoitti:

Onko keskiön sijainti nyt lähellä minun säätöjä kun vaihdoit lyhyemmät kammet?

Sulla on hitusen pidemmän jalat. Siirsin keskiöä ehkä noin reilun puolitoista senttiä taaksepäin plus 170 > 120 kampien pituuden muutos.

Ehkä pitää sentti siirtää vielä. Ei pyörinyt niinkuin olen tottunut. On se tarkkaa.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Entäs penkki, piditkö paikallaan vai nostitko etureunaa?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Pastori »

TMS kirjoitti:

Entäs penkki, piditkö paikallaan vai nostitko etureunaa?

Pidin sitten paikoillaan enkä siirtänyt enää polkimiakaan.

Huomenna pitää tutkia että missä vika kun on tämmöinen voimansiirto ongelma. Lieneenkö kyse takavaihtajan säädöstä vai ketjun pituudesta - vaiko ketjuputken jostain mystisestä asiasta.

Tässä on nyt siis vaihdettu polkimet - noissa uusissa on niiden vakiorattaat paikallaan = 50 hamppia isooin kun siinä aiemmin oli se 56.

No enivei. Ilmiö on tämmöinen.

Isoilla vaihteilla niinkuin hyppäisi ketju - muttei se kuiteskaan paukahda niinkuin se oikeesti hyppäisi rattaan yli. 1-3 vaihteilla ei ongelmaa ole mutta 4-9 vaihteilla tämä ilmiö ilmestyy. Ajoin tossa duuniin ja menomatkalla laskeskelin että noin joka kuudes polkaisu "luisti" - vähän alkoi rasittaa siinä sadan kilsan kohdalla.

Olisko siis niin että siinä on on löysää ketjua ja se siellä nyt kahnaa - vai onko niin että tolla B-tension säädöllä selviäisi?

Tai jotain muuta?

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Lähtisin siitä että jos et yhtään lyhentänyt ketjua kun vaihdoit pienemmän rattaan ja siirsit keskiötä hieman taaksepäin, niin nyt ketju on kyllä aivan liian pitkä. Jos takavaihtaja ei kiristä ketjua kunnolla niin voisiko se löysä ketju hypyttää sitten? Itse en kyllä moisia oireita nimittäin ollenkaan tunnista. Seuraavaksi tarkastaisin sen uuden taittopyörän että onko siellä kaikki kunnossa kun sillä en siis ajanut kuin lyhyen koelenkin (mikä kylläkin sujui aivan normaalisti).

Viimeksi muokannut TMS, 24 Syys 2016, 22:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin