Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja tm »

Laitetaan hieman tilannekatsausta pitkän hiljaiselon jälkeen.

Etuiskaripäivitys on vaiheessa, yhden pikaisen (= liian yksinkertaisen) kokeilun sisuskaluista tein, ei tuonut toivottua tulosta. Uusi versio tulee sitten kun maltan paneutua asiaan taas jossain välissä.

Mango on ollut telakalla voimansiirron päivityksen takia. VeloWagonin innostamana kokeilin minäkin Rohloffin napaa väliakselilla. Vanha taannoin maastofillarissa ollut napa sai uuden mahdollisuuden Mangossa. Käytin navan huollossa Bike Stationilla, joka tosin lähetti sen suoraan valmistajalle Saksaan, kun sanoin sen vuotaneen reilusti öljyä aikaisemmassa käytössä. Edullinen huolto, eivät yllättäen veloittaneet Saksan huollosta euroakaan :D . Takuun piikkiinkään tuon ei voi sanoa menneen, navan kun hankin jo vuonna 2000.

Pari lenkkiä olen Mangolla nyt ajellut rohlon asennuksen jälkeen. Alkuperäinen ketjuvaihde piti enemmän ääntä väliakselin tienoilla, on nyt hiljaisempi. Toisaalta uutta ketjua ei voi luokitella kuuluvaksi maan hiljaisimpien joukkoon, siitä pieni miinus. Ketjun ja uudet ketjuputket tilasin Gingkolta. Rohloffin ominaisrohina on tallella pienillä vaihteilla, ja kautta linjan ei tunnu aivan yhtä herkältä kuin ketjuvaihde. Pienen tehohäviön tunteen ehkä siedän, onhan Mango kuitenkin enemmän retkipyörä kuin raaseri. Kuskikin on vielä niin rapakunnossa, että pitää katsoa vain peiliin jos pyörä ei kulje.

Kahden eturattaan kanssa välitysala on nyt riittävä, Mangon alkuperäisellä kokoonpanolla puuttui pieniä vaihteita. Pelkästään vaihtamalla kammet kolmirattaisiksi olisi saanut ongelman ratkaistua, mutta piti tuota vaihdenapaa kokeilla, kun aihe nousi muutenkin pinnalle. Eemelille olin jo ko. navan luvannut myydä, mutta tultiin lopulta siihen tulokseen, että huono tuosta on rahaa pyytää, jos vuotaa samaan tapaan kuin aiemmin. Olisi enemmän murhetta kuin iloa uudelle omistajalle. Eli testailen nyt itse, pysyykö öljyt tällä kertaa sisällä vai ei.

Samaiseen Gingkon tilaukseen tarttui myös napadynamo, jonka ajattelin viritellä väliakselin tienoille. Toteutus on vielä ajatuksen asteella, kun toiveissa olisi ottaa tuolle voima suoraan ensiöketjusta kiinnittämällä dynamonapaan ketjupyörän. Jonkinlainen kelluva (jousikuormitteinen) ripustus, jolla dynamon saisi käännettyä päälle ja pois. Kuvitelmissa on ladata Garminia tai kännykkää tuon avulla, ja tuottaa tarvittaessa myös lamppuun valkeaa. Toisi mahdollisella pitemmällä reissulla vapauksia majoituksen ja reitin suhteen, kun ei akkujen latauksista tarvisisi huolehtia joka ilta. Toki onhan noita kaikenlaisia "power bank" akkusysteemeitä olemassa, mutta eihän tässäkään voi edetä helpoimman kautta :) .

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja tm »

Tässä vielä muutama kuva.

Liitteet
Rattaan pulttikehä 64 -> 65 mm + ohennus
Rattaan pulttikehä 64 -> 65 mm + ohennus
P1050633_600.jpg (140.57 KiB) Katsottu 3929 kertaa
vasemman puolen kiinnitys
vasemman puolen kiinnitys
P1050694m_600.jpg (140.68 KiB) Katsottu 3929 kertaa
oikean puolen kiinnitys
oikean puolen kiinnitys
P1050674m_600.jpg (147.47 KiB) Katsottu 3929 kertaa
VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

PW kirjoitti:

http://www.sinnerbikes.com/binnenbekleding-mango/.html
Sisäeriste saatavissa Mangoon - äänieriste.

Petri

Siis mistä noita sai ostaa? Hinta näkyy joo mut..... :roll:

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja PW »

VeloWagon kirjoitti:
PW kirjoitti:

http://www.sinnerbikes.com/binnenbekleding-mango/.html
Sisäeriste saatavissa Mangoon - äänieriste.

Petri

Siis mistä noita sai ostaa? Hinta näkyy joo mut..... :roll:

Jaa en tiedä mutt kysyisin Pieteriltä jos tartteisin :wink: (Velocraft)

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

kaitsu
Viestit: 70
Liittynyt: 03 Kesä 2012, 14:23

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

Tästä viestiketjusta todellakin löytyy yksityiskohtia vaihteista, iskareista, nastarenkaista ja kaikesta maan ja taivaan välillä.
Eikö olisi kuitenkin viisaampaa luoda uusi viestiketju kullekin modaukselle ja päivitykselle? On melko hankalaa löytää täältä foorumilta mitään tietoa kun se on piilossa väärän otsikon alla.
Aiheista kysyminen ei näytä auttavan kun ei halua/kerkeä vastaamaan

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja tm »

kaitsu kirjoitti:

Tästä viestiketjusta todellakin löytyy yksityiskohtia vaihteista, iskareista, nastarenkaista ja kaikesta maan ja taivaan välillä.
Eikö olisi kuitenkin viisaampaa luoda uusi viestiketju kullekin modaukselle ja päivitykselle? On melko hankalaa löytää täältä foorumilta mitään tietoa kun se on piilossa väärän otsikon alla.
Aiheista kysyminen ei näytä auttavan kun ei halua/kerkeä vastaamaan

Noin varmasti olisi, vaan on parissa muussakin kinneriketjuissa harrastettu samaa yhteen ketjuun kirjoittelua, joten seurasin (huonoa?) esimerkkiä omani kanssa.

Hakua kannattaa käyttää muutenkin ahkerasti, kaikki asiat kun ei todellakaan löydy täältä foorumilta pelkällä otsikolla.

Pahoittelut kun olen unohtanut vastata viestiketjuusi, tosin paljon annettavaa kysymyksiisi ei ollut.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja eemeli »

tm kirjoitti:

Samaiseen Gingkon tilaukseen tarttui myös napadynamo, jonka ajattelin viritellä väliakselin tienoille. Toteutus on vielä ajatuksen asteella, kun toiveissa olisi ottaa tuolle voima suoraan ensiöketjusta kiinnittämällä dynamonapaan ketjupyörän. Jonkinlainen kelluva (jousikuormitteinen) ripustus, jolla dynamon saisi käännettyä päälle ja pois. Kuvitelmissa on ladata Garminia tai kännykkää tuon avulla, ja tuottaa tarvittaessa myös lamppuun valkeaa. Toisi mahdollisella pitemmällä reissulla vapauksia majoituksen ja reitin suhteen, kun ei akkujen latauksista tarvisisi huolehtia joka ilta. Toki onhan noita kaikenlaisia "power bank" akkusysteemeitä olemassa, mutta eihän tässäkään voi edetä helpoimman kautta :) .

Tyhmiä kyselen, mutta oletko ottanut huomioon että takarenkaassa on erillinen vapaaratas. itse en tuota ottanut pois...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja tm »

eemeli kirjoitti:

Tyhmiä kyselen, mutta oletko ottanut huomioon että takarenkaassa on erillinen vapaaratas. itse en tuota ottanut pois...

Juu olen huomioinut, eli vapaalla rullaten (alamäissä) lataus ei toimisi, mikä on sääli. Siis vain polkemalla saisi sähköä.
Vielä en ole dynamon asennukseen paneutunut, ja saattaa olla että ko. napa tuleekin hyödynnettyä toisessa kulkupelissä.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Rohloffin vuodosta. Kerroit omasi vuotaneen reilusti, joten ehkäpä se on korjaantunut huollossa. Vinkkinä "normaaliin vuotoon" ajattelin kertoa kokemuksiani. Minullakin on Rohloffi joka vuotaa jonkun verran, sen verran se kuitenkin sotki että tutkin asiaa ja sehän on suunniteltukin vähän "hikoilemaan". Ratkaisuna tähän napaan laitetaan vähemmän öljyä. Jotkut laittaa jopa vain puolet ohjeen mukaisesta määrästä. Jos laittaa sen 25ml jonka ohje käskee, niin vuotaahan se ja koskaan öljyn vaihdossa sieltä ei niin paljoa saa ulos. Tällä systeemillä olen ajanut jo 5000km huomattavasti siistimmin. Muutenkin alkaa nyt 8000km ajettuna napa tuntua sisäänajetulta, toimii oikein jouhevasti ja hiljaisemmin jopa 7 -vaihteella. Pitkä oli sisäänajo...

Niko

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja tm »

NikoK kirjoitti:

Rohloffin vuodosta. Kerroit omasi vuotaneen reilusti, joten ehkäpä se on korjaantunut huollossa...

Nyt huollon jälkeen napa on pelannut Mangossa vuotamatta ainakin ensimmäiset n. 700 km.

Kuten sanoit, pieni vuoto Rohloffissa on normaalia. Öljyn tilavuus muuttuu lämpötilan muuttuessa, ja navassa "varoventtiili" on akseliputkessa -> ylimääräinen valuu pikalinkun akselille, josta näkee, onko napa huohotellut. Ja pahimmassa tapauksessa (jos vuoto on runsasta) öljyt valuu sieltä sitten lattialle.

Aiemmassa pystärikäytössä pienempi öljymäärä (kun ylimääräinen oli vuotanut ulos) lisäsi samalla navan ääntä. Mutta valmistajan mukaan vähäisempi öljymäärä ei vahingoita napaa, öljyä on joka tapauksessa riittävästi voiteluun.

Vielä siis kaikki kunnossa, toivottavasti jatkossakin.

Vastaa Viestiin