Useampipaikkainen lowrider ?

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Useampipaikkainen lowrider ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Tuossa Lizardilla 100 mph ketjussa tuli laskeskeltua että kevyt 4 paikkainen laite voisi singahtaa kevyesti 100-120 km/t nopeuksilla pitkiäkin matkoja. Tästä tuli mieleen, että laitehan olisi tieliikenteessä erittäin vaarallinen noilla nopeuksilla ja aiemmin pääteltiin että 70 km/t saattaisi olla hyvä kattonopeus niille.

Mikäli sellainen saisi luvan liikennöintiin sähköavusteisena polkupyöränä ja liikkuisi sen 70 km/t ihan ajoakuillakin 3 tuntia ( yksin ajaen ) niin ostaisitko sellaisen itsellesi kakkosautoksi tms ?

Kerro näkemyksiäsi..se voisi innoittaa lainsäätäjiä ekologisempien kulkuvälineiden suuntaan. Nythän ei saa olla enempää kuin 250 wattia tehoa ja Saksassa saa olla jo 400 wattia sähköavusteisessa.

Kuinka kovaa laitteen tulisi mielestäsi kulkea ? Mitä se saisi 4 paikkaisena ( 1+3 ) maksaa ?

Nojapyörällä 100 mph ketju; http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =26&t=2721

Liitteet
Lizard ja Dymaxion auto ( 30 luvulta Cd 0.25 ).
Lizard ja Dymaxion auto ( 30 luvulta Cd 0.25 ).
lizzard_comp2_dymaxion_xkr.JPG (23.7 KiB) Katsottu 4030 kertaa

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Useampipaikkainen lowrider ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Mulla olisi nimittäin mahdollisuus hankkia 130 m2 työtilat keskeltä Oulua ( 50 m2 katutasossa + 80 m2 kellarissa ) jolloin 50 m2 olisi arkkitehtitoimistoni ( ja edustus- ) tilaa ja 80 m2 olisi työtilaa hitsata ja laminoida ennätysrecumbenttia.

Toki siellä voisi muutkin sopimuksen mukaan hitsailla omia recumbentteja ja kinnereitään jne.

Tässä voisi olla jopa tilaus jonkinlaiselle työyhteisölle joka kokeilee ja rakentaa erillaisia uusia konsepteja.

Ketä kiinnostaisi tulla mukaan Oulun alueella ? Tiloissa on myös neukkari ( 20 m2 ) alhaalla ja minikeittiö.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Useampipaikkainen lowrider ?

Viesti Kirjoittaja PW »

Jos tuon ekan viestin kysymyksiin yritän omalta kohalta vastata. Kuten tuolla 100 mailin vauhtiin yltäneessä edellisessä keskustelussa :D jo oli puhetta 4 hengen polkulaite on miusta turhan iso - ei miulle ainakaan oo käyttöö niin monen polkijan laitteelle arkikäytössä, ehkä Tapaninpäivän ajelulle vois saada pojat houkuteltua jos on hyvä keli :D Ja jos seuraa työmatkaliikennettä, nyky autoissakin on pääasiassa 1 henkilö.
Perhe "autona" kans kyseenalainen - paljonko lapsista sitäpolkuvoimaa lähtee ? Miusta polkuvehkeissä homma ei toimi samalla tavalla ku autolla, 4 hengen autolla voit lähtee yksin tai ottaa perheen mukaan. Neljänhengen kinneri on sen verran painava, vaikka miten suunnittelis ett ei sillä mielellään lähe polkemaan - eli sillon kannattaa mieluummin suunnitella uudenlainen sähköauto tai -mopo.
Arki kaupunki käytössä tärkeitä asioita olis käytännöllisyys ja turvallisuus ei nopeus.
Voi olla ett näillä näkemyksillä ei liikennelakeja saada muutettua vaikka toivoisinkin esim 50km/h nopeutta sähköavusteiselle polkulaitteelle.
Edelleenkin oon sitä mieltä ett ykspaikkasessa kinnerissäkin on vielä kehittämistä paljon ja nimenomaan noissa käytännöllisyys asioissa - helppo mennä sisään ja ulos, tavaratila, ym.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Useampipaikkainen lowrider ?

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Lizard100 kirjoitti:

Kerro näkemyksiäsi..se voisi innoittaa lainsäätäjiä ekologisempien kulkuvälineiden suuntaan. Nythän ei saa olla enempää kuin 250 wattia tehoa ja Saksassa saa olla jo 400 wattia sähköavusteisessa.

Minulle riittäisi hyvin, jos laki sallisi helpolla tyyppihyväksyntämenettelyllä valmistaa käyttämäni Milan SL -tyyppisen sähkökulkuneuvon. Olen rullauskokeilla mitannut sen ilmasvastuskertoimen ja vierintäkitkakertoimen. Niiden tulosten perusteella on helppo laskea, että Milanini kulkisi sähkömoottorilla varustettuna tasamaalla nopeudella 100 km/h vaivaisella 921 W teholla. Tarvittaisiin siis 1 kW sähkömoottori, 4 kWh litiumakusto ja sillä ajelisi kaikki ajot, mitä päivittäin tarvitsisi: 400 km:iin mahtuisi hyvin työmatkat ja illalla voisi vielä hyvin ajaa kesämökille saunomaan ja takaisin.

4 kWh akku painaa 20 kg plus kotelon. Se maksaa nykyhinnoilla 1600 e. Mutta sitten itse ajaminen ei maksa kuin 12 c per 100 km. Vertailun vuoksi Almerani kuluttaa 7 l/100 km a 1,70 e/l = 1190 c. Tuosta kun laskee, niin yhden 100 km:n autolla ajetun matkan kustannuksilla voisi sähkökinnerillä ajaa 9917 km. Miettikääs sitä. Ja polttonesteiden hinnat tästä tuskin laskemaan päin ovat...

Viimeksi muokannut ajarmala, 23 Marras 2012, 19:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Useampipaikkainen lowrider ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

PW kirjoitti:

Jos tuon ekan viestin kysymyksiin yritän omalta kohalta vastata. Kuten tuolla 100 mailin vauhtiin yltäneessä edellisessä keskustelussa :D jo oli puhetta 4 hengen polkulaite on miusta turhan iso - ei miulle ainakaan oo käyttöö niin monen polkijan laitteelle arkikäytössä, ehkä Tapaninpäivän ajelulle vois saada pojat houkuteltua jos on hyvä keli :D Ja jos seuraa työmatkaliikennettä, nyky autoissakin on pääasiassa 1 henkilö.
Perhe "autona" kans kyseenalainen - paljonko lapsista sitäpolkuvoimaa lähtee ? Miusta polkuvehkeissä homma ei toimi samalla tavalla ku autolla, 4 hengen autolla voit lähtee yksin tai ottaa perheen mukaan. Neljänhengen kinneri on sen verran painava, vaikka miten suunnittelis ett ei sillä mielellään lähe polkemaan - eli sillon kannattaa mieluummin suunnitella uudenlainen sähköauto tai -mopo.
Arki kaupunki käytössä tärkeitä asioita olis käytännöllisyys ja turvallisuus ei nopeus.
Voi olla ett näillä näkemyksillä ei liikennelakeja saada muutettua vaikka toivoisinkin esim 50km/h nopeutta sähköavusteiselle polkulaitteelle.
Edelleenkin oon sitä mieltä ett ykspaikkasessa kinnerissäkin on vielä kehittämistä paljon ja nimenomaan noissa käytännöllisyys asioissa - helppo mennä sisään ja ulos, tavaratila, ym.

Petri

Kiitos Petri !

Entäs kolmipaikkainen 2:llä polkupaikalla ja yhdellä tavaratila/jump seat optiolla ?

-Juke

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Useampipaikkainen lowrider ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

ajarmala kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

Kerro näkemyksiäsi..se voisi innoittaa lainsäätäjiä ekologisempien kulkuvälineiden suuntaan. Nythän ei saa olla enempää kuin 250 wattia tehoa ja Saksassa saa olla jo 400 wattia sähköavusteisessa.

Minulle riittäisi hyvin, jos laki sallisi helpolla tyyppihyväksyntämenettelyllä valmistaa käyttämäni Milan SL -tyyppisen sähkökulkuneuvon. Olen rullauskokeilla mitannut sen ilmasvastuskertoimen ja vierintäkitkakertoimen. Niiden tulosten perusteella on helppo laskea, että Milanini kulkisi sähkömoottorilla varustettuna tasamaalla nopeudella 100 km/h vaivaisella 921 W teholla. Tarvittaisiin siis 1 kW sähkömoottori, 4 kWh litiumakusto ja sillä ajelisi kaikki ajot, mitä päivittäin tarvitsisi: 400 km:iin mahtuisi hyvin työmatkat ja illalla voisi vielä hyvin ajaa kesämökille saunomaan ja takaisin.

4 kWh akku painaa 20 kg plus kotelon. Se maksaa nykyhinnoilla 1600 e. Mutta sitten itse ajaminen ei maksa kuin 12 c per 100 km. Vertailun vuoksi Almerani kuluttaa 7 l/100 km a 1,70 e/l = 1190 c. Tuosta kun laskee, niin yhden 100 km:n autolla ajetun matkan kustannuksilla voisi sähkökinnerillä ajaa 9917 km. Miettikääs sitä. Ja polttonesteiden hinnat tästä tuskin laskemaan päin ovat...

Aurinkokennohan voisi ladata akut silloinkin kun ei aja..jolloin ajaminen olisi ilmaista...ainakin enemmän kuin pelkillä akuilla ?

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Useampipaikkainen lowrider ?

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Lizard100 kirjoitti:

Aurinkokennohan voisi ladata akut silloinkin kun ei aja..jolloin ajaminen olisi ilmaista...ainakin enemmän kuin pelkillä akuilla ?

Jos ajaminen on jo 100x halvempaa kuin Almeralla, niin ei siitä nyt enää kannata lisää säästää ;-)

Mutta, jos sähköä ei mistään muualta enää saisi, niin silloin aurinkosähkö toki puolustaisi paikkaansa.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Useampipaikkainen lowrider ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

ajarmala kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

Aurinkokennohan voisi ladata akut silloinkin kun ei aja..jolloin ajaminen olisi ilmaista...ainakin enemmän kuin pelkillä akuilla ?

Jos ajaminen on jo 100x halvempaa kuin Almeralla, niin ei siitä nyt enää kannata lisää säästää ;-)

Mutta, jos sähköä ei mistään muualta enää saisi, niin silloin aurinkosähkö toki puolustaisi paikkaansa.

Joo ei paha; http://www.milan-velomobil.de/milansl.htm

Tää mun väline olisi huokea jossain missä työ on halpaa myös..huoltoasemalta vois vuokrata 2 polkijaa joiden teholla pääsisi 4 tunnissa Oulusta esim Vaasaan tai Rovaniemelle 3 tunnissa. Kun se autolla vie huilea esim. 15 litraa Roihin eli 15 x 1.6 euroa = 24 ekkua niin harva Suomessa polkee 12 eurolla...mutta on maita jossa varmaan polkisivat innoissaan ja takaisin ( 48:lla ekulla ) ! Siis silloin kun aurinko ei paista ( suulperin paistaessa pääsisi aina ilmaiseksi ).

Mä näen tällä ihan lieviä chansseja maailmanmarkkinoilla. Tietty jos valtio säätäis täysin päästöttömälle ajoneuvolle verovapauden ja polkijoille myös tää vois alkaa kannattamaan jo aikasemmin.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Useampipaikkainen lowrider ?

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Lizard100 kirjoitti:

...
huoltoasemalta vois vuokrata 2 polkijaa joiden teholla pääsisi 4 tunnissa...

Vaikka ihminen kehitysmaan ankeudessa olisi valmis myymään lihastensa energiaa miten halvalla tahansa, niin se ei voi kilpailla perinteisten sähköenergian tuottotapojen kanssa lähimainkaan. Kun kilowattitunnin hinta on suuruusluokkaa 10 senttiä, niin käypä polkijan maailmanmarkkinahinta olis noin 1 sentti tunnissa (100 watin teholla). Siitä selvästi alle, niin Fortum saattaisi Loviisassa harkita kiinalaisten polkijoiden pestaamista Hästöhön, kunhan tuovat omat eväät ja muut tykötarpeet. Mutta ihminen tarvitsee itselleen energiaa noin 4-5 -kertaisen määrän verrattuna tuottamaansa energiaan. Polkija myy päivän energiansa 8 sentillä (työajan vain), mutta joutuu ostamaan vehnää tms vähintään noin 40 sentillä ylimääräistä normaalikulutuksensa lisäksi.
Ehkä laskelmissani on taas virhe, mutta jos ostaa 40 sentillä ja myy 8 sentillä, niin ei pitkään lyö leiville se. Vai olisiko se sittenkin niin, että kun oikein pitkään isoja volyymeita noilla hinnoilla pyörittelee, niin se alkaisi kannattaa?

Vesivoimalaitoksesta saadaan sähköä kai jopa noin 98 % hyötysuhteella. Ihmismoottorin hyötysuhde noin 22%.

Vaikka toivottaisiin, että öljy loppuu ja sitten saadaan kaupaksi vaikka mitä muuta, niin ihminen kyllä keksii kaikenlaista, kunhan hinnoista sovitaan. Maailmansodan aikana saksalaiset tekivät öljyä kivihiilestä. Sitä riittää. Öljy ja sen mukana bensa ovat aivan liian halpoja, jotta olisi motivaatiota keksiä nyt tosissaan. Kiinalaisille öljy on tuontitavaraa ja siksi akku- yms teknologia taitaa edetä siellä ohi länsimaiden, yllättävää vauhtia.

On paradoksaalista, että jos vaikkapa ostamalla reilun litran sadalla kuluttavan skooterin auton tilalle energiankulutus vähenee rahassa ja jouleissa niin paljon, ettei lisäsäästöihin yllättäen olekaan motiivia. Skooterin sähköistäminen akkukäyttöiseksi ei olekaan kylmän taloudellisesti laskien kannattavaa. Puhumattakaan siitä, että sähköä säästääkseen alkaisi polkea. Pyrrhoksen voitto semmoinen.

Iltahartautemme päättyy tähän. Hyvää yötä ja olkoon voima ja teho kanssanne. Amme.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Useampipaikkainen lowrider ?

Viesti Kirjoittaja PW »

Huoltoaseman baarissa normaalisti notkuvat tuskin lähtee isommallakaan rahalla polkemaan - ehkä kalja palkalla :D
Mutt tällä foorumin porukallahan voisit päässä kauaskin Oulusta tuolla kulkineella :D eikä luultavasti tartte rahasta puhuukaan :D - ainiin mutt sen takiahan sie täällä ... :wink:

joo. öitä ammeeseen tältäkin tieltä , Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Useampipaikkainen lowrider ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

optimistx kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

...
huoltoasemalta vois vuokrata 2 polkijaa joiden teholla pääsisi 4 tunnissa...

Vaikka ihminen kehitysmaan ankeudessa olisi valmis myymään lihastensa energiaa miten halvalla tahansa, niin se ei voi kilpailla perinteisten sähköenergian tuottotapojen kanssa lähimainkaan. Kun kilowattitunnin hinta on suuruusluokkaa 10 senttiä, niin käypä polkijan maailmanmarkkinahinta olis noin 1 sentti tunnissa (100 watin teholla). Siitä selvästi alle, niin Fortum saattaisi Loviisassa harkita kiinalaisten polkijoiden pestaamista Hästöhön, kunhan tuovat omat eväät ja muut tykötarpeet. Mutta ihminen tarvitsee itselleen energiaa noin 4-5 -kertaisen määrän verrattuna tuottamaansa energiaan. Polkija myy päivän energiansa 8 sentillä (työajan vain), mutta joutuu ostamaan vehnää tms vähintään noin 40 sentillä ylimääräistä normaalikulutuksensa lisäksi.
Ehkä laskelmissani on taas virhe, mutta jos ostaa 40 sentillä ja myy 8 sentillä, niin ei pitkään lyö leiville se. Vai olisiko se sittenkin niin, että kun oikein pitkään isoja volyymeita noilla hinnoilla pyörittelee, niin se alkaisi kannattaa?

Vesivoimalaitoksesta saadaan sähköä kai jopa noin 98 % hyötysuhteella. Ihmismoottorin hyötysuhde noin 22%.

Vaikka toivottaisiin, että öljy loppuu ja sitten saadaan kaupaksi vaikka mitä muuta, niin ihminen kyllä keksii kaikenlaista, kunhan hinnoista sovitaan. Maailmansodan aikana saksalaiset tekivät öljyä kivihiilestä. Sitä riittää. Öljy ja sen mukana bensa ovat aivan liian halpoja, jotta olisi motivaatiota keksiä nyt tosissaan. Kiinalaisille öljy on tuontitavaraa ja siksi akku- yms teknologia taitaa edetä siellä ohi länsimaiden, yllättävää vauhtia.

On paradoksaalista, että jos vaikkapa ostamalla reilun litran sadalla kuluttavan skooterin auton tilalle energiankulutus vähenee rahassa ja jouleissa niin paljon, ettei lisäsäästöihin yllättäen olekaan motiivia. Skooterin sähköistäminen akkukäyttöiseksi ei olekaan kylmän taloudellisesti laskien kannattavaa. Puhumattakaan siitä, että sähköä säästääkseen alkaisi polkea. Pyrrhoksen voitto semmoinen.

Iltahartautemme päättyy tähän. Hyvää yötä ja olkoon voima ja teho kanssanne. Amme.

Joo...ei tää varmaan kaikkia työllisyysongelmia ratkaisisi...mutta työttömille ainakin kiva lisätienistimuoto....funtsi 24 ekkua työpäivässä...x30 = 720 euroa ( tuplasti ylitöillä )...sillä kuitenkin jo polkija eläisi jos olisi telttamajoitus ja peseytyy jokirannassa. Jos vielä hommaa ei laskettaisi työksi olisi peruspäiväraha 400 ekkua kuussa päälle ! Tonni jo rikki !

Viimeksi muokannut Lizard100, 24 Marras 2012, 11:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Useampipaikkainen lowrider ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

PW kirjoitti:

Huoltoaseman baarissa normaalisti notkuvat tuskin lähtee isommallakaan rahalla polkemaan - ehkä kalja palkalla :D
Mutt tällä foorumin porukallahan voisit päässä kauaskin Oulusta tuolla kulkineella :D eikä luultavasti tartte rahasta puhuukaan :D - ainiin mutt sen takiahan sie täällä ... :wink:

joo. öitä ammeeseen tältäkin tieltä , Petri

Kyllä mulla on aidosti huoli energian ( öljyn ) ehtymisestä sekä suomalaisten ( maamme ) heikosta taloustilanteesta.

Sain jo tarjouksen 10 000 €:lla tekevästä konepajasta tuolle 4 paikkaiselle ( siis protoa varten ) se on 40-60 T€ vähemmän kuin tarjous EP:ltä.

Katson että olisiko se tehtävissä itse asiallisissa työtiloissa jotka maksaa 100 000 euron luokkaa ja 400+ € yhtiövastike.

Rikkaiden venäläisturistien Suomessa tuo on tietenkin tuntematonta !....;(

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Useampipaikkainen lowrider ?

Viesti Kirjoittaja optimistx »

ajarmala kirjoitti:

...

4 kWh akku painaa 20 kg plus kotelon. Se maksaa nykyhinnoilla 1600 e. Mutta sitten itse ajaminen ei maksa kuin 12 c per 100 km. Vertailun vuoksi Almerani kuluttaa 7 l/100 km a 1,70 e/l = 1190 c. Tuosta kun laskee, niin yhden 100 km:n autolla ajetun matkan kustannuksilla voisi sähkökinnerillä ajaa 9917 km. Miettikääs sitä.
...

Olet asian ytimessä. Noiden kahden vaihtoehdon välille sijoittuu kuitenkin kiusallisesti mopo taikka skooteri aivan bensakäyttöisenäkin. Kuluttakoon se 1.2 litraa/100km = 200 c. Edullisimmillaan luokkaa 600 E uutena ja saa ajaa 45 km/h, vuosivakuutus noin 100 e. Kuljettaa jopa 2 ihmistä. 10 000 km kohti tulisi tämmöiset luvut energiankulutukselle:
A. Almera 1200 euroa
B. Skooteri 200 euroa
C. Sähkökinneri 12 euroa
D. Kinneri ilman sähköä 0 euroa (kun ruokaa ei lasketa).

Askel Almerasta skooteriin siirtyessä on siis 1000 euroa "säästöä". Mutta skooterista sähkökinneriin siirtyessä säästö onkin enää vain 188 euroa. Ja jos sähköt jätetään pois, niin säästö on enää surkeat 12 euroa.

Hyvä ratkaisu on siis parhaan ratkaisun vihollinen :(

Näissä asioissa jää helposti ainakin minulta huomaamatta asioiden suuruusluokkaerot. Kuten esimerkiksi tässä:

Tyttäreni oli napsuttelemassa tietokonettaan noin 10-vuotiaana. Selittelin 7-vuotiaalle pojalleni mm. sitä, että aurinko sammuu noin 2 miljardin vuoden kuluttua ja maapallo tuhoutuu. Tytär lopetti napsuttelunsa ja järkyttyneenä tokaisi: "Sittenhän minun on aivan turha tehdä läksyjä enää".
"Mutta 2 miljardia vuottahan on tosi pitkä aika", huomautin.
"Ai jaa, no sitten. Minä kuulin, että sanoit 2 miljoonaa vuotta".

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Useampipaikkainen lowrider ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

optimistx kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

...

4 kWh akku painaa 20 kg plus kotelon. Se maksaa nykyhinnoilla 1600 e. Mutta sitten itse ajaminen ei maksa kuin 12 c per 100 km. Vertailun vuoksi Almerani kuluttaa 7 l/100 km a 1,70 e/l = 1190 c. Tuosta kun laskee, niin yhden 100 km:n autolla ajetun matkan kustannuksilla voisi sähkökinnerillä ajaa 9917 km. Miettikääs sitä.
...

Olet asian ytimessä. Noiden kahden vaihtoehdon välille sijoittuu kuitenkin kiusallisesti mopo taikka skooteri aivan bensakäyttöisenäkin. Kuluttakoon se 1.2 litraa/100km = 200 c. Edullisimmillaan luokkaa 600 E uutena ja saa ajaa 45 km/h, vuosivakuutus noin 100 e. Kuljettaa jopa 2 ihmistä. 10 000 km kohti tulisi tämmöiset luvut energiankulutukselle:
A. Almera 1200 euroa
B. Skooteri 200 euroa
C. Sähkökinneri 12 euroa
D. Kinneri ilman sähköä 0 euroa (kun ruokaa ei lasketa).

Askel Almerasta skooteriin siirtyessä on siis 1000 euroa "säästöä". Mutta skooterista sähkökinneriin siirtyessä säästö onkin enää vain 188 euroa. Ja jos sähköt jätetään pois, niin säästö on enää surkeat 12 euroa.

Hyvä ratkaisu on siis parhaan ratkaisun vihollinen :(

Näissä asioissa jää helposti ainakin minulta huomaamatta asioiden suuruusluokkaerot. Kuten esimerkiksi tässä:

Tyttäreni oli napsuttelemassa tietokonettaan noin 10-vuotiaana. Selittelin 7-vuotiaalle pojalleni mm. sitä, että aurinko sammuu noin 2 miljardin vuoden kuluttua ja maapallo tuhoutuu. Tytär lopetti napsuttelunsa ja järkyttyneenä tokaisi: "Sittenhän minun on aivan turha tehdä läksyjä enää".
"Mutta 2 miljardia vuottahan on tosi pitkä aika", huomautin.
"Ai jaa, no sitten. Minä kuulin, että sanoit 2 miljoonaa vuotta".

Onkohon nyt kaikki kulut otettu huomioon ?

Montako kertaa voi saman akun ladata...onko ydinvoiman rakentamista tuettu verovaroista jne ?

Kuinka paljon bensasta on veroa ?

Joutuuhan ihminen syömään vaikka ajaisi skootterilla !

Kuinka paljon kalliimpi on sähkökinneri kuin polkukinneri ostaa jne yms

Mitkä ovet todelliset kustannuserot ?

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Useampipaikkainen lowrider ?

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Lizard100 kirjoitti:
optimistx kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

...
...
Mutta sitten itse ajaminen ei maksa kuin 12 c per 100 km.
...

... 10 000 km kohti tulisi tämmöiset luvut energiankulutukselle:
...

Onkohon nyt kaikki kulut otettu huomioon ?
...

Mitkä ovet todelliset kustannuserot ?

Ei ole. Puhuimme itse ajamisen aikana (ajajalle) syntyvistä energiakustannuksista.

Vastaa Viestiin