Rotovelo

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Rotovelo

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuohon samankaltaistuvien velomobiilien listaan vois liittää myös Rotovelon http://www.trisled.com.au/rotovelo.asp
Poikkeuksena muista tuo kate ei oo kuitua vaan muovia. Hinta edullinen mutt ilmeisesti ongelmaks muodostuu sitt rahti kun ei Austraaliasta polkemallakaan oikeen onnistu :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

KlausS
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 15:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: Rotovelo

Viesti Kirjoittaja KlausS »

Sen vähän mitä näistä muoveista tiedän, niin olen ymmärtävinäni, että myös Leibat tehdään lujitemuovista (FRP).
Oikaskaa jos olen väärässä.. Olin jostain lukevinani, että tuo on kestävämpää kuin tavallinen lasikuitu.. Tämäkin tieto varauksella :wink:

-Klasu-

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Rotovelo

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Siis lasikuituhan on lujitemuovi, joka on yleisnimi kuitulujitteisille muoveille (=FRP) joihin kuuluu myös hiilikuitu. http://en.wikipedia.org/wiki/Fibre-reinforced_plastic
Rotovelon kuoret taas on PE-muovia, ei siis vahvistavia kuituja ollenkaan. Se on toistaiseksi ainoa lajissaan. Materiaali on yleinen kajakeissa ja tulee suhteessa edulliseksi valmistaa jos on suuret sarjat.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Rotovelo

Viesti Kirjoittaja jori »

KlausS kirjoitti:

Sen vähän mitä näistä muoveista tiedän, niin olen ymmärtävinäni, että myös Leibat tehdään lujitemuovista (FRP).
Oikaskaa jos olen väärässä.. Olin jostain lukevinani, että tuo on kestävämpää kuin tavallinen lasikuitu.. Tämäkin tieto varauksella :wink:

Tämä Rotovelo on valmistettu rotaatiovalamalla polyeteenistä. Se ei siis ole lujitettu millään lailla, vaan jäykistäminen tehdään muotoilemalla. Tämä menetelmä tuottaa ulkokulmistaan vähän paksumpia valuja, mistä syystä mm. paino on korkeampi. Kanootit valmistetaan nykyisin myös tällä menetelmällä. Toinen tälle materiaalille HDPE solveltuva valmistusmenetelmä on puhallusmuovaus, jossa muotti on pykälää monimutkaisempi ja muovaaminen perustuu letkumaisen aihion puhaltamiseen muotin pintaan. Puhallusmuovauksessa taas ulkonurkat ovat ohuemmat ja sisänurkat paksummat. HD polyeteeni on katemateriaalina mainio mm. kolarien ja melun takia. Lommo voidaan painaa sisältä takaisin muotoonsa, eikä pysyviä vaurioita yleensä jää. Materiaalin mtala kimmokerroin ei mahdollista pahaa räminää tai kotelon.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Rotovelo hiilari versio

Viesti Kirjoittaja PW »

Trisled tehnyt tästä hiilikuituversion http://www.ligfiets.net/news/4351/trisl ... ovelo.html Painoo ilmottavat noin 20 kg, alkaa olla kohtuullinen.
Mitähän tuommosen uittaminen ausseista maksaa, varmaan liikaa. Se pitäs saaha täytettyy jollain arvokkaalla ja laittomalla ni alkas kannattaa :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Rotovelo Eurooppaan

Viesti Kirjoittaja PW »

http://www.ligfiets.net/news/4916/eurov ... rland.html
Alkavat tehdä muovikinneriä vanhalla mantereella.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Rotovelo

Viesti Kirjoittaja PW »

http://eurovelo.net/
Valmistajan sivut.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Rotovelo

Viesti Kirjoittaja PW »

PW kirjoitti:

http://eurovelo.net/
Valmistajan sivut.

Ymmärsin väärin, alkavat siis tuoda Australiasta Rotoveloa (siis maahantuojan sivut Hollanti)
Kai siihen konttiin mahtus joku Avatarkin ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Rotovelo

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Veikkaan että tuon rotovelon kanssa käy niin että hinta on liian kova suhteessa perinteisiin kinnereihin, ettenkin käytettyihin. Rotovelo on kuitenkin ihan törkeen yksinkertainen kapistus suhteessa perus kinnereihin.

Viimeksi muokannut Wacky, 16 Huhti 2015, 05:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Rotovelo

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Wacky kirjoitti:

Rotovelo on kuitenkin ihan törkeen yksin kertainen kapistus suhteessa perus kinnereihin.

Näinhän se on. Jäykkä trike kuiduttomalla muovikorilla. Pohja on "aerodynaaminen katastrofi":

Kuva

Toisaalta tuollaisena siinä on vähemmän huollettavaa ja huoltokohteet helposti näkyvissä. Hinnasta ja markkinoinnista homman onnistuminen on kiinni...

edit, kuva niin iso että näkyy vain osa, tässä suora linkki: http://moz.net.nz/rotovelo-blog/rotovelo-underneath.jpg

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Rotovelo

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ei ole paha homma tukkia teipillä tjms. noita aukkoja aerodynaamisemmiksi, joten en näe ongelmaa.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Rotovelo

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Luulisi Rotovelon pohjaan saavan suht helposti levyn kiinni. Painon lisäksi Rotovelon huonoin puoli on mielestän ketjun likaantuminen. Pohjalevy suojaisi ketjun, mutta nostaisi painoa hieman lisää. Huollettavuus on kuvasta päätellen kohdillaan.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Rotovelo

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Hinta kuus tonnia. Tuollainen trikehän maksaa sen pari tonnia. Neljä tonnia tuollaisesta kanootinkuoresta on kyllä tajuton hinta. Ihan kiva laite ja idea sinänsä.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Rotovelo

Viesti Kirjoittaja PW »

Joo, hinta on vielä hidaste. Hinta nousee ilmeisesti Ausseista Eurooppaan uittamisen johdosta aika paljon. Luulis ett tuollasia "koppiksia" pystys tekeen paljon halvemmalla, toki laitteet ja muotit maksaa :roll:
Saako enää kahdella tonnilla trikeä mistään, tai minkälaisen? En oo vertaillu, tämän laitteen osia muihin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Rotovelo

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

PW kirjoitti:

Joo, hinta on vielä hidaste. Hinta nousee ilmeisesti Ausseista Eurooppaan uittamisen johdosta aika paljon. Luulis ett tuollasia "koppiksia" pystys tekeen paljon halvemmalla, toki laitteet ja muotit maksaa :roll:

Tuossa on just se että pienet erät maksaa. Muottikustannuksien osa on suuri. Toisaalta taas eriä ei saada isoiksi ennen kuin hinta tulee alas. Alhaisen hinnan kautta tuleva menekki mahdollistaa alhaisen hinnan. Jonkun vaan täytyy olla se ensimmäinen polkumyyjä, että nuo lähtee menemään. Tehdas saanee noita trikejä kauppahintaa halvemmalla.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Vastaa Viestiin