Mango+ Kinneri

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ velomobile

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Mikäs mangossa vikana kun heijaa kovin. Ei uskalla alamäkiä laskee. 35-40km/h:ssa ihan maksimit... Pitäiskö aurauskulmat tarkistaa? Vai johtuuko kuskin suuresta massasta?kapeasta ohjaustangosta? Vai mistä? Muutenkin häiritsee ohjauksen epätarkuus ja jäykkyys. Paria tadpolea testannu niin ohjaus niissä ollut paljon herkempi...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Mango+ velomobile

Viesti Kirjoittaja Wacky »

eemeli kirjoitti:

Mikäs mangossa vikana kun heijaa kovin. Ei uskalla alamäkiä laskee. 35-40km/h:ssa ihan maksimit... Pitäiskö aurauskulmat tarkistaa? Vai johtuuko kuskin suuresta massasta?kapeasta ohjaustangosta? Vai mistä? Muutenkin häiritsee ohjauksen epätarkuus ja jäykkyys. Paria tadpolea testannu niin ohjaus niissä ollut paljon herkempi...

Puuskittainen kova sivutuuli? Viime aikoina on ollu aika kovia tuulia lähes jatkuvasti.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ velomobile

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Enpä tiedä tuulista... Voipi titenkin olla. Enemmänkin sellaista pientä heijausta. Tuntuu, että perä tulee rinnalle.
Yöllä tuli sellainen mieleen josko kokeilis ottaa etupyöristä katteet pois. Ohjauksen pieni Klappi tietenkin täytyisi saada pois. Ei tuota klappia kyllä ajaessa huomaa...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Mango+ velomobile

Viesti Kirjoittaja mhelander »

En tiedä Mangoista tai muista velomobiileista mutta BROL:ssa ovat hiljattain keskustelleet paremmista takaiskareista ja myös etupään nivelten kulumisista.

Voisi kannattaa vilkasta varsinkin tuo keulan osasto ja miten on vaikuttanu ajettavuuteen. Ja miksei myös takapään.

Paljoa nimittäin ei tarvi klappia ja siihen vähän sivutuulta ja johan alkaa hakemaan ajolinjaansa... kokemusta on jenkkivanista johon kohta kaikki alustan nivelet vaihtaneena olen perehtynyt.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mango+ velomobile

Viesti Kirjoittaja TMS »

Oman Stradan perusteella sanoisin että ei ole normaalia, niissähän pitäisi olla suurin piirtein identtiset ohjaussysteemit. Tälläkin kuskilla on kuitenkin massaa sen vajaa 100 kg, joten se ei kelpaa selitykseksi. Polkiessa kovissa vauhdeissa (>55 km/h) tulee jonkun verran heijausta kun jouduu reippaalla kadenssilla pyörittämään, mutta kun polkemisen lopettaa niin ei hirvitä ollenkaan ainakaan vielä 75 km/h vaudeissa. Kovemmista en osaa vielä sanoa kun ei ole tarpeeksi isoa mäkeä tullut vielä vastaan.

Minullakin on jo pikku klappi ohjauksessa, se tuli aika aikaisessa vaiheessa. Todennäköisesti sen aiheutti etupyörien väkisin kääntäminen paikallaan ollessa (pyörä kuormattuna), ohjekirjassa tästä olikin vissiin varoiteltu. Tuo kalppi ei ole kuitenkaan pahentunut ollenkaan eikä haittaa ajamista. Ohjaustangon nivelliitoksessa on lukemani perusteella ilmeisesti muovinen palikka eräänlaisena sulakkeena, johon voi suht helposti tulla pikku klappi. Se pitäisi kuitenkin olla helposti vaihdettavissa. En ole siihen sen tarkemmin vielä tutustunut kun ei ole ollut tarvetta.

Tuulen vaikutuksesta sanoisin, että sen kyllä huomaa ja pystyy erottamaan jos joku heijaus on tuulen aiheuttama. Sivutuuli heilauttaa välillä kyllä aika ikävästi, mutta aika reilu tuuli saa olla että siitä eritysitä haittaa ajamiseen olisi.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mango+ velomobile

Viesti Kirjoittaja jori »

Onhan takarenkaassa varmasti suurempi paine, kuin edessä. Takarenkaan eturenkaita suurempi sortokulma aiheuttaa epästabiilisuutta. Ilmiön voimakkuus riippuu mm. renkaiden sortumakulmista ja painojakaumastata ja aiheuttaa näistä riippuvan rajanopeuden yläpuolella epästabiilisuutta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ velomobile

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Täytyy olla noissa rengaspainessa tarkempi. Nyt aika laillasamat joka renkaassa... Testaillaan.

Sen verran nyt ihmetellyt tuota etupäätä, että nivelet ei ole väljiä. Ei kyllä kuulukkaan olla noin vähillä kilometreillä. Pientä ihmetystä aiheuttaa iskunvaimentimen 1cm - 1,5cm tyhjä väli ennenkuin ottaa "kiinni". Eli liikkuu ilman vastusta jonnin verran. Molemmilla puolilla sama homma. Voisiko johtua tuosta? Tosin painoa tuossa ei ole päällä...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Mango+ velomobile

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Osittain harjoituksen puutetta ja osin rengaspaineet - sanon ma.

  • Korjausliikkeinä ei saa kovassa vauhdissa kääntää ohjausta. Pitää siirtää painopistettä. Muuten joutuu loputtomien korjausten aiheuttamaan kiihtyvään heijaukseen, joka loppuu kevyesti jarrulla himmaten.

  • Taakse ja eteen eri paineet - en vain muista miten päin.

  • Kuskin sijainti vaikuttaa myös, mitä taaempana sitä helpommin lähtee heijaamaa.

Harjoittelu on tärkein, painopiste käyttöön esim. vinolla pinnalla ja polkimien tasainen oikealla cadenssilla tapahtuva pyöritys - niin avot poljet kohta loivaa alamäkeä >60 km/h!

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ velomobile

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Varmaan osittain harjoittelun puutetta...Onhan tuota pyörittämistä harjoiteltu kohta 20 vuotta jalat kiinni polkimissa. Välillä tullut vähemmän kilometrejä välillä enemmän, mutta luulen osaavani oikean tekniikan. Tosin kukaan ei ole vierestä katsonut....
Penkki ja polkimet nyt niin edessä kuin sain. Lisäksi vaihdoin lyheämmät kammet.

No otin nyt kuitenkin iskarin irti, että pääsis paremmin hipelöimään. Löysä tuo on... Ottaa kunnolla kiinni vasta lopussa. Tietäisi vain minkälainen tuon pitäisi olla niin osaisi paremmin arvioida...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ velomobile

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Pari kuvaa puretusta iskarista/jousesta....

Liitteet
Mango iskari3.jpg
Mango iskari2.jpg
Mango iskari.jpg

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Mango+ velomobile

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

saitko klapia aikaiseksi kun käsillä heiluttelet noita tukivarsia?
eli otat rattaasta kiinni ja kääntelet...
jos tässä välissä ei tunnu klapia niin sen täytyy olla ohjaustangon ja ohjauslaitteiden välissä...

Eikös jollain ollut wavissa heti uutenä välystä jota piti paikkailla kotik utoisiin konstein jotta siitä tuli oikeasti ajettava?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Mango+ velomobile

Viesti Kirjoittaja terppa »

Aineskin yhteen Wawiin oli laitettu tuommoiset kuminauhat ohjaukseen, en vaan tarkkaan muista perimmäistä syytä :oops: mutta mielikuva on, että noi olisi korjannut ohjauksen hermostuneisuutta. Kuvattu viime kesänä Mäntyharjulla.

wawin ohjaus.jpg

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ velomobile

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Mustasudenkorento kirjoitti:

saitko klapia aikaiseksi kun käsillä heiluttelet noita tukivarsia?
eli otat rattaasta kiinni ja kääntelet...
jos tässä välissä ei tunnu klapia niin sen täytyy olla ohjaustangon ja ohjauslaitteiden välissä...

Eikös jollain ollut wavissa heti uutenä välystä jota piti paikkailla kotik utoisiin konstein jotta siitä tuli oikeasti ajettava?

Klappia en löytänyt muualta kuin ristikkonivelen ja ohjain putken liittymä kohdasta. Jonkun näköinen kuusiokolo ruuvi pitää tuon paikallaan. Täytyy tutkia tuota huomenna. Nyt täytyy mennå harjoittelemaan kolmipyöräisellä ajoa :D

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mango+ velomobile

Viesti Kirjoittaja jviirret »

eemeli kirjoitti:

No otin nyt kuitenkin iskarin irti, että pääsis paremmin hipelöimään. Löysä tuo on... Ottaa kunnolla kiinni vasta lopussa. Tietäisi vain minkälainen tuon pitäisi olla niin osaisi paremmin arvioida...

Jos kasais niin että laittas jousen tilalle putken, eli jäykistäs keulan ja kokeilis niin?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ velomobile

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Jos kasais niin että laittas jousen tilalle putken, eli jäykistäs keulan ja kokeilis niin?

Jukka

Tuo kävi mullakin mielessä. Kestäiskö tuo yläpään kiinnitys? Ei viitsis heti ekana kesänä ruveta lasikuituhommiin... Voishan tuohon koittaa laittaa jäykempää ja lyhyempää jousta?

Eilen sitten poljin illasta vielä mökille ja aamulla takasi. Huomattavan parannus tuli iskareitten purulla ja rasvauksella. Olisko ollut pikkasen jumissa? Nyt uskalsi kantata muutkin eikä tullut sellaista tunnetta, että pyörä kaatuu. Huiput nyt tällä kertaa yli viidenkympin... En tosin vielä uskaltanut polkea lisää vauhtia. No riittää nyt tuokin.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Vastaa Viestiin