Sivu 22/26

Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 24 Syys 2016, 22:36
Kirjoittaja Pastori

Joo. Jotain semmoista se voisi olla.

Tuntuu siis vähän siltä kuin se "löysä" jäisi jotenkin jumiin ja sitten "laukeaisi" liikkeelle. Sehän siis toimii hyvin niillä isoilla takarattailla, joten tämä ketjun pituus olisi jotenkin looginen ratkaisu tähän.

Mä tutkin huomenna ja raportoin.


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 25 Syys 2016, 01:31
Kirjoittaja kuparinen

Jos sattuu vakiovälein, voisi olla jotain jaksollista juttua... olisiko pitkässä ketjussa joku vanhempi kulunut pätkä, tai "liian uusi pätkä" ketjussa hyvin käytettyjen rattaiden kanssa?


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 25 Syys 2016, 12:21
Kirjoittaja Härski

Voisin kuvitella kuden kampikierroksen olevan lähellä ketjun pituutta.6x50piikkiä? Jäikö ketjun jatkokseen joku häikkä?

Mulla on hetken paremman puutteessa kymppiketju jatkettu leveämmällä ysin liittimellä ja silloin tällöin rouskuu tolleen samalla tavalla, kun ysilinkki ei aina mahdu takapakan pikkulehtien väliin. Isoilla lehdillä ei mitään häikkää.


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 25 Syys 2016, 19:39
Kirjoittaja Pastori

Lyhensin ketjua. Ketjusta löytyikin tommoinen rikkonainen lenkin puolikas. Kunhan lähden tästä kotiin niin selkiytyy oliko vika tuossa.
Kuva


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 25 Syys 2016, 19:43
Kirjoittaja TMS

No tolla vois kuvitella olevan hieman vaikutusta :wink:


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 25 Syys 2016, 19:57
Kirjoittaja Pastori

Heh. Niin luulis äkikseltään.


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 25 Syys 2016, 23:13
Kirjoittaja Pastori
TMS kirjoitti:

No tolla vois kuvitella olevan hieman vaikutusta :wink:

Pastori kirjoitti:

Heh. Niin luulis äkikseltään.

Niinhän sitä luulis.

Ketjun lyhentämisellä taisi olla vaikutusta. Ääni ja tunto siirtyi nyt vaihteille 8-9.

Ketju tuntuis kyllä kulkevan nyt luihakammin. Oisko toi soiro nirhinyt siellä putkessa?


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 27 Syys 2016, 22:06
Kirjoittaja TMS

Siis edelleen ketju hypyttää siinä noin 6 kampikierroksen välein noila kahdella isoimmalla takarattaalla? On kyllä mystistä.

Empä tuohon oikeen sen kummempia vinkkejä osaa sanoa. Yksi asian minkä voisi tarkastaa (vaikka ei kyllä varsinaisesti suoraan täsmää noihin oireisiin), on paluupuolen ketjuputken nippusidekiinnitys. Olen nimittäin joskus vetänyt nippusiteen niin kireälle ketjuputken ympärille että se on haitannut ketjun kulkua. En vain oikein nää miten ketjuputkessa hieman jumittava ketju aiheuttaisi tuota hypytystä muutamalla vaihteella, mutta silti en voisi tarkastaa (eli tulinko laittaneeksi putken ympäri menevät nippusitteet liian tiukalle) kun se on uusittu remontin aikana. Lähden siis siitä oletuksesta että hypytys johtuisi remontin toimista sillä ennen remonttia en sellaista havainnut (vaikka en kyllä remontin jälkeisellä lyhyellä koeajollakaan).

Mutta härskin ja kuparisen kommentit on kyllä hyviä ja niihinhän tuo rikkinäinen linkki täsmäsi. Voisiko siellä olla vielä jotain häikkää ketjussa muuallakin? Ketjut ja rattaathan on jo kuluneet, mutta tasaisesti, sillä uusia pätkiä ei ketjussa välissä ole. Kuvittelin kyllä että ketjut olisivat sen verran hyvässä kunnossa että niillä voisi vielä ajaa parikymmentätuhatta kilometriä, mutta ehkä tuo rikkinäinen linkki kertoo muuta tarinaa asiasta.

Takavaihtaja pitäisi kyllä olla hyvin säädöissään, että sitä en rupeaisia ensimmäisenä ruuvailemaan, kun se on vielä hieman hankalan puoleista säätämistä.


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 28 Syys 2016, 08:06
Kirjoittaja rutunen

Reminder: säädin Stradan takavaihtajan L-ruuvia puoli kierrosta myötäpäivään jotta se ei hyppäisi pakan ja pinnojen väliin.

Itse epäilin männäviikolla, että sekin voisi vaikuttaa jos ketjuputki on jotenkin kiertynyt niin, että se jäkittää vastaan isoilla rattailla eli siellä reunassa. Eihän se putki nyt absoluuttisen suora ole, eli jos on pientä kieroutta niin se sojottaa pikkurattaiden suuntaan.

Pitäs vissiin tehdä silleen että nostetaan Strada mun mahan päälle, pyöritän kampia ja sit Pastori kattoo lampun kanssa kasettia et miten se ketju hyppii.


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 28 Syys 2016, 08:46
Kirjoittaja jori
rutunen kirjoitti:

Reminder: säädin Stradan takavaihtajan L-ruuvia puoli kierrosta myötäpäivään jotta se ei hyppäisi pakan ja pinnojen väliin.

Itse epäilin männäviikolla, että sekin voisi vaikuttaa jos ketjuputki on jotenkin kiertynyt niin, että se jäkittää vastaan isoilla rattailla eli siellä reunassa. Eihän se putki nyt absoluuttisen suora ole, eli jos on pientä kieroutta niin se sojottaa pikkurattaiden suuntaan.

Pitäs vissiin tehdä silleen että nostetaan Strada mun mahan päälle, pyöritän kampia ja sit Pastori kattoo lampun kanssa kasettia et miten se ketju hyppii.

Ei se ketjuputken käyryys sinne rataspakalle asti vaikuta, kun poljetaan eteen. Putkihan johtaa ketjun suistimen rattaalle, tämä sen kaverille ja vasta tämä takarattaalle. Kurkatkaapa, ettei ketju ole kierteellä putken sisällä.


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 28 Syys 2016, 09:37
Kirjoittaja Pastori

Aattelin tsekata ton ketjun nyt uudelleen.

Nokkelasti ajattelin myös ottaa vielä pari lenkkiä siitä ketjusta pois - jos vaikka helpottaisi se. Hyvähän se on tsekata toi ketjuputki - että hiestääkö siellä jokin.

Noin ylipäänsä. Toihan on tosi hauskaa kun oppii ihan uusia juttuja. Pikkasen toi on toki hankalampaa operoida kuin avopyörällä. Harkitsen vakavasti jos tehdä sipaisi penkin/pukin johon ton pyörän voisi nostaa.


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 28 Syys 2016, 13:53
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:

Pikkasen toi on toki hankalampaa operoida kuin avopyörällä. Harkitsen vakavasti jos tehdä sipaisi penkin/pukin johon ton pyörän voisi nostaa.

Ehdottomasti kannattaa sijoittaa hyvään työympäristöön. Kun hommat on mukava tehdä, ne tulee helpommin tehdyksi. :D

Saisiko Stradaan eteen ja perään nostolenkit tai vaikka vain pultit, joiden varaan voisi kinnerin nostaa. Toinen pää seinään kiinnitettyyn leikarilliseen sakkeliin tai vain pultti seinässä olevan kiskon reikään ja taakse sokka. Toiseen päähän yksinkertainen A-, tai T-pukki, joka tekee saman. Kolmas piste narulla kiinni vaikka istuinaukon reunaan säätämään kallistumisasentoa. Nyt kinneri olisi tuossa välissä kuin porsas grillivartaassa käännettävissä ruskistumaan milloin miltäkin puolelta. Seinä- ja pukkisakkeleille useita korkeusasemia, jotta voi laittaa tarpeeksi ylös ja pääsee kinnerin sisälle tekemään hommia seisaaltaan tai tuolilta istualtaan kääntämällä sen vartaassa suu alaspäin. :)


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 28 Syys 2016, 18:48
Kirjoittaja vaaka

Jo pysäreillä huoltaessa selänsä rikkoneena tuo korjaustelineidea= \o/


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 16 Marras 2016, 09:56
Kirjoittaja Pastori
Pastori kirjoitti:

Alunperin mä ajattelin että pyörä pitää ehdottomasti maalata eri väriseksi - että tulee selväksi että se on nyt eri tyypillä. Ja luonnollisesti koska on tullut kaikenlaista graafista juttua tehdyksi - niin jokin kiva graffa tieteskin.

Mitäs sanotte tästä.

strada_savonlinja.jpg

Heitin just kyssärin haluisko Savonlinja markkinointiyhteistyöhön. Voisin ajella bussilla duuniin vaihdossa.


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 16 Marras 2016, 10:07
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:

Heitin just kyssärin haluisko Savonlinja markkinointiyhteistyöhön. Voisin ajella bussilla duuniin vaihdossa.

Tosi hieno. :D Isosti ihmettelen, jollei tuolla vapaalippua heltiä. :D