Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

10.4 ostin vuoden ikäisen ja n. 2500km ajetun Mango Sport Yellow Editionin joka on käytännössä sama kuin valmistajan sivuilla esiintyvä Red Edition http://www.velocraft.fi/suomi/mango mutta väri on enempi pääsiäistä kuin joulua muistuttava. Ajattelin kirjailla jotain kommentteja kun käyttökokemuksia/tietoa toimivuudesta kertyy josko asia kiinnostaa myös muita vastaavaa hankintaa suunnittelevia.

Kilometrejä on takana vasta 39 km kun raksatalkoita pukkasi mutta teloin sen verran kättäni, että huomenna joutuu katonlaittamisen sijaan pyörälenkille :mrgreen: en minä tahallaan, aika kivuliaista on :D Pohjalla kokemuksia Wavista 2 vk viimekesältä ja muistaakseni 1300 km verran.

Tähän mennessä todettua:

Lisävarusteena mukana tuli lukittava lasikuituluukku aukon päälle, tajuttoman kätevä kun joutuu pihalla säilyttämään/asioidessa kun ei joka kerta tarvitse kaikkia nyssäköitä raijata mukana, murtautuu ne ihmiset pankkeihinkin mutta jos joku murtautuu kotopihalla ja varastaa 20 tuumaisen sisäkumin, Kojakin ja muutaman euron maksavan työkalusatsin niin toivon, että menee tarpeeseen :) Luukun saa pujotettua samaan paikkaan kun kankainen aukkopeitekin ja ne mahtuva olemaan päällekäin.

Kangaskatosta on myös jonkinlainen ilo sateisena päivänä ja se ei samalla tapaa ahdista kun lasikuitukoppa eikä myöskään haittaa näkyvyyttä.

Wavissa oli notkuva penkki ja Rohlovin vaihteisto joten mäennousuky Mangossa on radikaalisti parempi, kuten myös ajoasento on parempi tai mukavampi, vielä kun saa vaan säädöt kohilleen, toki yli 30 kg ajopaino romuineen tuntuu mutta ei niin paljon kuin kuvittelin. Kotimäki nousee, vielä iloisesti sutien kun hiekkoja ei ole harjattu.

Rengaspaineista tuo on aika tarkka eli ekalla reissulla tuntui aikamoista vetelyä isommissa nopeuksissa alamäessä mutta meno rauhoittui rengasrikon ja paineiden lisäämisen jälkeen, ohjailua saa vielä vähän harjoitella mutta ainakin tasaisella 45 km/h nopeudella polkeminen oli jo miellyttävä kokemus.

Lyhyitä kampia kaipaisi kun koipi on tottunut siihen liikkeeseen, nyt on 170mm Ultegrat kolmella etulehdellä mutta en tiedä saako tuohon sopivaa 150 millistä? Valmistajalla on myynnissä Durabin nimellä 152 mm pitkät mutta lieneekö neliskanttikiinnityksellä? Tarttee Pieteriltä kysyä? Voisin ehkä tykätä kaksilehtisestä ja laajemman skaalan takapakasta mutta mennään toisaiseksi näin.

Tavaratila Sporttimallissa on aika pieni matkailua ajatellen, koukkua olisin kaivannut lapinreissua varten mutta ehkä opettelen ottamaan mukaan sen mitä tarvitsen ja ihan eteen voisi jotain kevyempiä nyssäköitä kiinnittää esim. tarranauhalla kiinni, ne pakaasit saa kätevästi sitten alakautta jalka-aukosta kiinnitettyä ja irrotettua eli todennäköisesti Hirmuisen Lumiamiehen seikkailut tapahtuu keltaisella vekottimella.

Valoja en ole vielä testaillut mutta vilkut on ihan kivat, auringonpaisteessa epäilen kyllä niiden näkyvyyttä eli jollain aikavälillä varmaan lisää ledejä asentelen. Yhden ajovalon lisäksi pyörässä on huomioledit eteen ja yksi vastaava taakse jotka yritän aina muistaa laittaa päälle satoi tai paistoi.

kolmen päivän perusteella kynnys jättää auto pihaan ja lähteä kinnerillä on aika pieni kun lähtö on lähes yhtä helppoa ja tavarat saa "heittämällä" mukaan, fillareissa närästää kun ne joutuu neljän lukon ja oven takaa kaivamaan ja huonolla kelillä miettimään enemmän pukeutumista, Optimassa myös tavaratila oli aika minimaalinen.

Räppäsen kuvat varusteista kun saan vekottimen pestyä :P

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

Onneksi olkoon Terppa uudesta menopelistä!! Itsellä nyt vajaa 500km ajokokemusta Mango tourista ja päivä päivältä tuntuu hienommalta. Vielä sepelit pois tieltä ja talvirenkaat alle niin avot! :)
Tuo lukittava lasikuituluukku kiinnostaa kun itsekin säilytän Mangoani pihalla. Onko ihan itse tehty vai kaupallinen lisävaruste?

Kuvia odotellessa. ;)

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

Mango re ja katto.jpg

Tänään huuhtasin pyörän niin saan kuvamateriaalia jakoon. Tuollainen kangaskatto kuului kauppaan, semmoinen fiilis jäi, että pää säilyi pienessä sateessa kuivana mutta ajelin ilman aukkopeitettä niin syliin tuli jonkin verran pisaroita.

kansi kiinni omaiset on nähneet.jpg
kansi nurin.jpg

Kansi lukittuna näyttää tuollaiselta, se on oikeasti aika näpsäkkä varuste, painoa tosin on 1500g ja hintaa saksankauppiaat pyytää 230€, http://www.biker-jo77.de/product_info.p ... cd2p4i4uc3

Nykykokemuksella varmaankin ostaisin tuollaisen jos se ei olisi tullut valmiiksi mukana, jonkinlainen kumitiiviste on reunassa eli varmaan aika hyvin pitää veden ulkopuolella.

Lahdessa kävin mutkan ja sellainen fiilis jäi, että vasen peili pitää saada pitempään varteen ja mielellään vähän isompi, nyt tuulilasi aavistuksen sitä varjostaa ja kun hyvin hikeentyy niin justiin se kulma tuulilasista huurtuu, aukkopeite ei asetu ihan tiiviisti. Mäet huomaa kun on huono kunto mutta siitä ei voi pyörää syyttää, penkin säädin liian pystyyn ja polkimet on vielä liian lähellä ja hanuria täten en saanut penkistä. Pienillä pyörillä huomaa myös huonon asfaltinlaadun, ehkä sellainen jossa olisi isompi takanakki olisi parempi, toisaalta ei tarvitse pitää mukana varakumeja kuin yhtä kokoa.

Aika makeeta lasketella 2 km lähes kokoajan vapaalla ja pysyy liikenteen rytmissä taajamassa kun vaan maa on sopivasti kallellaan :D Joo, kahvilla käydessä saa juttuseuraa :mrgreen:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Tyylikäs kulkupeli. Tyylikkään näköinen tuo kangaskattokin, ja näyttää toimivalta.

MetaPhrastic 2012

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja PW »

Hienolta näyttää kateellisin silmin :D
Miten edition malli eroo karvalakista ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

PW kirjoitti:

Hienolta näyttää kateellisin silmin :D
Miten edition malli eroo karvalakista ?

Petri

Kyl se ihan kivan on, onneksi vaan viimekesänä kokeili sillai inhorealistisesti ja talven sai fundeerata niin ei tule ikävät puolet yllätyksenä mm. routivalla pyörätiellä ajo :) (kaksipyöräisellä pääsee silloin nopeampaa).

Edition on ns. De Luxe -malli eli kuten vissiin mersuissa niin silloin vehkeestä löytyy valot ja vilkut :mrgreen: eli ajovalon lisäksi (mikä kait on perusmallissakin?) melkoisen kirkkaana näkyvät led-päivävalot. Jarru/sumuvalo pitäisi myös olla mutta ainakaan jarruvalon toimivuutta en hokassut kun kokeilin, sisävalot on myös ja pari usb-virranulosottoa. Tavalliseen verrattuna rummut on 90 milliset 70 millisen sijaan ja vaihteita on 30 kun perusmallissa on 16, normi Sportissa 20 vaihdetta, lisäksi vaihtajat on tangonpää-mallia kun perusmallissa taitaa olla kierrettävät. Oliko vielä kapselit mitkä kuului alkuperäisenä kauppaan ja jotain ketjusuojia hiilikuidusta... Renkaina kapeammat Kojakit. Painoa tällä pitäisi olla alle 30 kg (sport 27,5 kg) ja perusmalli 32,5 kg. Hintaero on melkein 2000€ mutta kai se osaltaan selittyy hiilareista? Kuitenkin nyt käytettynä ostaessa plussaa oli, että kyseessä oli himmeli-versio. Perusmallissa taitaa olla tuplaten tavaratilaa mikä reissupelissä olisi parempi.

Katon saa myös pakattua sisään mutta vie aika paljon tilaa, se siinä on hyvä ettei pidä melua eikä aiheuta katveita.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Noniin :D lisää "munia" liikenteeseen

terppa kirjoitti:

Lyhyitä kampia kaipaisi kun koipi on tottunut siihen liikkeeseen, nyt on 170mm Ultegrat kolmella etulehdellä mutta en tiedä saako tuohon sopivaa 150 millistä? Valmistajalla on myynnissä Durabin nimellä 152 mm pitkät mutta lieneekö neliskanttikiinnityksellä? Tarttee Pieteriltä kysyä? Voisin ehkä tykätä kaksilehtisestä ja laajemman skaalan takapakasta mutta mennään toisaiseksi näin.

Ainaki uusissa ultegran kammissa on sellanen booriakselin näköinen hirvitys (octalink..?) johon ei oikein saa muun valmistajan kampia, puhumattakaan lyhyemmistä. Keskiön vaihtohommiksi menee varmaan. Tai ainaki velokraftiin vaihdan 165 milliset kammet ja keskiön samalla nelikantiksi, lisäksi lehtien määrä putoaa yhteen.

VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

Pistin samantien lukittavan kannen tilaukseen. Kiitti vinkistä! Näyttää tosi kätsyltä ja tosiaan ei tarvi kaikkia tavaroita ottaa joka kerta mukaan kun asioi.

Oma Flevoroof ei tullut ekan rahdin mukana kun päällä oli racehood (DaHood). Tullee viikon parin sisällä. Mango tuli tehtaalta vitivalkoisena ilman mitään tarroja. Tarrat päätin ottaa erikseen paketissa jotka voin sitten teipata itse myöhemmin jahka tuo mainostoiminta loppuu. Yritänpä itekin opetella noita kuvia tänne laittamaan.

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja tavasti »

terppa kirjoitti:

Lyhyitä kampia kaipaisi kun koipi on tottunut siihen liikkeeseen, nyt on 170mm Ultegrat kolmella etulehdellä mutta en tiedä saako tuohon sopivaa 150 millistä? Valmistajalla on myynnissä Durabin nimellä 152 mm pitkät mutta lieneekö neliskanttikiinnityksellä? Tarttee Pieteriltä kysyä? Voisin ehkä tykätä kaksilehtisestä ja laajemman skaalan takapakasta mutta mennään toisaiseksi näin.

Montakos, ja kuinkas monihampaista lehteä sitten pitäis olla?

Itse kallistuisin sille puolelle, että osta jotkut sopivan mittaiset (ja sopivalla lehtimäärällä) olevat kammet, ja tee niihin itse passelit, ovaalit rattaat.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Uusimmissa ultegra kampisarjoissa akseli ainakin on ontto putki joka on kiinteästi kiinni rattaiden puoleisessa kammessa. Itse laakei pesät ruuvataan omillepuolille keskiömuhvia ja niiden välissä on vain muoviholkki.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

tavasti kirjoitti:

Montakos, ja kuinkas monihampaista lehteä sitten pitäis olla?

Itse kallistuisin sille puolelle, että osta jotkut sopivan mittaiset (ja sopivalla lehtimäärällä) olevat kammet, ja tee niihin itse passelit, ovaalit rattaat.

Välitysten laskeminen on vielä hakusessa mutta kun saa käyttökokemuksia, kaikki keveimmät vaihteet on kyllä olleet käytössä, pitää yksi tappomäki vielä koittaa. Käsittääkseni nyt on edessä 52/39/30 ja takana 11-28 pakka (takaa en ole tarkastanut mutta jos on 11-32 niin kunto on tosi rapanen :D ) Kaksilehtisestä tykkäisin, 39 edessä ja 36 takana olisi kait samat kuin nyt 30 edessä ja 28 takana... Nykykokemuksella 52 ja 39 on aika optimaalinen edessä ja 39:llä pelkästään ajelee leppoisammat lenkit (muita en ole vielä ajanutkaan) kun opettelee rullaamaan, jos en väärin muista niin 45 km/h saakka oli mielyttävä polkea ja sitten alkaa vatkaus. Optimaan vaihdoin etupuomin ja kampilaakerin niin sain lyhyet kammet kiinni mutta jos jostain saisi valmiina tähän tai lyhennettyä kun en lisää grammoja haluaisi. Jostain muistelen vaan lukeneeni, että noita ultegran kampia ei voisi lyhentää mutta pitänee kysyä niistä mitä Optimasta jäi yli.

Jos on sileä asfaltti niin vehje rullaa ihan tajuttoman hyvin, ei pää meinaa uskoa vaikka istuu kyydissä :D

Teloin käteni viikonloppuna ja maanantain työpäivä oli aika tuhoon tuomittu yritys, onni onnettomuudessa on se, että Mangossa on tangonpäävaihtajat :D muilla pyörillä en oikein nyt pystyisi ajamaan, etusormi/peukaloliipasimet ei tällä hetkellä sovi saatika kiertovaihtaja. Jos kerran 10 vuodessa on sairaslomalla niin ihan kiva jos se sairaus ei estä harrastamista :P

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Mun mielestä taakse ei mahdu kauhean isoa ratasta. Ottaa pohjaan kiinni...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Ultegran kammet on ontot eli niitä ei voi lyhentää.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

eemeli kirjoitti:

Mun mielestä taakse ei mahdu kauhean isoa ratasta. Ottaa pohjaan kiinni...

Kurkkasin kans ratasta ja ei tosiaan ole liikoja tiloja, ehkä se 11-32 on maksimi kun se on vaihtoehtona uuteen. Eka tekninen vika eli vilkut ei toimi, todennäköisesti säätäessä kun käänsin kinnerin kumolleen niin joku tavara oli osunut johtoihin ja yksi oli poikki vilkkukytkimen perästä, pitää huomenna tinailla ja jotain laittaa suojaksi kun se on kovin haavoittuvan näköinen kohta. Vilkkukytkin on myös suunniteltu jollekin pitkäkyntiselle tai sormiselle eli jos mulla keskarissa kesällä on joku nätti rakennekynsi niin se johtuu vaan ihan siitä, että haluan käyttää vilkkua ilman, että kättä tarvitsee irrottaa ohjainsauvasta. :D

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja jori »

Eikös Mangossa ole istuimen alla väliakseli. Minulla on jotenkin sellainen muistikuva. Jälkimmäisen välityksen vaihtaminen vaihtaa koko aluetta ylös tai alas. Mahtuisiko sinne takapyörälle kaksi ratasta rinnakkain, että pienellä askartelulla voisi laittaa lyhyemmän tai pidemmän valitysalueen tarpeen niin vaatiessa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin