Mango+ Kinneri

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti:
jori kirjoitti:
eemeli kirjoitti:

Olisiko sama vika, kuint Markulla Kangasalla. Takajousi painuu liian alas ja takaketju kiristyy liikaa. Löysää hiukan takaketuja. Jos helpottaa, on vika siinä.

Jori, aihetta sivuten : onko tuon Markun Mangon takajousitus vielä samassa jamassa? Pyysin ko. velomobiilin lainaan sunnuntaiksi, aikomus koeajella Nokialla radalla. Eli onko ongelmia luvassa, pitääkö takajousitusta hieman "modata" ennen ajoa?

En tiedä varmasti. Olen nähnyt vain muutaman sähköpostin. Joka tapauksessa homma toimii, kunhan ketju on tarpeeksi löysällä, jolloin se ei kiristy takajousen painuessa liikaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

En tiedä varmasti. Olen nähnyt vain muutaman sähköpostin. Joka tapauksessa homma toimii, kunhan ketju on tarpeeksi löysällä, jolloin se ei kiristy takajousen painuessa liikaa.

Ok, kiitokset tiedosta! Eiköhän homma pelitä.
Yritän saada Markulta vielä vastauksen tuohon.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja eemeli »

jori kirjoitti:
eemeli kirjoitti:

Vähän tahmealta tuntuu voimansiirto tällähetkellä. Lisäksi saa päkiä hieronnan polkiessa. Eli vaikuttais "laakerivialta"... Täytyy taas koittaa tutkia ja hutkia josko vika löytyis.

Tarviikos DualDrivea jotenkin huoltaa? Mulla on aika vähän kokemusta napavaihteista. Sen verran avasin napaa, että näytti olevan ihan hyvässä rasvassa. Varmaan kannattaisi tarkistaa myös poljinkeskiön kunto.

Olisiko sama vika, kuint Markulla Kangasalla. Takajousi painuu liian alas ja takaketju kiristyy liikaa. Löysää hiukan takaketuja. Jos helpottaa, on vika siinä.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 63&#p45463

Kyl toi mun mielestä mulla ihan oikein pelittää. Menin penkille istuun ja kokeilin kädellä, että ketjun kiristimessä on vielä varaa. Kireellähän tuo ketju on pelkästään kiristimelläkin.

Purin ja kokosin dual driven. Yllättäen lakkas toimimasta... No vaihdoin tavallisen navan tilalle. Täytyy paremmalla ajalla koittaa perehtyä tuohon. No tuossahan olisi sopivasti iltatekemistä Hämeenlinnan kokoontumisajoihin...

Tänään kävin ihan piruuttaan testimielessä ajamassa saman lenkin ensin kinnerillä ja sitten nojakilla. Lenkki n. 32 kilsaa ja kohtuu tasaista. Vain yksi mäeksi luokiteltava nyppylä. Aika paljon taajama ajoa. Kinnerillä keskinopeus 25,9 km/h:ssa ja nojakilla 26,5 km/h:ssa. Eli nojakilla kovempaa... Jalat on kyllä vieläkin puuduksissa pirkan pyöräilystä.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja terppa »

Oliko testissä paljon pyörätietä? Silloin yleensä kinnerin etu häviää ja jos on huonokuntoista väylää niin kinneri on hitaampi. Mun käytössä Mango on ollut 10-15% nopeampi verrattuna Optimaan. Niin kotona kun nyt kesälomareissullakin + että rasitus kinnerillä on pienempi. Mut Se vaatii oikeat ajo-olosuhteet jolloin hyöty aerodynamiikasta tulee.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

terppa kirjoitti:

Oliko testissä paljon pyörätietä? Silloin yleensä kinnerin etu häviää ja jos on huonokuntoista väylää niin kinneri on hitaampi. Mun käytössä Mango on ollut 10-15% nopeampi verrattuna Optimaan.

