Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.

Ostaisitko sähköpolkuauton noin 5000 eurolla? Millainen olisi ensimmäinen polkuautosi?

Pystyperäinen kevyt pikkuauto pienten lasten ja ostosten kuljettamiseen (kuvassa)
4
12%
Urheiluauto, joka olisi hieno, kevyt ja virtaviivainen, mutta ahdas
1
3%
Farmariauto, jossa olisi tilaa myös aikuiselle matkustajalle ja tavaroille
4
12%
Tila-auto, johon mahtuisi neljä lasta ja ostokset
1
3%
Pakettiauto tavarakuljetukseen
2
6%
Kätevä ja halpa avonainen "jeeppi" ilman katetta, säältä suojauksella ei ole merkitystä
1
3%
Tavallinen kinneri, joka soveltuu parhaiten pitkille matkoille ylivertaisen huippunopeutensa takia
10
29%
En ostaisi, on kallis
7
21%
En ostaisi, on hidas (tehostusnopeus euroopassa max. 25 km/h)
4
12%
En ostaisi, pienoisauto on kummallisen näköinen
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 34

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10475
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

ViestiKirjoittaja jori » 11 Maalis 2013, 15:13

Tehdastehdas kirjoitti:Kannattaako satunnaiselle matkustajalle tehdä polkimet

Ehdottomasti tarkastettava näkökulma myös kuljettajan kohdalla. Jospa minimoisit polkimien tilantarpeen, jotta suunnitteluun jäisi enemmän vapauksia. 250W sähköteho riittää kuitenkin hiljaisessa vauhdissa kaikkeen tarvittavaan, jos niin halutaan. Polkemistahan tarvitaan vain lain kirjainta varten. Joonas on kokeillut ja esitellyt tälläkin foorumilla jopa alle 100 mm poljikammilla varustettua nojakkiaan. Silläkin pystyy ajamaan. Uskon sen hyvin, sillä minulla itselläni on 115 mm kammet ja kulkee yhtä hyvin, kuin täyspitkilläkin. Pienet kammet säästävät paljon tilaa keulassa ja lisäksi ketjuvälityskin voidaan tehdä samassa suhteessa pienempi. Mieti myös sitä!
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Hirven Noja
Viestit: 103
Liittynyt: 06 Maalis 2013, 19:15
Paikkakunta: Loppi

Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

ViestiKirjoittaja Hirven Noja » 11 Maalis 2013, 16:55

Tehdastehdas kirjoitti:kannattaako polkeva matkustaja kääntää selkä menosuuntaan perän ilmanvastuksen pienentämiseksi

Ei kai se ilmanvastus kovin paljoa vaikuta tuollaisilla (25km/h) nopeuksilla?

Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1215
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

ViestiKirjoittaja Syväri » 12 Maalis 2013, 02:09

mhelander kirjoitti:
Syväri kirjoitti:Samaa mieltä kumminkin siitä ettei nopeus ole tällaisessa se juttu. Mutta mistä löytyy se kiireetön ihminen joka jaksaa körötellä 25kmh :D


Ajatko paljoa talvikeleillä ? Nimittäin tarvitaan jo kovaa kuntoa ja alustaa että mennään 25 km/h nopeuksia muualla kuin alamäissä. Pyöräteillä siis joilla itse tulee talvikeleillä ajettua.

Kyllä tuommoseen kaupunkialueilla pyörimiseen 25 km/h riittää oikein hyvin. Tällainen laitehan olisi nimen omaan mahdollisesti sen pienen kaupunkiauton korvike. Ja erittäin järkevä sellainen, kunhan pyörätiet on aurattu sellaiseen kuntoon että laitteella pääsee eteenpäin.


Ihan riittävästi. Talven keskarit ollu jotain 20km/h

Mutta siis. Emmä sitä tarkota etteikö riittäis se vauhti. Sitä vaan, miten ihmisille saadaan myytyä jotain joka on hitaampi, ahtaampi, jopa kalliimpi kuin vuoden 95 toyota corolla. Vaikka niitä hyviä ominaisuuksia on, ei veroja, bensakuluja, sisäänrakennettu kuntopyörä, mahtuu parkkiin, niin se pitää ihmisille jotenkin saada myytyä ja mä en usko että suomi kelpaa markkina-alueeksi..

Vähän jäi epäselväksi onko tällä tarkoitus ajella vain klv:llä vai myös tiellä, sinne se 25km/h on ehkä turhan vähän ison nopeuseron takia.
Velokraft VK-HI -2011

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3750
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

ViestiKirjoittaja mhelander » 12 Maalis 2013, 02:14

Tämä on kyllä mindset-tason juttuja. Laite voisi mennä kaupaksi henkilölle joka muuten ajaa pyörällä mutta kaipaa lisää vakautta ja säältä suojaa. Arvostaa pyöräteiden käyttöä. Ei pelkää ajaa taajaman ulkopuolella autoteillä.

Eli periaatteessa mulle. Jotta moisen sais kaupattua vaikka vaimolle on sitten ihan eri juttu. Sille kelpais varmaan paljon mielummin se vanha corolla. Kunnes joutuu itse huolehtimaan koko paskasta kuluineen, huoltoineen, katsastuksineen, uusien renkaiden hankkimisineen päivineen. Ehkä oppisi huomaamaan että tollanen fillari ja kenties katettu sähköavustettu voiskin olla ihan kätevä.

Eli ei välttämättä ihan myyntimenestys ja ainakaan heti aluksi.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1215
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

ViestiKirjoittaja Syväri » 12 Maalis 2013, 02:32

mhelander kirjoitti:Tämä on kyllä mindset-tason juttuja. Laite voisi mennä kaupaksi henkilölle joka muuten ajaa pyörällä mutta kaipaa lisää vakautta ja säältä suojaa. Arvostaa pyöräteiden käyttöä. Ei pelkää ajaa taajaman ulkopuolella autoteillä.

Eli periaatteessa mulle. Jotta moisen sais kaupattua vaikka vaimolle on sitten ihan eri juttu. Sille kelpais varmaan paljon mielummin se vanha corolla. Kunnes joutuu itse huolehtimaan koko paskasta kuluineen, huoltoineen, katsastuksineen, uusien renkaiden hankkimisineen päivineen. Ehkä oppisi huomaamaan että tollanen fillari ja kenties katettu sähköavustettu voiskin olla ihan kätevä.

Eli ei välttämättä ihan myyntimenestys ja ainakaan heti aluksi.


:D juu. Mitä mä laskin että viime vuonna autonpito maksoi 2400e bensoineen, eli noin 1300 bensoihin ja 900 muuhun.
Tietenkään siinä ei montaa vuotta mene että polkuauto maksais ittensä takaisin mutta silti en vaihtais, liian pitkä työmatka. Jos taas asuisin lähellä niin bensoihin menis enää murto-osa. Tai ei sitäkään, koska kulkisin pyörällä :roll:
Velokraft VK-HI -2011

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

ViestiKirjoittaja jviirret » 12 Maalis 2013, 09:57

Tässäkin keskustelussa näytetään päätyvän siihen että yhteiskunta on rakennettu väärin ja sillä oletuksella että kaikilla on auto. Vaikka kaupungit ovat alunperin olleet paikkoja joissa kaikki on lähellä ja helposti saatavilla ovat ne autoistumisen myötä muuttuneet paikoiksi joissa omin lihasvoimin ei ehdi mihinkään eikä saa mitään "tarpeellista" kuljetettua. Eikä asukkaat sitä edes tajua ennen kuin elämän tilanne on sellainen ettei autoa ole vara pitää tai joutuu hetken elämään ilman sitä.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15668
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

ViestiKirjoittaja PW » 12 Maalis 2013, 10:07

Viikonloppuna kävin pitkästä aikaa Helsingissä ja jouduin liikkumaan autolla. Aivan hirveetä hommaa, ahdasta, hidasta, hermoja raastavaa ym. Maalainen ihmettelee miten ihmiset suostuu tuota tekemään päivittäin. Liikennevaloista saatto päästä 1-2 autoo kerralla kun seuraava valojen välikin ol täynnä.
Paljolti auton valinta kulkuneuvoksi on pään sisäinen juttu.

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3750
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

ViestiKirjoittaja mhelander » 12 Maalis 2013, 10:24

Syvärillä halpaa auton pitoa. Laskin tuossa niiden kahden biimerin hinnan 7.5 vuoden yli ja tämän päivän bensan hinnoilla... ja ei 500 € kuussa riittäny lähellekään. Jenkistä on noin 1300 € per vuosi kiinteät kulut, loput on sitten polttoaineeseen joka tällä hetkellä maksaa noin 1.1 € litralta, E85:sta kun on. Meneehän sitä yli 20 l sataselle mutta vain ajon mukaan :D.

Petrin kanssa samaa mieltä, mulle on vaiva ja investointi lähteä autolla liikenteeseen. Jopa täällä Oulussa on liikenneruuhkia (?) joissa jonotellaan ja ryömitään valoista pari kolme autoa kerrallaan. Lähtö lämpimästä tallista vielä menettelee mutta kun katiskaa seisottaa päivän pakkasessa niin aina saa palella melko tovin ennen kuin moottorin lämpöä saadaan sisään.

Sitten on se ongelma parkkipaikan löytämisessä jos maalikylille eksyy. Ja jos olis vielä uudenkarhea auto niin sellasessa paikassa jossa sitä ei heti naarmutella ja lommotella (no ei rehellisesti mulle ongelma mutta aika monelle on).

Ennen tätä syksyä en juurikaan olis nojapyörälläkään noita kauppa yms reissuja tehnyt, kun ovat maantie mallia joilla hitaasti ajo ruuhkaisella alueella ei ole niin hauskaa. Nyt kun tuli tehtyä off-roaderi niin sillä ihan ilokseen pujottelee kylillä ja lukkokin kulkee helpommin mukana. Ainoa pienehkö ongelma on tavaran kuljetus jos sitä on enemmän kuin mitä rinnuksilla olevaan reppuun mahtuu. Tai pitää ottaa koiruudet mukaan.

Näppärästi mukaan otettava bob-yak olis kätevä. Ja ehkä sen kanssa sähköapu jos on nahkea keli ja/tai enemmän tavaraa tarkoitus ottaa mukaan. Toisaalta jos olis tollanen koppero niin vaatetuksen suhteen olis helpompaa ja melkosen tavaramäärän sais mukaansa.

Ei kopperolla varmaan lenkkiä tulis tehtyä mutta kaupunkialueella pyörimistä ehkä jopa enemmän kuin nojarilla. Silti saattais olla enemmän vaimon ja tyttären mieleen. Ja onhan 3-pyöränen helpompi ja vakaampi ajella hiljaa ja kun pitää paljon pysähdellä, 2-pyöräsellä (nojakilla) on enemmän tekniikkalaji.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15668
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

ViestiKirjoittaja PW » 13 Maalis 2013, 19:28

http://www.youtube.com/watch?v=54fYsKAAPJ8 pojilla on tuommoset. Jonkinlainen poljettava pakki noissa taitaa olla, miten lie toteutettu ?

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

TatuLund
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Marras 2012, 20:46

Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

ViestiKirjoittaja TatuLund » 13 Maalis 2013, 21:06

Kesäkelillä mieluiten jättää katteet pois. Eli tallista olisi kiva löytyä ihan tavallinen nojakki tms. sitä silmällä pitäen. Ympärivuotisessa käytössä katteet ja kuomut rupeavat kiinnostamaan. Jos sähköavustus antaa vetoa eri pyörille kuin polkimet, tulee AWD fiilistä, joka sekin auttaa talvella. Tarve olisi työmatka ja arkiajo, eli pelin ei tarvitsisi olla kilpuri. Mukaan pitäisi siis mahtua työvaatteet ja vaikkapa tietokone laukku. Kotimatkalla voisi vielä ottaa kaupasta mukaan kassillisen ruokaa. Matkustajan voisi unohtaa. Toistaiseksi 5000 eurolla ei taida saada minkäänlaista sähkökinneriä. Tuohon budjettiin ehkä pystyisi itse rakentamaan jostain edullisesta trikestä (esim. TerraTrike) sähkökinnerin asentamalla siihen esimerkiksi HP Velotechnikin Streamer kuomun (400 euroa), sähköavustus setin (monen hintaisia, noin tonni) ja teettämällä jonkinlaisen rätin kuskin suojaksi (joitain satasia laadusta riippuen) ja kuomun jatkeeksi. Lopputulos ei tietenkään ole kovin pro. Tuosta kuitenkin voisi päätellä, että ajan oloon 5000 euron hintaan noita voisi saada teetettyä kun tuotantosarjat suurenee.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

ViestiKirjoittaja jviirret » 13 Maalis 2013, 21:58

TatuLund kirjoitti:Kesäkelillä mieluiten jättää katteet pois. Eli tallista olisi kiva löytyä ihan tavallinen nojakki tms. sitä silmällä pitäen. Ympärivuotisessa käytössä katteet ja kuomut rupeavat kiinnostamaan.


Kyllä siitä katteesta iso ilo on "kesäkelilläkin", riippuen siitä mikä lasketaan kesäkeliksi. Jos se on ne päivät kun on yli +15 eikä sada niin mieluummin ilman katetta, mutta kun tällaisia päiviä ole kovinkaan montaa täällä pohjoisessa. Katteella pyörän mukavan käyttöajan saa venytettyä 8kuukaudeksi, sateen lisäksi se kun suojaa kylmältä. On helppo lähteä ajamaan kun ei tarvi vaatetusta miettiä.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

TatuLund
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Marras 2012, 20:46

Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

ViestiKirjoittaja TatuLund » 14 Maalis 2013, 09:32

jviirret kirjoitti:
TatuLund kirjoitti:Kesäkelillä mieluiten jättää katteet pois. Eli tallista olisi kiva löytyä ihan tavallinen nojakki tms. sitä silmällä pitäen. Ympärivuotisessa käytössä katteet ja kuomut rupeavat kiinnostamaan.


Kyllä siitä katteesta iso ilo on "kesäkelilläkin", riippuen siitä mikä lasketaan kesäkeliksi. Jos se on ne päivät kun on yli +15 eikä sada niin mieluummin ilman katetta, mutta kun tällaisia päiviä ole kovinkaan montaa täällä pohjoisessa. Katteella pyörän mukavan käyttöajan saa venytettyä 8kuukaudeksi, sateen lisäksi se kun suojaa kylmältä. On helppo lähteä ajamaan kun ei tarvi vaatetusta miettiä.

Jukka


Totta, ja mitä pohjoisemmaksi mennään sitä selvemmäksi etu tulee. Itse uskon, että velomobiileilla on tulevaisuus. En tosin ole vielä nähnyt sellaista konseptia, josta osaisin varmaksi sanoa, että "tuo se on". Ominaisuuksista osaan sanoa, että sen pitää toimia talvellakin, siinä pitää olla sähköavustus ja mukana pitää pystyä kuskaamaan pikkuisen töihin tms. ostokset jne. liittyvää tavaraa. Laitteen pitäisi olla mukava ja helppokäyttöinen. Esimerkiksi se ei saa olla liian ahdas. Perinteisesti kinnerit on valmistettu enemmän urheilukäyttöön ja aerodynamiikan ehdoilla, ja en usko, että sillä disainilla syntyy velomobiilien valtavirta. Jossain määrin performanssikin täytyy ottaa huomioon, koska se vaikuttaa olennaisesti laitteen käyttösäteeseen tai toimintamatkaan. Siksi tuo sähköavustuskin on aika olennainen. Olen netissä nähnyt myös erilaisia autojen kevennettyjä versioita, mutta en oikein usko polkuautokonseptiinkaan. Haasteena on löytää järkevä perussetti, jonka pystyisi jo alussa tuotteistamaan selvästi alle kymppitonnin, ehkä 7500 euron hintaan. Silloin olisi realismia ajatella, että tuotteen hinnan voisi puristaa joidenkin vuosien kuluessa alle viiden tonnin ilman ominaisuuksien suurta karsimista. Tällaisella velomobiililla olisi mahdollista päästä järkevän kokoisiin tuotantosarjoihin.

T. Tatu

TatuLund
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Marras 2012, 20:46

Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

ViestiKirjoittaja TatuLund » 14 Maalis 2013, 09:32

jviirret kirjoitti:
TatuLund kirjoitti:Kesäkelillä mieluiten jättää katteet pois. Eli tallista olisi kiva löytyä ihan tavallinen nojakki tms. sitä silmällä pitäen. Ympärivuotisessa käytössä katteet ja kuomut rupeavat kiinnostamaan.


Kyllä siitä katteesta iso ilo on "kesäkelilläkin", riippuen siitä mikä lasketaan kesäkeliksi. Jos se on ne päivät kun on yli +15 eikä sada niin mieluummin ilman katetta, mutta kun tällaisia päiviä ole kovinkaan montaa täällä pohjoisessa. Katteella pyörän mukavan käyttöajan saa venytettyä 8kuukaudeksi, sateen lisäksi se kun suojaa kylmältä. On helppo lähteä ajamaan kun ei tarvi vaatetusta miettiä.

Jukka


Totta, ja mitä pohjoisemmaksi mennään sitä selvemmäksi etu tulee. Itse uskon, että velomobiileilla on tulevaisuus. En tosin ole vielä nähnyt sellaista konseptia, josta osaisin varmaksi sanoa, että "tuo se on". Ominaisuuksista osaan sanoa, että sen pitää toimia talvellakin, siinä pitää olla sähköavustus ja mukana pitää pystyä kuskaamaan pikkuisen töihin tms. ostokset jne. liittyvää tavaraa. Laitteen pitäisi olla mukava ja helppokäyttöinen. Esimerkiksi se ei saa olla liian ahdas. Perinteisesti kinnerit on valmistettu enemmän urheilukäyttöön ja aerodynamiikan ehdoilla, ja en usko, että sillä disainilla syntyy velomobiilien valtavirta. Jossain määrin performanssikin täytyy ottaa huomioon, koska se vaikuttaa olennaisesti laitteen käyttösäteeseen tai toimintamatkaan. Siksi tuo sähköavustuskin on aika olennainen. Olen netissä nähnyt myös erilaisia autojen kevennettyjä versioita, mutta en oikein usko polkuautokonseptiinkaan. Haasteena on löytää järkevä perussetti, jonka pystyisi jo alussa tuotteistamaan selvästi alle kymppitonnin, ehkä 7500 euron hintaan. Silloin olisi realismia ajatella, että tuotteen hinnan voisi puristaa joidenkin vuosien kuluessa alle viiden tonnin ilman ominaisuuksien suurta karsimista. Tällaisella velomobiililla olisi mahdollista päästä järkevän kokoisiin tuotantosarjoihin.

T. Tatu

Avatar
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 14:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

ViestiKirjoittaja Lizard100 » 14 Maalis 2013, 10:25

Tehdastehdas kirjoitti:

Sehän on täysihintainen kaksipaikkainen auto, joka painaa 795 kg. Maximum todennäköisesti painaisi saman verran katsastusvalmiudessa törmäystestit läpäistyään.



Ehkä 600 kiloa mutta on 4 paikkainen ...siinä on suuri ero.
Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Wisp
Viestit: 1
Liittynyt: 11 Tammi 2015, 03:22

Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

ViestiKirjoittaja Wisp » 11 Tammi 2015, 03:33

En lukenut ihan kaikkia tämän threadin viestejä, mutta en huomannut kenenkään puolustavan tällaista kinneriä perheen kakkoskulkupelinä oikean auton rinnalla.
Itse olen nyt jonkin aikaa tutkinut, millaisella trikellä saisi huonollakin kelillä vietyä muksun tarhaan kun perheen oikea auto on menossa. Työmatkakin (<10km) menisi sähköavusteisesti paremmin kun ei tarvitse työpäivää kuluttaa suihkussa käymiseen.
Mielelläni vielä vetäisin tällaisen perässä esim lasten pyöräkärryä tai kajakkia trailerilla. Nyt kun tehorajakin nousee/nostetaan sinne kilowattiin, ei tarvitsisi hikoilla raskaammallakaan kuormalla.


Palaa sivulle “Yleistä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija