Kinnerirekisteri

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kinnerirekisteri

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Maavara ja lumella kaksipyöräinen täristää paljon kesää enemmän, kertautuuko samoin kolmipyöräisessä?

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Kinnerirekisteri

Viesti Kirjoittaja Saukki »

jori kirjoitti:

Onpa hieno, ja vieläpä talviajokelpoinen. Kovin moni ei ajele kinnerillään talvella, vaikka nimenomaan luulisi talvella olevan enemmän etua katteesta. Sekö pienipyöräisyys ja huono vetopito ovat ne syyt, vai onko muitakin. Niin no, huurtuminen tietysti. Luulisi sähköavulla voivan talvellakin ajella. :?

Kevättalvella testasin Questin talviajo-ominaisuuksia. Lumisilla pyöräteillä sillä oli huono ajaa. Epätasainen pinta täristää ikävästi, eikä ajaminen ole kovin mielekästä. Maantiellä taas ei meinaa oikein löytää ajourista sopivaa kohtaa mihin kinnerin kolme rengasta saisi sopimaan. Vauhti ei tietenkään ole kovin huima lumihangessa.

Joten mullakin loppuu kinnerin ajaminen viimeistään siihen, kun lumi tulee maahan.

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinnerirekisteri

Viesti Kirjoittaja jori »

Saukki kirjoitti:

Kevättalvella testasin Questin talviajo-ominaisuuksia. Lumisilla pyöräteillä sillä oli huono ajaa. Epätasainen pinta täristää ikävästi, eikä ajaminen ole kovin mielekästä. Maantiellä taas ei meinaa oikein löytää ajourista sopivaa kohtaa mihin kinnerin kolme rengasta saisi sopimaan. Vauhti ei tietenkään ole kovin huima lumihangessa.

Joten mullakin loppuu kinnerin ajaminen viimeistään siihen, kun lumi tulee maahan.

Tämähän alkaa kuulostaa haasteelta. Kinneristä pitäisi siis saada kaksiraiteinen kuoppien väistämiseksi ja siihen pitäisi mahtua paksut renkaat täristämisen vähentämiseksi. Ja sähköapu saada, jotta jaksaa ajaa. Onko jotain muuta vielä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Kinnerirekisteri

Viesti Kirjoittaja Saukki »

jori kirjoitti:
Saukki kirjoitti:

Kevättalvella testasin Questin talviajo-ominaisuuksia. Lumisilla pyöräteillä sillä oli huono ajaa. Epätasainen pinta täristää ikävästi, eikä ajaminen ole kovin mielekästä. Maantiellä taas ei meinaa oikein löytää ajourista sopivaa kohtaa mihin kinnerin kolme rengasta saisi sopimaan. Vauhti ei tietenkään ole kovin huima lumihangessa.

Joten mullakin loppuu kinnerin ajaminen viimeistään siihen, kun lumi tulee maahan.

Tämähän alkaa kuulostaa haasteelta. Kinneristä pitäisi siis saada kaksiraiteinen kuoppien väistämiseksi ja siihen pitäisi mahtua paksut renkaat täristämisen vähentämiseksi. Ja sähköapu saada, jotta jaksaa ajaa. Onko jotain muuta vielä.

Voi olla, että sähköavustuksella tulisi ajettua talvellakin, mutta se on niin kallis kokeilu, että minä en ainakaan sitä aio kokeilla.
Keväällä ajoin nastarenkailla. Questissä nastarenkaat rajoittavat aika paljon kääntymistä ja pitää olla tarkkana, ettei voimakkaasti kuvioitujen renkaiden reuna revi koria hajalle kääntyessä. Tämä ongelma ei tietysti ole niin paha kinnereissä, joissa on avoimet pyöränkotelot.
Nastarenkailla Quest oli tosi raskas ajettava. Tosin takarenkaalla oli halpa Bilteman rengas, joka ei varmasti ole kovin kevyesti rullaava. Nyt asensin taakse Continental Top Contact Winter kitkarenkaan liukkaita pakkas aamuja varten. Se ehkä rulla hieman kevyemmin.

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kinnerirekisteri

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
Saukki kirjoitti:

Kevättalvella testasin Questin talviajo-ominaisuuksia. Lumisilla pyöräteillä sillä oli huono ajaa. Epätasainen pinta täristää ikävästi, eikä ajaminen ole kovin mielekästä. Maantiellä taas ei meinaa oikein löytää ajourista sopivaa kohtaa mihin kinnerin kolme rengasta saisi sopimaan. Vauhti ei tietenkään ole kovin huima lumihangessa.

Joten mullakin loppuu kinnerin ajaminen viimeistään siihen, kun lumi tulee maahan.

Tämähän alkaa kuulostaa haasteelta. Kinneristä pitäisi siis saada kaksiraiteinen kuoppien väistämiseksi ja siihen pitäisi mahtua paksut renkaat täristämisen vähentämiseksi. Ja sähköapu saada, jotta jaksaa ajaa. Onko jotain muuta vielä.

Nopea, kaunis, symmetrinen, virtaviivainen, seksikäs - siis se kinneri;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kinnerirekisteri

Viesti Kirjoittaja PW »

PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
Saukki kirjoitti:

Kevättalvella testasin Questin talviajo-ominaisuuksia. Lumisilla pyöräteillä sillä oli huono ajaa. Epätasainen pinta täristää ikävästi, eikä ajaminen ole kovin mielekästä. Maantiellä taas ei meinaa oikein löytää ajourista sopivaa kohtaa mihin kinnerin kolme rengasta saisi sopimaan. Vauhti ei tietenkään ole kovin huima lumihangessa.

Joten mullakin loppuu kinnerin ajaminen viimeistään siihen, kun lumi tulee maahan.

Tämähän alkaa kuulostaa haasteelta. Kinneristä pitäisi siis saada kaksiraiteinen kuoppien väistämiseksi ja siihen pitäisi mahtua paksut renkaat täristämisen vähentämiseksi. Ja sähköapu saada, jotta jaksaa ajaa. Onko jotain muuta vielä.

Nopea, kaunis, symmetrinen, virtaviivainen, seksikäs - siis se kinneri;)

Mut joo, Viljamihan työskentelee tämänkin ongelman parissa - joten oottelen mielenkiinnolla, Räntäkinnerin nopeaa valmistumista :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Kinnerirekisteri

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Saukki kirjoitti:

Lumisilla pyöräteillä sillä oli huono ajaa.
Joten mullakin loppuu kinnerin ajaminen viimeistään siihen, kun lumi tulee maahan.

Meikää ei sinänsä lumi niin haittaisi, mutta kun lumen tulon jälkeen maahan laskeutuu välittömästi myös tappajasepeliä. Se kiusaa minua. Ei ollenkaan huvita paikata renkaita pakkasessa ja pimeässä. Sen takia kinnerikausi loppuu siihen, kun tappajasepeli sataa korkealta pilvistä maahan. Tai mistä se nyt sitten tuleekaan...

Uudestaan kausi alkaa sitten taas keväällä, kun sepeli on ehditty harjata teiltä pois.

Sepeliaikaan tulee ajeltua nojakilla ja pystypyörillä niin, että ei koskaan ole kahta kilometriä kauempana kotoa, jolloin voi taluttaa pyörän puhjenneen renkaan kanssa takaisin kotia.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kinnerirekisteri

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Sitä ironiaa kun oon vuosikaudet kironnut tappajasepeliä ja arvatkaapas mitä joudun kohta tekemään duunissa kun tulee liukkaudentorjunnan aika? :P

Viitaten ylläolevaan niin en minäkään ole tykännyt talvikinneröinnistä, etenkään Questissa koska sisälle tulee törkeästi lunta kun se alkaa lumpsahdella koteloista lämmetessään.

29' jäykkäperä tuntuu tosi mageelta sen jälkeen kun yrittää kyntää ensin kolmea uraa.

Quest Carbon -2015

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kinnerirekisteri

Viesti Kirjoittaja vaaka »

ajarmala kirjoitti:
Saukki kirjoitti:

Lumisilla pyöräteillä sillä oli huono ajaa.
Joten mullakin loppuu kinnerin ajaminen viimeistään siihen, kun lumi tulee maahan.

Meikää ei sinänsä lumi niin haittaisi, mutta kun lumen tulon jälkeen maahan laskeutuu välittömästi myös tappajasepeliä. Se kiusaa minua. Ei ollenkaan huvita paikata renkaita pakkasessa ja pimeässä. Sen takia kinnerikausi loppuu siihen, kun tappajasepeli sataa korkealta pilvistä maahan. Tai mistä se nyt sitten tuleekaan...

Uudestaan kausi alkaa sitten taas keväällä, kun sepeli on ehditty harjata teiltä pois.

Sepeliaikaan tulee ajeltua nojakilla ja pystypyörillä niin, että ei koskaan ole kahta kilometriä kauempana kotoa, jolloin voi taluttaa pyörän puhjenneen renkaan kanssa takaisin kotia.

Hmm Marathon Winter on painava ja ei varmaan paras pidoltaan, mutta taitaa olla tonnin päälle ajettu ilman puhkeamisia kop kop. Ei tarvitse kauppareissuun lähikauppaan rajata toimintasädettä kotoa.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Kinnerirekisteri

Viesti Kirjoittaja Saukki »

vaaka kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:
Saukki kirjoitti:

Lumisilla pyöräteillä sillä oli huono ajaa.
Joten mullakin loppuu kinnerin ajaminen viimeistään siihen, kun lumi tulee maahan.

Meikää ei sinänsä lumi niin haittaisi, mutta kun lumen tulon jälkeen maahan laskeutuu välittömästi myös tappajasepeliä. Se kiusaa minua. Ei ollenkaan huvita paikata renkaita pakkasessa ja pimeässä. Sen takia kinnerikausi loppuu siihen, kun tappajasepeli sataa korkealta pilvistä maahan. Tai mistä se nyt sitten tuleekaan...

Uudestaan kausi alkaa sitten taas keväällä, kun sepeli on ehditty harjata teiltä pois.

Sepeliaikaan tulee ajeltua nojakilla ja pystypyörillä niin, että ei koskaan ole kahta kilometriä kauempana kotoa, jolloin voi taluttaa pyörän puhjenneen renkaan kanssa takaisin kotia.

Hmm Marathon Winter on painava ja ei varmaan paras pidoltaan, mutta taitaa olla tonnin päälle ajettu ilman puhkeamisia kop kop. Ei tarvitse kauppareissuun lähikauppaan rajata toimintasädettä kotoa.

Marathon Wintereissä on se ongelma, että nastat kaivautuvat kumin läpi renkaan sisäpuolelle ja puhkovat sisäkumin. Näin ainakin 20" renkaissa käy joskus 500 km jälkeen. Mä oon laittanut ilmastointiteipistä ylimääräisen pistosuojakerroksen renkaan sisäpinnalle estämään tätä. Viime talvena se ainakin toimi varsin hyvin. Ei ainoatakaan rengasrikkoa.

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinnerirekisteri

Viesti Kirjoittaja jori »

rutunen kirjoitti:

Sitä ironiaa kun oon vuosikaudet kironnut tappajasepeliä ja arvatkaapas mitä joudun kohta tekemään duunissa kun tulee liukkaudentorjunnan aika? :P

Ole muita parempi ja vaadi, että käytetään jotain muuta kuin vastamurskattua sepeliä. Yhden talven tiellä jauhautunut kierrätyssepeli ei enää "tapa" renkaita läheskään niin herkästi. Toinen hyvä tapa on, tietenkin harjusoran lisäksi, puuhake tai pelletti, joka märällä kelillä kelluu veden pinnalla ja veden jäädyttyä estää liukastumisia. Sepeli uppoaa veteen ja vaatii jäätymisen jälkeen uuden kerroksen selpeliä. Ei nämä niin vaikeita, tai edes harvinaisia tapoja ole. Niitä ei vain ymmärretä käyttää. Vain tuore, vasta murskattu sepeli puhkoo renkaat. Kaikki muu liukkaudentorjunta on renkaille paljon turvallisempaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kinnerirekisteri

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Minulla on 622MW. Ei ongelmia toistaiseksi.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kinnerirekisteri

Viesti Kirjoittaja rutunen »

vaaka kirjoitti:

Minulla on 622MW. Ei ongelmia toistaiseksi.

Mulla meni Marathon Plussasta keväällä kahdesti läpi, 6-7 bar paineet. MW:ssä paineet on vissiin leveydestä riippuen max 5-6 bar niin se voi hyvinkin olla se mikä tekee sitä eroa. Pehmeään ei uppoa niin herkästi. Mut nyt mie meen hiljaiseksi koska tää on offtopiccii :)

Quest Carbon -2015

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kinnerirekisteri

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Olisiko yleisimmin ollut 2,5-3 Bar mulla 622 koossa. Liian vähän 406 koolle luultavasti, vaikka kesällä paikallaan seisseeseen lisätessä ilmaa olikin 0,5 Bar. Pistosuojaus kannatteli :lol: Jäykkä rengas... 20 kgn citypyörä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kinnerirekisteri

Viesti Kirjoittaja PW »

PW kirjoitti:

Listaan tähän piruuttani Suomalaiset kinnerit jotka muistui mieleen tai joista on huhuja kuultu.
Helsingin seutu
TJT Mango
TMS DFXL kevät -16
Velowagon Mango, valkoinen, Tämä pyörä tuhoutui onnettomuudessa 2016.
ajarmala Milan, keltainen
ajou Arcus oma/suomalainen valmiste, keltainen
Espoo Arcus-proto
Kinneri Leitra, keltainen
Timo Muhonen Cab-bike
E-Cruiser Velogatti omavalmiste, valkoinen - "teeite" klassikko malli - sähköavusteinen
Stapani Quest XS,
Niko DF XL, sininen
Quest XS Carbon n:o 116 (oranssi/musta yläosa) nähty liikkuvan Helsingin itäpuolella
Kuham Savenmaa-Alku tadpoleen, oranssi "teeite"-kate
Mika Hänninen Quest 439 kelt

Hämeenlinna
Eemeli Mango, keltainen

Loppi
Poris ja Hirven Noja Strada, valkonen

Tampereen seutu
Kaitsu Quest, punainen
pietian Quest, keltainen
Pketola Nuoli ja Ajatar omavalmisteita molemmat
Markku Mango, kaltainen
TM Quest, keltainen
Takakeno Oranssi, Mango Sport
Kuhmoinen "Kuhmoisten kinneri", vanha "teeite"

Jyväskylä
Irakas (valmistaja) SH 18, "teeite" sivuvetodeltakinneri - vanerikate
Peksi Milan (tulossa loppukesä -14)

Joensuu
Osmo Waw, punainen
jviirret (valmistaja) "teeite" sivuvetodeltakinneri - coroplastkate
Rutunen Quest carbon, sinivalkoinen
Pastori Strada sininen
Pyörätaxi Kahen matkustajan+kuski kinneri

Savo
Savonlinna
Velonautti DF XL, oranssi
Kuopio
Jounisi DF, oranssi

Pohjanmaa
Vaasa
Olof Jern Mango, Vaalean sininen
Bentfinn Quest, keltainen
Uusikaarlepyy
Leif Strengell carbon Quest puna/valk.
Robert Back Waw, keltainen
Pietarsaaressa
Jan Quest, punainen
Fredrik Quest XS carbon, nr62 , valko-vihree
Håkan carbon Strada valko-musta
Pedersöre
Frederik carbon Quest, oranssi
Laihialla Leiba Clasic, jo vuosia ollut - liekö vielä?
Toholampi Sunrider, keltanen
Vastamäki Go One Evo K hybrid, oranssi
Mika, Oulu Quest carbon, vihreä
Saukki, Kokkola Quest, oranssi 03/16
Uplatukki, Liminka Go One 3
Jurvan kinnerikurssilta valmistuu 13 lasten kinneriä 2016
Hilshead, Jurva klassikkomallin kinneri valmistumassa kinnerikurssilta 2016
Kinnerikurssin opettaja Klassikkomallin kinneri - punainen.

Lahden seutu
Terppa Mango, kelt
Saila Mango, kelt
Parsa Strada, oranssi

Porin- ja Turunseutu
JEF-40 Hiilari omavalmiste
Paimio
MikaMetsäpelto sähköavustettu polkuauto
Teemu Helin carbon Questxs, valk tulossa -16kevät.

Tammisaari
"Jalotofu" Waw

Siellä jossain
"Juha" Strada

Imatra
PW Rättikatteinen sivuvetodelta omatekele

Lisätkää jos kuka muistaa tai tietää mitä.

Yks omatekonen oli "oranssi" nimeltään mutt viimetiedon mukaan omistajavaihdon yhteydessä koppa pistetty syrjään, ainakin toistaiseksi.
Taas muistui yks omatekonen vanha lisää mieleen, en vaan muista missä se oli ja liekö vielä ajossa, Jorista ainakin oli joku kuva sen kyydissä? (Muoks. siis kuhmoistenkinneri )
Listassa NYT (29.12.2015) hiukan alle 60 kappaletta ja suurin osa näistä on ilmestyny ihan lähivuosina, 4-5 vuotta (2010) sitten käsittäkseni oli vaan muutama. Jos lisääntymis vauhti säilyy, ei näistä kukaan pysty kirjaa pitämään :mrgreen: Toivottavasti valtiovalta vaatii rekisteröintiä :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin