Mango+ Kinneri

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Mango+ Kinneri

Viesti Kirjoittaja samuel »

Muunnoksen jälkeen on hyvä testata vauhtieroja avorenkailla ja lisäsuojakuplilla niinkuin TMS:n kinderissä nokialla.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mango+ Kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

Samuel tarkoitti varmaan kattamattomia tarkarenkaita, sillä avorenkaat ne taitavat joka tapauksessa olla, sillä tuubikumeja ei kai ole 20" kokoisina. :wink:

eemeli kirjoitti:

Tarkoitus olisi laittaa taakse sama raideleveys kuin edessä. Renkaat tulee katteesta ulos, mutta mielestäni ei kuitenkaan kovinkaan paljon. Edessä renkaiden kohdalla sisäleveys 43cm.

Hyvä periaate tärinäraitojen ja lumisateiden maassa. Voivathan ne takarenkaat väliakselillisessa olla vinossakin (camber), jos näyttää tarpeelliselta. Tämä on nyt (taas) avangarde-projekti, jota tulee näyttämään tietä tuleville kinnerisukupolville. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mango+ Kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Samuel tarkoitti varmaan kattamattomia tarkarenkaita, sillä avorenkaat ne taitavat joka tapauksessa olla, sillä tuubikumeja ei kai ole 20" kokoisina. :wink:

eemeli kirjoitti:

Tarkoitus olisi laittaa taakse sama raideleveys kuin edessä. Renkaat tulee katteesta ulos, mutta mielestäni ei kuitenkaan kovinkaan paljon. Edessä renkaiden kohdalla sisäleveys 43cm.

Hyvä periaate tärinäraitojen ja lumisateiden maassa. Voivathan ne takarenkaat väliakselillisessa olla vinossakin (camber), jos näyttää tarpeelliselta. Tämä on nyt (taas) avangarde-projekti, jota tulee näyttämään tietä tuleville kinnerisukupolville. :D

Tulevaisuuden kinnerisukupolvi kiittää muinaisia tärinäraitoja :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mango+ Kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Tavaratilaa tulee penkin taakse mukavasti lisää.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Mango+ Kinneri

Viesti Kirjoittaja vph »

jori kirjoitti:

Samuel tarkoitti varmaan kattamattomia tarkarenkaita, sillä avorenkaat ne taitavat joka tapauksessa olla, sillä tuubikumeja ei kai ole 20" kokoisina. :wink:

Jep, näin varmaan Samuel tarkoitti, mutta korjataan silti, ettei jäisi väärää käsitystä: tuubeja löytyy myös 20 tuumaisina (jos joku jostain kummallisesta syystä niitä haluaisi käyttää) https://www.vittoria.com/tire/juniores/

ja laatu-hiilikuituvanteitakin löytyy ainakin Corimalta: http://store.corima.fr/roues-carbone/ja ... ametre=234

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Mango+ Kinneri

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Eiks tässä kantsis realisoida Mango ja rakentaa 4 pyäräinen ihan uudelleen - oot kuiteskin taitaja jäbä rakentamaan.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ Kinneri

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Pastori kirjoitti:

Eiks tässä kantsis realisoida Mango ja rakentaa 4 pyäräinen ihan uudelleen - oot kuiteskin taitaja jäbä rakentamaan.

Tämä olisi varmaan se järkevin vaihtoehto... Eri asia sitten tulisiko ikinä valmista, jos alusta asti alkaisi tekemään.

Tehdään tästä yhdessä toimiva ja yksinkertainen nelipyörä kinneri. Sitten pidetään viikonloppu seminaari kuitutöiden parissa jotta saadaan muotti ja sen jälkeen kaikille halukkailla nelipyörä kinneriaihio.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Mango+ Kinneri

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Viikonloppuseminaari jossa tehdään 4 pyöräinen runko ja suunnitellaan rättikate?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mango+ Kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

Noinkin toki, mutta miksei tekisi malliksi muillekin Mangokuskeille yhden, ottaisi siitä ensin muotit ja myisi vasta sitten pois.:mrgreen: Ei tarvitsisi aloittaa tyhjältä pöydältä, niin voisi keskittyä olennaiseen, eli takapään saattamiseen kaksipyöräiseksi. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ Kinneri

Viesti Kirjoittaja eemeli »

No tuumasta toimeen. Otin katteen yläosan pois. Olin ollut kaukaa viisas ja vaihtanut nylon mutterit tavallisiin. Pultit sai nyt helposti pois, mutta liimaus oli onnistunut harmittavan hyvin. Nyt pääse paremmin suunnittelemaan uutta takapäätä...

Takapää penkin takaa suurinpiirtein samanlevyinen kuin etupää rengaskoteloiden kohdalta. Eli takarenkaiden kotelot tulisi ulkopuolelle. Umpikotelot varmaan sitten taakse. Jäin mietimään, jos rihtaisi 190mm läskipyörän takanavan vetävään pyörään niin että vanne tulisi lähelle ulkoreunaa. Tuolla voisi ehkä saada ketjulinjan paremmaksi. Vaatisi kyllä sitten kaksipuoleisen kiinnityksen ja rohlofista luopumisen.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Mango+ Kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kuvia kiitos, niin ymmärtää paremmin mistä on kysymys.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Mango+ Kinneri

Viesti Kirjoittaja samuel »

vph kirjoitti:
jori kirjoitti:

Samuel tarkoitti varmaan kattamattomia tarkarenkaita, sillä avorenkaat ne taitavat joka tapauksessa olla, sillä tuubikumeja ei kai ole 20" kokoisina. :wink:

Jep, näin varmaan Samuel tarkoitti, mutta korjataan silti, ettei jäisi väärää käsitystä: tuubeja löytyy myös 20 tuumaisina (jos joku jostain kummallisesta syystä niitä haluaisi käyttää) https://www.vittoria.com/tire/juniores/

ja laatu-hiilikuituvanteitakin löytyy ainakin Corimalta: http://store.corima.fr/roues-carbone/ja ... ametre=234

Eikun mä tartuin siihen ajatukseen että takarenkaat olisi korin ulkopuolella.
Siihen ympärille sitten hiilariaerosuojat mallia TMS

Aerokuplat.jpg

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Mango+ Kinneri

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Eikö levykiekot ilman mitään suojuksia olis paras rungon ulkopuolisista, eteenkin jos jarru on mallia rumpu. Tai voisi levykin olla jolle voisi olla pieni kotelointi siinä levykiekon vieressä.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ Kinneri

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Vähän enemmän mittauksia ja sovittelua. Ei mahdu ketju menemään sivussa, joten täytyy muuttaa alkuperäistä suunnitelmaa. Katkasin takaosan rungosta pois. Rohloffi voisi mahtua väliakseliksi tuohon kuvan mukaiseen paikkaan tai sitten vähän edemmäksi.

Saiskos tuota takapäätä jostain valmiina? Joutuu laakeripesät jokatapauksessa tilaamaan jostain. Mitä mieltä olisko "tasauspyörästö" kuitenkin tarpeellinen?

Liitteet
image.jpeg
image.jpeg (128.08 KiB) Katsottu 5206 kertaa

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mango+ Kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

Väliakselirakenteisena tarvitset joka tapauksessa vapaarattaat molempiin takapyöriin. Kun takapyörät ovat vain noin puoli metriä toisistaan, en näe tarvetta kaarrekiihtyvyyden lisäämiseksi investoida kalliiseen ja painavaan tasauspyörästöön. Vapaaratasrakenteisena vain sisempi rengas vetää, mutta jos se sutii, alkaa myös ulompi vetää. Minä ainakin kokeilisin ensin ilman tasauspyörästöä.

Saisikohan sen taka-akselin laakeroitua istuinputken päihin (uusi, pidempi ja vahvempi putki tietenkin tuon alumiinisen tilalle). Siinä tulisi laakerointiväliksi niin pitkä matka, ettei välttämättä tarvitsisi kummoistakaan laakeria, vaan pelkät puslat riittäisivät. Väliakseli täytyy tietysti laakeroida takahaarukan varsiin päistään pitämän taakse meneviä ketjuvoimia. Väliakseli ei välttämättä kestä ilman keskilaakeriakaan, joten sekin täytynee tukea laakerilla välipalkkiin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin