Velayo

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velayo

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuossa on tekniikasta jotain kuvaa http://www.fortschritt-fahrzeugbau.de/p ... onzept.htm näkeekö sen negatiivisen jätön jotenkin tuosta kuvasta ? Meneekö ne takaohjattavassa samalla tavalla nuo jätöt ?
Molemmat etukiekot vetää, liekö siinä tasauspyörästöö.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velayo

Viesti Kirjoittaja PW »

irakas kirjoitti:

On se aika pökön näköinen. Turhaa ylimuotoilua.

Sakari

Meistä erikoiselle muodollekin on keksitty jotain selityksiä,tosin en ymmärrä mitä ku jä se lyhyt saksa huonolle kuuntelulle :oops:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velayo

Viesti Kirjoittaja jori »

Yksi syy muotoilulle ja etupyörien sijainnille on etuvetoisuus. Korin läpi menevä akseli ei voi olla pyörivien jalkojen kohdalla, joten akseli pitää siirtää mahdollisimman eteen ja jalat vielä sen yläpuolelle, ettei akseli mene vieläkin kauemmas eteen. Aika iso osa muodosta on tuon välttämättömyyden seurausta.

Virtuaalinen ohjausnivel näkyy oikeastaan vain asiantuntijalle. Minä huomasin asian tästä kuvasta. Takapyörän akselin "dropoutti" on laakeroitu pystyakselisesti. Tähän ei voi olla muuta syytä, kuin että takana näkyvä vipu liikkuu eri tahtia ja eri nivelen ympäri, kuin toisen puolen vastaava vipul. Tämä tarkoittaa, että myös takapäässä pitää olla nivel, eli yhteensä neljä niveltä. Neljä niveltä keskilinjan suhteen symmetrisesti kytkettynä muodostavat ns. nivelnelikulmion (Four Bar Linkage), joka toimii tällä tavalla käytettynä virtuaalisena ohausakselina, joka sijaitsee vipujen leikkauspisteessa takapyörän navan takana = negatiivinen jättö.

Merkitsin punaisilla nuolilla löytämääsi kuvaan nivelnelikulmion etumaiset nivelet ja keltaisilla taaemmat. Päättelin nivelnelikumio-ohjauksen tuon vidosta napatussa valokuvassa keltaisella nuolella merkityn nivelen perusteella. Löytämäsi CADikuva varmisti asian.

Liitteet
Velayon takanivel.png
Velayon CADimalli.png

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velayo

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuossa vähän selvempi kuva koteloidusta takarenkaasta:

Kuva

Rengas siis siirtyy kääntäessä hieman ulkokaarteen puolelle, ei pitäisi ainakaan siis kaatua kovin herkäsi vaikka onkin vähän korkeahko.

Kammet näkyy tästä:

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velayo

Viesti Kirjoittaja PW »

Takakiekko kääntyessän pysyy aivan pystyssä, jotenkin kuvittelin ett jos siin ois reilu jättö niin pyörä kallistus ohjattaessa. Voiko sen virtuaalisen ohjausnivelen kulman piirtää tuohon kuvaan ? Ihan vaan jos miekin ymmärtäsin miten se toimii.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velayo

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Helpompi piirtää paintilla periaatekuva, liitteenä. Vihreät viivat on pyörän runkoa, punainen taka-akseli ja siniset on tangot joiden päässä on nivelet. Samat osat löytyy tuosta velayo:sta mutta nuo tangot on tuollaiset palkin pätkät. Rengas ei siis kallistu ohjattaessa vaan se siirtyy sivu suunnassa pois pyörän keskilinjalta. Noiden neljän nivelen avulla tulee tämä ns. "virtuaali nivel", nivel jota siis ei ole olemassa mutta rengas käyttäysyy kuten se olisi siihen kiinnitetty.

Jukka

Liitteet
virtuaali.GIF
virtuaali.GIF (3.74 KiB) Katsottu 2801 kertaa

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velayo

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Takakiekko kääntyessän pysyy aivan pystyssä, jotenkin kuvittelin ett jos siin ois reilu jättö niin pyörä kallistus ohjattaessa. Voiko sen virtuaalisen ohjausnivelen kulman piirtää tuohon kuvaan ? Ihan vaan jos miekin ymmärtäsin miten se toimii.

Ohausnivel on saman suuntainen noiden kuvassa näkyvien nivelten kanssa ja sen sijainti on sivuvipujen leikkauspisteessä kiekon keskitasossa.
Kuva

Kokeile teippaamalla kaksi jätskitikkua pöytään n.10 cm päähän toisistaan. Kierrä tikkuja pituusakselin ympäri täysi kierros, jolloin teippi menee rusetille ja muuttuu niveleksi. Teippaa tikkujen vapaisiin päihin kolmion muotoinen noin 5 cm leveä pahvin pala samalla rusettiteippaustekniikalla. Kun nyt heiluttelet tekelettä sivuta toiselle pahvikolmio pyörii kärkensä (tai lähellä sitä olevan pisteen) ympäri. Toki voit tehdä teippausrakennelmasi seinäänkin, jolloin sivulevyt voivat olla pystyasennossa ja nekin pahvia. Kun saat ideasta kiinni kannattaa mekanismilla leikkiä, kunnes oivaltaa sille jonkin käyttötarkoituksen. Niitä on mijoonia. :D

Tuollaisen virtuaalinivelen sijainti ei pysy aivan samana kaikilla kääntökulmilla, mutta moneen tarkoitukseen riittävän tarkasti kuitenkin. Leiki niin huomaat.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Velayo

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Erikoinen ratkaisu. Tosin aika tukeva.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Vastaa Viestiin