Re: Mango+ Kinneri
Muunnoksen jälkeen on hyvä testata vauhtieroja avorenkailla ja lisäsuojakuplilla niinkuin TMS:n kinderissä nokialla.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://nojapyorafoorumi.fi/
Muunnoksen jälkeen on hyvä testata vauhtieroja avorenkailla ja lisäsuojakuplilla niinkuin TMS:n kinderissä nokialla.
Samuel tarkoitti varmaan kattamattomia tarkarenkaita, sillä avorenkaat ne taitavat joka tapauksessa olla, sillä tuubikumeja ei kai ole 20" kokoisina.
eemeli kirjoitti:Tarkoitus olisi laittaa taakse sama raideleveys kuin edessä. Renkaat tulee katteesta ulos, mutta mielestäni ei kuitenkaan kovinkaan paljon. Edessä renkaiden kohdalla sisäleveys 43cm.
Hyvä periaate tärinäraitojen ja lumisateiden maassa. Voivathan ne takarenkaat väliakselillisessa olla vinossakin (camber), jos näyttää tarpeelliselta. Tämä on nyt (taas) avangarde-projekti, jota tulee näyttämään tietä tuleville kinnerisukupolville.
jori kirjoitti:Samuel tarkoitti varmaan kattamattomia tarkarenkaita, sillä avorenkaat ne taitavat joka tapauksessa olla, sillä tuubikumeja ei kai ole 20" kokoisina.
eemeli kirjoitti:Tarkoitus olisi laittaa taakse sama raideleveys kuin edessä. Renkaat tulee katteesta ulos, mutta mielestäni ei kuitenkaan kovinkaan paljon. Edessä renkaiden kohdalla sisäleveys 43cm.
Hyvä periaate tärinäraitojen ja lumisateiden maassa. Voivathan ne takarenkaat väliakselillisessa olla vinossakin (camber), jos näyttää tarpeelliselta. Tämä on nyt (taas) avangarde-projekti, jota tulee näyttämään tietä tuleville kinnerisukupolville.
Tulevaisuuden kinnerisukupolvi kiittää muinaisia tärinäraitoja
Tavaratilaa tulee penkin taakse mukavasti lisää.
jori kirjoitti:Samuel tarkoitti varmaan kattamattomia tarkarenkaita, sillä avorenkaat ne taitavat joka tapauksessa olla, sillä tuubikumeja ei kai ole 20" kokoisina.
Jep, näin varmaan Samuel tarkoitti, mutta korjataan silti, ettei jäisi väärää käsitystä: tuubeja löytyy myös 20 tuumaisina (jos joku jostain kummallisesta syystä niitä haluaisi käyttää) https://www.vittoria.com/tire/juniores/
ja laatu-hiilikuituvanteitakin löytyy ainakin Corimalta: http://store.corima.fr/roues-carbone/ja ... ametre=234
Eiks tässä kantsis realisoida Mango ja rakentaa 4 pyäräinen ihan uudelleen - oot kuiteskin taitaja jäbä rakentamaan.
Pastori kirjoitti:Eiks tässä kantsis realisoida Mango ja rakentaa 4 pyäräinen ihan uudelleen - oot kuiteskin taitaja jäbä rakentamaan.
Tämä olisi varmaan se järkevin vaihtoehto... Eri asia sitten tulisiko ikinä valmista, jos alusta asti alkaisi tekemään.
Tehdään tästä yhdessä toimiva ja yksinkertainen nelipyörä kinneri. Sitten pidetään viikonloppu seminaari kuitutöiden parissa jotta saadaan muotti ja sen jälkeen kaikille halukkailla nelipyörä kinneriaihio.
Viikonloppuseminaari jossa tehdään 4 pyöräinen runko ja suunnitellaan rättikate?
Noinkin toki, mutta miksei tekisi malliksi muillekin Mangokuskeille yhden, ottaisi siitä ensin muotit ja myisi vasta sitten pois. Ei tarvitsisi aloittaa tyhjältä pöydältä, niin voisi keskittyä olennaiseen, eli takapään saattamiseen kaksipyöräiseksi.
No tuumasta toimeen. Otin katteen yläosan pois. Olin ollut kaukaa viisas ja vaihtanut nylon mutterit tavallisiin. Pultit sai nyt helposti pois, mutta liimaus oli onnistunut harmittavan hyvin. Nyt pääse paremmin suunnittelemaan uutta takapäätä...
Takapää penkin takaa suurinpiirtein samanlevyinen kuin etupää rengaskoteloiden kohdalta. Eli takarenkaiden kotelot tulisi ulkopuolelle. Umpikotelot varmaan sitten taakse. Jäin mietimään, jos rihtaisi 190mm läskipyörän takanavan vetävään pyörään niin että vanne tulisi lähelle ulkoreunaa. Tuolla voisi ehkä saada ketjulinjan paremmaksi. Vaatisi kyllä sitten kaksipuoleisen kiinnityksen ja rohlofista luopumisen.
Kuvia kiitos, niin ymmärtää paremmin mistä on kysymys.
vph kirjoitti:jori kirjoitti:Samuel tarkoitti varmaan kattamattomia tarkarenkaita, sillä avorenkaat ne taitavat joka tapauksessa olla, sillä tuubikumeja ei kai ole 20" kokoisina.
Jep, näin varmaan Samuel tarkoitti, mutta korjataan silti, ettei jäisi väärää käsitystä: tuubeja löytyy myös 20 tuumaisina (jos joku jostain kummallisesta syystä niitä haluaisi käyttää) https://www.vittoria.com/tire/juniores/
ja laatu-hiilikuituvanteitakin löytyy ainakin Corimalta: http://store.corima.fr/roues-carbone/ja ... ametre=234
Eikun mä tartuin siihen ajatukseen että takarenkaat olisi korin ulkopuolella.
Siihen ympärille sitten hiilariaerosuojat mallia TMS
Eikö levykiekot ilman mitään suojuksia olis paras rungon ulkopuolisista, eteenkin jos jarru on mallia rumpu. Tai voisi levykin olla jolle voisi olla pieni kotelointi siinä levykiekon vieressä.
Vähän enemmän mittauksia ja sovittelua. Ei mahdu ketju menemään sivussa, joten täytyy muuttaa alkuperäistä suunnitelmaa. Katkasin takaosan rungosta pois. Rohloffi voisi mahtua väliakseliksi tuohon kuvan mukaiseen paikkaan tai sitten vähän edemmäksi.
Saiskos tuota takapäätä jostain valmiina? Joutuu laakeripesät jokatapauksessa tilaamaan jostain. Mitä mieltä olisko "tasauspyörästö" kuitenkin tarpeellinen?
Väliakselirakenteisena tarvitset joka tapauksessa vapaarattaat molempiin takapyöriin. Kun takapyörät ovat vain noin puoli metriä toisistaan, en näe tarvetta kaarrekiihtyvyyden lisäämiseksi investoida kalliiseen ja painavaan tasauspyörästöön. Vapaaratasrakenteisena vain sisempi rengas vetää, mutta jos se sutii, alkaa myös ulompi vetää. Minä ainakin kokeilisin ensin ilman tasauspyörästöä.
Saisikohan sen taka-akselin laakeroitua istuinputken päihin (uusi, pidempi ja vahvempi putki tietenkin tuon alumiinisen tilalle). Siinä tulisi laakerointiväliksi niin pitkä matka, ettei välttämättä tarvitsisi kummoistakaan laakeria, vaan pelkät puslat riittäisivät. Väliakseli täytyy tietysti laakeroida takahaarukan varsiin päistään pitämän taakse meneviä ketjuvoimia. Väliakseli ei välttämättä kestä ilman keskilaakeriakaan, joten sekin täytynee tukea laakerilla välipalkkiin.