Kun ei ole muutamaan viikkoon päässyt ajamaan kipeän kyljen takia, niin päätin vilkaista Mangon etujousituksen sisuskaluja. Kovin nahkeasti kun ovat toimineet. Käytön puutetta, liukuholkit olivat vielä tiukat eli ilman käyntivälystä. Siinä alkeellisia osia hypistellessä päätin ottaa "väliprojektiksi" selvittää, josko vanhasta tallin nurkassa lojuvasta maastofillarin joustokeulasta (vm. 2002 Marzocchi MXC) saisi rakenneltua jotain toimivampaa Mangon etupäähän. Liekö sitä tottunut liian hyvään maastofillaripuolella, kun sana "jousitus" ja nuo Mangon hyppykepit/tahmatikut eivät tahdo omassa päässä sopia samaan lauseeseen.
Alla jokunen kuva teurastetusta keulasta ja hahmotelmaa tulevasta. Menee periaatteella "grammoja ei säästellä protovaiheessa". Aihioksi valittu haarukka teettää ylimääräistä työtä myös sisukalujen puolesta, nykyään kun molemmissa putkissa ei ole sisällä enää identtisiä kilkkeitä. Tuossakin oli nestevaimennuspatruuna vain toisessa putkessa. Onneksi ilmajousi on sentään molemmissa, sekään ei ole enää itsestäänselvyys uudemmissa haarukoissa. No eiköhän tuonne jotain saada sisälle kehiteltyä, suunnitelmia ainakin pyörii mielessä.
Nyt pitäisi vaan saada kiinnitettyä tuo iskari paikalleen, että pääsee näkemään, mahtuuko 40-millinen eturengas vielä kääntymään ahtaissa pyöräkoteloissa, vai tarviiko siirtyä kapeampiin Kojakeihin tai Duranoihin. Jokusia millejä joutui ohjausgeometriaan tekemään muutoksia, kun nuo lainakalut eivät istu heittämällä paikoilleen.
Aivan puhtaalta pöydältä ei viitsinyt lähteä jousituksen osia rakentelemaan, vaan otti mieluummin aihioksi joustohaarukan. Olisi muuten väliprojektista uhannut tulla ikuisuusprojekti sopivia materiaaleja ja työkaluja metsästäessä, ja omaa taitamisen tasoa pikkuhiljaa kartuttaessa. Houkuttaisi kyllä suunnitella ja rakentaa Mangon etupäähän sopivat ilma/öljyiskarit, kun sellaisia ei markkinoilla ole. Huhujen mukaan Risse olisi protoja tehnytkin, muttei ollut jatkanut kaupalliseksi tuotteeksi. Muistaakseni oli teknisiä (kestävyys/luotettavuus?) ongelmia, kun yrittivät ahtaa kaiken pieneen tilaan noiden alkuperäisten joustintukien sisälle.
Kaikkeen sitä tuleekin ryhdyttyä, mitähän tästäkin nyt tulee... toivottavasti edes kelvollisesti toimiva proto.