Mango+ Kinneri

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
samuel
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 812
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Mango+ Kinneri

ViestiKirjoittaja samuel » 22 Elo 2016, 15:40

Muunnoksen jälkeen on hyvä testata vauhtieroja avorenkailla ja lisäsuojakuplilla niinkuin TMS:n kinderissä nokialla.
- Henri -
Pyöränä omasta päästä muokattu Sascha Evo ja PYSTY pyörä

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9017
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mango+ Kinneri

ViestiKirjoittaja jori » 22 Elo 2016, 15:45

Samuel tarkoitti varmaan kattamattomia tarkarenkaita, sillä avorenkaat ne taitavat joka tapauksessa olla, sillä tuubikumeja ei kai ole 20" kokoisina. :wink:

eemeli kirjoitti:Tarkoitus olisi laittaa taakse sama raideleveys kuin edessä. Renkaat tulee katteesta ulos, mutta mielestäni ei kuitenkaan kovinkaan paljon. Edessä renkaiden kohdalla sisäleveys 43cm.

Hyvä periaate tärinäraitojen ja lumisateiden maassa. Voivathan ne takarenkaat väliakselillisessa olla vinossakin (camber), jos näyttää tarpeelliselta. Tämä on nyt (taas) avangarde-projekti, jota tulee näyttämään tietä tuleville kinnerisukupolville. :D
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13361
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mango+ Kinneri

ViestiKirjoittaja PW » 22 Elo 2016, 16:41

jori kirjoitti:Samuel tarkoitti varmaan kattamattomia tarkarenkaita, sillä avorenkaat ne taitavat joka tapauksessa olla, sillä tuubikumeja ei kai ole 20" kokoisina. :wink:

eemeli kirjoitti:Tarkoitus olisi laittaa taakse sama raideleveys kuin edessä. Renkaat tulee katteesta ulos, mutta mielestäni ei kuitenkaan kovinkaan paljon. Edessä renkaiden kohdalla sisäleveys 43cm.

Hyvä periaate tärinäraitojen ja lumisateiden maassa. Voivathan ne takarenkaat väliakselillisessa olla vinossakin (camber), jos näyttää tarpeelliselta. Tämä on nyt (taas) avangarde-projekti, jota tulee näyttämään tietä tuleville kinnerisukupolville. :D

Tulevaisuuden kinnerisukupolvi kiittää muinaisia tärinäraitoja :wink:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13361
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mango+ Kinneri

ViestiKirjoittaja PW » 22 Elo 2016, 16:42

Tavaratilaa tulee penkin taakse mukavasti lisää.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1147
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur tai Espoo tai Tampere

Re: Mango+ Kinneri

ViestiKirjoittaja vph » 22 Elo 2016, 16:46

jori kirjoitti:Samuel tarkoitti varmaan kattamattomia tarkarenkaita, sillä avorenkaat ne taitavat joka tapauksessa olla, sillä tuubikumeja ei kai ole 20" kokoisina. :wink:


Jep, näin varmaan Samuel tarkoitti, mutta korjataan silti, ettei jäisi väärää käsitystä: tuubeja löytyy myös 20 tuumaisina (jos joku jostain kummallisesta syystä niitä haluaisi käyttää) https://www.vittoria.com/tire/juniores/

ja laatu-hiilikuituvanteitakin löytyy ainakin Corimalta: http://store.corima.fr/roues-carbone/jantes-carbone.html?diametre=234

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5971
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Mango+ Kinneri

ViestiKirjoittaja Pastori » 22 Elo 2016, 17:20

Eiks tässä kantsis realisoida Mango ja rakentaa 4 pyäräinen ihan uudelleen - oot kuiteskin taitaja jäbä rakentamaan.

eemeli
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 961
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ Kinneri

ViestiKirjoittaja eemeli » 22 Elo 2016, 18:18

Pastori kirjoitti:Eiks tässä kantsis realisoida Mango ja rakentaa 4 pyäräinen ihan uudelleen - oot kuiteskin taitaja jäbä rakentamaan.


Tämä olisi varmaan se järkevin vaihtoehto... Eri asia sitten tulisiko ikinä valmista, jos alusta asti alkaisi tekemään.

Tehdään tästä yhdessä toimiva ja yksinkertainen nelipyörä kinneri. Sitten pidetään viikonloppu seminaari kuitutöiden parissa jotta saadaan muotti ja sen jälkeen kaikille halukkailla nelipyörä kinneriaihio.
-Janne-

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5971
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Mango+ Kinneri

ViestiKirjoittaja Pastori » 22 Elo 2016, 18:40

Viikonloppuseminaari jossa tehdään 4 pyöräinen runko ja suunnitellaan rättikate?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9017
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mango+ Kinneri

ViestiKirjoittaja jori » 22 Elo 2016, 19:08

Noinkin toki, mutta miksei tekisi malliksi muillekin Mangokuskeille yhden, ottaisi siitä ensin muotit ja myisi vasta sitten pois.:mrgreen: Ei tarvitsisi aloittaa tyhjältä pöydältä, niin voisi keskittyä olennaiseen, eli takapään saattamiseen kaksipyöräiseksi. :D
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

eemeli
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 961
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ Kinneri

ViestiKirjoittaja eemeli » 22 Elo 2016, 20:15

No tuumasta toimeen. Otin katteen yläosan pois. Olin ollut kaukaa viisas ja vaihtanut nylon mutterit tavallisiin. Pultit sai nyt helposti pois, mutta liimaus oli onnistunut harmittavan hyvin. Nyt pääse paremmin suunnittelemaan uutta takapäätä...

Takapää penkin takaa suurinpiirtein samanlevyinen kuin etupää rengaskoteloiden kohdalta. Eli takarenkaiden kotelot tulisi ulkopuolelle. Umpikotelot varmaan sitten taakse. Jäin mietimään, jos rihtaisi 190mm läskipyörän takanavan vetävään pyörään niin että vanne tulisi lähelle ulkoreunaa. Tuolla voisi ehkä saada ketjulinjan paremmaksi. Vaatisi kyllä sitten kaksipuoleisen kiinnityksen ja rohlofista luopumisen.
-Janne-

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2815
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Mango+ Kinneri

ViestiKirjoittaja Vilijami » 22 Elo 2016, 20:38

Kuvia kiitos, niin ymmärtää paremmin mistä on kysymys.

Avatar
samuel
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 812
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Mango+ Kinneri

ViestiKirjoittaja samuel » 22 Elo 2016, 21:09

vph kirjoitti:
jori kirjoitti:Samuel tarkoitti varmaan kattamattomia tarkarenkaita, sillä avorenkaat ne taitavat joka tapauksessa olla, sillä tuubikumeja ei kai ole 20" kokoisina. :wink:


Jep, näin varmaan Samuel tarkoitti, mutta korjataan silti, ettei jäisi väärää käsitystä: tuubeja löytyy myös 20 tuumaisina (jos joku jostain kummallisesta syystä niitä haluaisi käyttää) https://www.vittoria.com/tire/juniores/

ja laatu-hiilikuituvanteitakin löytyy ainakin Corimalta: http://store.corima.fr/roues-carbone/jantes-carbone.html?diametre=234


Eikun mä tartuin siihen ajatukseen että takarenkaat olisi korin ulkopuolella.
Siihen ympärille sitten hiilariaerosuojat mallia TMS

Aerokuplat.jpg
- Henri -
Pyöränä omasta päästä muokattu Sascha Evo ja PYSTY pyörä

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2790
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Mango+ Kinneri

ViestiKirjoittaja Wacky » 22 Elo 2016, 21:34

Eikö levykiekot ilman mitään suojuksia olis paras rungon ulkopuolisista, eteenkin jos jarru on mallia rumpu. Tai voisi levykin olla jolle voisi olla pieni kotelointi siinä levykiekon vieressä.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->)

eemeli
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 961
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ Kinneri

ViestiKirjoittaja eemeli » 23 Elo 2016, 20:16

Vähän enemmän mittauksia ja sovittelua. Ei mahdu ketju menemään sivussa, joten täytyy muuttaa alkuperäistä suunnitelmaa. Katkasin takaosan rungosta pois. Rohloffi voisi mahtua väliakseliksi tuohon kuvan mukaiseen paikkaan tai sitten vähän edemmäksi.

Saiskos tuota takapäätä jostain valmiina? Joutuu laakeripesät jokatapauksessa tilaamaan jostain. Mitä mieltä olisko "tasauspyörästö" kuitenkin tarpeellinen?
Liitteet
image.jpeg
image.jpeg (128.08 KiB) Katsottu 1234 kertaa
-Janne-

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9017
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mango+ Kinneri

ViestiKirjoittaja jori » 23 Elo 2016, 21:04

Väliakselirakenteisena tarvitset joka tapauksessa vapaarattaat molempiin takapyöriin. Kun takapyörät ovat vain noin puoli metriä toisistaan, en näe tarvetta kaarrekiihtyvyyden lisäämiseksi investoida kalliiseen ja painavaan tasauspyörästöön. Vapaaratasrakenteisena vain sisempi rengas vetää, mutta jos se sutii, alkaa myös ulompi vetää. Minä ainakin kokeilisin ensin ilman tasauspyörästöä.

Saisikohan sen taka-akselin laakeroitua istuinputken päihin (uusi, pidempi ja vahvempi putki tietenkin tuon alumiinisen tilalle). Siinä tulisi laakerointiväliksi niin pitkä matka, ettei välttämättä tarvitsisi kummoistakaan laakeria, vaan pelkät puslat riittäisivät. Väliakseli täytyy tietysti laakeroida takahaarukan varsiin päistään pitämän taakse meneviä ketjuvoimia. Väliakseli ei välttämättä kestä ilman keskilaakeriakaan, joten sekin täytynee tukea laakerilla välipalkkiin.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma


Palaa sivulle “Yleistä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa