Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

sitä en tiedä mikä on kadenssi kun väliakseli sotkee omat laskelmat.

öö? Kadenssi on jalkojen kierrosnopeus, ei sen laskemisessa tarvi mitään väliakseleita huomioida. Lasket vain minuutin ajan kuinka monesti kammet pyörähtää, tai niin kuin minä laiskana miehenä lasken vain 15sek ja kerron neljällä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja jori »

terppa kirjoitti:
VeloWagon kirjoitti:

Lyhyemmät kammet (140mm) on aivan mahtavat!

Mä tykkään kans näistä, helppo pyörittää, tosin kierroksia pitää vielä saada lisää koneeseen. tai vikalla yrityksellä sain 53 km/h 39 ja 11 rattailla, sitä en tiedä mikä on kadenssi kun väliakseli sotkee omat laskelmat. kuiteskin 52 piikkisellä tolla pyörityksellä sais 70 km/h rikki... jos olis tehoja :mrgreen:

Ovaalista rattaasta en ole lyhyillä kammilla huomannut mitään etua.

Löysin tiedon, että ainakin jonkun Mangossa on väliakselilta taakse välitys 26 / 18. Käytin sitä laskelmassa ja takapyörän rengaskokona 406-35. Näillä laskien tarkoittaisi, että olet pyörittänyt 113 kampikierrosta minuutissa. Normi settiä lyhyillä kammilla. :) Odottelen vain, kunnes uskallatte siirtyä alle 120 mm kampiin. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Hieno homma, että sait pyörän taas ajoon. Omat "mokat" harmittaa ainakin mua kaikkein eniten. Lisäksi "tusaamisessa" menee hyvää ajoaikaa hukkaan :D ...

Poistitko vapaarattaan takarenkaasta kun laitoit dynamon? Vai pyöriikö vain silloin kun poljet? Itse aatellut tilata eteen sen napadynamon. Kattoo nyt saako vielä tälle kesälle aikaiseksi...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

jori kirjoitti:

Löysin tiedon, että ainakin jonkun Mangossa on väliakselilta taakse välitys 26 / 18. Käytin sitä laskelmassa ja takapyörän rengaskokona 406-35. Näillä laskien tarkoittaisi, että olet pyörittänyt 113 kampikierrosta minuutissa. Normi settiä lyhyillä kammilla. :) Odottelen vain, kunnes uskallatte siirtyä alle 120 mm kampiin. :mrgreen:

Kiitokse tästä :) 22 ja 26 hampaisia tuossa käytetään ja mulla taisi olla se 26. Luulen, että tällä kampisatsilla mennään muutama vuosi eteenpäin mutta mielenkiintoista olisi kokeilla niitä alle 120 millisiäkin, 135mm on toistaiseksi lyhyin mitä olen testannut. Nää tuntuu niin hyvältä ettei osaa uneksia paremmasta :D

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja jori »

terppa kirjoitti:
jori kirjoitti:

22 ja 26 hampaisia tuossa käytetään ja mulla taisi olla se 26.

Tarkoitatko väliakselin puolella. Onko takanavassa aina se 18-piikkinen?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

eemeli kirjoitti:

Hieno homma, että sait pyörän taas ajoon. Omat "mokat" harmittaa ainakin mua kaikkein eniten. Lisäksi "tusaamisessa" menee hyvää ajoaikaa hukkaan :D ...

Poistitko vapaarattaan takarenkaasta kun laitoit dynamon? Vai pyöriikö vain silloin kun poljet? Itse aatellut tilata eteen sen napadynamon. Kattoo nyt saako vielä tälle kesälle aikaiseksi...

Nimenomaan se ajoajan menetys ottaa päähän mutta kantapääoppi on onneksi tehokkain :) Dynamo pyörii vaan polkiessa ja se ottaa väliakselilta voimansa, sellasella remmillä minkä sai kuumentamalla liitettyä sopivan mittaiseksi.

jori kirjoitti:

Tarkoitatko väliakselin puolella. Onko takanavassa aina se 18-piikkinen?

Joo, takanavassa on aina 18-piikkinen.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja jori »

Ahaa, nyt vasta alan hahmottaa, mikä siinä oli pielessä. Olet siis alkujaan asentanut etuvaihtajan tolpan väärin päin. Tämä on johtanut siihen, että kampilaakeriholkki oli väärin päin. Eihän kampilaakerikasetti nimittäin voi mennä väärin päin, jos ei väärille kierteille vedä. Jos vetää, ei takuulla lähde itsestään irti. Siinähän on nimittäin kampilaakeriholkissa vasen- ja oikeakätiset kierteet. Jos painisi väärin päin, pitäisi kiertää kampikasetin vasenkätinen kierre holkin oikeakätiseen päähän. Käänsitkö nyt siis kampiholkin = vaihtajan tolpan toisin päin ja asensit kampikeskiöluistin toisin päin. Tässä kuva, joka minua auttoi ymmärtämään.
Kuva
Oikein asennetussa pitää olla kasetin runko asennettuna rattaan puolelta, kuten Teppo kertoi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

Ei kun toi laakeripesä ja etuvaihtajan tolppa on nyt samoin päin kuin edelliselläkin kerralla mutta laakeri on nyt työnnetty rattaiden puolelta eli oikealta sisään. eli se piti kiertää/kiristää vastapäivään kun polkemissuunta on myötäpäivään ja muoviholkin puolella kierre/kiristys on polkemissuuntaan. Nyt se on ainakin 109,5 km pysynyt paikallaan :)

Osa eilisestä vastuksesta tuli renkaista, paineita oli 5,5 bar, viikossa on hävinnyt "jotain" ja vissiin kompuran 8 bar on sitten ihan jotain muuta. Muuta en tänään kerennyt kun ne paineet ja 9 km ajoa... Ehkä tiistaina lisää jos hyvin menee. Seuraavaksi kokeilen dynamon pikalukitusta pois ja setvin mikä sen osuus vastuksista on, jos ei normalisoidu niin sitten takaketjun rattaat menee vaihtoon, nekin löytyy jo laatikosta mutta aatos oli teettää tukevampi takakiekko, toi nykyinen antaa aika hyvin periksi lasti päällä kurvaillessa.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

terppa kirjoitti:

Ei kun toi laakeripesä ja etuvaihtajan tolppa on nyt samoin päin kuin edelliselläkin kerralla mutta laakeri on nyt työnnetty rattaiden puolelta eli oikealta sisään. eli se piti kiertää/kiristää vastapäivään kun polkemissuunta on myötäpäivään ja muoviholkin puolella kierre/kiristys on polkemissuuntaan. Nyt se on ainakin 109,5 km pysynyt paikallaan :)

Häh, menikö laakeri ongelmitta vääränkätiseen kierteeseen? Tietysti laakeri voi työstää mennessään uudet jengat mutta luulisi että panee aika lailla hanttiin. Mulla on samannäköinen muovinen keskiön laakeripesä ja siinä muistaakseni lukee L ja R joista tietää kummin päin se pitää laittaa.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

Jarcco kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Ei kun toi laakeripesä ja etuvaihtajan tolppa on nyt samoin päin kuin edelliselläkin kerralla mutta laakeri on nyt työnnetty rattaiden puolelta eli oikealta sisään. eli se piti kiertää/kiristää vastapäivään kun polkemissuunta on myötäpäivään ja muoviholkin puolella kierre/kiristys on polkemissuuntaan. Nyt se on ainakin 109,5 km pysynyt paikallaan :)

Häh, menikö laakeri ongelmitta vääränkätiseen kierteeseen? Tietysti laakeri voi työstää mennessään uudet jengat mutta luulisi että panee aika lailla hanttiin. Mulla on samannäköinen muovinen keskiön laakeripesä ja siinä muistaakseni lukee L ja R joista tietää kummin päin se pitää laittaa.

Joo, ilman ongelmia. Laakeripesän kierteiden kätisyydestä en nyt osaa sanoa mitään kun illalla/yöllä purin ja kasasin mutta siis oikealla kiristys poljinsuuntaa vastaan ja vasemmalla polkemissuuntaan.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja tm »

Auts! Luulin sun kääntäneen myös laakeripesän jossain vaiheessa :shock: . No toivottavasti muovinen laakeripesä kestää "pientä" väkivaltaa, eikä jengat täysin korkkaa. Eli siis laakeripesä on ollut koko ajan oikein päin, mutta keskiöpatruuna välillä väärinpäin. Laakeripesä on ilmeisen pehmeää muovia, kun moinen onnistui. Keskiöpatruunan irtonainen kierreholkki kun on myös (monesti) muovia.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

terppa kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Ei kun toi laakeripesä ja etuvaihtajan tolppa on nyt samoin päin kuin edelliselläkin kerralla mutta laakeri on nyt työnnetty rattaiden puolelta eli oikealta sisään. eli se piti kiertää/kiristää vastapäivään kun polkemissuunta on myötäpäivään ja muoviholkin puolella kierre/kiristys on polkemissuuntaan. Nyt se on ainakin 109,5 km pysynyt paikallaan :)

Häh, menikö laakeri ongelmitta vääränkätiseen kierteeseen? Tietysti laakeri voi työstää mennessään uudet jengat mutta luulisi että panee aika lailla hanttiin. Mulla on samannäköinen muovinen keskiön laakeripesä ja siinä muistaakseni lukee L ja R joista tietää kummin päin se pitää laittaa.

Joo, ilman ongelmia. Laakeripesän kierteiden kätisyydestä en nyt osaa sanoa mitään kun illalla/yöllä purin ja kasasin mutta siis oikealla kiristys poljinsuuntaa vastaan ja vasemmalla polkemissuuntaan.

Oikealla eli rattaan puolella kiristys siis vastapäivään eli vasenk. kierre - OK. Mutta vasemmalla pitäisi olla oikeakätinen jenka eli kiristys polkemisuuntaa vastaan!? Olisiko mahdollista että laakeri on väärinpäin laitettuna tehnyt vasurikierteen vasemmalle puolelle? Kasetin runko on metallia eli taatusti kovempaa kuin pesä. Mutta kiristysholkkiin olisi sitten tullut vasen jenka...:roll:


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

Jarcco kirjoitti:

Oikealla eli rattaan puolella kiristys siis vastapäivään eli vasenk. kierre - OK. Mutta vasemmalla pitäisi olla oikeakätinen jenka eli kiristys polkemisuuntaa vastaan!? Olisiko mahdollista että laakeri on väärinpäin laitettuna tehnyt vasurikierteen vasemmalle puolelle? Kasetin runko on metallia eli taatusti kovempaa kuin pesä. Mutta kiristysholkkiin olisi sitten tullut vasen jenka...:roll:

Tossa sekä pesän että laakerin kierteet on metallia ja sen kiertämisessä ei ollut mitään ongelmaa niin epäilen. Tosin kolmas laakeri paikallansa, edellinen oli neliskantti ja alkuperäinen oli ton näköinen

Kuva

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

Puoliltapäivin käyty keskustelu:

(Minä) Mä käyn hakemassa Mangon porukoiden pihasta ja säädän sitä vähän.
(Saila) Mitä me tehään sitten kahdenksan jälkeen ku sä tuut takas?
(Minä) et kai sä nyt yritä vihajata, että mulla pyörän laitto kestää aina vähän ennakoitua enemmän?

:mrgreen: :mrgreen:

Joo, en mä paljoa säätänyt. Mutta nyt saa napadynamon pois pyörimästä eli dynamoa saa tipautettua alas- ja eteenpäin jolloin hihna jää löysälle.

WP_20150523_001.jpg

Tää kone on ihan unelma kaikkeen pikkuiseen metallihionntaan.

WP_20150523_002.jpg

Pitää hommata yleismittariin uusi patteri niin saa mittailla akun tiloja kun väittäisin, että toi seisoessaan purkaa dynamossa kiinni olevaa akkua. Viimeksi kun koitin niin siinä oli virtaa vilkkuihin yms. ihan normaalisti mutta nyt ei sitten jaksanut niitä sytyttää. Viikon on seissyt...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Pitää hommata yleismittariin uusi patteri niin saa mittailla akun tiloja kun väittäisin, että toi seisoessaan purkaa dynamossa kiinni olevaa akkua. Viimeksi kun koitin niin siinä oli virtaa vilkkuihin yms. ihan normaalisti mutta nyt ei sitten jaksanut niitä sytyttää. Viikon on seissyt...

En nyt muista minkälaisella kytkennällä tässä akku on dynamossa ja onko akun perässä joku jännitteen alennin esim. kännykän lataamista varten?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin