Carbon-Strada- 93 [Pastori]

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jori kirjoitti:

Olen iloinen päätymisestäsi DIY-korjauksen kannalle. Säästät aikaa ja rahaa ja koko yhteisön tietämys kinnereistä kasvaa. :)

Täysin samaa mieltä Jorin kanssa :D

Nostan hattua jo valmiiksi ja olen hengessä mukana 8)

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mustasudenkorento kirjoitti:
jori kirjoitti:

Olen iloinen päätymisestäsi DIY-korjauksen kannalle. Säästät aikaa ja rahaa ja koko yhteisön tietämys kinnereistä kasvaa. :)

Täysin samaa mieltä Jorin kanssa :D

Nostan hattua jo valmiiksi ja olen hengessä mukana 8)

Samaa mieltä ja hengessä mukana. Hyvä että homma on lähtenyt asiallisesti käyntiin.

Mukava nähdä velojen sisukset ja voimaa välittävät rakenteet. Oppia tulee ja se voi olla lähiaikoina tarpeen.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Oppia tulee ja se voi olla lähiaikoina tarpeen.

Joo. Toi on paras metodi oppia miten rakkine toimii.

Ilmeisesti Oulun tehtaalta pukkaa kohta katettua pyörää.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Pastori kirjoitti:

Ilmeisesti Oulun tehtaalta pukkaa kohta katettua pyörää.

Semmonen on ollut mielessä jo syksystä mutta ajaminen on ollut liian kivaa ja siten jäänyt vähän vähemmän aikaa realisoida niitä ajatuksia. Toisaalta on vähän budjettirajoitteita hankkia kuituja ja epokseja, pitäis ensin ainakin pari penkkiä saada tehtyä...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

mhelander kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Ilmeisesti Oulun tehtaalta pukkaa kohta katettua pyörää.

Semmonen on ollut mielessä jo syksystä mutta ajaminen on ollut liian kivaa ja siten jäänyt vähän vähemmän aikaa realisoida niitä ajatuksia. Toisaalta on vähän budjettirajoitteita hankkia kuituja ja epokseja, pitäis ensin ainakin pari penkkiä saada tehtyä...

Sulla kun tuo alumiinin hitsaaminen sujuu, niin entäpä jos tekisit sukkulan myytinmurtajien tyyliin metallikehikon päälle lämpökutistemuovista? Siis valmiin pyörän rungon päälle? Olisi kevyt.
Kuva

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nebulus kirjoitti:

Sulla kun tuo alumiinin hitsaaminen sujuu, niin entäpä jos tekisit sukkulan myytinmurtajien tyyliin metallikehikon päälle lämpökutistemuovista? Siis valmiin pyörän rungon päälle? Olisi kevyt.

Tuokin on käynyt mielessä. Mulla on jo "monokote" lentokoneen pinnoituskangasta josta on tarkoitus kokeilla tehdä vannekatteita. Miksei myös veloa mokomasta tai tuosta muovista. Tai "coroplast":sta.

Joka tapauksessa minkä katetun vehkeen teen, tulee sen olla erittäin kevyt. Kun ei ole mitään käyttöä perinteiselle velomobiilille, laite tulisi vain kisakäyttöön ja todennäköisesti juuri pitkille matkoille ja/tai mäkisempään maastoon. Nokialla 12h-kisailu ajarmalan Milanin kanssa todisti sen mitä reippaasti suurempi paino tekee tuon tyyppisessä ajossa kun tarkoitus on pienellä watti (-tunti) määrällä päästä etenemään.

Aerodynaaminen, kevyt ja vähän tehoa hukkaavalla voimalinjalla oleva ehkä 2-pyöräinen sukkula olisi siis mulle monikäyttöisin. Hyvin tehtynä samalla voisi ajaa ehkä kaikissa luokissa (nopeus, tunti ja 6-12-24h).

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Pastori »

ja nyt sitten Strada asiaan taas. Tästä Mikan aiheesta voisi perustaa oman ketjun. Hyvä aihe. pastori

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Ei sitä painoa kannata mun mielestä kyllä liikaa Nokian tapahtumassa murehtia, ei se mäki niin suuri ole. Ennemmin raskaan puoleinen kate kuin ei katetta ollenkaan jos meinaa kovaa mennä :wink: Vaikka Nokian rata kyllä rupeaa vauhteja rajoittamaan viimeistään noin 70 km/h vauhdeilla ainakin kolmipyöräisillä.

Mutta takaisin Stradan korjaukseen, eilen kävin laittamassa toivottavasti viimeiset pakkelit, viikonloppuna koitan saada tehtyä mahdollisimman paljon ja hyvällä tuurilla saisi pyörän ajoon jo silloin vaikka todennäköisempää on että menee sitä seuraavaan viikonloppuun.

Laminoinnit on siis tehty (paitsi jos en rupea hienostelemaan yhden hieman epäonnistuneen paikan kanssa) ja ihan hyvin ne tuntui onnistuvan. Ihan tavallisella kontaktimuovilla koitin sitoa kuoren ulkopuolelta muotoonsa ja sitten sisäpuolelle laitettiin paikasta riippuen kaksi tai kolme kerrosta 200g/m2 hiilikuitumattoa. Hiilikuitupaikat ylittivät vauriokohdat noin 5 cm matkalta minkä pitäisi hyvin riittää siihen että kankaan kapasiteetti ei jää tartunnasta kiinni.

Pakkelina käytin nojailijan tuomia fenolipalloja joita sekoitettiin laminointi epoksiin sen verran että se selvästi paksuni ja muuttui tahnaksi. Sitä sitten siveltiin ulkopinnan avarrettuihin ja hiottuihin halkeamiin. Fenolipalloepoksi oli aika mukavasti hiottavissa ja toivottavasti pysyy paremmin kiinni eikä halkeile kuin tavallinen autopakkeli.

Liitteet
IMG_2644_p.jpg
IMG_2646_p.jpg
Takatöterön paikka sisältäpäin.
Takatöterön paikka sisältäpäin.
Kontaktimuovilla sidottu nurkka.
Kontaktimuovilla sidottu nurkka.
Sisäpuolelta hiottu alue johon kuitua laitettiin.
Sisäpuolelta hiottu alue johon kuitua laitettiin.
IMG_2657_p.jpg
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Kiitos vaan muuten nojailijalle että pääsi auttamaan ja tarkastamaan tilanteen sekä tuomaan tarvikkeita.

Alla olevista kuvista näkyy että vähän vajaaksi jäi ensimmäinen pakkelointikerta, laitoin päälle lisää kun olin hieman karhentanut matalia paikkoja.

Alla myös uudelleen hitsattu eturunko. Isä valmisteli siihen tuon alumiinikulman, tuli ehkä vähän turhan järeä, mutta pitäisi ainakin kestää kaiken järjen mukaan. Toivottavasti jäykkyyseroista ei vaan aiheudu uusia ongelmia ajan kanssa.

Etukiekkojen kehissä oli joidenkin nippelinreikien kohdalla hiushalkeamia. Niitä oli molempien puolien kiekoissa joten ne tuskin aiheutui kolarista. Tiedä sitten kuinka kauan kehät vielä kestää, ajattelin tehdä pientä kestotestiä. Eli ei oikein vakuuta nuo Alienationin Deviant kehät vaikka niiden pitäisi olla BMX-käytöön tehdyt.

Liitteet
Hiushalkeamia nippelinreikien kohdalla.
Hiushalkeamia nippelinreikien kohdalla.
Korjattu eturunko.
Korjattu eturunko.
Fenolipalloja
Fenolipalloja
Fenolipalloja epoksiin sekoitettuna.
Fenolipalloja epoksiin sekoitettuna.
Pakkelointi ennen hiontaan.
Pakkelointi ennen hiontaan.
Pakkelointi hionnan jälkeen.
Pakkelointi hionnan jälkeen.
JEF-40
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja JEF-40 »

Mielestäni olet tehnyt hyvää työtä. Ei sitä tuon kummosemmin vois ajatella tekevänsä, ja varmaankin kestää taas. Nämä mikropallot on hyviä epoksin kanssa pakkelointiin, samoja olen itsekin käyttänyt. Helppo hioa ja pysyy hyvin kiinni. Tämä mitä sanoit etukiekkojen nippelireikien murtumista lienee varmaankin rasitusmurtumia. Pieni vanne paukuttaa melkosesti kuopissa tietäen tiestön kunnon. Toinen tekijä kun pinna ei lähde suoraan napaa kohti niin kiristysvoima rasittaa vanteen reikää epätasaisesti. Itselläni on käytössä Mavic:in BMX vanne, jostain syystä vain luottanut Mavic:iin. Se on holkitettu vanne, vähän painavampi mutta kestävä.
Ei muuta kuin maalia päälle ja kinneri tielle.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja tm »

TMS kirjoitti:

...Eli ei oikein vakuuta nuo Alienationin Deviant kehät vaikka niiden pitäisi olla BMX-käytöön tehdyt.

Tuo Deviant on valmistajan mukaan tarkoitettu bmx-käytössä vain etuvanteeksi, eli ovat suht kevyet. Itsellä on tuollaiset rengasmittauskärryssä, ajattelin ko. kiekkoja taannoin trikeen (ja ajattelen vieläkin, jos trike-proton joskus saan aikaiseksi...). Kovempaan käyttöön (kuten kinneriin) valitsisin hieman järeämmän vanteen, mielellään holkitetuilla nippelinrei'illä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja jori »

Aika paljon siistimpi tuli livenä. :D
Toivottavasti mahtuu vielä jalat suoraksi, kun laitat kampikeskiösetin takaisin paikoilleen.
Kuva
Virtuaalinen korjaus

Liitteet
Toteutunut korjaus
Toteutunut korjaus
Kulmatuki toteutunut.png (136.5 KiB) Katsottu 3666 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Kyllähän tuo virtuaalinen korjauskin hieno oli :D Keskiötä on vielä korjauksen jälkeenkin varaa siirtää muutama sentti edemmäs kuin missä se oli vaikka kieltämättä säätövara pieneni. No eipä sillä, tuskin nuo jalat enää tässä iässä kasvaa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja PW »

Olikohan tuo rungon vaurio tullu kaatumisessa ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Voisin väittää että ei, ketju/polkuvoimista aiheutunut väsymismurtuma se oli.

Vastaa Viestiin