Riippuu tosiaan paljon teistä ja alustasta, joilla ajetaan. Minulla viime viikkoina keskinopeudet ovat olleet nojakilla jotain 26,23 km/h ja kinnerillä 37,38 km/h eli kinneri on ollut 42,5 % nopeampi kuin nojakki.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Kyllä sitä tyhmempikin oppii kun tarpeeksi monta kertaa purkaa ja kasaa. Nyt olis dual drive taas kasassa ja pelittää ainakin toistaiseksi...

Purin kapan väärästä päästä (rattaiden puolelta) näin ollen kappa levisi kuin jokisen eväät. Kun avasi mutterin toisesta päästä niin sisuskalut tuli nätisti pakettina ulos. Näin ollen ymmärsin, että sisuskalut pitää kasata akselin ympärille eikä napakotelon sisälle. Näin sain kiristettyä paketin sopivaan kireyteen ja pujotettua helposti takaisin paikoilleen. Väärinpäin osat ei sovi, joten aika helppo se oli sitten kuitenkin kasata.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4801
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Yleensä kaikki kappavaihteet avataan jarru länken puolta ja veretään ulos rattaan puolelta. Aina ei tarvitse sen enenpää purkaa. Pesee huolella ja kuivaa paineilmalla . Senkus ruikkii rasvaruutasta joka koloon rasvaa ja kasaa. Eri juttu jos se on viottunut ja osia löytää. Sit se on purettava atomeiksi kuvannollisesti. :roll:

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Akku olis taas tyhjä... Ei ikinä muista laittaa lataukseen. Pikametri laittoi tälläisen linkin toisaalle Kuinkahan vaikea tuo olisi itse tehdä? Lähinnä aattelin jos vetopuolen taittopyörän tilalle laittaisi...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja PW »

http://sivacycle.com/ Tuossa on kait jonkinlainen laturi/virtalähde, jos oikeen ymmärsin.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Tänään huomasin, että takapyörä oli löysällä. Oisko tässä syy pyörän tahmeuteen.

Lisäksi keväällä alle laitetut kojakit aivan loppu. 1400km ajettu... Täytyy kai koittaa mitata aurauskulmat, jos vaikka syy kulumiseen johtuis niistä...

Liitteet
1.jpg
1.jpg (71.03 KiB) Katsottu 2693 kertaa

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Vähän turhan paljon menee aikaa tällä hetkellä pyörän säätämiseen. Tänään taas vierähti kolmatta tuntia hyvää pyöräilyaikaa...

Takapyörän kiristin. Eturenkaat vaihdoin duranoihin. Tilasin kyllä velocraftilta marathon racerit, mutta tulevat vasta ensiviikolla.

Pinnoja kävin tilaamassa... Onneksi sentään hyllyssä oli sinkittyä pari milliä lyhkäsempää niin sain väliaikaisesti etupyörät kuntoon. Pinnoja kun pujottelin niin huomasin, että järjestys oli väärä. Tai no ainakin siihen mihin olen tottunut. Eli nyt meni kolmen ali. Itse olen tottunut laittaa kahden ali ja yhden yli. En tiedä kyllä onko sillä mitään merkitystä...

Lisäksi koitin aurauskulmia mittailla kaverin kanssa. Hankalalta edelleen tuntuu... Nyt laitoin takapyörään molemmin puolin suorat putket puristimilla kiinni. Vähän tuntu, että ei kuitenkaan osunut kohdalle. Sain kuitenkin neljä milliä toisella puolelle aurausta (se puoli mistä rengas oli kulunut puhki). Lisäksi huomasin mittauksissa, että takapyörä on 12mm keskilinjasta vasemmalla. En tiedä onko tuolla nyt mitään merkitystä. Täytyy kyllä vielä koittaa mitata vielä uudestaan...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja eemeli »

On se elämä ihmeellistä... Sama lenkki joka muutama päivä sitten meni 25,9 keskarilla niin tänään päästiin 31,2 :D. Tuntemus aika lailla sama. Sillain sopivasti hengästynyt... Joo muistin muuttaa mittarin asetukset.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja jori »

eemeli kirjoitti:

Lisäksi koitin aurauskulmia mittailla kaverin kanssa. Hankalalta edelleen tuntuu... Nyt laitoin takapyörään molemmin puolin suorat putket puristimilla kiinni. Vähän tuntu, että ei kuitenkaan osunut kohdalle. Sain kuitenkin neljä milliä toisella puolelle aurausta (se puoli mistä rengas oli kulunut puhki). Lisäksi huomasin mittauksissa, että takapyörä on 12mm keskilinjasta vasemmalla. En tiedä onko tuolla nyt mitään merkitystä. Täytyy kyllä vielä koittaa mitata vielä uudestaan...

eemeli kirjoitti:

On se elämä ihmeellistä... Sama lenkki joka muutama päivä sitten meni 25,9 keskarilla niin tänään päästiin 31,2 :D. Tuntemus aika lailla sama. Sillain sopivasti hengästynyt... Joo muistin muuttaa mittarin asetukset.

Taisit sen mittauksen lisäksi myös vähän säätää sitä aurausta. Kinnerissä pienikin aurausvirhe aiheuttaa suuren nopeuseron. Vastuksesta kun aerodynaamisessa kinnerissä suurempi osa on vierintävastusta.

Triken ja varsinkin kinnerin aurauksen mittaaminen on kovin epävarmaa hommaa. Yhä enemmän houkuttaa tehdä tämä aurausmittari.
Kuva
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... ari#p45421

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja irakas »

Olen selaillut tätä keskustelua tadpolen aurauskulmista, enkä ole oikein saanut selvää minkälainen aurauskulma olisi hyvä. Minullahan on nyt uusin nojakki tadpole SH22 ja olen kokeillut siinä erilaisia kulmia. Selvästi on osoittautunut haitalliseksi esim. n. 5 mm:n etäisyysero kiekkojen etu- ja takareunojen välillä sekä harituksessa että aurauksessa. Nyt olen säätänyt kiekot mahdollisimman suoraan ja olen ollut aika tyytyväinen. Tosin en hoksannut, että mittaus tosiaan pitäisi tehdä kuormitettuna. Täytyypä sekin vielä kokeilla. Arvelisin, että kuormitettuna aurausta on jonkin verran verrattuna kuormittamattomaan. :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:

Olen selaillut tätä keskustelua tadpolen aurauskulmista, enkä ole oikein saanut selvää minkälainen aurauskulma olisi hyvä. Minullahan on nyt uusin nojakki tadpole SH22 ja olen kokeillut siinä erilaisia kulmia. Selvästi on osoittautunut haitalliseksi esim. n. 5 mm:n etäisyysero kiekkojen etu- ja takareunojen välillä sekä harituksessa että aurauksessa. Nyt olen säätänyt kiekot mahdollisimman suoraan ja olen ollut aika tyytyväinen. Tosin en hoksannut, että mittaus tosiaan pitäisi tehdä kuormitettuna. Täytyypä sekin vielä kokeilla. Arvelisin, että kuormitettuna aurausta on jonkin verran verrattuna kuormittamattomaan. :roll:

Yritin löytää jostain, kun muistin tämän aiemminkin kirjoittaneeni. En löytänyt, joten kirjoitan uudelleen.

Poljettavan monipyöräisen kiekot kannattaa laittaa sellaiseen asentoon, että ne rullaavat parhaalla mahdollisella tavalla. Tämä saavutetaan, kun auraus on kuormitetulla eteen päin kulkevalla pyörällä nolla. Jos ohjauksen käytöksessä on jotain säädettävää, voidaan ohjaaviin pyöriin panna milli tai pari aurausta tai haritusta, mutta se aina kasvattaa vierintävastusta. Tosin milli tai kaksi todella vähän. Missään nimessä ei auraus/harituskulma kannata olla tätä suurempi. Ne valmistajan antamat aurauskulmasuositukset ovat kuormittamattomalle ajokille ja kulmat pienenevät kun kiesillä ajetaan. Ajossa kulmat pitää olla niin lähellä nollaa, kuin mahdollista. Tuosta syystä tämä yliajettava auraumittari (kuva tuossa yllä) olisi niin hyvä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin