Sivu 19/20

Re: Mango+ Kinneri

Lähetetty: 22 Elo 2017, 09:23
Kirjoittaja PW

En saa selvää, mikä siinä on vikana? Hyppyyttääkö ketju vaihteen siirtäjää vai?


Re: Mango+ Kinneri

Lähetetty: 22 Elo 2017, 09:43
Kirjoittaja eemeli
PW kirjoitti:

En saa selvää, mikä siinä on vikana? Hyppyyttääkö ketju vaihteen siirtäjää vai?

Ketju hyppii rohloffin rattaalla. Ketjun kiristäjä on edessä...


Re: Mango+ Kinneri

Lähetetty: 22 Elo 2017, 09:49
Kirjoittaja PW

Kai se putken pätkällä korjaantuu. Eikö sitä paluu ketjua saa kulkemaan suoraan? Miten miun on näistä kuvista niin vaikee aina hahmottaa:? :oops:


Re: Mango+ Kinneri

Lähetetty: 22 Elo 2017, 09:51
Kirjoittaja PW

Onkos eessä ja takana sama raideväli?


Re: Mango+ Kinneri

Lähetetty: 22 Elo 2017, 10:01
Kirjoittaja eemeli
PW kirjoitti:

Onkos eessä ja takana sama raideväli?

Piti olla, mutta tuli mittavirhe. Kolme senttiä kapeampi takaa. Lyhensin taka-akselin liian lyhyeksi ja hydrauliputki kallista tilaustavaraa.

Ei mahdu paluuketju oikein muualta menemään, jos haluaa käyttää rissaa ohjaamiseen...


Re: Mango+ Kinneri

Lähetetty: 22 Elo 2017, 10:04
Kirjoittaja jviirret

Paluuketjun voisi ohjata vetopuolen rissan alapuolelta putken pätkällä näin

Kuva

Silloin veto ja paluupuoli olisi samassa linjassa. Toimi ainakin tässä:

Kuva

Jukka


Re: Mango+ Kinneri

Lähetetty: 22 Elo 2017, 10:13
Kirjoittaja eemeli

Ei mahdu putki vetopuolen rissan alle. Ottaa pohjaan kiinni. Eikä vetopuolen rissaa voi nostaa penkin takia...


Re: Mango+ Kinneri

Lähetetty: 22 Elo 2017, 10:35
Kirjoittaja samuel
eemeli kirjoitti:
PW kirjoitti:

Onkos eessä ja takana sama raideväli?

Piti olla, mutta tuli mittavirhe. Kolme senttiä kapeampi takaa. Lyhensin taka-akselin liian lyhyeksi ja hydrauliputki kallista tilaustavaraa.

20x2 hydrauliputkea on tuossa seinän takana muutama kanki, onko liian ohutta?
n. 11€ / metri sis. alv sanoi työnjohtaja hinnaksi.

Muoks. Eikun tuo 20x3 oli Viljamin ehdotus akselitavaraksi, mitä sulla siinä nyt oikeesti on?


Re: Mango+ Kinneri

Lähetetty: 22 Elo 2017, 10:54
Kirjoittaja jviirret
eemeli kirjoitti:

Ei mahdu putki vetopuolen rissan alle. Ottaa pohjaan kiinni. Eikä vetopuolen rissaa voi nostaa penkin takia...

Entä jos molempia rissoja siirtäisi aavistuksen ulospäin, eli sallisi parin millin sivupoikkeaman vetopuolen ketjulle?
Lisäksi vaihtaisi ketjujen järjestyksen niin että vetopuoli olisi lähempänä runkoa. Tulisi tukevampi, vetopuolen rissaan kohdistuu runtatessa melkoiset voimat.

Jukka


Re: Mango+ Kinneri

Lähetetty: 22 Elo 2017, 12:29
Kirjoittaja jori

Laita molemmille rissoille oma akseli, niin mahtuvat hieman lähemmäs toisiaan.
Näyttää myös aika hoikalta tuo taittopyörän akseli. Saattaa taipua ajossa ja aiheuttaa ketjunohjaukseen virhettä.
Kuva


Re: Mango+ Kinneri

Lähetetty: 22 Elo 2017, 12:54
Kirjoittaja eemeli
jori kirjoitti:

Näyttää myös aika hoikalta tuo taittopyörän akseli. Saattaa taipua ajossa ja aiheuttaa ketjunohjaukseen virhettä.

Ei oikein kuvassa näy, mutta taittopyörien pultissa on lattarauta myös ulkoreunassa. Luulen, että kestää. Kesti edellisissä mallissa..

jviirret kirjoitti:
eemeli kirjoitti:

Ei mahdu putki vetopuolen rissan alle. Ottaa pohjaan kiinni. Eikä vetopuolen rissaa voi nostaa penkin takia...

Entä jos molempia rissoja siirtäisi aavistuksen ulospäin, eli sallisi parin millin sivupoikkeaman vetopuolen ketjulle?
Lisäksi vaihtaisi ketjujen järjestyksen niin että vetopuoli olisi lähempänä runkoa. Tulisi tukevampi, vetopuolen rissaan kohdistuu runtatessa melkoiset voimat.

Jukka

Mä luulen kanssa, että tämä voisi toimia. Ongelmana on tuo ulkoreunassa oleva lattarauta. Vaatisi melkein rungon irrottamisen, että pääsisi tekemään kunnolla. Tuossa on kyllä sekin ongelma, että kopan pohja on jo nyt melkein kiinni rissassa.


Re: Mango+ Kinneri

Lähetetty: 22 Elo 2017, 13:06
Kirjoittaja Jarcco

Vaikea uskoa että parin millin vinous ketjulinjassa aiheuttaisi takertelua. Mulla kun on sentin vino linja 400 mm matkalla splitterissä eikä jumita. Olisiko vaan tiukalle jäänyt ketjulenkki syypää?

Lähetetty minun SM-A520F laitteesta Tapatalkilla


Re: Mango+ Kinneri

Lähetetty: 22 Elo 2017, 14:28
Kirjoittaja jori

Olisiko kyse tuossa ropelluksessa, että nuo vähän lyhyiksi jääneet hampaat eivät ohjaa riittävän hyvin ketjua ja ketju pääsee nousemaan sivulenkiltään hampaan reunalle.
Kokeile pultata tuohon kylkeen täysihampainen ketjupyörä.


Re: Mango+ Kinneri

Lähetetty: 22 Elo 2017, 14:47
Kirjoittaja eemeli
jori kirjoitti:

Olisiko kyse tuossa ropelluksessa, että nuo vähän lyhyiksi jääneet hampaat eivät ohjaa riittävän hyvin ketjua ja ketju pääsee nousemaan sivulenkiltään hampaan reunalle.
Kokeile pultata tuohon kylkeen täysihampainen ketjupyörä.

Nyt ei ihan ymmärtänyt. Jos tarkoitat tuota ihanite tehtyä ratasta niin se ei ole rohloffissa kiinni vaan taka-akselissa. Se mielestäni kyllä pelittää...

Jarcco kirjoitti:

Vaikea uskoa että parin millin vinous ketjulinjassa aiheuttaisi takertelua. Mulla kun on sentin vino linja 400 mm matkalla splitterissä eikä jumita. Olisiko vaan tiukalle jäänyt ketjulenkki syypää?

Lähetetty minun SM-A520F laitteesta Tapatalkilla

Tämän omasta mielestä tarkastin. Jäi kyllä yksi ketjulenkki huonosti kun lyhensin ketjua. Sen kyllä korjasin.


Re: Mango+ Kinneri

Lähetetty: 22 Elo 2017, 14:51
Kirjoittaja jori
jori kirjoitti:

Olisiko kyse tuossa ropelluksessa, että nuo vähän lyhyiksi jääneet hampaat eivät ohjaa riittävän hyvin ketjua ja ketju pääsee nousemaan sivulenkiltään hampaan reunalle.
Kokeile pultata tuohon kylkeen täysihampainen ketjupyörä.

Vähän paksuilta näyttävät myös nuo hampaan kärjet. Ovat nimittäin hyvin toimivassa ketjupyörässä aika reilusti ohennetut, jotta ohjautuvat varmemmin sivulevyjen väliin.
Kuva
Voi olla, että kuva vääristää, mutta näyttäisi, että Rohloff olisi eri linjassa taka-akselin suhteen. Kuvasta näyttäisi Rohloffin akseli kiertyneen vastapäivään muutaman aseteen. Kokeile viivaimella ketjupyörien kylkiä pitkin.

Proto on tietenkin vain proto, mutta valmiiseen vehkeeseen kannattaa valita hieman paksummat rattaat tuonne takimmaiseen ketjuvälitykseen. Nuo rattaat käyvät koko ajan, joten pintajännitystä kannattaa rajoittaa, jottei kulu takavälitys ennen aikojaan.