Velomobiilien turvallisuus on ollut viimeaikoina esillä ulkomaan foorumeilla.
Saksassa Milan kuski kuoli viime vuonna risteysonnettomuudessa, tässä betrideronlinen viestiketju asiasta http://www.bentrideronline.com/messageb ... n+accident ja täällä kuvia http://www.nonstopnews.de/galerie/15885 Kuljettaja ilmeisesti epähuomiossa ajoi kolmion takaa auton eteen joka törmäis velomobiilin kylkeen.
Myös Ranskassa kuoli viime vuoden lopulla velomobiilikuski kun ilmeisesti alamäessä menetti WAW:n hallinnan ja löi päänsä tiekaiteeseen: http://www.bentrideronline.com/messageb ... l+accident http://www.laprovence.com/actu/faits-di ... u-labouret
Näiden lisäksi tämän vuoden alussa Brittien saarella Quest XS:n kolariturvallisuus oli tosi koetuksessa kun kuljettaja ilmeisesti epileptisen kohtauksen takia törmäsi yli 60 km/h vauhdissa isoon tammeen: http://www.bentrideronline.com/messageb ... hp?t=93461 Tässä tapauksessa oli onni onnettomuudessa ja kuljettaja selvisi ilmeisesti varsin pienillä kolhuilla. Tuossa linkin viestiketjussa on kuvia Questista, mutta ne eivät taida näkyä kuin tuonne foorumille kirjautuneille, joten kopion ne tähän viestiin aineistoksi.
Turvallisuus on tärkeä asia joten ajattelin tuoda nämä täälläkin esille, jos vaikka jotain oppisimme. Viimeinen noista onnettomuuksista osoittaa että velomobiili voi sopivassa tilanteessa suojata kuljettajaa varsin paljonkin. Suomalaisilla kuskeilla ei näistä onneksi taida kauheasti kokemusta olla, mutta spekuloidahan aina voi. Olikos Markku kaatanu Mangonsa joskus, millainenhan tilanne se oli?