Tuulilasien huurtumisen estäminen

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Tuulilasien huurtumisen estäminen

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Alkaa kelit kylmentyä ja kekkasin ruveta selvittämään tuulilasin ("lasin" eli muovin, mitähän Makrolonia lienee) huurtumisen estämistä kinnerissä. Sehän ei huurru yhtään, jos vaan malttaa pitää sitä sormen tai kahden leveydeltä auki, jolloin ajoviima pitää lasin huurteettomana. Mutta nyt kelien kylmetessä olisi kiva pitää lasi kiinni, jolloin saisi ajella sisällä lämpimässä.

Guugletin anti-fog agentteja ja onhan niitä myytävänä vaikka suihkupulloissa 16 taalaa 4 unssin ruiskupullo. Mutta samassa yhteydessä kävi muista linkeistä ilmi, että voisi ihan hyvin kokeilla astianpesuainetta tai shampoota: No, halvimmalla S-kaupan X-tra -shampoolla mennään: sitä pitää laimentaa vedellä jonkin verran, että sen saa levitetyksi hyvin tuulilasin sisäpuolelle ja pyyhityksi ylimäärän veke, jotta lasi jää täydellisen kirkkaaksi.

Tänään ensilumien sulettua ja kun oli mukavan kuivaa ja 1,4 astetta lämmintä ajelin 30 km testilenkin Milanilla ja ohennetulla shampoolla käsitellyn tuulilasin kanssa. Ja hämmästyttävän hyvin markkinoiden halvin shampoo toimii näinkin vääräoppisessa käyttötarkoituksessa: pystyin ajamaan pitkät pätkät reitistä tuulilasi kiinni ja nauttimaan lämpimästä ohjaamosta. Ainoastaan pahimmissa ylämäissä täytyi avata tuuletusta, kun silmälasit alkoivat vetää huuruun. Ei näet juolahtanut mieleen, että samaa käsittelyä olisivat tarvinneet myös silmälasit... Mutta siis: tuulilasi pysyi shampookäsittelyn ansiosta koko ajan läpinäkyvänä. Kiva! On mukavaa nähdä eteensä myös kylmillä keleillä...

Ja vielä: tämä anti-fog agent ei ole pahasti hinnalla pilattu - 500 ml pullo tätä erikoiskäsittelyainetta maksaa muistaakseni vain 95 centtiä. Lisäksi sitä joutuu laimentamaan vedellä käsittelyliuoksen valmistamiseksi, jolloin hinta halpenee entisestään. Toki käsittelyn joutuu uusimaan jollei nyt joka lenkille, niin varmaan parin kolmen lenkin välein, koska lasin sisäpintaan kondensoituva höyry pyrkii huuhtomaan käsittelyainetta pois lasista. Mutta kyllä se hintansa haukkuu.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Tuulilasien huurtumisen estäminen

Viesti Kirjoittaja mhelander »

BROL:ssa on myös keskustelua geelimäisestä anti-fog aineesta.

Mutta eipä ole tullu itselläkään mieleen näin kylmemmillä keleillä pestä fairyllä tai shamppoolla 3M:n kirkkaita suojalaseja joita (ja vastaavia tummempia) olen ajolaseina käyttänyt. Ja kypärän peiliä joka tahtoo sekin mennä huuruun kun ajovauhti on alhaisempi ja hengityshuuruthan näitä huurruttaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tuulilasien huurtumisen estäminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mun kinnerissä huurtumisongelmat alkoi vasta pakkasella ja silloinkin vain hitaassa vauhdissa ja pysähdyksissä. Pakkasella huurtunut lasi ei tietenkään sitten ajaessa aukea kuten plus keleillä huurtunut. Siinä toki ilma virtasi sisäpuolellakin ihan eri tavalla. Kirjoitteleppa tuossta saippuaveden toimivuudesta pakkaskeleilläkin jos/kun niitä sinne etelään joskus tulee.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Tuulilasien huurtumisen estäminen

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jviirret kirjoitti:

Kirjoitteleppa tuossta saippuaveden toimivuudesta pakkaskeleilläkin jos/kun niitä sinne etelään joskus tulee.
Jukka

Juuri tänään oli pakkasta lenkillä yksi aste, mikä ei toki varmaan raahelaisesta näkökulmasta ole paljon mitään. Mutta silti X-tra -shampoo toimi vielä oikein hyvin. Katsotaan, jahka tännekin tulee kunnolla pakkasta.

