Mango+ Kinneri

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mango+ Kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

En saa selvää, mikä siinä on vikana? Hyppyyttääkö ketju vaihteen siirtäjää vai?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ Kinneri

Viesti Kirjoittaja eemeli »

PW kirjoitti:

En saa selvää, mikä siinä on vikana? Hyppyyttääkö ketju vaihteen siirtäjää vai?

Ketju hyppii rohloffin rattaalla. Ketjun kiristäjä on edessä...

Liitteet
IMG_479.jpg
IMG_479.jpg (177.79 KiB) Katsottu 5184 kertaa
IMG_478.jpg
IMG_478.jpg (181.09 KiB) Katsottu 5184 kertaa

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mango+ Kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Kai se putken pätkällä korjaantuu. Eikö sitä paluu ketjua saa kulkemaan suoraan? Miten miun on näistä kuvista niin vaikee aina hahmottaa:? :oops:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mango+ Kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Onkos eessä ja takana sama raideväli?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ Kinneri

Viesti Kirjoittaja eemeli »

PW kirjoitti:

Onkos eessä ja takana sama raideväli?

Piti olla, mutta tuli mittavirhe. Kolme senttiä kapeampi takaa. Lyhensin taka-akselin liian lyhyeksi ja hydrauliputki kallista tilaustavaraa.

Ei mahdu paluuketju oikein muualta menemään, jos haluaa käyttää rissaa ohjaamiseen...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mango+ Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Paluuketjun voisi ohjata vetopuolen rissan alapuolelta putken pätkällä näin

Kuva

Silloin veto ja paluupuoli olisi samassa linjassa. Toimi ainakin tässä:

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ Kinneri

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Ei mahdu putki vetopuolen rissan alle. Ottaa pohjaan kiinni. Eikä vetopuolen rissaa voi nostaa penkin takia...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Mango+ Kinneri

Viesti Kirjoittaja samuel »

eemeli kirjoitti:
PW kirjoitti:

Onkos eessä ja takana sama raideväli?

Piti olla, mutta tuli mittavirhe. Kolme senttiä kapeampi takaa. Lyhensin taka-akselin liian lyhyeksi ja hydrauliputki kallista tilaustavaraa.

20x2 hydrauliputkea on tuossa seinän takana muutama kanki, onko liian ohutta?
n. 11€ / metri sis. alv sanoi työnjohtaja hinnaksi.

Muoks. Eikun tuo 20x3 oli Viljamin ehdotus akselitavaraksi, mitä sulla siinä nyt oikeesti on?

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mango+ Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

eemeli kirjoitti:

Ei mahdu putki vetopuolen rissan alle. Ottaa pohjaan kiinni. Eikä vetopuolen rissaa voi nostaa penkin takia...

Entä jos molempia rissoja siirtäisi aavistuksen ulospäin, eli sallisi parin millin sivupoikkeaman vetopuolen ketjulle?
Lisäksi vaihtaisi ketjujen järjestyksen niin että vetopuoli olisi lähempänä runkoa. Tulisi tukevampi, vetopuolen rissaan kohdistuu runtatessa melkoiset voimat.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mango+ Kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

Laita molemmille rissoille oma akseli, niin mahtuvat hieman lähemmäs toisiaan.
Näyttää myös aika hoikalta tuo taittopyörän akseli. Saattaa taipua ajossa ja aiheuttaa ketjunohjaukseen virhettä.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ Kinneri

Viesti Kirjoittaja eemeli »

jori kirjoitti:

Näyttää myös aika hoikalta tuo taittopyörän akseli. Saattaa taipua ajossa ja aiheuttaa ketjunohjaukseen virhettä.

Ei oikein kuvassa näy, mutta taittopyörien pultissa on lattarauta myös ulkoreunassa. Luulen, että kestää. Kesti edellisissä mallissa..

jviirret kirjoitti:
eemeli kirjoitti:

Ei mahdu putki vetopuolen rissan alle. Ottaa pohjaan kiinni. Eikä vetopuolen rissaa voi nostaa penkin takia...

Entä jos molempia rissoja siirtäisi aavistuksen ulospäin, eli sallisi parin millin sivupoikkeaman vetopuolen ketjulle?
Lisäksi vaihtaisi ketjujen järjestyksen niin että vetopuoli olisi lähempänä runkoa. Tulisi tukevampi, vetopuolen rissaan kohdistuu runtatessa melkoiset voimat.

Jukka

Mä luulen kanssa, että tämä voisi toimia. Ongelmana on tuo ulkoreunassa oleva lattarauta. Vaatisi melkein rungon irrottamisen, että pääsisi tekemään kunnolla. Tuossa on kyllä sekin ongelma, että kopan pohja on jo nyt melkein kiinni rissassa.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Mango+ Kinneri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Vaikea uskoa että parin millin vinous ketjulinjassa aiheuttaisi takertelua. Mulla kun on sentin vino linja 400 mm matkalla splitterissä eikä jumita. Olisiko vaan tiukalle jäänyt ketjulenkki syypää?

Lähetetty minun SM-A520F laitteesta Tapatalkilla


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mango+ Kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

Olisiko kyse tuossa ropelluksessa, että nuo vähän lyhyiksi jääneet hampaat eivät ohjaa riittävän hyvin ketjua ja ketju pääsee nousemaan sivulenkiltään hampaan reunalle.
Kokeile pultata tuohon kylkeen täysihampainen ketjupyörä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ Kinneri

Viesti Kirjoittaja eemeli »

jori kirjoitti:

Olisiko kyse tuossa ropelluksessa, että nuo vähän lyhyiksi jääneet hampaat eivät ohjaa riittävän hyvin ketjua ja ketju pääsee nousemaan sivulenkiltään hampaan reunalle.
Kokeile pultata tuohon kylkeen täysihampainen ketjupyörä.

Nyt ei ihan ymmärtänyt. Jos tarkoitat tuota ihanite tehtyä ratasta niin se ei ole rohloffissa kiinni vaan taka-akselissa. Se mielestäni kyllä pelittää...

Jarcco kirjoitti:

Vaikea uskoa että parin millin vinous ketjulinjassa aiheuttaisi takertelua. Mulla kun on sentin vino linja 400 mm matkalla splitterissä eikä jumita. Olisiko vaan tiukalle jäänyt ketjulenkki syypää?

Lähetetty minun SM-A520F laitteesta Tapatalkilla

Tämän omasta mielestä tarkastin. Jäi kyllä yksi ketjulenkki huonosti kun lyhensin ketjua. Sen kyllä korjasin.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mango+ Kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

jori kirjoitti:

Olisiko kyse tuossa ropelluksessa, että nuo vähän lyhyiksi jääneet hampaat eivät ohjaa riittävän hyvin ketjua ja ketju pääsee nousemaan sivulenkiltään hampaan reunalle.
Kokeile pultata tuohon kylkeen täysihampainen ketjupyörä.

Vähän paksuilta näyttävät myös nuo hampaan kärjet. Ovat nimittäin hyvin toimivassa ketjupyörässä aika reilusti ohennetut, jotta ohjautuvat varmemmin sivulevyjen väliin.
Kuva
Voi olla, että kuva vääristää, mutta näyttäisi, että Rohloff olisi eri linjassa taka-akselin suhteen. Kuvasta näyttäisi Rohloffin akseli kiertyneen vastapäivään muutaman aseteen. Kokeile viivaimella ketjupyörien kylkiä pitkin.

Proto on tietenkin vain proto, mutta valmiiseen vehkeeseen kannattaa valita hieman paksummat rattaat tuonne takimmaiseen ketjuvälitykseen. Nuo rattaat käyvät koko ajan, joten pintajännitystä kannattaa rajoittaa, jottei kulu takavälitys ennen aikojaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin