ELF (Organic transit ELF)

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Reippailija
Viestit: 187
Liittynyt: 23 Helmi 2015, 22:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Organic transit ELF

ViestiKirjoittaja Reippailija » 06 Helmi 2019, 01:32

Hyvä!
Nyt vaan kaivataan lisää hienoja havaintoja ja arvokkaita kehitysehdotuksia.
Performer Highracer, Dahon Visc P18, Orbea Aqua, Rossano, Helkama jääkäri Torpedo 3s

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10342
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: ELF

ViestiKirjoittaja jori » 06 Helmi 2019, 09:31

Yhdistin tämän vanhaan ELF-ketjuun. Tämä on osiossa "Yleistä", koska vaikka rakenteesta keskustellaan, ei varsinaisesti rakenneta.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3921
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Organic transit ELF

ViestiKirjoittaja Vilijami » 06 Helmi 2019, 11:40

jori kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:Sivuketjuisesta ajatuksia. Oon tullut siihen tulokseen, että pitkä vaakasuora ketju hukkaa polkuvoimaa. Ketjun painon roikkuminen lisää vastusta? Omissa pitkä(vaaka)ketjuisissa pyörissäni vaihteenvaihtotarve on paljon suurempi, kuin lyhyt(pysty)ketjuisissa. Ois kiva tutkia, hukkaako väliakseli enemmän vai vähemmän voimaa, kuin pitkä roikkuva ketju?

Mihin ilmiöön tämä voisi perustua, vai ovatko pitkää vaakasuoraa ketjua tarvitsevat pyörät vain yksinkertaisesti painavampia kuin lyhyt- ja pystyketjuiset. :?

No kyllä ne pitkäketjuiset ovat herkästi raskaampia, mutta ei se selitä kaikkea. Twisterin kyytiin olen testimielessä lastannut kuormaa, niin että saavutetaan Räntiksen/LWB tadpolen paino. Tästä huolimatta Twisterin vaihteenvaihtotarve on olematon, kuten myös Flevotrikessä.
Syyksi olen arvellut pitkän roikkuvan ketjun. Ketjun pyörityksen lisäksi joutuu ketjua myös kannattelemaan (poljinvoimalla) pystysuunnassa. Tämä aiheuttaa kuminauhamaista polkutunnelmaa ja ei kai se voi olla vaikuttamatta. Lisäksi pitkässä ketjussa esintyy woblaamista, jopa siinä määrin että ketju välillä hypähtää pois ketjurattaalta. Pitkä ketjurattaiden akseliväli ja rungon jousto lisäävät kuminauhamaisuutta. Pitkässä ketjussa on enemmän painoakin pyöritettäväksi. Näistä pienistä asioista se mielestäni koostuu. Staattisessa tarkastelussa ketjun pituus ei näytä merkittävältä, mutta dynaamisessa kokonaisuudessa se alkaakin vaikuttamaan.
Liitteet
Roikkuva ketju.jpg
Roikkuva ketju.jpg (22.19 KiB) Katsottu 1307 kertaa

Avatar
ajou
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 661
Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: ELF (myöhemmin Organic transit ELF)

ViestiKirjoittaja ajou » 13 Helmi 2019, 18:45

Arcus I on enemmänkin Opel ja Arcus II sitten lähempänä jotakin urheiluautoa ;-)
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Joutsimäet Oy - (Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd)
050-4655 657
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang ja Arcus velomobiilikate

Avatar
Nebulus
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 969
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Organic transit ELF

ViestiKirjoittaja Nebulus » 15 Helmi 2019, 14:06

jori kirjoitti:
Vilijami kirjoitti: Omissa pitkä(vaaka)ketjuisissa pyörissäni vaihteenvaihtotarve on paljon suurempi, kuin lyhyt(pysty)ketjuisissa. Ois kiva tutkia, hukkaako väliakseli enemmän vai vähemmän voimaa, kuin pitkä roikkuva ketju?

Mihin ilmiöön tämä voisi perustua, vai ovatko pitkää vaakasuoraa ketjua tarvitsevat pyörät vain yksinkertaisesti painavampia kuin lyhyt- ja pystyketjuiset. :?


Mulla oli aikoinaan Optiman Baron pitkällä ketjulla etupuomilta takapakalle, vetopuolella yksi ohjainrissa. Kaveri sanoi, että kilpaa kiihdyttäessä ketjun paluupuolen pystysuuntainen humpaaminen oli huikean laajaa. Pomppi polkemisen tahdissa, pyöritystekniikka ei oikein pysy kasassa täydellä teholla runnoessa. Tuntui nimenomaan kuminauhamaisena tunteena kiihdyttäessä. Flevobike kiihtyi aivan eri tavalla, jos vain pito riitti eturenkaalla.
Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3921
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Organic transit ELF

ViestiKirjoittaja Vilijami » 15 Helmi 2019, 20:32

Nebulus kirjoitti: Tuntui nimenomaan kuminauhamaisena tunteena kiihdyttäessä. Flevobike kiihtyi aivan eri tavalla, jos vain pito riitti eturenkaalla.

No hyvä, kun joku muukin on huomannut tämän! Ero on mielestäni aivan selvä, joten ihmettelen ettei tätä yleisemmin tiedosteta?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3183
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: ELF (Organic transit ELF)

ViestiKirjoittaja Wacky » 15 Helmi 2019, 20:55

Kannattaa kokeilla "kytkimellä" varustettua takavaihtajaa tuollaisessa pyörässä niin huomaat eron. Kuminauha tuntuma vähenee selvästi ja pyörästä tulee ihan toisenlainen kiihdyttää.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3921
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: ELF (Organic transit ELF)

ViestiKirjoittaja Vilijami » 15 Helmi 2019, 22:43

Mikä on takavaihtajan kytkin?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4137
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: ELF (Organic transit ELF)

ViestiKirjoittaja jooseha » 15 Helmi 2019, 23:26

Deja vu! Kaivoin hieman foorumia ja löytyi kysymys ilman vastausta:
Vilijami kirjoitti:Mikäs tämä "kytkin" on?

Ja mhelanderin selitys eri ketjusta ja yhteydestä:
mhelander kirjoitti:Lisäksi siinä on häkin "kytkin" eli kitkalukko joka pitää ketjun kireällä ja estää hölskymisen kovemmassa menossa.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1024
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: ELF (Organic transit ELF)

ViestiKirjoittaja eemeli » 16 Helmi 2019, 07:06

Mä olen ymmärtänyt, että esim xt shadow+ takavaihtajassa olisi kytkin. Retkimbb:ssä taitaa olla tuo. Kytkin taitaa kiristää häkin jousta kireemmällä.
-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3183
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: ELF (Organic transit ELF)

ViestiKirjoittaja Wacky » 16 Helmi 2019, 07:08

eemeli kirjoitti:Mä olen ymmärtänyt, että esim xt shadow+ takavaihtajassa olisi kytkin. Retkimbb:ssä taitaa olla tuo. Kytkin taitaa kiristää häkin jousta kireemmällä.

Shadow+ malleissa on kytkin, mutta se ei kiristä jousta yhtään. Se lisää kitkaa häkin taivuttamiseen toiseen suuntaan eli se vaatii paljon enemmän voimaa jotta häkki taipuu eteenpäin ja sitä voi säätää
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1024
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: ELF (Organic transit ELF)

ViestiKirjoittaja eemeli » 16 Helmi 2019, 07:57

Wacky kirjoitti:
eemeli kirjoitti:Mä olen ymmärtänyt, että esim xt shadow+ takavaihtajassa olisi kytkin. Retkimbb:ssä taitaa olla tuo. Kytkin taitaa kiristää häkin jousta kireemmällä.

Shadow+ malleissa on kytkin, mutta se ei kiristä jousta yhtään. Se lisää kitkaa häkin taivuttamiseen toiseen suuntaan eli se vaatii paljon enemmän voimaa jotta häkki taipuu eteenpäin ja sitä voi säätää


Kiitos! Onkos nämä samoja takavaihtajia mitä tarkoitit aikaisemmin? Tuo retkimbb:ssä oleva toimii kyllä hyvin. Ketju pysyy kireellä eikä heilu turhaan. Samalla tuo mukavaa turvallisuuden tunnetta etuvetoiseen kun ketju pysyy hyvin eturattaalla.
-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3183
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: ELF (Organic transit ELF)

ViestiKirjoittaja Wacky » 16 Helmi 2019, 08:55

Juuri näitä tarkoitin. Sramillakin on tietenkin oma cersio kyseisestä kytkimestä.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)


Palaa sivulle “Yleistä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija