Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Pitää hommata yleismittariin uusi patteri niin saa mittailla akun tiloja kun väittäisin, että toi seisoessaan purkaa dynamossa kiinni olevaa akkua. Viimeksi kun koitin niin siinä oli virtaa vilkkuihin yms. ihan normaalisti mutta nyt ei sitten jaksanut niitä sytyttää. Viikon on seissyt...

En nyt muista minkälaisella kytkennällä tässä akku on dynamossa ja onko akun perässä joku jännitteen alennin esim. kännykän lataamista varten?

Jukka

Toi ladattava akku on ihan suoraan sen dynamon perässä ja se ei ole yhteyksissä muuhun sähköjärjestelmään eli en oikein ymmärrä miksi se tyhjenee, jos saisi mitattua ja niin näkisi edes lähtötilanteen.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Pitää hommata yleismittariin uusi patteri niin saa mittailla akun tiloja kun väittäisin, että toi seisoessaan purkaa dynamossa kiinni olevaa akkua. Viimeksi kun koitin niin siinä oli virtaa vilkkuihin yms. ihan normaalisti mutta nyt ei sitten jaksanut niitä sytyttää. Viikon on seissyt...

En nyt muista minkälaisella kytkennällä tässä akku on dynamossa ja onko akun perässä joku jännitteen alennin esim. kännykän lataamista varten?

Toi ladattava akku on ihan suoraan sen dynamon perässä ja se ei ole yhteyksissä muuhun sähköjärjestelmään eli en oikein ymmärrä miksi se tyhjenee, jos saisi mitattua ja niin näkisi edes lähtötilanteen.

Täh? Kai siinä joku tasasuuntaus ja jänniteregulointi on välissä :shock: Mihin sitä akun virtaa käytetään jos ei ole yhteydessä muuhun järjestelmään? Vai otetaanko siitä vain virtaa silloin kun pitää esim. kännykkä ladata tms.?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Pitää hommata yleismittariin uusi patteri niin saa mittailla akun tiloja kun väittäisin, että toi seisoessaan purkaa dynamossa kiinni olevaa akkua. Viimeksi kun koitin niin siinä oli virtaa vilkkuihin yms. ihan normaalisti mutta nyt ei sitten jaksanut niitä sytyttää. Viikon on seissyt...

En nyt muista minkälaisella kytkennällä tässä akku on dynamossa ja onko akun perässä joku jännitteen alennin esim. kännykän lataamista varten?

Toi ladattava akku on ihan suoraan sen dynamon perässä ja se ei ole yhteyksissä muuhun sähköjärjestelmään eli en oikein ymmärrä miksi se tyhjenee, jos saisi mitattua ja niin näkisi edes lähtötilanteen.

Täh? Kai siinä joku tasasuuntaus ja jänniteregulointi on välissä :shock: Mihin sitä akun virtaa käytetään jos ei ole yhteydessä muuhun järjestelmään? Vai otetaanko siitä vain virtaa silloin kun pitää esim. kännykkä ladata tms.?

Jukka

Siinä on kaksi akkua eli kun toinen on täyteen ladattu niin sitten se laitetaan kiinni pyörän järjestelmään ja ladattava tähän dynamon perään.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Katkaisija akun ja dynamon väliin niin ei tyhjene. Eihän se vikaa poista, mutta oire katoaa.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

jooseha kirjoitti:

Katkaisija akun ja dynamon väliin niin ei tyhjene. Eihän se vikaa poista, mutta oire katoaa.

Tota katkaisijaa vois kokeilla. 49 km tänään oli latauksessa ja sen verran tuli virtaa, että vilkut ja äänimerkki toimi taas tolla latausajalla, ei tosin kovin terävästi eli hyvin kaukana täydestä. "järjestelmässä" kiinni ollut akku meni tyhjäksi (jäi virrat päälle osalla tauoista) ja ei polttanut enää edes takavaloa ja se siis meni lataukseen viimeiselle 13 kilometrille, kotipihassa kun kokeilin niin valot sai sillä syttymään (kaikki ledit + sisävalot) mutta vilkkuihin ei virta vielä riittänyt. Noh, kunhan inspiroituu niin mittarilla seurailen.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja samuel »

Minkälainen akku on kyseessä, litium, nimh, nicd? Jos akku on tyhjentynyt pahasti, yksittäinen kenno voi olla pimeänä.
Jos jännite on pudonnut nollaan niin ainaskin nicd-kennossa voi jopa napaisuus vaihtua.

Kun akku on ladattu täyteen niin valot päällä jokaisen kennon jännitteen mittaus erikseen.
Mulla porakoneen akkua mitatessa jokaisen kennon lepojännite oli sama, mutta kun laittoi 50W lampun kuormaksi niin pari kennoa kyykkäsi.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja tm »

jviirret kirjoitti:

Täh? Kai siinä joku tasasuuntaus ja jänniteregulointi on välissä :shock:

Tasasuuntaussilta pitäisi vähintään olla dynamon ja akun välissä. Dynamo tuottaa vaihtovirtaa, ja akku kaipaa tasavirtaa. Netistä löytynyt piirros alla:

tasasuuntaussilta.jpg
tasasuuntaussilta.jpg (10.15 KiB) Katsottu 6859 kertaa

Kondensaattori tasasuuntaussillan jälkeen tasaa jännitteen sykkimistä, sellainenkin kannattaisi laittaa.
Muun elektoriikan tarve on sitten kuskista ja akusta kiinni (ylilataussuojaus tms.).

Eikös sulla ollut ihan Mangon perusakku, tai ainakin sen omalla verkkovirtalaturilla ladattava?
Se on silloin NiMH: http://fi.wikipedia.org/wiki/Nikkelimetallihydridiakku

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja jooseha »

tm kirjoitti:

Kondensaattori tasasuuntaussillan jälkeen tasaa jännitteen sykkimistä, sellainenkin kannattaisi laittaa.
Muun elektoriikan tarve on sitten kuskista ja akusta kiinni (ylilataussuojaus tms.).

Kondensaattorinkin tarve riippuu akusta ja siitä voi olla jopa haittaa.
Palikat voi olla aivan hyvin dynamon yhteydessä(jopa sisällä). Ei niiden tarvi olla erillisiä. Autoissa tämä on tyypillistä. Tarttis oskilloskoopin niin näkisi minkälaista sähköä sieltä tulee :lol:

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

tm kirjoitti:

Eikös sulla ollut ihan Mangon perusakku, tai ainakin sen omalla verkkovirtalaturilla ladattava?
Se on silloin NiMH: http://fi.wikipedia.org/wiki/Nikkelimetallihydridiakku

Joo, ihan perusakut. Tjaah mutta onhan siinä paketissa ollut tuommoinnen, vai saako tuolla vaan jaettua virran myös takavaloille?

Kuva

Mihinköhän on tullut taas laitettua..mutta kytkennästä en kyllä tän iltaisilla aivoilla tajua, onhan siinä peräti neljä johtoa :mrgreen:

joku dynamon hässäkkä.jpg
joku dynamon hässäkkä.jpg (24.94 KiB) Katsottu 6749 kertaa

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

Mangon epävakaudesta suurilla nopeuksilla... Hurautin lähikuppilaan kaffelle ja lehteä tavaamaan, kotomäessä huiput 64,5kmh ja sormi oli jarrukahvalla jos loppuvaiheessa vetely alkaa mutta menikin kuin juna...

Nyt oli ensikertaa Tepolta ostettu kovakatto käytössä kun taas kevään olen ajanut ilman mitään tuulilasia eli jospa ne on vaan aukon ja kuskin tekemät pyörteet mitkä häiritsee. Pitänee käydä tekemässä testiajo kun on kerran tunti tai pari aikaa.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

Kyllä tuo lisäperäsin tekee paljon ajon vakauteen kun sivutuuli ei enää tyrkkää kulkupeliä holtittomasti. Suosittelen!
Nyt olen myös koko ajan käyttänyt DaHoodia (kova katto) matkoillani kun tuuletus toimii. Ja tänään suljin jalka-aukot pleksillä ja jesarilla. Huomenna testiajo. :D

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

Pitää opetella sähköhommia... Tahtoo, että keulan ledit vilkkuisi samoin kun aikanaan Ritari Ässän autossa, Saila saattoi tänään vähänmatkaa ja sukkulan keulaa ihailin peilistä...

piti ostaa uusi kypärä, että mahtuu paremmin kovan katon alle, vieläkin vähän ahistaa kun kääntelee päätä kuin pöllö, tilaa pitäisi olla pari senttiä joka suuntaan enemmän. Vertailin Sailan Mangoon niin mun on kovilla jousilla kuskin kera reilu sentin matalammalla, se on kiva kun ei vaapu voimalla polkiessa.

jossain vaiheessa iltaa lakkasi rullaamasta, en tiedä onko kylmä keli, huono asfaltti vai tölvinkö pyöräkulmat kaupungin esteissä? Pitää huomenna kattella tarkemmin.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja tm »

terppa kirjoitti:

...piti ostaa uusi kypärä, että mahtuu paremmin kovan katon alle, vieläkin vähän ahistaa kun kääntelee päätä kuin pöllö, tilaa pitäisi olla pari senttiä joka suuntaan enemmän...

Tuttu tunne, tuon takia kovasta katosta luovuinkin, kun kypärän kanssa loppui tila kesken.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

tm kirjoitti:
terppa kirjoitti:

...piti ostaa uusi kypärä, että mahtuu paremmin kovan katon alle, vieläkin vähän ahistaa kun kääntelee päätä kuin pöllö, tilaa pitäisi olla pari senttiä joka suuntaan enemmän...

Tuttu tunne, tuon takia kovasta katosta luovuinkin, kun kypärän kanssa loppui tila kesken.

Mä olen kehittänyt tekniikan risteyksiin eli valun 5 cm alaspäin ja sitten pää mahtuu pyörimään kunnolla :) kuinkahan muuten Milanissa? Onko se leveämpi? Jäi vähän se Ruotsin Milan kaihertamaan, ois ollu vaparihommissa kuorma-autokeikka Ruotsiin mutta ei sopinut muuhun aikatauluun niin jäi 40 vuotislahja hankkimatta 3,5v etuajassa :D Kovempaa pitäisi päästä, ehkä pitäs reenata :oops:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

terppa kirjoitti:

Mä olen kehittänyt tekniikan risteyksiin eli valun 5 cm alaspäin ja sitten pää mahtuu pyörimään kunnolla :) kuinkahan muuten Milanissa? Onko se leveämpi?

Hakiessani MIlania Siedenburgista huomasin, että polvet ottavat silloin tällöin kiinni etukatteeseen. Joten siis helpointa oli nostaa penkkiä hieman pystympään (kun ei polkimia ja ketjua viitsitty ruveta säätämään). Samalla päätila väheni. Saksassa se ei haittaa, koska kypärää ei ole pakko käyttää. Suomessa se haittaa, koska meillä on kypärän käyttöpakko. Tosin käyttämättömyydestä ei rangaista...

Nyt kun ketjut ovat käytössä venyneet, voisi polkimia siirtää eteenpäin ja penkin alkuperäisiin kiinnitysreikiinsä. Hmm. Pitäisköhön kokeilla?

Kuomun alta ei kukaan näe, onko minulla kypärä vai ei. Jos taas ajaa ilman kuomua, kuten esim. viime kesän ecotripillä Eestissä, niin siinä auringonpaahteessa lippalakki oli paras.

On minulla kuomutta ajoa varten pyöreämallinen kypärä. Tosin en tiedä, onko se hyväksytty pyöräilykäyttöön vai ei. Merkki on joku Bell ja ostin sen Motonetistä.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Vastaa Viestiin