Mangon takaketjun kiristin

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Mangon takaketjun kiristin

Viesti Kirjoittaja jori »

Lahtisen Markku toi Mangonsa korjattavaksi. Ketju kulki takellellen ja rutisi kun yritti polkea. Ei pystynyt polkemaan oikeastaan lainkaan. Syy oli hankala selvittää, koska takajousessa on melko paljon ulosjoustoa, joka painuu sisään kyytiin kiivetessä. Lopulta selvisi, että Mangon takaketju oli liian tiukalla, vaikkei tyhjää ajokkia tarkastellen siltä näyttänytkään. Takatukivarren taittuessa ylös ketju kiristyi niin, että polkeminen vaikeutui.

Kovin huonostihan tuonne sisälle näki ja jäi mm. selvittämättä, oliko takaketjun kiristimessä jokin vika. Onko Mangon takaketjussa jousitettu kiristin? Tuossa ei ainakaan jousitettua liikettä tuntunut. Sisälle ei nähnyt. Onko teillä Mangon omistajat kenelläkään Mangon huolto-ohjekirjaa. Sellaisen saisi tilattua ilman maksua tuolta, mutta jos jollain on sellainen jo olemassa, olisin kiitollinen, jos laittaisitte kuvan takaketjun kiristimestä tänne. Mangon omistajalle tuo ohjekirja on tietysti enemmän kuin tarpeellinen. Minähän en tuota opusta varsinaisesti tarvitse, enkä viitsi tilata, jos asia selviää ilman.

Miksi Mangon takaripustuksessa on niin paljon ulosjoustoa. Eikö siinä ole lainkaan ulosjouston rajoitinta, vaan se joustaa niin ulos, kuin jousta riittää. Tästäkin olisi ohjekirjan kuva paikallaan. Terppa, ja joku muukin taisi hankkia ilmajousen tuon alkuperäisen tilalle. Paljonko siinä on joustoa, esijännitys siinä kuitenkin varmaan on, jotta painuma kyytiin kiivetessä pienenee huomattavasti. Markun Mangossa kyytiinnousun aiheuttama painuma oli jäljelle jäävään verrattuna 4:1, vaikka maastopyöriin suositeellaan suhteeksi 1:4 :shock:. Taitaa olla vähän avuton tekele tuo Mangon iskari.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Mangon takaketjun kiristin

Viesti Kirjoittaja terppa »

jori kirjoitti:

Markun Mangossa kyytiinnousun aiheuttama painuma oli jäljelle jäävään verrattuna 4:1, vaikka maastopyöriin suositeellaan suhteeksi 1:4 :shock:. Taitaa olla vähän avuton tekele tuo Mangon iskari.

Nyt kyllä olisin valmis väittämään, että vika on tuossa iskarissa koska mun mielestä se painuma ei vanhalla iskarillakaan ollut kummoinen, ilma-iskarilla isoilla paineilla ei tainnut painua juuri ollenkaan. Tosin mä olen tällainen pikkujätkä eli ison miehen alla se saattaa joustaa enempi...

Tuolla on joku mango manuaali pdf-tiedostona mutta ei siinäkään tainnut olla kuvaa kiristäjästä, voisin huomenna yrittää räpsäistä kuvan. http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... =30#p32340

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mangon takaketjun kiristin

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Mulla ainakin takapää ei joustanut alkuperäisellä iskarilla juuri lainkaan kun istu takatuhdolle. Ilmaiskarilla jouston kyllä huomaa. Iskaripumppu jossain varmassa säilössä niin ei pääse testaileen paineita. Pieteri oli laittanut 7 bar sisään. Eikä tuo ajossa huonolto ole tuntunut.
Mun mangon ketjunkiristin kyllä joustaa ja kiristää. Muistaakseni Markun mangossa takapää on toteuttu erillailla. Väliakseli ylempänä. Pitäisi saada kuva laitettua näistä nykyisistä. Kännykällä en saanut onnistumaan. Sen verran pimeä paikka.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Mangon takaketjun kiristin

Viesti Kirjoittaja terppa »

Joo, parempi kamera pitäisi olla... ei onnistunut munkaan kännyllä ja parempaa kameraa en tähän hätään löytänyt... Mutta jos vika korjaantuisi iskarilla? sitähän voisi testata vaikka puukapulan avulla onko vika siinä liiassa joustossa.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mangon takaketjun kiristin

Viesti Kirjoittaja jori »

terppa kirjoitti:

Joo, parempi kamera pitäisi olla... ei onnistunut munkaan kännyllä ja parempaa kameraa en tähän hätään löytänyt... Mutta jos vika korjaantuisi iskarilla? sitähän voisi testata vaikka puukapulan avulla onko vika siinä liiassa joustossa.

Tai narulla. :mrgreen:
Siihenhän voi sitoa narua rinnalle niin, että iskari ei pääse joustamaan liian ulos, joustomatka rajoittuu, eikä ketju lopun jouston takia kiristy liikaa. :D

Viimeksi muokannut jori, 10 Touko 2013, 13:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Mangon takaketjun kiristin

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Aika erikoinen piirre jos jousitettu haarukka pääsee "putoamaan" noin pitkälle. Onkohan tuo iskari pettänyt tai joku siihen liittyvä tukirakenne ?

Itse olin nuoruuden motocross-kokemusten perusteella sen verran skeptinen iskareiden suhteen että tein omaan täpärinojakkiin takajousituksen niin että värkillä voi ajaa vaikka ilman koko takaiskaria. Jousituksen kolmio linkun välissä on "satulaputki" viritettynä sellaisen kohtaan ja asentoon että jos ulosjoustoa tulee liikaa toppaa linkun iskarin pultti ko putkeen. Jos taas iskarista karkaa paineet niin haarukasta tulevan linkun pultti ottaa samaan putkeen. Tässä vähän kuvajaista jos ei lause aukea:

Kuva

Nimittäin minähän en aio tuollasen vian takia taluutella täpäriä mistään hevon kuusesta.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mangon takaketjun kiristin

Viesti Kirjoittaja jori »

mhelander kirjoitti:

Aika erikoinen piirre jos jousitettu haarukka pääsee "putoamaan" noin pitkälle. Onkohan tuo iskari pettänyt tai joku siihen liittyvä tukirakenne ?

Itse olin nuoruuden motocross-kokemusten perusteella sen verran skeptinen iskareiden suhteen että tein omaan täpärinojakkiin takajousituksen niin että värkillä voi ajaa vaikka ilman koko takaiskaria. Jousituksen kolmio linkun välissä on "satulaputki" viritettynä sellaisen kohtaan ja asentoon että jos ulosjoustoa tulee liikaa toppaa linkun iskarin pultti ko putkeen. Jos taas iskarista karkaa paineet niin haarukasta tulevan linkun pultti ottaa samaan putkeen.

Nimittäin minähän en aio tuollasen vian takia taluutella täpäriä mistään hevon kuusesta.

Olen samaa mieltä, Jotain vikaa siinä iskariputkessa on. Minä olen omaan pyörääni tehnyt jousituksen niin, että se voidaan aina korjata narulla. Narua saa lähes joka kaupasta ja paremman puutteessa narunkin voi korvata sukkahousuilla. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Mangon takaketjun kiristin

Viesti Kirjoittaja terppa »

jori kirjoitti:

Narua saa lähes joka kaupasta ja paremman puutteessa narunkin voi korvata sukkahousuilla. :mrgreen:

Ja sukkiksethan himopyöräilijällä on jalassa ja kinnerin kanssa ei ole niin nuukaa vaikka ne siirtäisi toisiin tehtäviin :D

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Mangon takaketjun kiristin

Viesti Kirjoittaja mhelander »

terppa kirjoitti:

Ja sukkiksethan himopyöräilijällä on jalassa ja kinnerin kanssa ei ole niin nuukaa vaikka ne siirtäisi toisiin tehtäviin :D

Jepjep. Tai vaikka jalkaan jäävien kuminauhan. Mutta sitten pitää vähän kattella missä loikkaa sieltä kabiinista ulos, ettei tule normaalia suurempaa sekaannusta :D ;).

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Mangon takaketjun kiristin

Viesti Kirjoittaja tm »

Meikäläinen vuorostaan tutustui tuohon Markun Mangon takapäähän. Ilmeisesti Jorin ensimmäisen viestin jälkeen takimmaista ketjua oli jatkettu, kun oli nyt aika löysällä. Ketjunkiristäjän bongasin, muttei se kovin herkästi liikkunut, tai sitten oli liikealueensa rajalla. En arvannut alkaa purkaa, kun tila oli ahdas eikä kunnolla nähnyt, olisi voinut jäädä kokoamatta.

Taka"iskarin" irrotin, kuva alla. Onko samanlainen kuin nyky-Mangoissa? Tai siis niissä, missä ilmaiskari ei kuulu vakiovarustukseen.
Iskaria en alkanut väkisin purkaa, kun purkamisesta olisi voinut jäädä jälkiä osiin (eipä ollut ohjeita/manuaalia eikä räjäytyskuvaa). Lainavehkeitä ei viitsi rikkoa, omien kanssa on sitten aivan toinen tilanne :D. Kierrejousi + jokunen elastomeeri tuolla taitaa sisällä olla. Cadillac-henkinen tuo takapään jousivakio on, reilusti on painumaa. Tiedä sitten onko ollut aina tuollainen, hienosäätöä on voinut tulla uudempiin velomobiileihin. Kyseessähän on siis Mango numero 9, eli ko. mallin alkupään yksilö vuodelta 2003.

Alla myös kuva takapäästä ilman iskaria. Iskarin alakorvakkeet ovat taka-akselin tuntumassa, ja yläpää tulee kuvassa näkyvään poikittaiseen lasikuituputkeen.

Polkiessa voimansiirrosta kuului aikamoinen metakka, etuketjun vetopuolen montuille kuluneet ohjainpyörät varmaankin antoivat oman osansa äänestä. Epäselväksi jäi, tekikö löysä takaketju lisämölyä vai ei. Vaihteet eivät olleet aivan säädöissään, lisärutinaa tuli vielä niistäkin.

Liitteet
Mangon takaiskari
Mangon takaiskari
P1010831_700.jpg (75.52 KiB) Katsottu 3798 kertaa
Mangon takapää
Mangon takapää
eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mangon takaketjun kiristin

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Iskari näyttää ihan samalta kuin mulla alkuperäinen. Nykyään mullakin on ilmaiskari. Alkuperäinen ei juurikaan joustanut. Takaiskaria en ole purkanut, mutta luulisi että olisi samanlainen sisältä kuin etuiskari.

Väliakseli vetää mulla toiselta puolelta. Muuten ihan samannäköinen...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mangon takaketjun kiristin

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Koitin ottaa kuvia...

Liitteet
1.jpg
1.jpg (44.68 KiB) Katsottu 3767 kertaa
1.jpg
1.jpg (58.7 KiB) Katsottu 3767 kertaa
1.jpg
1.jpg (52.5 KiB) Katsottu 3767 kertaa
1.jpg
1.jpg (53.85 KiB) Katsottu 3767 kertaa
1.jpg
1.jpg (61.25 KiB) Katsottu 3767 kertaa

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Mangon takaketjun kiristin

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

eemeli kirjoitti:

Koitin ottaa kuvia...

Hyvin koitettu, ahtaasta pienestä hämärästä paikasta nuo on onnistunut vallan mainiosti.. :D

Onko nuissa mangoissa tullut paljonkin rakenteellisia eroja ajan saatossa?
Tai onko jossain tietyn vuosimallin vehkeissä sellaisia vähemmän mairittelevia ominaisuuksia?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mangon takaketjun kiristin

Viesti Kirjoittaja jori »

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mangon takaketjun kiristin

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Oikean puoleinen ratas nousee ylöspäin. Oli ihan mukava saada tuosta kuva. Koittanut käsikopelolla tuota hahmottaa...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Vastaa Viestiin