Olen kohta pari viikkoa polkenut työmatkoja Wawilla. Vuokrasin Wawin käyttööni Velocraftilat ja olen polkenut päivittäin töihin Helsingin keskustaan. Kinneri on yllättänyt toimivuudellaan keskustassakin. Onhan siinä omat heikkoutensakin mutta myös positiivisia puolia.
Positiivista on ollut
- Kolme pyörää on tietyssä tilanteessa kätevää ja erikoinen ulkonäkö (siis pyörän) herättää huomiota ja tietä annetaan kiitettävästi.
- Pelkäsin ennakkoon, että liikkeelle lähtö ylämäkiin ja jyrkät mutkat olisivat myrkkyä. Kertaakaan ei ole tarvinnut häpeillen nousta työntämään ajokkia ja mutkatkin on taittuneet yllättävän hyvin. Eli yllättävän ketterä laitos tuo kuitenkin on (ei tietysti millekään jopolle pärjää)
- Tasaisella ja alamäissä mennään lujaa
- Liikkeelle lähteminen ei ole kuitenkaan niin hidasta ja raskasta, mitä odotin
- Juttuseuraa riittää joka liikennevaloissakin, parhaimillaan autojen ikkunoista kysellään, onko moottoria
- Vaihtovaatteet, läppäri yms tarpeellinen kulkee kätevästi mukana
- Sateella ei kastu (ainakaan pahasti)
- Vastatuuli, mikä se on?
Miinuksia taas
- Kaikenmaailman kynnykset on tietysti ikäviä, mutta ihan keskustassa ei nyt muutoinkaan voi ajaa kovaa, joten kun vauhti on maltillinen niin niistäkin selviää.
- Itse asiassa minusta ikävämpää on pyöräteillä olevat kaivojen kannet ja risteysten kivetykset, kun vauhtia onkin enemmän. Ne iskevät hyvin ikävästi, ja aina ei ole helppo etukäteen nähdä, mikä kuoppa tai kynnys on paha ja mikä ei. Tietysti muutamassa päivässä oppii pahat paikat, jos ajelee vakioreittiä.
- Mukulakivipinta on tuskaa, aivan sietämätöntä
- Waw on minulle vähän liian pieni, kypärä ei oikein mahdu päähän (ottaa takaa kiinni katteeseen) ja polvet kolisee koriin polkiessa
Kaiken kaikkiaan reilun 20 km työmatka sujuu kutakuinkin samassa ajassa kuin omalla nojakillakin. Tasaisilla ja alamäissä (kun ei ole esteitä) mennään selvästi lujempaa, mikä sitten hävitään kiihdytyksissä ja noissa kuopissa, kun ei voikkaan ajaa yhtä lujaa niiden yli kuin isorenkaisella nojakilla. Kuka tekisi sellaisen kinnerin, missä on 26 tai 28 tuumaiset eturenkaat Kaiken kaikkiaan, jos ei ole pipo kireällä ja malttaa ajaa rauhallisesti, niin se on aivan toimiva peli keskustassakin ja ennen kaikkea tyylikäs sellainen.