Polkuautosuunnitteluwiki sisällytettäväksi Nojakkiwikiin

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Ydinlaskeuma
Viestit: 97
Liittynyt: 10 Huhti 2007, 16:40
Paikkakunta: Vantaa

Polkuautosuunnitteluwiki sisällytettäväksi Nojakkiwikiin

Viesti Kirjoittaja Ydinlaskeuma »

Kesällä 2011 lasten polkuautokisat Tikkurilassa järjestänyt Jarno Eskelinen perusti Suomen polkuautoliiton ja aikoo järjestää lisää ratakisoja, myös aikuisille. Otin polkuautoliitossa helpporakenteisen nelipyöräisen polkuauton suunnitteluvastuun. Tarkoituksena on kuvata ja ohjeistaa jonkin polkuautomallin rakentaminen pian, niin että saataisiin lopulta mielekäs määrä kilpatalleja mukaan kisoihin.

Perustin polkuautosuunnitelma-artikkelin vapaasti muokattavaksi Google-dokumentiksi (eli wikiksi), ja lähettelin linkkiä muutamille teknisesti asennoituneiksi uskomilleni henkilöille. En käyttänyt Nojakkiwikiä, koska halusin madaltaa kynnystä kirjoittaa. Artikkeli on paisunut ja kehittynyt hyvää vauhtia:

https://docs.google.com/document/d/13NK ... edit?hl=fi

Muokkaaminen ei siis vaadi käyttäjätunnusta, joten koko artikkeli menee rikki jos linkki ajautuu roskapostittajille tai vandaaleille. Pelastetaan sisältö teknisesti vakaampaan ja selaimelle kevyempään Nojapyöräwikiin, http://nojakki.wikispaces.com/ , mutta käytetään samalla näppärää, tunnuksetonta Google-dokumenttia polkuautokehitystyöhön niin kauan kuin se pysyy pystyssä.

Harri K. Hiltunen / Ydinvoima (tmi) & Suomen polkuautoliitto

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Polkuautosuunnitteluwiki sisällytettäväksi Nojakkiwikiin

Viesti Kirjoittaja irakas »

Minä en oikein jaksa innostua tästä polkuautohommasta varsinkaan kilpailuista, joita rajaa jonkun päähän pistot esim. pyörien määristä ym. kotkotuksista. Tällaiset rajoitukset ovat suoranainen este kehitykselle rakentaa mahdollisimman käyttökelpoisia kevytkulkuneuvoja.

Miksi pitäisi olla 4 pyörää? Senkö takia, että näyttää enemmän autolta? Onhan autojakin kolmepyöräisiä. Neljäs pyörä tekee rakenteen monimutkaisemmaksi ja lisää painoa.

Ennemmin voisi olla kilpailuja, joissa itse suunnitellut ja rakennetut kevytkulkuneuvot kilpailisivat paremmuudestaan ilman rajoituksia. Koska ajajan panos on ratkaiseva nopeuskokeessa voisi sen tehdä ajajan lisäksi joku puolueeton testaaja jokaiselle kilpa-ajokille erikseen. Yksi arvostelukriteeri voisi olla, että ajoneuvon tulisi sopia mahdollisimman monen kokoiselle, jolloin polkuautokriteerikin osittain täyttyisi!

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
GodTdd
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Touko 2009, 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Polkuautosuunnitteluwiki sisällytettäväksi Nojakkiwikiin

Viesti Kirjoittaja GodTdd »

Olen taas eri linjalla Sakari. Maailmaan pitää mahtua vaikka minkälaista tallaajaa ja juuri se määrä pyöriä kuin itse sattuu tykkäämään.

En ole wikin aktiivinen käyttäjä mutta minun puolesta tämäkin mahtuu sinne. Johonkin omaan osioon.

Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Polkuautosuunnitteluwiki sisällytettäväksi Nojakkiwikiin

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

prkl... kirjoittelin tähän pitkän stoorin, mutta sohaisin jotain väärää näppäintä ja koko roska hävisi taivaan tuuliin.. :evil:
No, dokumenttikin näyttää jo menneen pilalle. Varmuuskopio varmaan löytyy. aika paljon asiaa siihen oli jo saatu. Pohjatietoa löytyi runsaasti, ei pelkästään polkuautoihin liittyvää vaan myös perustietoa vaikkapa metallitöistä.
Mielenkiinnolla odotan mikä tyyppi tulee valituksi polkuauton perusmalliksi :)

Ydinlaskeuma
Viestit: 97
Liittynyt: 10 Huhti 2007, 16:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Polkuautosuunnitteluwiki sisällytettäväksi Nojakkiwikiin

Viesti Kirjoittaja Ydinlaskeuma »

Minähän sen dokumentin vahingossa rikoin... edellinen versio palautettu. Piti painaa Shift-A mutta menikin Ctrl-A, muutama näppäily, kumoa, ja sitten olikin välilehti jumissa.

Minäkin vastustan ratakisojen nelipyöräisyysvaatimusta, kolmipyöräiset voisivat olla seassa. Olisi mielenkiintoista nähdä miten nelipyöräiset voisivat puikkelehtia rivakammin mutkat ja ohitukset, kun taas kolmipyörät hyötyisivät pienemmästä ilmanvastuksestaan ja keveydestään. Kaksipyöräiset pitäisin eri kisoissa, ne olisi liian helppo tuuppia kumoon (kierroksen etumatkaa otettuaan).

En ole koskaan ajanut nelipyöräisellä nojapyörällä, monella kolmipyöräisellä kyllä - paljon kahdella pyörällä. Uskon että lisääntynyt vakaus tuo samanlaisen ajettavuusparannuksen kuin koen olevan pakettiautosta henkilöautoon vaihtaessa: kaahaaminen ja luisuttelu on kivempaa kun kaataminen on mahdotonta. Myös huolimattomille ja taitamattomille kuskeille vakaampi on turvallisempi, kai tämän takia kolmipyöräiset autot ovat harvassa.

Ei polkuautoliitto ole sitoutunut nelipyöräisyyteen (tai mihinkään), puheenjohtajan päähänpistot vain ovat vallalla toistaiseksi. Kun rata kerran vaivaudutaan tekemään, sitä kannattaisi käyttää myös kokeisiin ja vertailuihin, kunhan joku viitsii varmistaa että ne tulevat mukaan kisapäivän aikatauluun.

Omaa suunnittelua, rakentamista ja onnistumista yritän helpottaa wikillä, nimittäin oletan että monella on paja missä rakentaa, muttei taitoa tai aikaa vetää kokonaista projektia puhtaalta pöydältä onnistuneeseen lopputulokseen.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Polkuautosuunnitteluwiki sisällytettäväksi Nojakkiwikiin

Viesti Kirjoittaja janx »

Selvä se. Voisin kokeilla siirtoa. Luultavasti helpoin tie on ottaa dokumentista HTML-muotoinen exportti (otin jo). Ja etsiä konvertoija, joka osaa HTML > wikitext -muotomuutoksen. Siltikään tosin ei varmaan säästy käsin muokkaamiselta.

Lisätty: Varmaan ainoa työläämpi ongelma on, että kuvat täytyy laittaa dokumenttiin uudelleen.
Lisätty: Ja määritellä otsikot uudelleen, jotta sisällysluettelo toimii automaattisesti myös wikissä.
Lisätty: Näyttää tuohon siirtoon liittyvän pari muutakin ongelmaa... laitetaan mietintämyssyyn.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Polkuautosuunnitteluwiki sisällytettäväksi Nojakkiwikiin

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Ei kai se google docsin hajoaminen niin suuri ongelma ole, versiohistoria on olemassa, ja vanhan version saa kai kohtuudella palautettua.

Mutta kaikin mokomin wikiin!

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Polkuautosuunnitteluwiki sisällytettäväksi Nojakkiwikiin

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Polkuautoliiton facebook sivulla mainittiin että rungon piirtäminen on alkanut. Joko voi raottaa salaisuuden verhoa, millainen on tulossa?

Ydinlaskeuma
Viestit: 97
Liittynyt: 10 Huhti 2007, 16:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Polkuautosuunnitteluwiki sisällytettäväksi Nojakkiwikiin

Viesti Kirjoittaja Ydinlaskeuma »

Panin oman runkopiirrokseni polkuautosuunnitelmaan malliksi A1.

Tarvittaisiin jonkinlainen wiki-cad, jotta voitaisiin suunnitella oikeasti porukalla.

Vastaa Viestiin