Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja PW »

Onnea perheenlisäyksestä :mrgreen: päivitän kinnerirekisteriä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

PW kirjoitti:

Onnea perheenlisäyksestä :mrgreen: päivitän kinnerirekisteriä.

Kiitos! katotaan jos perhepotrettia otettas jossain vaiheessa :D

eemeli kirjoitti:

Mulle etupään jäykistäminen auttoi jonninverran, mutta onhan sillä ikävä ajaa routavaurioihin. Onkos sulla nyt Icen elostomeerit käytössä?

Otin kanssa omasta omasta kannen pois, jotta saan sähköviat korjattua. Kokeilin samalla kuinka paljon joustaa kun puristaa etuiskareita yhteen. Meneehän tuo aika helposti parikin senttiä ja kun kansikaan ei ole kovinkaan jäykkä niin ajattelin kokeilla tuohon jonkinmoista tankoa väliin. Lyhyet kammet käytössä niin varmaan onnistuu... Aerokansi voisi kanssa auttaa tuohon. Käsittääkseni ainakin sivutuuleen tuosta olisi apua...

jooseha kirjoitti:

Jotenkin tekisi mieli siltikin epäillä pyöräkulmia. Hyvä rullaavuus on mahdollisesti oire olemattomasta aurauksesta :?

Elastomeereja ei vielä ole vaan siellä on ne lyhyet jäykät jouset ja pitkät jouset korvasin muoviholkilla, elastomeerin varmaan laitan, on sopiva kompromissi. Jos ei olisi lukittavaa aukon kantta niin aerokannen voisin haluta, samoin varmaan sen tangon virittäisin.

Auraus oli säädetty aika lähelle nollaa eli sitä oli ihan vähän kun paino on päällä, toki näihin aina iskarin paineet/tavaran määräkin saattaa vaikuttaa. Kävin aamulla vanhempien luona kylässä ja samalla värkkäilin pyörän kanssa, laitoin 28mm duranot alle mutta niillä ero ei ollut kovin dramaattinen, nopeutta sain pieneen mäkeen rullattavaksi 40-45 km/h mutta epätasaisuuksia oli taas lisähaasteeksi.

Laitoin kierroksen verran aurausta lisää ja silläkään ei juuri muutosta tullut. Sitten yritin muuttaa camper-kulmaa eli negatiivista lisää, säädin niveliä kierroksen ulommaksi ja se oli siinä. Meni taas melkein kuin raiteilla. Kotiin mennessä piti vielä hurauttaa kotimäki alas jotain 65 km/h huipuilla, että näkee isommissa vauhdeissa millainen on ajaa ja yhden laskun perusteella toimii kuten viime kesänä.

Paluupuolen ketjusuojaputki pitää laittaa pitemmäksi ja sitten pyörä alkaa olemaan taas reissukunnossa. Renkaat jää 28 milliseksi kun leveillä ketteryys kärsii eli kääntösäde on liian iso.

Jospa tällä Jyväskylään pääsisi ensi viikonloppuna...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

Mullakin nyt taas Mango ajokunnossa. Noin 150km ajoa alla. Sain takavalot kuntoon ledit vaihtamalla. Lyhyemmät kammet (140mm) on aivan mahtavat! Elastomeerit etuiskareissa toimii erinomaisesti! Aluksi oli totuttelemista kun ohjaus muuttui niin herkäksi. Olin niin tottunut vanhoihin pehmeisiin "ensin niijaa-sitten kääntyy" iskareihin. Samalla iskarit luonnollisesti muuttuivat jäykemmiksi mutta se ongelma hoitui kuin vaihdoin Shreddat 44mm eteen. Loistava pehmeys, pito ja keveys noissa renkaissa muuten. Mun lempparit tästä lähin elleivät kulu liian nopeasti. Takana pidän Marathon plussaa (30mm) turvallisuussyistä (paksumpireunaisena ei aiheuta kontrollin menetystä jos kumi puhkeaa).
Uhrasin molemmat etulamppuni jotta sain rakennettua ilmanoton. Nyt kelpaa ajella hoodi päällä joka säällä eikä happi lopu. :) Siitä seurauksena tutkin jo vaihtoehtoa että peittäisin jalka-aukotkin. ;)
Myös näpertelyni lasikuitukorjausten kanssa onnistui mainiosti kiitos Jorin neuvojen. :)
Nyt vain kerään taas itseäni ajokuntoon (4kk ajamatta :shock: ) jotta jaksan Espoon Giron ja Pirkan pyöräilyn. :D

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja PW »

Jos kinnerin kannen jatkuva availu kyllästyttää :wink: http://wimschermer.blogspot.nl/2015/05/ ... uniek.html

Liitteet
P1010400.jpg
P1010400.jpg (46.02 KiB) Katsottu 6356 kertaa

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Vau, konepelti :D !

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Pitäisi olla vakiovaruste kaikissa!

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

PW kirjoitti:

Jos kinnerin kannen jatkuva availu kyllästyttää :wink: http://wimschermer.blogspot.nl/2015/05/ ... uniek.html

Mistä näitä saa ostaa? :) Pitäs tosiaan olla vakiona. Noh, vetäsen kohta gynekologin takin päälle ja lähden tutkimaan viimeistä vikaa, alakautta. Kampilaakeri rullaantui sisäänpäin siinä samalla hirtti rattaat kiinni.

On muutes sairaan hyvät rullausominaisuudet Mangossa, jos tyytys jopovauhtiin niin ei paljoa tartte polkea.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja jori »

terppa kirjoitti:
PW kirjoitti:

Jos kinnerin kannen jatkuva availu kyllästyttää :wink: http://wimschermer.blogspot.nl/2015/05/ ... uniek.html

Mistä näitä saa ostaa? :) Pitäs tosiaan olla vakiona. Noh, vetäsen kohta gynekologin takin päälle ja lähden tutkimaan viimeistä vikaa, alakautta. Kampilaakeri rullaantui sisäänpäin siinä samalla hirtti rattaat kiinni.

On muutes sairaan hyvät rullausominaisuudet Mangossa, jos tyytys jopovauhtiin niin ei paljoa tartte polkea.

Kamera mukaan. :P

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja tm »

Tuossa terpalle jo päivällä soittelin, kun epäilin että meikäläisen triplarataskampiviritys on pettänyt. Ilmeisesti ei ollut.
Kuvia ja kommentteja odotellen...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

tm kirjoitti:

Tuossa terpalle jo päivällä soittelin, kun epäilin että meikäläisen triplarataskampiviritys on pettänyt. Ilmeisesti ei ollut.
Kuvia ja kommentteja odotellen...

Joo, ei Ab Tepon kampi Oy petä :mrgreen: ne on nää mun omat touhut, pitäshän se jo tietää :)

Vähän kuveja ja taustaa.

ongelma.jpg

Kampilaakeri rullautu pesässään ja kammet nappasi kiristäjän kehään kiinni, polkeminen kävi "vähän" nahkeaksi, onneksi kotiin oli alle 30 km ja Mango on hyvä rullaamaan :)

toinen ongelma.jpg

Toinen ongelma oli kammen ulosvetäjän puute ja tähän kampityyppiin soveltuvan adapterin puute, kotona käytin pultinkantaa joka nyt sitten yritti mennä "putkesta" läpi. tein lisää Jakke&Sepi virityksiä niin sain kammet irti, Jakke&Sepi viritys on vielä siellä putkessa :mrgreen: toivottavasti on hyvät kierteet :oops:

väärin päin.jpg

Laakeri oli pesässään väärinpäin. Sille on historia sellainen kun sain vehkeen läjään niin ensimmäisen 10 km oli oikein päin mutta polkiessa laakeri löystyi ja rupesi klappaamaan. Käänsin vermeet toisinpäin kun ajattelin, että olin aluksi kasannut sen väärinpäin. Eli nyt ei yksinkertainen ymmärrä, jos kasaan sen oikein niin kierre on niin päin, että laakeri löystyy polkemisen suuntaan. Jos kasaan väärinpäin niin tätä ongelmaa ei ole mutta mikä ihme sen sitten tällä kertaa löyhytti?

Mietin, että jäikö se löysälle mutta ei, muistin sopukoista löytyy pelkotila, että noi heppoiset hammastukset laakerista pettää väännellessä

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja tm »

Otetaas toisenlainen lähestymissuunta asiaan. Eli keskiöpatruuna on jotakuinkin tällainen:
Kuva
Keskiöpatruunan oikeanpuolen (rattaanpuolen, kuvassa kirjain R) kierre on kiinteästi keskiöpatruunassa. Vasemmanpuoleinen (L) on irtoholkki.

Keskiöpatruuna kierretään kiinni pyörän runkoon pyörittämällä sitä VASTAKKAISEEN kiertosuuntaan kuin keskiöakseli normaalisti polkiessa pyörii. Voi kuulostaa hullulta, mutta niin se vain menee. Ainakin tämän nykyisin käytössä olevan brittikierteen BC1.37x24 kanssa, aiemmin noita kierteiden kätisyyksiä on ollut toisinpäinkin.

Eli sulla on ollut tuo laakeripesä ("keskiöputki", Mangossa irto-osa johon keskiöpatruuna kierretään) väärinpäin. Tällöin keskiön kierre alkaa poljettaessa löystyä ja käy kuten kuvasit: jos keskiöpatruunan kiinteän kierteen pää (R) on vasemmalla puolella (ei-rattaan puolella), niin se auki kiertyessään kuljettaa koko keskiöpakettia (kammet ja rattaat mukaan luettuna) vasemmalle, jolloin rattaat ottaa ennen pitkää runkoon kiinni.

Törmäsin taannoin samaan asiaan, kun maastosinkulassa (pystärissä siis) oli epäkeskokeskiö, jonka pystyi vahingossa laittamaan runkoon kummin päin vain. Kerran oli huollon yhteydessä mennyt väärinpäin ja niin alkoi keskiö heti kiertyä innokkaasti auki :) .

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

tm kirjoitti:

Keskiöpatruuna kierretään kiinni pyörän runkoon pyörittämällä sitä VASTAKKAISEEN kiertosuuntaan kuin keskiöakseli normaalisti polkiessa pyörii. Voi kuulostaa hullulta, mutta niin se vain menee. Ainakin tämän nykyisin käytössä olevan brittikierteen BC1.37x24 kanssa, aiemmin noita kierteiden kätisyyksiä on ollut toisinpäinkin.

Eli siis mulla on ekalla kerralla joku muu ongelma/jäänyt löysälle kun se löystyi 10 km ajon jälkeen :? pitää kasata se noin ja koittaa vielä. Ei huvittaisi siirtyä pitkiin (155 mm) kampiin :mrgreen: niin selviytymispakkaukseen saa pyhänä porukoilla käydessä viilata sopivan adapterin, näemmä huimat 2,9€ maksaisi kaupan versio :)
Kuva
http://www.bike-discount.de/en/praesenz ... is+adapter

Kiitokset taas neuvoista!

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja tm »

terppa kirjoitti:

...näemmä huimat 2,9€ maksaisi kaupan versio :)
Kuva
http://www.bike-discount.de/en/praesenz ... is+adapter

Ai katos tuollaisia saa ihan kaupastakin, niinpä tietysti...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

Tänään kävin 100 km lenkin ajamassa ja toimi :) mikä oli iso helpotus. Vähän joutui sakkolenkkiä ajamaan,että sai satasen täyteen, toinen tälle vuodelle, edellinen oli Pioneerilla nappulanastarenkain. Tarkoitus oli kyllä käydä Hartolassa eli n. 130 km lenkki mutta lähtö oli vähän myöhään ja ei kulkenut. Oli alkuun kova vastainen tai sivutuuli mutta takaisin tullessa tyyntyi, silti keskarit tipahti... Paska kunto tai jotain...

Mango rullaa kivasti mutta takaketju rallattaa mun mielestä liikaa ja sitä kait pitää vähän tutkia vielä. Sitä mietin, että miten paljon tulee vastusta lisää jos ketju on liian kireällä? kun se saattaa olla. taaksepäin polkiessa joku rohisee kovasti.

Ettei elämä olisi liian helppoa niin kävin lähtiessä kaupassa, että saa ajopainot yli 40 kg:n mutta silti reissun 25 km/h keskari on aika masentava vaikka kuinka laskisi 7% lämpötilalle ja pari prosenttia tuulilasin puuttumiselle. ja oli se asfalttikin "karhea". no kai se siitä, eilen oli reissukamat päällä 28 km/h myötätuuleen ennen kuin tuli stoppi.

Joku pieni narina kuuluu välillä takaa kun polkee, en ole onnistunut sitä paikallistamaan. Pitäisköhän hommata mp3 soitin :mrgreen:

Dynamon kanssa on vähän mystiikkaa, voiko se paikallaan purkaa akkua? joskus kokeilin "kuollutta" akkua sillä ladata ja se otti virtansa sisään ja rupesi sytyttelemään valoja jne. mutta kun eilen vaihdoin sen dynamolla ladatun paikalleen niin mitään ei syttynytkään. No tänään latasin taas ja 70 km kohdalla koitin ja taas kaikki valot iloisesti loisti. Jos jaksan niin huomenna teen pari lovea dynamon kiinnikkeisiin, että sen saa näppärästi laskettua pois pyörimästä

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

VeloWagon kirjoitti:

Lyhyemmät kammet (140mm) on aivan mahtavat!

Mä tykkään kans näistä, helppo pyörittää, tosin kierroksia pitää vielä saada lisää koneeseen. tai vikalla yrityksellä sain 53 km/h 39 ja 11 rattailla, sitä en tiedä mikä on kadenssi kun väliakseli sotkee omat laskelmat. kuiteskin 52 piikkisellä tolla pyörityksellä sais 70 km/h rikki... jos olis tehoja :mrgreen:

Ovaalista rattaasta en ole lyhyillä kammilla huomannut mitään etua.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin