Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Viesti Kirjoittaja terppa »

Epävakaus sivutuulessa voi olla monen tekijän summa mutta äkkiseltään ajateltuna pitkä keula voisi olla suurin syyllinen, Wawissa keula ainakin silmällä katsottuna on todella pitkä ja "konepelti" on kourun muotoinen eli siihenkin voi tuuli tarttua, muista kinnereistä ei vielä ole kokemusta. Myös kokonaispituus taitaa Wawissa olla suurin, esim. Mangoon eroa on 35 cm? Eilistä kotimatkaa jos miettiin niin tuulimittarit sanoi 2ms ja puuskissa 6 ms ilmatieteenlaitoksen sivuilla ja aina aukealle tullessa nykäisy oli iso jos nopeutta oli +40 km/h.

Jos taivaltaa pääasiassa pyörätietä niin ei sivutuuli ole mikään ongelma koska pyörätiellä ei voi pitää niin reiluja nopeuksia kuin maantienlaidassa, iso mäki työmatkalla minkä tulin torstaina pyörätietä en vauhtia päästänyt yli 50 km/h ja koko mäki meni jarruttaen, alun katvepaikat huomattavasti hitaammin. Kaksipyöräiseen jos vertaa niin norminojakilla reippaassa sivutuulessa ei saa pidettyä sellaista nopeutta mikä Wawilla alkaa aiheuttaa ongelmia, alamäessä tietysti pääsee mutta esim. työmatkallani voisi 3-4 semmoista mäkeä olla missä +50 km/h vauhdit saa helposti norminojakilla kun taas Wawilla voi pitää "ongelmanopeutta" koko tasamaapätkän ajan.

Sinänsä ihmeellisiä nuo tuulet koska on tottunut, että eniten vastatuuli haittaa matkan tekoa mutta tässä tapauksessa sivutuuli :) Millaiset on Sakarin kokemukset sivutuulella ajosta reippaissa nopeuksissa? Yöllä töihin mennessä (nyt siis 4 kertaa) huiput yhdessä ja samassa suojaisessa mäessä on ollut 72 km/h ja (varmaan 1 km/h sisään on vaihtelut) ei mainittavaa epävakautta ja siis tyynellä menee kuin juna.

Osmo on omaansa laittanut ohjausvaimentimet kotikonstein mistä kuvamateriaalia on aikaisemmissa viesteissä. Pitäisi päästä myös koittamaan mikä vaikutus on jos taakse laittaisi kapean renkaan isoilla paineilla, nyt edessä on kovat ja kapeat kumit ja takana on leveä ja pehmeä (5bar) kumi.

Jos ei hartioita tue aukon reunaan ja reippaammin polkee niin silloin ylävartalon hytkyntä hytkyttää myös jousitusta ja ajaminen muuttuu vaappumiseksi eli on hyvässä jousituksessa myös huonoa, kuopat ja routaheitot Wawin jousitus nielee uskomattoman hyvin.

Pieter laittoi viestiä ja tähän Wawiin on tulossa muutaman sentin pitemmät ohjaussauvat minkä jälkeen käsillä on enemmän tilaa vaihdella vaihteita ja hallinta on varmaankin kevyempää ja helpompaa pitemmillä sauvoilla. Rohlovin vaihdekahva pakottaa käden 5 cm liian alas mistä johtuen muutokset.

"Konepeltiin" saa nyt myös kannen ja sen hinta tulee olemaan 224€, Wawit tehdään nykyään Tsekissä ja sieltä rahti on edullisempaa ja näyttäisi n.400€ hinta tippuneen. Kinnerillä ajaessa tätä vakimatkaa rasittuu vähemmän, osaksi syy on varmasti se, että omalla pyörällä pyörittää koko matkan kun taas Velolla voi jopa 2,5-3km mennä rullaten. Lisäksi Lahteen mennessä on kaksi sellaista alamäen jälkeistä nyppylää mitkä Wawilla pääsee lähes ilmaiseksi kun omalla pyörällä tulee poljettua jo ihan tehoilla.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Viesti Kirjoittaja terppa »

Jaa mutta Quest näyttäisi olevan vielä 5 cm Wawia pidempi mutta siinä perä näyttää huomattavasti pidemmältä.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

JEF-40
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Viesti Kirjoittaja JEF-40 »

PW kirjoitti:

Tuosta JEF-40:n kinneristä olis kiva vihdoin saada kuvaa ja selostusta kun kinnerikuumetta kuitenkin on siellä sun täällä :D Tai tuo se Nokialle näytille.

Petri


Nokialle olis kyllä tarkoitus tulla autolla, mutta siihen ei saa kinneriä mukaan. Kamerassa on kyllä kuvia, ei rakennusvaiheesta mutta valmiina ja voihan niitä räpsiä lisääkin. Olis ihan mielenkiintoista nähdä tehdasvalmisteinen kinneri. Mulla on jousitus joka ei kylläkään ole mikään hyvä, se on rakennettu vanhasta polkupyörän etuiskarista ja tuntuu että jousi on liian löysä. Kumimötikät sisällä jumitta sen verran, että iskari ei jousta hyvin. Mulla ei oo tämä kuvien siirto hanskassa joten tarviin nuoremmalta väeltä apua, mutta kyllä sitä löytyy. Laitan tuonnempana myös teknisiä tietoja

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Viesti Kirjoittaja terppa »

JEF-40 kirjoitti:

Mulla ei oo tämä kuvien siirto hanskassa joten tarviin nuoremmalta väeltä apua, mutta kyllä sitä löytyy. Laitan tuonnempana myös teknisiä tietoja

Ota kamera mukaan, minulla on läppäri matkassa niin voidaan laitella kuvat näkyville jos haluat. Kalusto on mukana... Pitäisi olla jotain sponsoritarroja tyyliin: pappa betalar kun isä lainasi pakua :D

Vehkeet pakussa_1.jpg

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Viesti Kirjoittaja terppa »

Nokian kisat on takana ja testikilometrejä kertyi mukavasti :) tunnissa meni 42,4 km ja 12 h kisassa 379,4 km. Näemmä vähämäkisellä pätkällä 36-37 km/h keskari on ihan miellyttävä pitää ja tulee helposti, tunnit ja iso vastatuuli sitä sitten rupeaa laskemaan mutta esim. 3h kohdalla keskinopeus oli 37,5 km/h ja koko ajan mentiin ihan mukavuusalueella koska taivalta oli tarkoitus taittaa pitkään.

Wawissa penkki pakotti 3 h kohdalla tauolle eli se ei ole minulle sopivasti muotoiltu, ehkä se on sopivampi isommalle ihmiselle? mutta itse siitä valun ja kankut puutuu, sinänsä ihmeellistä nojapyörässä :shock: Markun Mangoa kokeilin ja TMS:n Stradan koeistuin ja niissä oli heti kuin kotonaan eli istuin tuntui heti mukavammalta ja kabiinissa oli muutenkin enemmän tilaa. Mangon ohjaus oli mukavampi eli itse en ole alaohjausmiehiä ja olisiko ketjuvaihteesta johtunut, että se ainakin hitaassa vauhdissa kulki kevyemmin? Selvittelen siis Mangovaihtoehtoja. Tämä menee ihan mutu pohjalta mutta käsien ja hartioiden asento Mangossa on sellainen ettei samanlaista hartiajumia synny niin helposti kuin Wawissa, se on vielä kokeilematta miten pitemmät ohjaussauvat auttaa Wawissa, todennäköisesti ne toimivat paremmin ja ohjaus on kevyempi.

Koepunnitsin Nokialla Wawin ja 31,5kg oli paino yhdellä ylimääräisellä istuinpäällisellä eli normaalisti paino lienee 31 kg. Jos oikein muistan niin Pieterin Waw painoi 1,5 kg vähemmän ja se oli ketjuvaihteilla (päivittelen lukemat kun painot tulee tulee tulossivuille).

Eli siis Wawin ja minun ongelma on ohjaustyyppi sekä penkki, myös työnjälki ja maalaus on Mangossa paremmalla tolalla. 928 km on takana ja jonkinlainen kuva on muodostunut, työmatkakäytössä itselläni kinneri olisi parhaimmillaan, samoin kauppamatkat menisi jouheammin koska omista varastotiloista johtuen kärryn haaliminen kaksipyöräisen perään vie turhaa aikaa, poikamiehen eväät kyllä yleensä mahtuu banaanilaukkuihin ja takapoksiin mutta työmatkat yleensä taittaa Optimalla johon banaanilaukut ei sovi. Hellepäivänä ehkä mieluummin starttaa kaksipyöräisellä ja se on myös kaupungissa näppärämpi mutta itse suhaan myös melkoisen paljon maantienlaitaa.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Wawissa penkki pakotti 3 h kohdalla tauolle eli se ei ole minulle sopivasti muotoiltu, ehkä se on sopivampi isommalle ihmiselle? mutta itse siitä valun ja kankut puutuu, sinänsä ihmeellistä nojapyörässä :shock:

Minusta taas aika normaalia, ei kaikki penkit voi olla kaikille oikean mallisia. Kinnereissä ei voi käyttää hirmu loivia nojakulmia koska silloin ei näe eteensä, paino on siis enempi kankuilla kuin loivanojakulmaisissa nojapyörissä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Wawissa penkki pakotti 3 h kohdalla tauolle eli se ei ole minulle sopivasti muotoiltu, ehkä se on sopivampi isommalle ihmiselle? mutta itse siitä valun ja kankut puutuu, sinänsä ihmeellistä nojapyörässä :shock:

Minusta taas aika normaalia, ei kaikki penkit voi olla kaikille oikean mallisia. Kinnereissä ei voi käyttää hirmu loivia nojakulmia koska silloin ei näe eteensä, paino on siis enempi kankuilla kuin loivanojakulmaisissa nojapyörissä.

Jukka

Juu, kaikki ei sovi hyvin kaikille mutta se onkin hyvä koeistua eri jakkaroita, Stradan ja Mangon penkillä oli heti kuin kotonaan eli niissä tuntuisi muodot olevan minun selälle kohdillaan ja tuki parempi. Kyllä se perstuntuma jotain kertoo jo heti ensimmäisellä istumiskerralla :) Pitempi lenkki pitää kyllä Mangolla vielä tehdä.

Jos vertaa siirtymätaipaleeseen Tammisaari - Vääksy niin nyt kiinni ollut lisäpehmuste auttoi hieman (Pioneerin pehmuste)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Minusta taas aika normaalia, ei kaikki penkit voi olla kaikille oikean mallisia. Kinnereissä ei voi käyttää hirmu loivia nojakulmia koska silloin ei näe eteensä, paino on siis enempi kankuilla kuin loivanojakulmaisissa nojapyörissä.

Ja vaikka olisi penkki kopioitu teollisesti tehdystä niin silti ovat erilaisia. Mun oma tekele lowracerissa on mukavampi ajaa kuin Metan alkuperäinen, samalla pehmusteella. Ovat samassa kulmassa ja muutenkin ergonomia on sama ohjaustankoa lukuun ottamatta.

Silti 12h kisassa alko pakarat hieman puutua, todennäköisesti ei penkin takia vaan kuona-aineiden. Huoltojoukkojen kevyt hieronta auttoi niin paljon että kun ennen ei syke pudonnu edes alamäessä rullaamalla niin jälkeen pystyi painamaan alamäessä samalla sykkeellä monta kilsaa kovempaa tuuliselle pääsuoralle.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Viesti Kirjoittaja terppa »

waw ja sibeliustalo.jpg

Tänään 62 km kuvien hakureissu siskon luota ja paluu maisemareittejä. Hyvin on Nokiasta palautunut, lihakset toimii ihan kuin enemmänkin olisi levännyt. Rauhallisesti ajellen Lahteen ison mäen alle 35,5 km/h keskarilla mikä myös öisellä työmatkalla on tyypillinen lukema. Siitä sitten pyörätielle ja perillä keskari oli vähän yli 26 km/h (pyörätiellä n. 10 km). Vertailun vuoksi sama reitti Optimalla mäen alle n. 30 km/h ja perillä vähän yli 25 km/h eli kinnerillä taajama-ajo on hitaampaa jos reitti on semmoinen, että suojatien korokkeet on jyrkkiä ja ihmisiä liikkeellä. Yhdessä suojatiekorokkeessa nappasi wawin keula kiinni mutta onneksi vauhti oli hiljainen. Toki jos laittaisi jalat töihin niin autojen seassa pystyisi osan matkasta menemään ja vain ylämäki osiot ajaisi pyöräteillä niin matka menisi nopeammin mutta ei nyt huvittanut huhkia.

Mennessä kävin satamassa kahvilla niin kuin vuokrasopimukseen kuuluu :) säästä johtuen ihmisiä oli vähemmän mutta ainakin 3 valokuvaajaa löytyi... paluumatkalla itse kävin kuvailemassa Sibeliustalo taustalla ja rantaraitin poljin, kovaksi tampattu hienorakeinen soratie toimii ajoalustana ihan hyvin varsinkin kun järveä ihaillessa vauhtikin pysyy aisoissa.

Tihkusadetta mutta kun on kuoret ympärillä niin ei ahdista vaikka ei ole sadevarusteita mukana :mrgreen: yöllä oli rankkasadetta ja pari litraa jouduin kikkailemaan vettä pois lattialta vaikka katto oli päällä. Nyt oli semmoinen fiilis, että tutulla pelillä lähti ajamaan vaikka ei penkkiä vieläkään mukavaksi voinut sanoa mutta oli siis semmoinen mieli, että kuski ja pyörä on hitsautuneet yhteen.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Viesti Kirjoittaja PW »

Et oo vielä lehtimiehiin/naisiin törmänny ? :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Viesti Kirjoittaja terppa »

PW kirjoitti:

Et oo vielä lehtimiehiin/naisiin törmänny ? :wink:

Petri

Se homma mulla on vähän huonolla tolalla kun en ole itse ehtinyt/jaksanut/viitsinyt rumpua lyödä...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Viesti Kirjoittaja terppa »

Tänään Kinneri näytti parhaat puolensa, viileä yö 7-8 astetta lämmintä ja hyvin lyhythihaisella pärjäsi. Vakionopeudella eli 33,1 km/h meni työmatka. Kotiin hitaasti kun päivä vei mehut ja keskari oli 28,5 km/h. Kova etuviisto vastatuuli ja ei ollut ylimääräisiä paukkuja, toisaalta vähemmän velo tarvitsi paimentamista kun ajoi hiljempaa.

Huomenna vielä yöllä töihin ja sitten pyörämatkailua Tammisaareen. Nyt matka menee varmasti mukavammin koska kuski ja pyörä ovat tottuneet toisiinsa ja säädöt on kohdillaan. Aivan ihanteellinen laite tämä on työmatkoille, ainakin jos työmatka on selväpiirteistä ja sisältää vähän pysähtelevää taajama-ajoa, oikein asennoitumalla taajamassakin pärjää mutta ihan joka reitille velo ei sovi. Yöllä tuntuu matka-aika olevan melkein vakio eli heittoa on minuutti suuntaan tai toiseen ja lähes kuivana selviää, paitsi kuumalla kelillä :D nopeus on suurempi ja rasitus pienempi, näin ollen kiusaus nukkua vielä vähän ja mennä autolla pienenee. Vielä pitää vaan setviä mikä olisi velon kilometrisuorite vuodessa ja tietysti koeajaa perusteellisemmin se Mango. Vieläkään en osaa sanoa tuleeko minusta kinneristi, tai tulee mutta tuleeko tänä tai ensi vuonna niin se on vielä monen harkinnan päässä.

Tyrkätään vielä mainoskuva kun kisoissa tuli niin kivoja otoksia:

Kuva

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Siegfried piti eilen lepopäivää kinnerireissullaan Oulussa, juttua Kalevassa...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Kyllä tässä iskee itsellekin kinnerikuume. On iskenyt jo pitemmän aikaa. Pitäisi varmaan joskus osallistua johonkin nojapyörätapahtumaan niin olisi mahdollisuuksia päästä kokeilemaan kinneriä? Mukavaa olisi päästä vertailemaan varsinkin alamäissä ja tasamaalla kinnerin käyttäytymistä verrattuna kattamattomaan trikeen. Mulla ainakin kattamattomalla riippuen mäestä menee n. 40-45kmh kevyesti mutta 50kmh yli jos haluu edetä niin saa tosissaan polkea lisävauhtia. Huiput tällä hetkellä 57kmh. Ylämäkeen en kattamattomalla osaa vieläkään kunnolla nousta - pienikin nyppylä hidastaa kiitettävästi vauhtia. Vähänkään isommat mäet menee 3-6kmh. Taluttamispuuhiin en ole vielä kauheasti joutunut. Vaan onko kinnerillä helpompi saavuttaa se vauhti sitä mäkeä varten ja pitää se, vaikka painoa on enemmän?

Jostain syystä alan vaan ensin miettiä miten noita edes huolletaan. Tunkilla nostetaan toinen puoli esille vai otetaanko suojakuori kenties irti? Mietin myös missä tommosella ajaisi täällä päin. Ainakin osa klv:istä on niin kapeita että jos sinne menisi kinnerillä niin voi olla ettei kävelijätkään mahtuis enää ohi. Onko nuo kinnerit yleisesti leveempiä kuin kattamattomat triket? Mango näyttää omaan silmään tosi viehättävältä kulkupeliltä :) . Ei tuo velocraftikaan paha ole mutta toi keula näyttää hirmu pitkältä ja itseä pelottaisi juuri se kuinka paljon kolisisi kanttareihin. Täällä päin niitä aina välillä on kylvetty suorastaan.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kinneri nousee pienen mäen helpommin osin koska sillä saavuttaa korkeamman nopeuden alamäestä ja osin koska sillä on suurempi massa eli liike-energia on suurempi, mutta jos mäki on kovinkaan iso niin sitten paino tulee olemaan se ratkaisevin asia.
Eli jos potkua löytyy reisestä niin kinneri palkitsee, mutta jos sitä puuttuu lähtökohtaisesti niin sillon siitä on enemmän haittaa kun hyötyä nopeuden kannalta.
Kuinka kovaa kuljet tasaisella jos poljet hengästymättä? Meneekö 25 km/h rikki?

Vastaa Viestiin