Mango+ Kinneri

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
Saukki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 699
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Mango+ Kinneri

ViestiKirjoittaja Saukki » 24 Elo 2016, 09:38

Quatrovelon "tasauspyörästö" on toteutettu vapaarattailla, samoin, kuin Jori kuvaili. Eiköhän se ole ihan toimiva ratkaisu, kun se on kaupalliseen malliin päätynyt.
Saukki
www.saukki.com
Quest Carbon, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2812
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Mango+ Kinneri

ViestiKirjoittaja Vilijami » 24 Elo 2016, 13:15

No tarviiko tuo ihan oikeasti mitään tasauspyörästöä? Raideleveys puolimetriä ja eturenkaat kääntyvät aika maltillisesti?
Itse kokeilisin kyllä mitä tapahtuu lukkoperällä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9006
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mango+ Kinneri

ViestiKirjoittaja jori » 24 Elo 2016, 13:59

Vilijami kirjoitti:No tarviiko tuo ihan oikeasti mitään tasauspyörästöä? Raideleveys puolimetriä ja eturenkaat kääntyvät aika maltillisesti?
Itse kokeilisin kyllä mitä tapahtuu lukkoperällä.

Sekin tietysti voisi toimia, mutta sitä varten tarvitaan erikoisosia. Kiinteästi akseliin kytkettäviä napoja ja paksun akselin laakereita, eikä runkokaan ainakaan yksinkertaisemmaksi muutu. Väliakseli kun tarvitsee kuitenkin oman ripustuksensa.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 633
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Mango+ Kinneri

ViestiKirjoittaja Härski » 24 Elo 2016, 14:47

Ööö.. Väliakseli? Eikös ketjulinjan voi kiinteällä taka-aksilalla laittaa siihen mihin huvittaa, eli esim alkuperäiselle linjalle?

Laakeripukit runkopalkkeihin ja (ainakin toisen navan laakerit korvaa puslilla, tms keinoin välittää vedon napaan. Levjarrun kiinnitysreikiä vois kans hyödyntää momentin siirrossa..
Toni

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2812
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Mango+ Kinneri

ViestiKirjoittaja Vilijami » 24 Elo 2016, 15:34

Tarjoan yleispätevää ratkaisua -biltsun bmx takakiekkoa- niin kuin joka paikkaan. :D
Eli akseli 20x3 hydrauliikkaputki, laakereiksi normaalit pukkilaakerit, oikeanpuolen kiekosta akseli pois, 20mm terällä läpi ja hitsillä kiinni. Napa on rautaa. Vasemman puolen 14mm akseli hitsataan tulppahitseillä akseliputkeen kiinni. Vasemman kiekon kierrenapaan sakaralevy, jolla akselin voi lukita jäykäksi yksinkertaista sakarakytkintä käyttäen. Yksi osa pitää sorvarilla teettää, vapaaratasadapteri. Näin päästään väliakselista eroon. Ja 9-lehtisiä vapaarattaitahan on nykyään saatavissa.
http://www.atomiczombie.com/DIY%20Parts.aspx adapterin mittakuva.
Liitteet
taka-akseli.jpg
taka-akseli.jpg (21.51 KiB) Katsottu 2630 kertaa

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9006
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mango+ Kinneri

ViestiKirjoittaja jori » 24 Elo 2016, 15:52

Ei se väliakseli Mangossa huvikseen ole. Se on, jotta saadaan tarpeeksi pitkät välitykset. Toki sen voi pois jättää, mutta sitten jää kinnerin parhaat ominaisuudet, eli kovat vauhdit polkematta.

Ei kinnerissä ole runkopalkkeja, johon laakereita voi noin vain kiinnitellä. Keskellä on istuimen taakse asti jotain, mutta siitä eteen päin on vain nivelöityä ja ohutta kuorta.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2812
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Mango+ Kinneri

ViestiKirjoittaja Vilijami » 24 Elo 2016, 17:04

No jättää sen väliakselin ja pakkohan siihen on joka tapauksessa jonkunlaista runkoa tehdä?

Avatar
Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1580
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Mango+ Kinneri

ViestiKirjoittaja Jarcco » 24 Elo 2016, 17:11

Olisiko lasten mönkkärin taka-akselista tähän projektiin? http://kauppa.motorpower.fi/varaosat-monkija-fusion-tyscon-50-200-atv-50-110-fusiontyscon-voimansiirto-taka-akselisto-tayd-kid-70-p-87088.html
Noissa halvoissa mökijöissä akselin laakeripukit on takahaarukan päissä. Voisi vain rakentaa jäykemmän haarukan vakion tilalle. Ja vahvistaa haarukan laakerointia, kuten Jori jo ehdottikin.
Kuva
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

eemeli
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 961
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ Kinneri

ViestiKirjoittaja eemeli » 24 Elo 2016, 19:59

Kiitos kaikille kommenteista. Täytyy noihin perehtyä illemmalla. Varsinkin tuo alla oleva jorin ehdotus ei oikein mulle aukea :( . Sen verran nätti ilma, että nyt täyttyy lähteä pyöräilemään :D ...


jori kirjoitti:Saisikohan sen taka-akselin laakeroitua istuinputken päihin (uusi, pidempi ja vahvempi putki tietenkin tuon alumiinisen tilalle). Siinä tulisi laakerointiväliksi niin pitkä matka, ettei välttämättä tarvitsisi kummoistakaan laakeria, vaan pelkät puslat riittäisivät. Väliakseli täytyy tietysti laakeroida takahaarukan varsiin päistään pitämän taakse meneviä ketjuvoimia. Väliakseli ei välttämättä kestä ilman keskilaakeriakaan, joten sekin täytynee tukea laakerilla välipalkkiin.
-Janne-

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 633
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Mango+ Kinneri

ViestiKirjoittaja Härski » 25 Elo 2016, 00:27

Jori varmaan tarkoitti tolla puslahommalla joustoliikkeen mahdollistamista taka-akselille. Siis tukivarsien puslia. Mut tästä tais olla tuos jäykkäperä(?). Ei puslat kyl pyörivässä akselissa pitkään vanhene, jos sitä tosiaan tarkoitti!
Toni

eemeli
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 961
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ Kinneri

ViestiKirjoittaja eemeli » 29 Elo 2016, 20:29

Tämä on edistynyt sen verran, että nyt mango on purettu osiin. Alakopassa kiinni sähköt ja pari ohjaukseen liittyvää alumiini lattaa. Yläosassa vielä kiinni peilit ja kulkuaukon reunasuoja.

Alaosan paino n. 11,12 kg ja yläosa paino 2,96 kg. Nämähän oli sitten lasikuitua.

Seuraavaksi sitten takarenkaan kopan poisto ja tarvittavat paikkaukset pohjaan.

Onkos kellään myydä mangon alkuperäistä "takaiskaria"?
-Janne-

eemeli
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 961
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ Kinneri

ViestiKirjoittaja eemeli » 01 Syys 2016, 19:44

Takarenkaan poisto pikku rälläkkää apuna käyttäen. Laiskuutta taas ilmassa. Olisi pitänyt hakea autosta eri työkalu. Pikkasen lasikuitu/kittipölyä ilmassa. Ehkä tuo ensikertaan haihtuu...

"Ihanite" tehdyn takarengas kotelon paino 1394grammaa ja alkuperäisen 570grammaa...
-Janne-

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 633
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Mango+ Kinneri

ViestiKirjoittaja Härski » 01 Syys 2016, 19:53

.. Pirun kiinnostava rojekti sulla! Vielä kun saisi herkutella kuvilla;)
Toni

eemeli
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 961
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ Kinneri

ViestiKirjoittaja eemeli » 01 Syys 2016, 20:03

Härski kirjoitti:.. Pirun kiinnostava rojekti sulla! Vielä kun saisi herkutella kuvilla;)


Kiitos. On niin huono valaistus taloyhtiön väestösuoja tiloissa, että kännykkä kuvien ottaminen hankalaa. Mökillä jemmassa pari loisteputki valaisinta. Aattelin nuo virittää jossain vaiheessa kattoon. Sitten ehkä saisi kuviakin jakoon...
-Janne-

eemeli
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 961
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Mango+ Kinneri

ViestiKirjoittaja eemeli » 12 Loka 2016, 20:08

Vähän vaiheessa tämä projekti, mutta eiköhän kevääseen valmistu... Tänään kävin rohloffin napaa ihmettelemässä. Tarkoitushan olisi laittaa napa väliakseliksi. Mukava yllätys oli, että nelipulttinen eturatas kävi pienen viilauksen jälkeen rohloffin levyjarrukiinnikkeisiin. Väliakselin paikka myös ihmettelin...
-Janne-


Palaa sivulle “Yleistä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa