Mango+ Kinneri

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Mango+ velomobile

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

Omakohtaiset kokemuksia Mangolla ajamisella. Polkeminen oltava tasaisen jouhevaa,lonkasta alas päin jalat pyörii yläroppa pysyy paikoillaan.
Kovemmin kun runttaa ja koko roppa jos alkaa heilumaan niin ajosta tulee heti epävakaampaa.Ilman polkemista jos alamäessä meno kovalla
vauhdilla epävakaata silloin etupään säädöissä jotain ongelmia? Istuma-asento (istut keskellä penkki)Teiden kaltevuus huomioon otettava.
Itsellänikin kuulemma heiluu koko ajokki hieman kovemmassa vauhdissa,mutta en pidä ongelmana vielä.Jousitus varmaan omassa Mangossa kulunut
jo tunne että ei niin jämäkkä.Ajettu 8500km.Saakohan näihin sitten varaosia jostakin? Ootko "Eemeli" säätänyt rumpujarrut(vaijerin kiristys)
Mistä kohden se tehdään? Rumpujarrut vieras ilmestys meikeläiselle.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mango+ velomobile

Viesti Kirjoittaja jori »

Onkos noissa iskareissa lainkaan öljyä, vai miten vaimennus on toteutettu. Katselin noita osia, mutten oikein ymmärtänyt, miten tuon on tarkoitus toimia. Pari kysymystä jäi vaimaamaan. Tuleeko jousi tuonne kuvassa oikeanpuoleisen pään jatkeelle ja molemmat peräkkäin putkeen. Onko siellä päässä potero jouselle.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ velomobile

Viesti Kirjoittaja eemeli »

jori kirjoitti:

Onkos noissa iskareissa lainkaan öljyä, vai miten vaimennus on toteutettu.

Ei ollut öljyä... Varmaan tarkoitat paluuvaimennusta? Polyeteeni pätkän jälkeen on jotain karvapintaista ainetta. Mä luulen,että tuon pätkän olisi tarkoitus vaimentaa. Aika pomppukeppihän tuo on... Låhinnä nyt tulee mieleen nämä halvat takaiskarit

Velonautti kirjoitti:

Ootko "Eemeli" säätänyt rumpujarrut(vaijerin kiristys)
Mistä kohden se tehdään? Rumpujarrut vieras ilmestys meikeläiselle.

En ole vielä säädellyt, mutta varmaan tarvisi. Ohjaustangossa jarrukahvan alapäässä näyttäisi olevan ihan normi jarrusäädöt. Lisäksi renkaan päässä oli mun mielestä joku säätö. Tästä en ole ihan varma...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ velomobile

Viesti Kirjoittaja eemeli »

jori kirjoitti:

Katselin noita osia, mutten oikein ymmärtänyt, miten tuon on tarkoitus toimia. Pari kysymystä jäi vaimaamaan. Tuleeko jousi tuonne kuvassa oikeanpuoleisen pään jatkeelle ja molemmat peräkkäin putkeen. Onko siellä päässä potero jouselle.

Joo peräkkäin putkeen. Ei ole poteroa... Tuo on ihan suoraputki, joka pultataan sitten ala- ja yläpäästä kiinni.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Mango+ velomobile

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

Sinner Mango User Manual ohjeesta Google kääntäjällä suomennettu;eli huono suomi. :D Oisko vika sitten tästä johtuvaa?
Jousitus ei varmaankaan ongelma.

On tärkeää tarkistaa renkaiden säännöllisesti.
Jos renkaat alkavat kuluvat nopeammin ja uskot, että nopeus on pienempi kuin aiemmin, niin se on
mahdollista, että seuranta teidän etupyörien ei ole oikein asetettu. Tämä voi muuttua pienet törmäykset, tai
koska ratsastus kautta kuopissa.
Periaatteessa pyörät on oltava täysin yhdensuuntaiset toistensa kanssa. sisään
Käytännössä tämä voidaan harvoin saavuttaa ja niin se on parasta, että ne ovat
hieman "pohjantikka in", tai lähemmäksi toisiaan etuosassa pyörä, vaan
kuin päinvastoin.
Voit tuoda oman pyörän testausta Ligfietsgarage vuonna
Groningen. Kuitenkin, jos se ei ole sopiva seuraavasti
ohjeet:
· Etsi tasainen alue maa
· Poista pölykapselit
· Aseta ohjaus ehdottoman suora
· Mittaa välinen etäisyys pyörien niin pitkälle eteenpäin, kun se on mahdollista ja niin pitkälle taaksepäin kuin mahdollista.
· Jos ero on yli 3 mm sinun pitäisi muuttaa balljoint ratissa (suhteessa
ajosuunta) puolella, joka näyttää olevan vähemmän oikeaksi yksi kierros ja tarkista seuranta uudelleen

Avatar
GodTdd
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Touko 2009, 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Mango+ velomobile

Viesti Kirjoittaja GodTdd »

Jos oikein ymmärsin, tossa käsketään tarkastamaan aurauskulma. Tosin ihan varma en uskalla olla, joten jos liität tänne sen alkuperäisen tekstin niin eiköhän se saada kääntymään paremmin.

Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ velomobile

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Pari mango linkkiä...

http://www.bentrideronline.com/messageb ... hp?t=81382

http://www.rainshadowvelo.com/powerassist.html

http://www.aviewfromthecyclepath.com/se ... er%20mango

Lainaus mangon manuaalista... Eiköhän tuossa juuri aurauskulmista puhuta. voisin laittaa tuon mangon manuaalin tännekin, jos vain osaisin. Manuaali pdf:nä...

Tyre damage
Tyres wear with use. On any three wheeler, including the Mango, they wear to a flat profile. If stored for a long
period they can crack, and if exposed to the sun this can also cause damage. Fast and aggressive cornering wears
tyres more quickly.

It is important to check your tyres regularly.

If your tyres start to wear more quickly and you believe that your speed is less than it used to be, then it is
possible that the tracking of your front wheels is not accurately set. This can change due to minor collisions, or
due to riding through potholes.

In principle the wheels must be exactly parallel with each other. In
practice this can rarely be achieved and so it is best that they are
slightly “toed in”, or closer together at the front of the bike, rather
than the other way around.

You can bring your bike for testing at the Ligfietsgarage in
Groningen. However, if this is not convenient follow these
instructions:
• Find a flat area of ground
• Remove wheel covers
• Set the steering absolutely straight
• Measure the distance between the wheels so far forward as possible and so far to the rear as possible.
• If the difference is more than 3 mm then you should adjust the balljoint behind the wheel (relative to
direction of travel) on the side which looks to be less correct by one turn and check the tracking again.

Note: If your wheels are no longer true then you will not be able to adjust the tracking so easily.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mango+ velomobile

Viesti Kirjoittaja jviirret »

eemeli kirjoitti:

voisin laittaa tuon mangon manuaalin tännekin, jos vain osaisin. Manuaali pdf:nä...

Paina VASTAA VIESTIIN tämän viestin alapuolelta. Avautuu viestin kirjoitus ikkuna.
Kirjoita viesti.
Valitse viestiruudun alapuolelta Liitetiedostot
Paina Selaa
Valitse avautuvasta ikkunasta tiedosto jonka haluat liittää viestiin ja paina Avaa, ikkuna sulkeutuu
Äskeisen Selaa napin vieressä on Lisää tiedosto-nappi, paina sitä
Paina Lähetä

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ velomobile

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Kiitos Jukka. Jotenkin kuvittelin taas, että liitetiedostot voi olla vain kuvia...

Liitteet
English Mango Manual-1.pdf
(3.71 MiB) Tiedosto ladattu 205 kertaa

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mango+ velomobile

Viesti Kirjoittaja jori »

Aurauskulman mittaamista helpottaa työkalu, jonka voit tehdä puurimasta ja kahdesta naulasta. Lyö toinen naula läpi rimasta läheltä päätä ja toinen siten, että niiden välimatka on raideväli renkaiden keskeltä keskelle.

Kutsu pari kaveria avuksi. Pistä toinen istumaan (mieluimmin lähellä omaa painoasi) sisälle ajokkiin. Aseta rima korin keulan ali siten, että ensin läpi lyöty naula on renkaan kulutuspinnan keskikohdalla ja lyö toinen naula vastapuolelle renkaan keskilinjan kohdalle. Pyydä toista kaveria pitämään naulan kärkeä renkaan keskellä ja piirrä renkaisiin merkit naulojen kärkien kohdalle kuulakärkikynällä. Työnnä ajokkia siten eteen päin vajaat puoli etupyörän kierrosta siten, että merkit ovat sellaisella kohdalla, että merkkien väliin asetettu rima on vaaterissa pohjaa vasten ja merkitse toisen naulan kärjen uusi paikka renkaaseen kuulakärkikynällä. Naulan kärki osoittaa etupyörän takaa mitattuna eri paikkaan kuin etupuolelta. Oikea paikka, tai siis takaa mitatun merkin sijainti olisi siis millistä kolmeen milliin edestä mitatun merkin sisäpuolella.

Mittaa moneen kertaan, niin saat varmemman tuloksen. Mieluimmin aina ensin edestä ja sitten eturenkaan takaa, niin välykset jäävät samaan suuntaan kuin ajossa.

Muista säätäessä, että raidetangon liike kertautuu aurausmittaan moninkertaiseksi. Puoli kierrosta vastaa noin parin millin liiketta. (riippuu tietysti raidetangon kierteestä, ohjausvivun pituudesta ja renkaan halkaisijasta)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ velomobile

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Koitin nyt mitata aurauskulmia. En saanut kyllä milliä isompaa heittoa aikaseksi. Toisaalta musta kyllä tuntui, että kotikonstein aurauskulmien mittaaminen millin tarkuudella on tuurin kauppaa... Ei mulla kyllä ole mitään aikaisempaa kokemusta. Täytyy vielä kokeilla mitata uudestaan jorin mainitsemalla tavalla.

Silmämääräisesti toinen rengas olisi pystymmässä kuin toinen. Voisiko tuolla olla vaikutusta asiaan?

Liitteet
Aurauskulma3.jpg
Aurauskulma2.jpg
Auraskulma1.jpg
Aurauskulma.jpg

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ velomobile

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Ajatuksia Mangosta n.500km jälkeen ranskalaisin viivoin...

  • Ylämäet raskaita. No tämä nyt oli tiedossa. Varmaan suurin syy on lisääntynyt paino (kuskissa ja pyörässä).
  • Alamäki vauhdit alhaisemmat kuin Attackilla. Ikävästi lähtee heijaamaan kovemmissa vauhdeissa. Varmasti osasyy on marathon plussissakin.
  • Keskinopeudet alhaisemmat kuin Attackilla. Tällä hetkellä n. 21km/h... Attackilla keskinopeudet pyöri jossain 25km:ssa. No korjaantunee taas kesän aikana.
  • Mukava... Pysähtymiset ja lähtemiset helppoja. Jousitus imee pahimmat töyssyt. Vaikkakin mun makuun saisi olla jämäkämpi.
  • Pukeutumista ei tarvi miettiä. Nyt menty aamuin illoin shortseilla ja t-paidalla. Voipi mieli muuttua kesän helteillä...
  • Vaihteita riittävästi. Vähän kaipaisi maantie rataspakkaa taakse. Edessä isointa en ole vielä tarvinnut.
  • Jarrut riittävät. Tosin ei ole vielä äkkijarrutusta tarvinut tehdä.
  • Yllättävän hiljainen. Voimansiirto pitää ääntä, mutta kori hiljainen.

Kaiken kaikkiaan ihan positiivinen ostos. Kunhan saa taas kilometrejä alle niin alkaa taas pyöräkin kulkea. Luulen, että tällä tulee kuitenkin poljettuakin enemmän. Pirkan pyöräilyyn en varmaan vielä uskalla lähteä, mutta ehkä sitten Tdh:n... No nokialle nyt kuitenkin.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4800
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mango+ velomobile

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tulipa tässä mieleen, että aikanaan Nazcassani oli tämmönen pehmeästi joustava etuhaarukka ja sen lullaus oli ärsyttävää. Avasin koko systeemin ja poistin sieltä sen jousen , sekä tämän vaimennin öljy systeemin. Sen sijalle rakensin prikoista ja sorvasin sellasia kumipalloja sinne niiden väliin vaimentaan tärinää. Hyvin on toiminut , eikä jousta kuin muutaman sentin, tärkein tuo värinä on tipotiessän. Eikä olo ole kuin vanhassa Jenki lotjassa enään. Samalla sain pyörän kulkemaan vähän alenpana kun ei tuo jousto , joka oli minun mielestä turhan suuri jo alkujaan aika suurella varalla. Nyt pyörä kulkee noin 5cm matalampana ja takapään lasku oli helpoa,kun vaihto vähän lyhyenmän jousen sinne ja jäykenmän.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ velomobile

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Nojanalle kirjoitti:

Tulipa tässä mieleen, että aikanaan Nazcassani oli tämmönen pehmeästi joustava etuhaarukka ja sen lullaus oli ärsyttävää. Avasin koko systeemin ja poistin sieltä sen jousen , sekä tämän vaimennin öljy systeemin. Sen sijalle rakensin prikoista ja sorvasin sellasia kumipalloja sinne niiden väliin vaimentaan tärinää. Hyvin on toiminut , eikä jousta kuin muutaman sentin, tärkein tuo värinä on tipotiessän. Eikä olo ole kuin vanhassa Jenki lotjassa enään. Samalla sain pyörän kulkemaan vähän alenpana kun ei tuo jousto , joka oli minun mielestä turhan suuri jo alkujaan aika suurella varalla. Nyt pyörä kulkee noin 5cm matalampana ja takapään lasku oli helpoa,kun vaihto vähän lyhyenmän jousen sinne ja jäykenmän.

Kiitos nojanalle! Ei ole kyllä sorvia missä sorvaisi, mutta täytyy käydä tutkimassa nämä valmiit vaimennuskumit. Josko niistä joku kävis virittämällä...

Ei siinä kauan mennyt, kun pääsin paikallislehteen..

http://www.e-pages.dk/kaupunkiuutiset/24/

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ velomobile

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Tuli otettua srammin duoldrive pois. Ei ehkä se kaikkein fiksuin ratkaisu, mutta näillä nyt mennään... No nyt kaipaisi loiviin alamäkiin isompaa vaihdetta. Toisaalta tarvin myös noita pieniäkin vaihteita. Edessä nyt 52/39/30. Paljonkohan noita isompia rattaita voisi suurentaa? Ketjunkiristimen kyllä pitäisi riittää, mutta pelaako etuvaihtaja isommilla rattailla?

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Vastaa Viestiin