Työmatkawaw

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Työmatkawaw

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Olen kohta pari viikkoa polkenut työmatkoja Wawilla. Vuokrasin Wawin käyttööni Velocraftilat ja olen polkenut päivittäin töihin Helsingin keskustaan. Kinneri on yllättänyt toimivuudellaan keskustassakin. Onhan siinä omat heikkoutensakin mutta myös positiivisia puolia.

Positiivista on ollut

  • Kolme pyörää on tietyssä tilanteessa kätevää ja erikoinen ulkonäkö (siis pyörän) herättää huomiota ja tietä annetaan kiitettävästi.
  • Pelkäsin ennakkoon, että liikkeelle lähtö ylämäkiin ja jyrkät mutkat olisivat myrkkyä. Kertaakaan ei ole tarvinnut häpeillen nousta työntämään ajokkia ja mutkatkin on taittuneet yllättävän hyvin. Eli yllättävän ketterä laitos tuo kuitenkin on (ei tietysti millekään jopolle pärjää)
  • Tasaisella ja alamäissä mennään lujaa
  • Liikkeelle lähteminen ei ole kuitenkaan niin hidasta ja raskasta, mitä odotin
  • Juttuseuraa riittää joka liikennevaloissakin, parhaimillaan autojen ikkunoista kysellään, onko moottoria
  • Vaihtovaatteet, läppäri yms tarpeellinen kulkee kätevästi mukana
  • Sateella ei kastu (ainakaan pahasti)
  • Vastatuuli, mikä se on?

Miinuksia taas

  • Kaikenmaailman kynnykset on tietysti ikäviä, mutta ihan keskustassa ei nyt muutoinkaan voi ajaa kovaa, joten kun vauhti on maltillinen niin niistäkin selviää.
  • Itse asiassa minusta ikävämpää on pyöräteillä olevat kaivojen kannet ja risteysten kivetykset, kun vauhtia onkin enemmän. Ne iskevät hyvin ikävästi, ja aina ei ole helppo etukäteen nähdä, mikä kuoppa tai kynnys on paha ja mikä ei. Tietysti muutamassa päivässä oppii pahat paikat, jos ajelee vakioreittiä.
  • Mukulakivipinta on tuskaa, aivan sietämätöntä
  • Waw on minulle vähän liian pieni, kypärä ei oikein mahdu päähän (ottaa takaa kiinni katteeseen) ja polvet kolisee koriin polkiessa

Kaiken kaikkiaan reilun 20 km työmatka sujuu kutakuinkin samassa ajassa kuin omalla nojakillakin. Tasaisilla ja alamäissä (kun ei ole esteitä) mennään selvästi lujempaa, mikä sitten hävitään kiihdytyksissä ja noissa kuopissa, kun ei voikkaan ajaa yhtä lujaa niiden yli kuin isorenkaisella nojakilla. Kuka tekisi sellaisen kinnerin, missä on 26 tai 28 tuumaiset eturenkaat :) Kaiken kaikkiaan, jos ei ole pipo kireällä ja malttaa ajaa rauhallisesti, niin se on aivan toimiva peli keskustassakin ja ennen kaikkea tyylikäs sellainen.

MetaPhrastic 2012

VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Työmatkawaw

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

Hienoa että olet päässyt kinneröimään Mika! Juu, on totta että jos odottaa että työmatka-aika merkittävästi lyhenee kaupunkiajossa tulee pettymään. Sen verran on kaikenkarvaisia hidastavia tekijöitä matkassa (kivetykset, risteykset plus kaikki muut kevyenliikenteenkäyttäjät ;)). KInnerin työmatkaominaisuudet tulevatkin parhaimmin esiin kun sää on kurjimmillaan (sade, vastatuuli) ja kun tavaraa pitää kuljettaa mukana vähän enemmän. Lasken plussaksi myös sen henkisen sokerihumalan jonka saa aina iloisiksi tekemiltään vastaantulijoilta!
Mitenkäs hoitelet suojateiden painonapit? Hyppäätkö reippaasti ulos painamaan itse, odotatko että joku muu tulee ja painaa vai ajatko päin punaisia? Nämä painonapit on kivasti sijoitettu niin sivuun välillä että minkäänlainen ennakkomanööverikään ei tuo kinneriä niin lähelle että siihen yltäisi ohjaamosta poistumatta. Vähintään nokka on jo ajoradalla kun nappiin lopulta yltäisi. :( Se joka keksii kaukosäätimen näihin laitteisiin on nero!! Ja rikas!
Mutta onneksi ajoradallakin voi kinnerillä ajaa! Jotkin liikennevalosensorit ei tosin tunnista kevyttä kinnerin painallusta joten silloinkin ollaan taas lähtöruudussa.

Waw on hieno kulkupeli mutta ei mielestäni niin monimuotoinen kuin Mango. Mangossa voi ajoasentoa muuttaa ja ajella luu ulkona kainaloita kuivatellen kun Wawin sivuohjaimet pakottavat samaan ajoasentoon koko ajaksi. Tähän väliin on kerrottava tarina Wawista jonka koin Tammisaaressa viime marraskuussa. Waw on ihka ensimmäinen kinneri jota olen kokeillut ja ensivaikutelma oli kaamea. Kaveri joka oli mukana ihmetteli hidasta ajonopeuttani ja itse epäilin todella surkeaa kuntoani ja mielessäni kävi jo vahva epäilys että tämä ei todellakaan ole minun juttuni kunnes huomattiin että olin ajanut ekat 400 metriä parkkijarru päällä! Kukaan ei kertonut että parkkijarru oli erikseen molemmilla kahvoilla! :shock: :D

Wawissa on myös matalampi maavara kuin Mangossa joten nuo kynnykset on ikäviä. Mitkäs kesärenkaat alla? Mitenkäs tuo Wawin jousitus? Onko siinä Rissen ilmajousitus vai jokin muu?

Kaikenkaikkiaan olen itse ihan sieluni jo myynyt omalle ajokilleni ja peli tuntuu oman kehon jatkeelta. Mangon ulottuvuudet ja kääntösäteet on tutut ja hetkessä huomaa mistä ja miten pääsee ajamaan. Kaupungin keskustaakaan ei tarvitse enää arastella.

Kypärän olen jättänyt kokonaan pois käytöstä. Katson että sen suojeluarvo on marginaalinen jos ottaa huomioon miten paljon se häiritsee pään liikkuvuutta ja siten tilannetajua. Sitäpaitsi kinneri on kokovartalokypärä! :D
Ehkä tosin Giro d'Espoo ja TdH vaatii kypärän myös kinneristeiltä?

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Työmatkawaw

Viesti Kirjoittaja MikaL »

VeloWagon kirjoitti:

Mitenkäs hoitelet suojateiden painonapit?

Tuo menee samaan kategoriaan kuin mukulakivet, todella ärsyttävät. Onneksi valot on usein näyttäneet vihreiltä 8) Ja pari kertaa muut kulkijat ovat päässeet pelastamaan nojakistin pulasta. Olisikohan joku teleskooppionkivapa -tyyppinen keppi se ratkaisu.

Edessä on kojakit, takarengasta en muista, mutta se on leveää sorttia, olisiko 37 mm, ja kunnolla kuvioitu. Jonkin sortin jousitus siinä taitaa edessä olla, mutta ei sitä juurikaan huomaa.

Myös suuntamerkin antaminen on Wawissa hankalaa. Kun ohjaamon aukko on ahdas, eikä luukaan mahdu ulos, niin myös käsimerkki on erittäin vaikeaa näyttää. Jos pyörä olisi oma, niin ensimmäinen investointikohde olisi suuntavilkut.

MInusta pyörästä näkee yllättävän hyvin joka suuntaan. Vaikka peilit on sellaiset hiukan kahden euron kolikkoa suuremmat, niin niistä näkee yllättävän hyvin taakse, ja sivuille näkymä on hyvä. Huonoin näkymä on lähelle suoraan eteen, kun pitää arvioida edessä olevan kuopan tai kynnyksen korkeutta. Jonkun verran on tullut kommenttia siitä, että pitäisi olla viiri, että minut nähtäisiin. On myönnettävä, että esimerkiksi pysähtyneen auton takaa kinneri tulee melko yllättäen näkyviin. Vaikka minut on huomannut varmasti paljon useampi kuin jos olisin ajanut tavallisella pystypyörällä :)

Kieltämättä tämän rupeaman jälkeen olisi mielenkiintoista ajella heti perään samanlainen jakso toisella kinnerillä. Sitten voisikin kirjoittaa kinnerien vertailuartikkelin johonkin lehteen.

MetaPhrastic 2012

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Työmatkawaw

Viesti Kirjoittaja terppa »

MikaL kirjoitti:

Myös suuntamerkin antaminen on Wawissa hankalaa. Kun ohjaamon aukko on ahdas, eikä luukaan mahdu ulos, niin myös käsimerkki on erittäin vaikeaa näyttää. Jos pyörä olisi oma, niin ensimmäinen investointikohde olisi suuntavilkut.

Kieltämättä tämän rupeaman jälkeen olisi mielenkiintoista ajella heti perään samanlainen jakso toisella kinnerillä. Sitten voisikin kirjoittaa kinnerien vertailuartikkelin johonkin lehteen.

Kannattaa toisen merkkistäkin kinneriä testata, Itsellä jäi Wavista vähän ristiriitainen vaikutelma mutta Mangossa oli heti ekan kilometrin jälkeen kuin kotonaan ja vajaa pari kilometriä riitti vakuuttamaan kun parin viikon pohjat oli ylipäätään kinnerillä. Mangon huono puoli on, että myös takarengas on 20" tuumainen mutta Velocraftihan myy nykyisin myös Stradaa ja Questia.

Sportti-malli on tavaratiloiltaan aika ahdas eli isokokoista pakettia ei saa kyytiin vaikka tilaa muuten olisi. Sisätilat muuten tuntuu väljemmiltä Waviin verrattuna. Minun selkään myös penkki on parempi ja sen selkänoja ei notku ylämäkiajossa, selkänojan tuenta haukkaa tavaratilaa mutta se tuenta toimii. Vilkut on kätsy varuste koska sateella aukkopeitteen kanssa hanskaa tuostakin olisi hankala saada ulos.

Jos ajaa ihmisten joukossa/pyöräteillä niin ei kinneri juuri nopeampi ole, joskus jopa päinvastoin mutta mulle iso asia on se kun pääsen työmatkalla sateelta suojaan ja saan paremmin vakioitua työmatkaan käytetyn ajan eli vastatuuli ja sadekeli ei samalla tapaa hidasta ja lähteminen on nopeampaa. Mun reitillä sen 10% nopeampi mitä Optima ja huonolla vähän enemmän, toisaalta jää myös sellainen fiilis, että kinnerin kanssa rasittuu vähemmän.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Työmatkawaw

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Kolmessa viikossa kinnerillä kertyi 1046 km, lähes pelkästään kaupunkiajoa. Noiden aikaisempien kommenttien lisäksi voisi sanoa, että maavaraa voisi olla enemmän. Ehkä Mango tai Strada voisivat olla hiukan vähemmän herkkiä raapimaan maata kuin tuo Waw. Nyt kun on muutaman päivän ajanut taas Metalla, niin pari asiaa huomiona nousee ylitse muiden. Wawin huippunopeus tasaisella ja alamäissä on hulppea ja kattamattomalla jää selvästi hitaammaksi. Toinen ise ero on se valtava huomio, mitä kinnerillä sai. Vaikka nojakkikin herättää huomiota, niin kinnerillä se on vielä pykälän suurempaa. Sunnuntaina kun kinnerillä ajelin kauppatorin ohi, niin vastaantuleva porukka alkoi taputtaa! Ei ole tullaista ennen sattunut :D

Loppuyhteenvetona voisi sanoa, että minusta kinneri sopii ihan hyvin myös kaupunkiajoneuvoksi, kunhan ei ole pipo turhan kireällä ja malttaa ajaa hieman rauhallisemmin. Huippunopeuksien hyödyntäminen jää vähemmälle, mutta muutoin on kaikin puolin hauskaa ajella kaupungissakin.

MetaPhrastic 2012

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Työmatkawaw

Viesti Kirjoittaja PW »

Onko ajatuksissa hommata kinneri ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Työmatkawaw

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Minä jo mietin millä ihmeellä etelän äijät kelaa noita kilsoja... 2/3:sta velomobiililla, tietysti :roll: .

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Työmatkawaw

Viesti Kirjoittaja Wacky »

mhelander kirjoitti:

Minä jo mietin millä ihmeellä etelän äijät kelaa noita kilsoja... 2/3:sta velomobiililla, tietysti :roll: .

Ei kai pohjoisen miestä häiritse kun etelän vetelät polkee karkuun? :mrgreen:

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Työmatkawaw

Viesti Kirjoittaja MikaL »

PW kirjoitti:

Onko ajatuksissa hommata kinneri ?

Petri

Ei ainankaan ihan heti, pitäisi hommata isompi talli ensiksi.

MetaPhrastic 2012

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Työmatkawaw

Viesti Kirjoittaja MikaL »

mhelander kirjoitti:

Minä jo mietin millä ihmeellä etelän äijät kelaa noita kilsoja... 2/3:sta velomobiililla, tietysti :roll: .

OIkeastaan pitäisi saada käyttää kerrointa, ehkä jotain 1.2 vähintään, kun olen ajanut 30 kiloisella fillarilla noita kilometrejä kaupungissa. :D

MetaPhrastic 2012

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Työmatkawaw

Viesti Kirjoittaja tavasti »

MikaL kirjoitti:

OIkeastaan pitäisi saada käyttää kerrointa, ehkä jotain 1.2 vähintään, kun olen ajanut 30 kiloisella fillarilla noita kilometrejä kaupungissa. :D

Ai no jos mä ajan >30 kg pyörä+romut, ja 100 kg kuski, niin saako sillä vielä isomman kertoimen?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Työmatkawaw

Viesti Kirjoittaja mhelander »

MikaL kirjoitti:

OIkeastaan pitäisi saada käyttää kerrointa, ehkä jotain 1.2 vähintään, kun olen ajanut 30 kiloisella fillarilla noita kilometrejä kaupungissa. :D

No entä millä kertoimella mun 20-kiloisella maastonojakilla maastossa ajetut kisat saisi sitten kohdilleen :lol: ?

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin