Sivu 16/20

Re: Mango+ Kinneri

Lähetetty: 22 Elo 2016, 15:40
Kirjoittaja samuel

Muunnoksen jälkeen on hyvä testata vauhtieroja avorenkailla ja lisäsuojakuplilla niinkuin TMS:n kinderissä nokialla.


Re: Mango+ Kinneri

Lähetetty: 22 Elo 2016, 15:45
Kirjoittaja jori

Samuel tarkoitti varmaan kattamattomia tarkarenkaita, sillä avorenkaat ne taitavat joka tapauksessa olla, sillä tuubikumeja ei kai ole 20" kokoisina. :wink:

eemeli kirjoitti:

Tarkoitus olisi laittaa taakse sama raideleveys kuin edessä. Renkaat tulee katteesta ulos, mutta mielestäni ei kuitenkaan kovinkaan paljon. Edessä renkaiden kohdalla sisäleveys 43cm.

Hyvä periaate tärinäraitojen ja lumisateiden maassa. Voivathan ne takarenkaat väliakselillisessa olla vinossakin (camber), jos näyttää tarpeelliselta. Tämä on nyt (taas) avangarde-projekti, jota tulee näyttämään tietä tuleville kinnerisukupolville. :D


Re: Mango+ Kinneri

Lähetetty: 22 Elo 2016, 16:41
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:

Samuel tarkoitti varmaan kattamattomia tarkarenkaita, sillä avorenkaat ne taitavat joka tapauksessa olla, sillä tuubikumeja ei kai ole 20" kokoisina. :wink:

eemeli kirjoitti:

Tarkoitus olisi laittaa taakse sama raideleveys kuin edessä. Renkaat tulee katteesta ulos, mutta mielestäni ei kuitenkaan kovinkaan paljon. Edessä renkaiden kohdalla sisäleveys 43cm.

Hyvä periaate tärinäraitojen ja lumisateiden maassa. Voivathan ne takarenkaat väliakselillisessa olla vinossakin (camber), jos näyttää tarpeelliselta. Tämä on nyt (taas) avangarde-projekti, jota tulee näyttämään tietä tuleville kinnerisukupolville. :D

Tulevaisuuden kinnerisukupolvi kiittää muinaisia tärinäraitoja :wink:


Re: Mango+ Kinneri

Lähetetty: 22 Elo 2016, 16:42
Kirjoittaja PW

Tavaratilaa tulee penkin taakse mukavasti lisää.


Re: Mango+ Kinneri

Lähetetty: 22 Elo 2016, 16:46
Kirjoittaja vph
jori kirjoitti:

Samuel tarkoitti varmaan kattamattomia tarkarenkaita, sillä avorenkaat ne taitavat joka tapauksessa olla, sillä tuubikumeja ei kai ole 20" kokoisina. :wink:

Jep, näin varmaan Samuel tarkoitti, mutta korjataan silti, ettei jäisi väärää käsitystä: tuubeja löytyy myös 20 tuumaisina (jos joku jostain kummallisesta syystä niitä haluaisi käyttää) https://www.vittoria.com/tire/juniores/

ja laatu-hiilikuituvanteitakin löytyy ainakin Corimalta: http://store.corima.fr/roues-carbone/ja ... ametre=234


Re: Mango+ Kinneri

Lähetetty: 22 Elo 2016, 17:20
Kirjoittaja Pastori

Eiks tässä kantsis realisoida Mango ja rakentaa 4 pyäräinen ihan uudelleen - oot kuiteskin taitaja jäbä rakentamaan.


Re: Mango+ Kinneri

Lähetetty: 22 Elo 2016, 18:18
Kirjoittaja eemeli
Pastori kirjoitti:

Eiks tässä kantsis realisoida Mango ja rakentaa 4 pyäräinen ihan uudelleen - oot kuiteskin taitaja jäbä rakentamaan.

Tämä olisi varmaan se järkevin vaihtoehto... Eri asia sitten tulisiko ikinä valmista, jos alusta asti alkaisi tekemään.

Tehdään tästä yhdessä toimiva ja yksinkertainen nelipyörä kinneri. Sitten pidetään viikonloppu seminaari kuitutöiden parissa jotta saadaan muotti ja sen jälkeen kaikille halukkailla nelipyörä kinneriaihio.


Re: Mango+ Kinneri

Lähetetty: 22 Elo 2016, 18:40
Kirjoittaja Pastori

Viikonloppuseminaari jossa tehdään 4 pyöräinen runko ja suunnitellaan rättikate?


Re: Mango+ Kinneri

Lähetetty: 22 Elo 2016, 19:08
Kirjoittaja jori

Noinkin toki, mutta miksei tekisi malliksi muillekin Mangokuskeille yhden, ottaisi siitä ensin muotit ja myisi vasta sitten pois.:mrgreen: Ei tarvitsisi aloittaa tyhjältä pöydältä, niin voisi keskittyä olennaiseen, eli takapään saattamiseen kaksipyöräiseksi. :D


Re: Mango+ Kinneri

Lähetetty: 22 Elo 2016, 20:15
Kirjoittaja eemeli

No tuumasta toimeen. Otin katteen yläosan pois. Olin ollut kaukaa viisas ja vaihtanut nylon mutterit tavallisiin. Pultit sai nyt helposti pois, mutta liimaus oli onnistunut harmittavan hyvin. Nyt pääse paremmin suunnittelemaan uutta takapäätä...

Takapää penkin takaa suurinpiirtein samanlevyinen kuin etupää rengaskoteloiden kohdalta. Eli takarenkaiden kotelot tulisi ulkopuolelle. Umpikotelot varmaan sitten taakse. Jäin mietimään, jos rihtaisi 190mm läskipyörän takanavan vetävään pyörään niin että vanne tulisi lähelle ulkoreunaa. Tuolla voisi ehkä saada ketjulinjan paremmaksi. Vaatisi kyllä sitten kaksipuoleisen kiinnityksen ja rohlofista luopumisen.


Re: Mango+ Kinneri

Lähetetty: 22 Elo 2016, 20:38
Kirjoittaja Vilijami

Kuvia kiitos, niin ymmärtää paremmin mistä on kysymys.


Re: Mango+ Kinneri

Lähetetty: 22 Elo 2016, 21:09
Kirjoittaja samuel
vph kirjoitti:
jori kirjoitti:

Samuel tarkoitti varmaan kattamattomia tarkarenkaita, sillä avorenkaat ne taitavat joka tapauksessa olla, sillä tuubikumeja ei kai ole 20" kokoisina. :wink:

Jep, näin varmaan Samuel tarkoitti, mutta korjataan silti, ettei jäisi väärää käsitystä: tuubeja löytyy myös 20 tuumaisina (jos joku jostain kummallisesta syystä niitä haluaisi käyttää) https://www.vittoria.com/tire/juniores/

ja laatu-hiilikuituvanteitakin löytyy ainakin Corimalta: http://store.corima.fr/roues-carbone/ja ... ametre=234

Eikun mä tartuin siihen ajatukseen että takarenkaat olisi korin ulkopuolella.
Siihen ympärille sitten hiilariaerosuojat mallia TMS

Aerokuplat.jpg

Re: Mango+ Kinneri

Lähetetty: 22 Elo 2016, 21:34
Kirjoittaja Wacky

Eikö levykiekot ilman mitään suojuksia olis paras rungon ulkopuolisista, eteenkin jos jarru on mallia rumpu. Tai voisi levykin olla jolle voisi olla pieni kotelointi siinä levykiekon vieressä.


Re: Mango+ Kinneri

Lähetetty: 23 Elo 2016, 20:16
Kirjoittaja eemeli

Vähän enemmän mittauksia ja sovittelua. Ei mahdu ketju menemään sivussa, joten täytyy muuttaa alkuperäistä suunnitelmaa. Katkasin takaosan rungosta pois. Rohloffi voisi mahtua väliakseliksi tuohon kuvan mukaiseen paikkaan tai sitten vähän edemmäksi.

Saiskos tuota takapäätä jostain valmiina? Joutuu laakeripesät jokatapauksessa tilaamaan jostain. Mitä mieltä olisko "tasauspyörästö" kuitenkin tarpeellinen?


Re: Mango+ Kinneri

Lähetetty: 23 Elo 2016, 21:04
Kirjoittaja jori

Väliakselirakenteisena tarvitset joka tapauksessa vapaarattaat molempiin takapyöriin. Kun takapyörät ovat vain noin puoli metriä toisistaan, en näe tarvetta kaarrekiihtyvyyden lisäämiseksi investoida kalliiseen ja painavaan tasauspyörästöön. Vapaaratasrakenteisena vain sisempi rengas vetää, mutta jos se sutii, alkaa myös ulompi vetää. Minä ainakin kokeilisin ensin ilman tasauspyörästöä.

Saisikohan sen taka-akselin laakeroitua istuinputken päihin (uusi, pidempi ja vahvempi putki tietenkin tuon alumiinisen tilalle). Siinä tulisi laakerointiväliksi niin pitkä matka, ettei välttämättä tarvitsisi kummoistakaan laakeria, vaan pelkät puslat riittäisivät. Väliakseli täytyy tietysti laakeroida takahaarukan varsiin päistään pitämän taakse meneviä ketjuvoimia. Väliakseli ei välttämättä kestä ilman keskilaakeriakaan, joten sekin täytynee tukea laakerilla välipalkkiin.