Velomobiilien turvallisuus

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Velomobiilien turvallisuus

Viesti Kirjoittaja TMS »

Velomobiilien turvallisuus on ollut viimeaikoina esillä ulkomaan foorumeilla.

Saksassa Milan kuski kuoli viime vuonna risteysonnettomuudessa, tässä betrideronlinen viestiketju asiasta http://www.bentrideronline.com/messageb ... n+accident ja täällä kuvia http://www.nonstopnews.de/galerie/15885 Kuljettaja ilmeisesti epähuomiossa ajoi kolmion takaa auton eteen joka törmäis velomobiilin kylkeen.

Myös Ranskassa kuoli viime vuoden lopulla velomobiilikuski kun ilmeisesti alamäessä menetti WAW:n hallinnan ja löi päänsä tiekaiteeseen: http://www.bentrideronline.com/messageb ... l+accident http://www.laprovence.com/actu/faits-di ... u-labouret

Näiden lisäksi tämän vuoden alussa Brittien saarella Quest XS:n kolariturvallisuus oli tosi koetuksessa kun kuljettaja ilmeisesti epileptisen kohtauksen takia törmäsi yli 60 km/h vauhdissa isoon tammeen: http://www.bentrideronline.com/messageb ... hp?t=93461 Tässä tapauksessa oli onni onnettomuudessa ja kuljettaja selvisi ilmeisesti varsin pienillä kolhuilla. Tuossa linkin viestiketjussa on kuvia Questista, mutta ne eivät taida näkyä kuin tuonne foorumille kirjautuneille, joten kopion ne tähän viestiin aineistoksi.

Turvallisuus on tärkeä asia joten ajattelin tuoda nämä täälläkin esille, jos vaikka jotain oppisimme. Viimeinen noista onnettomuuksista osoittaa että velomobiili voi sopivassa tilanteessa suojata kuljettajaa varsin paljonkin. Suomalaisilla kuskeilla ei näistä onneksi taida kauheasti kokemusta olla, mutta spekuloidahan aina voi. Olikos Markku kaatanu Mangonsa joskus, millainenhan tilanne se oli?

Liitteet
2013-02-09 12.12.09.jpg
2013-02-09 12.12.09.jpg (44.45 KiB) Katsottu 2093 kertaa
2013-02-09 12.09.17.jpg
2013-02-09 12.09.17.jpg (28.92 KiB) Katsottu 2093 kertaa
2013-02-09 12.09.10.jpg
2013-02-09 12.09.10.jpg (18.22 KiB) Katsottu 2093 kertaa
2013-02-09 11.56.42.jpg
2013-02-09 11.56.42.jpg (54.04 KiB) Katsottu 2093 kertaa
2013-02-09 11.55.49.jpg
2013-02-09 11.55.49.jpg (51.56 KiB) Katsottu 2093 kertaa
2013-02-09 11.55.29.jpg
2013-02-09 11.55.29.jpg (64.79 KiB) Katsottu 2093 kertaa
2013-02-08 16.48.05.jpg
2013-02-08 16.48.05.jpg (49.72 KiB) Katsottu 2093 kertaa
2013-02-08 16.47.19.jpg
2013-02-08 16.47.19.jpg (33.99 KiB) Katsottu 2093 kertaa
IMG_0450.jpg
IMG_0450.jpg (65.12 KiB) Katsottu 2093 kertaa
IMG_0448.jpg
IMG_0448.jpg (51.43 KiB) Katsottu 2093 kertaa
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiilien turvallisuus

Viesti Kirjoittaja jviirret »

TMS kirjoitti:

Turvallisuus on tärkeä asia joten ajattelin tuoda nämä täälläkin esille, jos vaikka jotain oppisimme. Viimeinen noista onnettomuuksista osoittaa että velomobiili voi sopivassa tilanteessa suojata kuljettajaa varsin paljonkin. Suomalaisilla kuskeilla ei näistä onneksi taida kauheasti kokemusta olla,

Onneksi ei ole kokemusta, mutta kyllä minulla tämän tyyppiset kolarikuvat olivat takaraivossa kun oman kinnerini rakennetta pohdin ja pakostakin alkaa herättämään myös muiden mielenkiinnon kun näitä tapauksia kinnerien lisääntymisen myötä tulee enenevässä määrin myös julkisuuteen.
Tadpoleissahan varsinkin jalat ovat aika "turvattomassa" paikassa, eikä ohut kuitukori muutenkaan suojaa kovin tehokkaasti. Väittäisin että oma kinnerini runko antoi paremman törmäys suojan edestä ja sivuilta päin tulevia törmäyksiä vastaan.

Kuva

Eihän nuo putket taipumatta törmäystä kestä, mutta ehkä sen verran että kinneri lähtee luisuun ennen kuin isku osuu kuljettajaan?
Kohtisuoraan takaa tulevia törmäyksiä vastaan sen turvallisuus on tadpolea huonompi kun pää on taaimmaisena:

Kuva

Yksi seikka mihin kiinnitin myös huomiota oli pään heilahtaminen törmätessä. Missään suunnassa ei ole mitään kovaa johon päänsä voisi törmäystilanteessa iskeä:

Kuva

Alunperin en huomioinut kuin sen että hampaat ei kalahda ohjaamon reunaan äkkipysähdyksessä, mutta myöhemmin huomasin että on tuossa suhteessa aika turvallinen kaikkiin suuntiin.

Mutta onhan se ruma ja kovassa vauhdissa aerodynaamisia hitaampi...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiilien turvallisuus

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuolla linkatussa ulkomaan keskustelussa mainittiin Glyde-velomobiili jossa on tuommonen turvakehikko kuoren sisällä, myös Leitraa pidettiin muita turvallisempana.
Surullista tommoset onnettomuudet, kinnerit ei oikeen autolle pärjää törmäystilanteessa joten "lets be carefull out there" vai miten se meni :oops:
Liikenne on vaarallista.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Velomobiilien turvallisuus

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Turvakaari suojaisi päätä kaatumisissa. Lasikuitu menee kolarissa säleiksi mitkä voivat olla vaarallisia ajajalle.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiilien turvallisuus

Viesti Kirjoittaja PW »

Jarcco kirjoitti:

Turvakaari suojaisi päätä kaatumisissa. Lasikuitu menee kolarissa säleiksi mitkä voivat olla vaarallisia ajajalle.

Olli tais kertoo tapauksesta, hiilarivelomobiililla ajettu työmaamonttuun tai vastaavaan ja hiilikuitu oli aiheuttanut melkosia vammoja kuskille - jalkaa poikki ym.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Velomobiilien turvallisuus

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Turvakaari suojaisi päätä kaatumisissa. Lasikuitu menee kolarissa säleiksi mitkä voivat olla vaarallisia ajajalle.

Olli tais kertoo tapauksesta, hiilarivelomobiililla ajettu työmaamonttuun tai vastaavaan ja hiilikuitu oli aiheuttanut melkosia vammoja kuskille - jalkaa poikki ym.

Arvatkaas miksi mun omatekemässä penkissä on päällimmäinen kerros hiilari+kevlar kangasta ?

Kaikissa ennätys streamlinereissa joilla Battle Mountain:ssa ajetaan on kuskin kohdalla sisäpuolella katteessa kevlar-kerros. Jottei tule "tikkuja" tai vastaavia murtumia rakenteisiin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin