Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

Mä oon niin pitkäselkäinen että ei mitään mahista ajaa kypärän kanssa kovan katon (hoodin) alla. Pää osuu katteeseen ilmankin.

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

VeloWagon kirjoitti:

Nyt olen myös koko ajan käyttänyt DaHoodia (kova katto) matkoillani kun tuuletus toimii. Ja tänään suljin jalka-aukot pleksillä ja jesarilla. Huomenna testiajo. :D

Mä ajattelin vaihtaa muovisen jalka-aukonsuojan trikoosta tehtyyn johon ainakin toiseen teen viillon jalalle jotta pakki toimisi. ilman kovaa kattoa voisi kyllä renkaistakin pyöritellä.

ajarmala kirjoitti:

Hakiessani MIlania Siedenburgista huomasin, että polvet ottavat silloin tällöin kiinni etukatteeseen. Joten siis helpointa oli nostaa penkkiä hieman pystympään (kun ei polkimia ja ketjua viitsitty ruveta säätämään). Samalla päätila väheni. Saksassa se ei haittaa, koska kypärää ei ole pakko käyttää. Suomessa se haittaa, koska meillä on kypärän käyttöpakko. Tosin käyttämättömyydestä ei rangaista...

Mä en käytä kypärää lain takia vaan ihan vaan itseni vuoksi :) sen verran hyviä nopeuksia tuolla kuitenkin saa ja jos jotain odottamatonta silloin tapahtuu. Itseasiassa mulla oli varmaan Vääksyn ensimmäinen pyöräilykypärä ja sen kanssa jo sai opetella olemaan huomion keskipisteenä :) silloin vaan se huomio ei ollut positiivista :evil:

Vissiin takaketjun rattaat pitää vielä vaihtaa niin jos sen lievän tahmeuden polkemisesta saisi pois. sellaiset on onneksi tullut tilailtua eli odottaa ns. tallihetkeä...

Jäykkä etupää on ihan loistava tehoilla polkiessa, ei vaapu puolelta toiselle ja ajolinja pysyy paremmin suorana. Nokialta tullessa Huiput alamäessa vispaten oli 73,2 km/h ja lyhyista kammista johtuen sen pyörittäminen oli helppoa. Perä tekee pientä aaltoilevaa liikettä mutta siitä en osaa sanoa, onko se takapään löysyy, pienet ohjausliikkeet vai vartalon hytkyminen mikä sen aiheuttaa. Sillä olisi joku tukevampi kinneri mielenkiintoista testa tekeekö samaa.

Pyhänä kerkesi vielä räpsimään "edustuskuvia" kun käytiin Sailan kanssa ajelulla.

edustuskuva.jpg

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

takatötterö.jpg
takatötterö takaa.jpg

VeloWagonin inspiroimana tein Mangoon takatötterön nopealla tavalla, tässä on jotain 60-lukulaista :) pakkausteipillä kiinni ja menoksi. Hyödyn testaus jää huomiselle kun nyt oli ylämäkitaival. Kuidutettava versio odottaa aikaa parempaa...

Toisen peilinvarren vääntelin katkenneen tilalle, tuli oikein taiteelliset mutkat :D Joku polkupyöräilyn miljoonalaatikosta kaivettu kokonaisuus. Pyörässäkin alkaa sen verran asfaltti-ihottumaa olla, että saattaa jo harkita ensi talvena maalausta, en tiedä... voi tulla liian siisti :P Samalla saattaisi ottaa rungon irti ja yrittää sitä kuituvahvistusta kun runko paikallaan siitä ei oikein mitään tullut.

Aiemmin on korkannut kampilaakeripesästä kierteet, runttailin ylämäkeä ja rupesi kammet hölsykämään ja kun majapaikassa otin tsydeemit irti niin en vanhaa laakeria saanut enää pysymään paikallansa. Hitsasin uuden palikan vanhan tilalle kun oli joku pesäaihio varastossa ja se u-palkkiin kiinni ja taas mentiin. Samalla vaihtui laakeriksi neliskanttinen ja kammiksi 155 milliset. Siinä yhteydessä katosi myös joku selittämätön tahmeus mikä ketjulinjastossa tuntui, tää laakeri pyöri käsin huomattavasti herkemmin edellinen kiinni ollut mutta eikai se pelkästään siitä voi olla. Polkimet vaihtui myös kun toisessa vanhassa polkimessa jotain oiretta jo oli. Ei kai noillakaan ollut kuin reilu 20 tkm ajettu :mrgreen:

Takaketju katkesi Helsingistä tullessa, päivän vika mäki oli 13% liikennemerkillä varustettu ja siinä se sitten petti, eikä ollut pätkää millä jatkaa ketjua tai muuta liitintä niin jäi korjailut seuraavaan iltaan, vaihdoin koko ketjun.

Akkuja varmaan pitäisi jostain metsästää, Sailan pyörän akku huutaa erroria ladatessa ja tietysti siinä akussa pistoke on eri mallinen kuin mun pyörässä niin ei voi vaihtaa ristiin. Jos laittaisi molempiin pyöriin samanlaiset niin pärjäisi yhdellä laturilla ja jos joskus saa viritettyä napadynamon seuraavalle asteelle niin saisi sitten reissussa ne akut ladattua polkien. Taas näitä asioita "sitten kun aikaa ja paukkuja paneutua".

Joo, Keskiviikkona reissuun. Hirmuinen Lumiamies ajaa taas Härkätietä ja kuokkii häissä Suomen Salossa. Menee vaan kaikki kiva päällekäin, Ruotsiinkin olisi päässyt ihan ilmaiseksi ja luulisin, että paluulipunkin olisin saanut :mrgreen:

Juuh, ja tarra on niin hiano, että en ole raaskinut ottaa irti vaikka se vähän kosteudesta jo kärsiikin.

tarra.jpg

Eilen palo käämit ihan totaalisesti... Olin kanavalla kuuntelemassa musiikkia kun jotain rokin sukulaista siellä soittivat ja poistuin nojatuolini luota 5 minuutiksi hakemaan kahvia kioskilta. Aukon päälle laitoin kannen niinkuin yleensä ja kun tulen takaisin niin kannen päällä ratsastaa 3 nuorehkoa naisihmistä ja joku älypää kuvaa... kyllä niitä kuvia saa ottaa mutta joku järki vois olla päässä vai mitä lie oisivat tykänneet jos mä olisin heidän autonsa konepellillä käynyt hyppimässä ja tekemässä juutupe videota :evil:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Salsa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 299
Liittynyt: 05 Loka 2013, 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja Salsa »

Lowridessahan kinnereitä kutsuttiin dildoiksi nii onko tuo ihme jos naisihmiset hyppii päälle :oops: :mrgreen: taas piti kirjottaa mitä ekaks tuli mieleen :D kiitos ja anteeksi

Olen pyörän käyttäjä, en sen huoltaja.
HPV Gekko Fx 2013-> Optima Baron XS 2014-> Performer Toscana 20/26 2015->

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Shell no this is not a dildo äskeisen viestin hengessä :-)

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja jooseha »

terppa kirjoitti:

Pyörässäkin alkaa sen verran asfaltti-ihottumaa olla, että saattaa jo harkita ensi talvena maalausta, en tiedä... voi tulla liian siisti :P

Käytön jälkiä ei saa kaupasta rahalla. Ne täytyy tehdä käyttämällä ja tätä on kyllä käytetty Kuva

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

Pw linkkasi jonkun plokin jossa Mangoon oli paluupuolellekin laitettu ketjurulla, no kaikkea värkkäillessä sitäkin piti koittaa. Rupesi toimimaan vasta kun teki samanlaisen ketjuputkipidikkeen kuin vetopuolelle (joka myös oli jo sen verran kärsinyt, että tein uuden). Toi on muutes ihan näpsäkkä "kelluva" putkenpidike. matskua on ohut rautalätkä, reikä joka menee ketjurullan pultista läpi ja ohut reikä johon pujotellaan pyörän pinna. Ketjuputki pinnaan nipparilla kiinni, tosin joutu vielä jesarilla varmistamaan niin ei putki lähde liikkumaan.

ketjurulla.jpg
IMG_20160607_141444.jpg

Kuvassa uusi ja vanha metallilätkä, vanhasta tuli jo pinna läpi.

Ketjunkiristin ei enää pelannut ihan täysillä ja jos ketju jäi hetkeksi löysälle niin paluupuolen ketju löysi itsensä vääriin väleihin. Lisäsin yhden jousen ulkopuolelle kiristämään, tuntuisi toimivan.

ketjunkiristin.jpg

Renkaat litkutin, katotaan joutuuko tekemään rengashommia tänä kesänä, kiintiö on kyllä jo täysi... Kiekoissa kait laakerit pitää aikamoista rallatusta, vasemmalla on vähän klappiakin. Pitäisi intoutua prässäilemään uudet laakerit paikalleen... ei noilla kiekoilla ihan hirveästi ole ajettu mutta taitaa sinne pölyä päästä vääriin väleihin.

IMG_20160607_154654.jpg

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

IMG_20160611_172533-768x1024.jpg

Pystytin pyörääni majakan ja asensin siihen punaisen lyhdyn luomaan lämmintä valoaan...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

Midasko se oli jolla oli semmoinen maaginen kosketus jolloin kaikki mihin koski muuttui kullaksi. Mulla on vähän sama, paitsi, että mihin kosken, muuttuu paskaksi... Etukiekoissa laakerit oli ihan morot, johan nää jo kaksi vuotta melkein pyörikin :evil: No eikun kaupasta uudet laakerit ja isän työkaluvalikoimista hydrauliprässi tms. käsille ja puristelemaan vanhoja laakereita pois. Paitsi, että ei lähtenyt, ei kumpaankaan suuntaan mutta rummun/navan sai kyllä paineltua rikki :cry: Lämmityskään ei auta, kylmäsprayta en viitsinyt enää jäädä kokeilemaan.

Tiedä sitten onko laakerit jotenki "hitsautuneet" kiinni kun ne on jäljistä päätellen joskus käyneet lämpöisänä ja akselilta ton sai vetää ulosvetäjällä. vai käytetäänkö noissa jotain liimaa?

Joku tollanen napa se on, ei pölykuppia mikä ei näemmä sitten toimi "oikeassa" käytössä. Laitoin vanhat kiekot kiinni ja mennään nyt seuraavat riennot sitten niillä.

Kuva

No jotain hyvääkin, saa mun puolesta kesän toinen hellepäivä tulla kun on tuuletin, ihan mukavasti puhaltaa... usb-liittimestä ottaa virtansa.

IMG_20160617_124158.jpg
IMG_20160617_124140.jpg

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kai sä olit katsonut tarkkaan tämän videon ennen kuin aloit tekee?

Sturmey-Archer XL-SD Bearing Replacement

Kuva

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

Wacky kirjoitti:

Kai sä olit katsonut tarkkaan tämän videon ennen kuin aloit tekee?

Kuva

No enpä katsonut mutta pitää toinen puoli tehdä uusin opein jahka seuraavan kerran kerkeää :) Nyt ei ole enää mitään syytä miksi ei hankkisi dynamonapaa kun kerran yksi napa pitää hankkia :mrgreen:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja Wacky »

terppa kirjoitti:

Nyt ei ole enää mitään syytä miksi ei hankkisi dynamonapaa kun kerran yksi napa pitää hankkia :mrgreen:

No tuota päätöstä et tule katumaan kunhan saat asennettua

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Wacky kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Nyt ei ole enää mitään syytä miksi ei hankkisi dynamonapaa kun kerran yksi napa pitää hankkia :mrgreen:

No tuota päätöstä et tule katumaan kunhan saat asennettua

Tästä sitten ohjeet miten se asennetaan: http://www.bentrideronline.com/messageb ... p?t=117531

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja jori »

Jottei jäisi epäselväksi, mikä meni pieleen, niin nämä laakerit lähtevät pois ulos päin. Sisempi laakeri on hieman suurempi, joten sen sisäreiän kautta voi napauttaa ulomman laakerin ulos pesästään ja kun ulompi laakeri on pois paikaltaan, pääsee sisemmän napauttamaan ulos. Tähän ei tosiaan tarvita hydrauliprässiä, vaan pelkkä pieni vasara ja pari eri kokoista holkkia riittää. Holkkina voi käyttää esim työkalusarjan hylsyjä.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Toisen epäonni on minunkin epäonneni? Minullakin tulee salapoliisityö/väkivaltaa kolmea napaa kohtaan ja pitää levättyäni tutustua vinkkeihin. Mutta terppakin vegaanina hyväksynee tulkintani Jorin työkaluvalikoimasta. Luulin joutuvani ostamaan uusla työkaluja, mutta mitä vielä, mullahan on jo korjaussarjan hylsyjä. Tuorein Varustelekan Der rote baron red ale 8)

Vastaa Viestiin