Epävakaus sivutuulessa voi olla monen tekijän summa mutta äkkiseltään ajateltuna pitkä keula voisi olla suurin syyllinen, Wawissa keula ainakin silmällä katsottuna on todella pitkä ja "konepelti" on kourun muotoinen eli siihenkin voi tuuli tarttua, muista kinnereistä ei vielä ole kokemusta. Myös kokonaispituus taitaa Wawissa olla suurin, esim. Mangoon eroa on 35 cm? Eilistä kotimatkaa jos miettiin niin tuulimittarit sanoi 2ms ja puuskissa 6 ms ilmatieteenlaitoksen sivuilla ja aina aukealle tullessa nykäisy oli iso jos nopeutta oli +40 km/h.
Jos taivaltaa pääasiassa pyörätietä niin ei sivutuuli ole mikään ongelma koska pyörätiellä ei voi pitää niin reiluja nopeuksia kuin maantienlaidassa, iso mäki työmatkalla minkä tulin torstaina pyörätietä en vauhtia päästänyt yli 50 km/h ja koko mäki meni jarruttaen, alun katvepaikat huomattavasti hitaammin. Kaksipyöräiseen jos vertaa niin norminojakilla reippaassa sivutuulessa ei saa pidettyä sellaista nopeutta mikä Wawilla alkaa aiheuttaa ongelmia, alamäessä tietysti pääsee mutta esim. työmatkallani voisi 3-4 semmoista mäkeä olla missä +50 km/h vauhdit saa helposti norminojakilla kun taas Wawilla voi pitää "ongelmanopeutta" koko tasamaapätkän ajan.
Sinänsä ihmeellisiä nuo tuulet koska on tottunut, että eniten vastatuuli haittaa matkan tekoa mutta tässä tapauksessa sivutuuli Millaiset on Sakarin kokemukset sivutuulella ajosta reippaissa nopeuksissa? Yöllä töihin mennessä (nyt siis 4 kertaa) huiput yhdessä ja samassa suojaisessa mäessä on ollut 72 km/h ja (varmaan 1 km/h sisään on vaihtelut) ei mainittavaa epävakautta ja siis tyynellä menee kuin juna.
Osmo on omaansa laittanut ohjausvaimentimet kotikonstein mistä kuvamateriaalia on aikaisemmissa viesteissä. Pitäisi päästä myös koittamaan mikä vaikutus on jos taakse laittaisi kapean renkaan isoilla paineilla, nyt edessä on kovat ja kapeat kumit ja takana on leveä ja pehmeä (5bar) kumi.
Jos ei hartioita tue aukon reunaan ja reippaammin polkee niin silloin ylävartalon hytkyntä hytkyttää myös jousitusta ja ajaminen muuttuu vaappumiseksi eli on hyvässä jousituksessa myös huonoa, kuopat ja routaheitot Wawin jousitus nielee uskomattoman hyvin.
Pieter laittoi viestiä ja tähän Wawiin on tulossa muutaman sentin pitemmät ohjaussauvat minkä jälkeen käsillä on enemmän tilaa vaihdella vaihteita ja hallinta on varmaankin kevyempää ja helpompaa pitemmillä sauvoilla. Rohlovin vaihdekahva pakottaa käden 5 cm liian alas mistä johtuen muutokset.
"Konepeltiin" saa nyt myös kannen ja sen hinta tulee olemaan 224€, Wawit tehdään nykyään Tsekissä ja sieltä rahti on edullisempaa ja näyttäisi n.400€ hinta tippuneen. Kinnerillä ajaessa tätä vakimatkaa rasittuu vähemmän, osaksi syy on varmasti se, että omalla pyörällä pyörittää koko matkan kun taas Velolla voi jopa 2,5-3km mennä rullaten. Lisäksi Lahteen mennessä on kaksi sellaista alamäen jälkeistä nyppylää mitkä Wawilla pääsee lähes ilmaiseksi kun omalla pyörällä tulee poljettua jo ihan tehoilla.