...Jos tulee suoraveto, niin eikö ole silloin pakko asentaa myös 26" rengans, sillä ainakin minulla on käsitys, että 20" tuuman renkaaseen on vaikea saada niin isoa välitystä, että vauhtia riittää. Voin toki olla väärässä.
Vaatii vaan normaalia isommat eturattaat. 26" takapyörä ei Mangon sisuksiin mahdu, ei ainakaan pitkän kuskin kanssa.
Ei tuolla alumiini rungolla kauheasti ole ajettu. Varmaan alta kymppitonnin… Eikä siinä nyt varsinaisesti mitään murtumia ole, mutta kun väliakseli lähtenyt muutaman kerran irti niin dropoutti kärsinyt. Olen useamman kerran vääntänyt sen takaisin suoraan. Joten alunperin piti tuota ainakin vahvistaa…
Kyl määkin tuota siksakkia ihmettelin, mutta en osannut hahmottaa kuinka tuota muuttaisi. No tänään sitten kävin tekemässä Jukan ehdotuksen mukaisen rungon. No pikkasen muuttu vielä tuosta… Keskiö taitaa olla hieman alhaalla. No helppohan tuota olisi ylämmäksi saada kun ei varsinaisesti tarvi välittää rungon ulkonäöstä…
Mulla on hiilikuituputki runko, ajettu nyt n. 10500km, ei ongelmia. Se on 50mm putkea 1.5 mm seinämällä, jonka sisälle kerroksen +-45 ast. hiilikuitua. Viime kesänä repäsin ja muutin takakiekon Rohloff napaan. 14 vaihdetta takana ja edessä yksi 50 hammasta, ennen oli takana 11-34 ratas ja edessä 34-50. Nyt Rohloff kattaa aika tarkkaan samat välitykset. Pikkasen tuli painoa, mutta ei ole vaihteiden kanssa ongelmia. Hiilikuidusta vielä että siitä on hieno rakentaa ja kestää varmaan. Esim. kinnerissä runko on hyvin suojassa ulkop. vaurioilta. Muuten kinneri menee vähän uusiksi kun mopopojat tuli pyörätiellä päälle ja kori vähän ruttaantu. Lähtivät mokomat vielä pakoon. Onneksi tekniikka ja takakiekko ei vaurioitunut. Eikä runko.
2. Aika iso menetys olisi tuo poljinetäisyyden säädön menetys, eli Mango plus ei enää sen jälkeen sopisi pitkäjalkaisille kuskeille lainkaan.
Sopii se, jos runkoa tehdessä tietää minkä pituiselle kuskille pyörä on suunnilleen tulossa. Jos lyhyt kuski niin runkoputki nousee ylös jyrkemmässä kulmassa kuin pitkän kuskin runkoputki.
2. Aika iso menetys olisi tuo poljinetäisyyden säädön menetys, eli Mango plus ei enää sen jälkeen sopisi pitkäjalkaisille kuskeille lainkaan.
Sopii se, jos runkoa tehdessä tietää minkä pituiselle kuskille pyörä on suunnilleen tulossa. Jos lyhyt kuski niin runkoputki nousee ylös jyrkemmässä kulmassa kuin pitkän kuskin runkoputki.
Jukka
Jos keskiö on kiinnitettävissä myös rungon alapuolelle se kai antas lisää säätömahollisuutta.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
2. Aika iso menetys olisi tuo poljinetäisyyden säädön menetys, eli Mango plus ei enää sen jälkeen sopisi pitkäjalkaisille kuskeille lainkaan.
Sopii se, jos runkoa tehdessä tietää minkä pituiselle kuskille pyörä on suunnilleen tulossa. Jos lyhyt kuski niin runkoputki nousee ylös jyrkemmässä kulmassa kuin pitkän kuskin runkoputki.
Jos keskiö on kiinnitettävissä myös rungon alapuolelle se kai antas lisää säätömahollisuutta.
Juu. Tuo keskiön kiinnitys joko päälle tai alle on hyvä idea.
Säädettävyys on kiva mutta ei välttämättä laaja-alaisena kaikkein tärkein asia itselle rakennettavaan rakkineeseen.
Nimittäin kun tehdään kunnon säädöt että lähes minkä tahansa mittainen ja kokoinen voi välineellä ajaa johtaa se väistämättä monimutkaisempaan rakenteeseen, suurempaan painoon ja jopa löysempään runkoon.
Itse ajattelen tällä hetkellä säädettävyyttä omavalmisteissani lähinnä niin että miten pystyy tekemään pientä jokusen sentin säätöä penkin ja keskiön etäisyyden suhteen. Maasturiin pitää selkeästi tehdä eri kokoinen runko jos on tarkoitus saada sekä pätkä että pitkä sopimaan ohjaamoon, tinkimättä jäykkyydestä ja keveydestä.
Rungon kärki tulee ilmeisesti koppaan kiinni, onko se pelkästään kopan kiinnitystä varten vai jäykistääkö tuo myös runkoa ?
Mistä kohdin tuo runko on kopassa kiinni ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Rungon kärki tulee ilmeisesti koppaan kiinni, onko se pelkästään kopan kiinnitystä varten vai jäykistääkö tuo myös runkoa ?
Mistä kohdin tuo runko on kopassa kiinni ?
Petri
Runko tulee etupäästään koppaan kiinni. Kaipa tuo jäykistää runkoputkea… Tuosta huonosta kuvasta voipi päätellä, että runko liikkuu polkiessa sivulle jonnin verran.
Vähän laiska ollut tämän projektin suhteen. No tänään kävin irroittamassa takapyörän kotelon. Nyt vain pitäisi päättää laittaako pikkupyörän iskarin kanssa vai isomman ilman iskaria. En usko, että ajo mukavuudessa ole kauheasti eroa. Isompaa rengasta varten vain pitäisi katkaista tuo poikkiputki...
Kuinkas tässä tämä ohjausgeometria menikään. Jos nyt oikein tulkitsen niin alla olevassa kuvassa jättö taitaa olla miltei nolla vaikka peräpää vähän normaalia alempana...
Kuinkas tässä tämä ohjausgeometria menikään. Jos nyt oikein tulkitsen niin alla olevassa kuvassa jättö taitaa olla miltei nolla vaikka peräpää vähän normaalia alempana...
Kyllä siinä on jättöä kymmenisen senttiä. Alapään nivelpiste ei ole iskarin linjalla, vaan virtuaalisena vinojen tukivarsien leikkauspisteessä. Yläpään nivelpiste iskarin yläpäässä. Noiden pisteiden välillä kulkee siis ohjausakseli, joka ampuu selvästi kosketuskohdan etu- ja ulkopuolelle. Sivukuvasta alempaa nivelpistettä ei pysty mittaamaan, mutta sen näkee, että se on edempänä, kuin napa.
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Eemelitä tuntuu remonttihommat ja huolto sujuvan.Itse en ole paljon purkanut omaa Mangoa eikä ole vielä ollut tarviskaan.Ketjun vaihto yms. pientä edessä.Miten muuten takarenkaan saa irti ? Onko kinnerin sisäpuolen kuusiopultti myös irroitettava, että vanteen saa vedettyä pois.Hankalassa paikassa