Ja juuri samaa BROLin sivua olin minäkin lukenut ja siellä mainitusta C-Clear anti-fog paste:sta. Hinnat noilla vaan olivat aloitusviestissäni mainitut eli kalliimmat kuin S-kaupan tuotteella.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Tuulilasien huurtumisen estäminen

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

jviirret kirjoitti:

Mun kinnerissä huurtumisongelmat alkoi vasta pakkasella ja silloinkin vain hitaassa vauhdissa ja pysähdyksissä. Pakkasella huurtunut lasi ei tietenkään sitten ajaessa aukea kuten plus keleillä huurtunut. Siinä toki ilma virtasi sisäpuolellakin ihan eri tavalla. Kirjoitteleppa tuossta saippuaveden toimivuudesta pakkaskeleilläkin jos/kun niitä sinne etelään joskus tulee.

Jukka

Samoin kuin ajolasit pystypyörällä pakkasessa..heti kun pysähtyy valoihin huurttuu lasit..vauhdissa ei mitään ongelmaa.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
vetu
Viestit: 69
Liittynyt: 17 Marras 2012, 11:31
Paikkakunta: Veteli

Re: Tuulilasien huurtumisen estäminen

Viesti Kirjoittaja vetu »

Hei!
Miten olisi 50-60 luvulla moottoripyöräilijöiden käyttämä plexistä "guttaperkka" pönttö naamalla??
Poikasena muistan nähneeni puunostajan tulevan talvitietä pitkin moottoripyörällä suksivarutuksella pönttö puolillaan lunta, mutta näkyvyys oli muuten esteetön.
Toimintahan perustui patopaineeseen, koska pönttö oli tiivistetty kasvoille. Haittapuolena oli kuulemma, että kovemmassa vauhdissa päätä ei voinut juuri käännellä.
Pyöräilyvaudeissa ei luulisi olevan ongelmia.
Vesa

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Tuulilasien huurtumisen estäminen

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

vetu kirjoitti:

Hei!
Miten olisi 50-60 luvulla moottoripyöräilijöiden käyttämä plexistä "guttaperkka" pönttö naamalla??
Poikasena muistan nähneeni puunostajan tulevan talvitietä pitkin moottoripyörällä suksivarutuksella pönttö puolillaan lunta, mutta näkyvyys oli muuten esteetön.
Toimintahan perustui patopaineeseen, koska pönttö oli tiivistetty kasvoille. Haittapuolena oli kuulemma, että kovemmassa vauhdissa päätä ei voinut juuri käännellä.
Pyöräilyvaudeissa ei luulisi olevan ongelmia.
Vesa

Sakari on tuollaista käyttänyt onnistuuneesti, siitä löytynee kuviakin...

Itse olen tosikovalla pakkasella käyttänyt kirkasta taivutettua lippaa joka toimii viimasuojan ja lasien välimallina...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Tuulilasien huurtumisen estäminen

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Itse olen tosikovalla pakkasella käyttänyt kirkasta taivutettua lippaa joka toimii viimasuojan ja lasien välimallina...

Joskus penskana tuli kai opittua ettei mikään toimi jos urheilee tosi kylmällä. Ei siis tule pidettyä mitään, kypärähuppuja vaan useempi päällekäin ja nenän päälle niin että silmille jää vain viiru.

Sivutuulessa tuppaa kyyneleet jäätämään silmäripset kiinni (vai onko se vaan uloshengityksen kosteutta, ota ja tiedä). Ja kun on ylämäen puuskuttanu ylös ja sitten laskettelee alamäkeä vähän vauhdikkaammin meinaa silmäkulmiin tiivistynyt kuura jäätyä ja jäätää nahkaa samalla, tuollee tuli pikku paleltumat viime talven km-kisassa kun ajelin -26.5 kelillä.

Nyt on wiksumpi vekotin talviajoon mutta ei vielä -18 kylmemmältä kokemusta miten toimii. Ajoasento on pystympi joten vauhdissa viima ottaa enemmän. Vauhtia hillitsee melkein 10kg:n lisäpaino ja 32mm leveämmät ja nappularenkaat.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin