Yksi syy muotoilulle ja etupyörien sijainnille on etuvetoisuus. Korin läpi menevä akseli ei voi olla pyörivien jalkojen kohdalla, joten akseli pitää siirtää mahdollisimman eteen ja jalat vielä sen yläpuolelle, ettei akseli mene vieläkin kauemmas eteen. Aika iso osa muodosta on tuon välttämättömyyden seurausta.
Virtuaalinen ohjausnivel näkyy oikeastaan vain asiantuntijalle. Minä huomasin asian tästä kuvasta. Takapyörän akselin "dropoutti" on laakeroitu pystyakselisesti. Tähän ei voi olla muuta syytä, kuin että takana näkyvä vipu liikkuu eri tahtia ja eri nivelen ympäri, kuin toisen puolen vastaava vipul. Tämä tarkoittaa, että myös takapäässä pitää olla nivel, eli yhteensä neljä niveltä. Neljä niveltä keskilinjan suhteen symmetrisesti kytkettynä muodostavat ns. nivelnelikulmion (Four Bar Linkage), joka toimii tällä tavalla käytettynä virtuaalisena ohausakselina, joka sijaitsee vipujen leikkauspisteessa takapyörän navan takana = negatiivinen jättö.
Merkitsin punaisilla nuolilla löytämääsi kuvaan nivelnelikulmion etumaiset nivelet ja keltaisilla taaemmat. Päättelin nivelnelikumio-ohjauksen tuon vidosta napatussa valokuvassa keltaisella nuolella merkityn nivelen perusteella. Löytämäsi CADikuva varmisti asian.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma