Sunrider

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sunrider

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:

Pejantai 15.4.2011 Ijmuiden
Aerorider bv: täällä on Sunridereitä. Ajoin kahta versiota.

Sunrider moottorilla, mutta ilman sähköavustusta, koska akku oli tyhjä: laite on kovasti painava ja toimimattoman avustuksen takia erittäin raskas polkea ja erityisesti kiihdyttää. Onnistuin onneksi löytämään täältä satama-alueella sijaitsevalta paikalta yhden asfaltoidun tien pätkän (vaivaiset 300 m), jolla saattoi tehdä rullauskokeet (muut tiet olivat betonista nupukiveä…).

Sunrider sähköavustuksella: tämä on toki vänkä ajaa, koska sähköavustuksella laitteen saa helposti kiihdytetyksi vauhtiin ja jotenkin tuntui, että tämä versio olisi ollutkin kevyempi ajaa kuin tuo edellinen (olisiko niin, että toimimaton sähkömoottori siinä olisi tosiaankin syönyt tehoja?). Rullaukset toki tehty ja paremmalla skaalalla kuin edellisellä, koska kiihdytykset onnistuvat.

Sunrider on erittäin viimeistellyn näköinen myös sisätiloiltaan, mutta samalla se tekee sen kovasti painavaksi, koska kuori on siis oikeastaan kaksinkertainen, kun muissa se on vain ulkokuori. Laite tarvitsee ehdottomasti sähköavustuksen ja sitä ilman ei ole ollenkaan kiva ajaa eli on raskas.

Onko tämän kirjoittajalla kokemuksia muista velomobiileista? Jos kaksipyöräisen nojapyörän päältä hyppää velomobiiliin niin kaikki ne tuntuu raskailta ylämäissä ja kiihdytyksissä. En toki kiistä etteikö 45kg vs 35kg eroa huomaisi, mutta ero on sama kuin 25kg trikestä 35kg veloon tai 15kg nojapyörästä 25kg trikeen siirryttäessä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Sunrider

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

Pejantai 15.4.2011 Ijmuiden
Aerorider bv: täällä on Sunridereitä. Ajoin kahta versiota.

Sunrider moottorilla, mutta ilman sähköavustusta, koska akku oli tyhjä: laite on kovasti painava ja toimimattoman avustuksen takia erittäin raskas polkea ja erityisesti kiihdyttää. Onnistuin onneksi löytämään täältä satama-alueella sijaitsevalta paikalta yhden asfaltoidun tien pätkän (vaivaiset 300 m), jolla saattoi tehdä rullauskokeet (muut tiet olivat betonista nupukiveä…).

Sunrider sähköavustuksella: tämä on toki vänkä ajaa, koska sähköavustuksella laitteen saa helposti kiihdytetyksi vauhtiin ja jotenkin tuntui, että tämä versio olisi ollutkin kevyempi ajaa kuin tuo edellinen (olisiko niin, että toimimaton sähkömoottori siinä olisi tosiaankin syönyt tehoja?). Rullaukset toki tehty ja paremmalla skaalalla kuin edellisellä, koska kiihdytykset onnistuvat.

Sunrider on erittäin viimeistellyn näköinen myös sisätiloiltaan, mutta samalla se tekee sen kovasti painavaksi, koska kuori on siis oikeastaan kaksinkertainen, kun muissa se on vain ulkokuori. Laite tarvitsee ehdottomasti sähköavustuksen ja sitä ilman ei ole ollenkaan kiva ajaa eli on raskas.

Onko tämän kirjoittajalla kokemuksia muista velomobiileista? Jos kaksipyöräisen nojapyörän päältä hyppää velomobiiliin niin kaikki ne tuntuu raskailta ylämäissä ja kiihdytyksissä. En toki kiistä etteikö 45kg vs 35kg eroa huomaisi, mutta ero on sama kuin 25kg trikestä 35kg veloon tai 15kg nojapyörästä 25kg trikeen siirryttäessä.

Jukka

Painosta ja sen häiritsevyydestä jokainen varmasti peilaa omiin ajomaisemiin. 45 kg kysyy kyllä mäkisessä maastossa kuskilta kuntoa kun taas lakeuksilla se ei liene samanlainen ongelma. Itse olen fundeerannut, että sitten kun kinnerin ostan niin tehdaspaino saisi alkaa kakkosella, ihan vaan sen takia, ettei Salpausselän harjumuodostelmasta joudu nauttimaan hampaat irvessä :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Sunrider

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jviirret kirjoitti:

Onko tämän kirjoittajalla kokemuksia muista velomobiileista? Jos kaksipyöräisen nojapyörän päältä hyppää velomobiiliin niin kaikki ne tuntuu raskailta ylämäissä ja kiihdytyksissä. En toki kiistä etteikö 45kg vs 35kg eroa huomaisi, mutta ero on sama kuin 25kg trikestä 35kg veloon tai 15kg nojapyörästä 25kg trikeen siirryttäessä.
Jukka

Jep. On. Viime keväänä kävin koeajamassa seuraavat:

Go-One: Evolution, Evo-R ja Evo-K
Milan SL
Mango Sport
Quest
WAW
Alleweder A4 ja A6
Orca
Sunrider

Jos minulta kysyttäisiin, niin kunnollisia noista ovat vain Evo-K, Milan SL, Mangot, Quest ja WAW. Matkalla en päässyt ajamaan tavallista Milania, Stradaa, Glydeä enkä Allweder A8:aa. Sittemmin syksymmällä pääsin kyllä myös Stradan kyytiin ja sekin osoittautui kunnolliseski.

Tilasin noista sitten lopulta Milan SL:n.

Raskautta voi helposti kokeilla. Tehkää vaikka kuten minä viime kesänä: Performer Agendani painaa kaikkine ajovarusteineen vajaat 16 kg. Lastasin muutamalle lenkille muutenkin mukana olleisiin sivulaukkuihin 10 kg lisäpainoa, jolloin laite painoi jo lähes kinnerin verran 26 kg. Sillä sitten ajoin muutaman kerran standardilenkkejäni ja vertasin keskinopeuksia ja ajoaikoja: ei mitään merkittävää eroa. Syynähän on tietenkin se, että se ei suinkaan ole ajokin paino, joka ratkaisee, vaan kokonaispaino:

  • minä plus normaali Performer 16 kg = 86 kg
  • minä plus normaali Performer 16 kg + 10 kg lisäpaino = 96 kg

Tässä siis painon nousu on vain 86 -> 96 kg eli 11,6 %. Se ei ole kovin paljon eikä juurikaan tunnu vauhdeissa. Taino, alamäet rullaavat kovempaa...

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Sunrider

Viesti Kirjoittaja PW »

Millon on toiveissa saada tuo Milan SL alle , toivottavasti saadaan tänne kokemuksia sitten siitä.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

KlausS
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 15:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sunrider

Viesti Kirjoittaja KlausS »

terppa kirjoitti:

Jos kohtuullisen hintaista ja hyvännäköistä etsii ja ei pelkää meteliä niin Allewederillä A8 -malli on jo myynnissä, jos oikein ymmärsin niin toinen proto on valmis ja vehje esitellään Spezi 2012 -messuilla. Painoa on 34 kg eli sen kanssa voi varmaan elää, ulkonäkö on tehty Wawin kaltaiseksi. http://www.alligt.nl/bodies/alleweder-a8.html

Tässä linkki http://yfrog.com/oc1fnpbj, missä näkyy Alleweder A8 ajokunnossa.

-Klasu-

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Sunrider

Viesti Kirjoittaja PW »

Sunriderin valmistaja ilmeisesti vaihtunut Alligt joka myös Allewederiä valmstaa on ottanut tän hoteihinsa uusilla sivuilla esitellään sähköversioita joita on kaks 250w/25km/h ja 500w/45km/h = mopo mallli http://www.alligt.nl/bodies/snelfiets.html

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Sunrider

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuossa linkissä olevassa kuvassa (pelkkä Sunriderin runko ) näkyis keskiön päällä olevan moottori - ilmeisesti vetää keskiöstä. Onkohan tuommosta ratkasuuu muilla?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sunrider

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Näyttää siltä että jonkin valmistajan keskiömoottori on saanut uuden valtauksen. Ei olenkaan hullumpi idea. :roll:

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sunrider

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

jviirret kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

Pejantai 15.4.2011 Ijmuiden
Aerorider bv: täällä on Sunridereitä. Ajoin kahta versiota.

Sunrider moottorilla, mutta ilman sähköavustusta, koska akku oli tyhjä: laite on kovasti painava ja toimimattoman avustuksen takia erittäin raskas polkea ja erityisesti kiihdyttää. Onnistuin onneksi löytämään täältä satama-alueella sijaitsevalta paikalta yhden asfaltoidun tien pätkän (vaivaiset 300 m), jolla saattoi tehdä rullauskokeet (muut tiet olivat betonista nupukiveä…).

Sunrider sähköavustuksella: tämä on toki vänkä ajaa, koska sähköavustuksella laitteen saa helposti kiihdytetyksi vauhtiin ja jotenkin tuntui, että tämä versio olisi ollutkin kevyempi ajaa kuin tuo edellinen (olisiko niin, että toimimaton sähkömoottori siinä olisi tosiaankin syönyt tehoja?). Rullaukset toki tehty ja paremmalla skaalalla kuin edellisellä, koska kiihdytykset onnistuvat.

Sunrider on erittäin viimeistellyn näköinen myös sisätiloiltaan, mutta samalla se tekee sen kovasti painavaksi, koska kuori on siis oikeastaan kaksinkertainen, kun muissa se on vain ulkokuori. Laite tarvitsee ehdottomasti sähköavustuksen ja sitä ilman ei ole ollenkaan kiva ajaa eli on raskas.

Onko tämän kirjoittajalla kokemuksia muista velomobiileista? Jos kaksipyöräisen nojapyörän päältä hyppää velomobiiliin niin kaikki ne tuntuu raskailta ylämäissä ja kiihdytyksissä. En toki kiistä etteikö 45kg vs 35kg eroa huomaisi, mutta ero on sama kuin 25kg trikestä 35kg veloon tai 15kg nojapyörästä 25kg trikeen siirryttäessä.

Jukka

Onko nää oikeesti näin painavia 45 kiloa jopa. Mä olen omalle ajatellut maksimissaan 16 kiloa..ja mielellään vain 10-12 kiloa ?!

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Sunrider

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Lizard100 kirjoitti:

Onko nää oikeesti näin painavia 45 kiloa jopa. Mä olen omalle ajatellut maksimissaan 16 kiloa..ja mielellään vain 10-12 kiloa ?!

On

kevein katettu 3 renkainen muistaakseni 12kg kieppeillä, mutta se on hiilikuitua ja foamia ja on alta avoin ja ei kulje lujaa eikä ole erityisen aerodynaaminen...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sunrider

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Mustasudenkorento kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

Onko nää oikeesti näin painavia 45 kiloa jopa. Mä olen omalle ajatellut maksimissaan 16 kiloa..ja mielellään vain 10-12 kiloa ?!

On

kevein katettu 3 renkainen muistaakseni 12kg kieppeillä, mutta se on hiilikuitua ja foamia ja on alta avoin ja ei kulje lujaa eikä ole erityisen aerodynaaminen...

Onko nimeä tai kuvaa siitä ?

Mikäli laite on erityisen pieni painoa voinee säästää rutkasti ?

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Sunrider

Viesti Kirjoittaja PW »

Lizard100 kirjoitti:
Mustasudenkorento kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

Onko nää oikeesti näin painavia 45 kiloa jopa. Mä olen omalle ajatellut maksimissaan 16 kiloa..ja mielellään vain 10-12 kiloa ?!

On

kevein katettu 3 renkainen muistaakseni 12kg kieppeillä, mutta se on hiilikuitua ja foamia ja on alta avoin ja ei kulje lujaa eikä ole erityisen aerodynaaminen...

Onko nimeä tai kuvaa siitä ?

Mikäli laite on erityisen pieni painoa voinee säästää rutkasti ?

Tältä foorumilta löytyy jokunen kuva ainakin "kevyt velomobiili" ketjusta kyseisillä hakusanoilla.
Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Sunrider

Viesti Kirjoittaja PW »

Alligtin Sunrideria saa nyt myös "kittinä" eri varusteissa kuten muitakin firman velomobiileja. http://en.ligfiets.net/news/4345/alligt ... akket.html
Hintoja ligfiets.netissä

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Sunrider

Viesti Kirjoittaja PW »

http://www.alligt.nl/bodies/alleweder-a9-bouw.html
Ylsityiskohta kuvia runsaasti.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Sunrider

Viesti Kirjoittaja PW »

Kuva
Pickup malli :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin