Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja tm »

PW kirjoitti:

Onko tarkotus vaihtaa viottunut putki uuteen samanlaiseen, vai onko tuo uus jotenkin vahvempi?

Eiköhän tuo samanlainen ole. Päällepäin samannäköinen, selvinnee kun sahaan vanhan pois.
(edit: uudessa kuidut näkyy paremmin pinnassa, ei siis ole ihan samanlainen)
Normaalistihan tuo kestää koko kinnerin eliniän, vaan ei tässä tapauksessa.

PW kirjoitti:

Onko iskari tuossa putkessa kiinni ?
Mitä nuo klemmarit ja nippusiteet tekee tuossa ?

Iskari nojaa putkeen alaviistosta päin, nuo nippusiteet pitää iskarin yläpään (musta muovipalikka) paikallaan.
Mun mielestä ei kovin fiksu kiinnitystapa, nyt iskari painaa putkea lyttyyn.
Putken ympäri kiristettävä panta/klemmari tms. olisi parempi (ei täydellinen sekään).
Alkuperäisen iskarin kiinnitys oli erilainen, ks. kuva alla.

Klemmarit kiinnittää Mangon alumiinirungon ko. putkeen ja sitä kautta koriin.

Liitteet
Ylempi iskari alkuperäinen, alempi uusi
Ylempi iskari alkuperäinen, alempi uusi
Mangon takaiskarit.jpg (54.65 KiB) Katsottu 3882 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Onko tarkotus vaihtaa viottunut putki uuteen samanlaiseen, vai onko tuo uus jotenkin vahvempi ?
Onko iskari tuossa putkessa kiinni ?
Mitä nuo klemmarit ja nippusiteet tekee tuossa ?

On viisainta vaihtaa putki uutteen, koska siihen on ripustettu klemmareilla alumiinirunko ja nippusiteellä iskarin yläpää.
Tässä näkyy iskarin yläpää, kiinni kahdella mustalla nippusiteellä.
Kuva
ja tässä alumiinirungon takapää kiinni klemmareilla lasikuituputken alla. Huolestunut omistaja taustalla. :)
Kuva
PS. Teppo näkyikin vastanneen, mutta kun oli seuraavalla sivulla, en heti huomannut. :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja PW »

Vähän kotitekosen näkösiä systeemejä, noin miekin ;)
Aattelin vaan ett kannattasko sen putken vaihdon lisäks tukea muutenkin tuota paikkaa ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja tm »

Tjoo flunssa iski väliin, homma jatkui vasta tänään. Sahailin vanhan putken pois ja sovittelin uutta paikoilleen. Laminointi jäi huomiselle.

Liitteet
01 alkuperäinen putki.jpg
01 alkuperäinen putki.jpg (89.6 KiB) Katsottu 3840 kertaa
02 uuden putken sovittelua.jpg
02 uuden putken sovittelua.jpg (83.66 KiB) Katsottu 3840 kertaa
03 ei mahdu sahaamaan ylhäältäpäin.jpg
03 ei mahdu sahaamaan ylhäältäpäin.jpg (98.65 KiB) Katsottu 3840 kertaa
04 siispä pitää sahata alhaalta päin.jpg
04 siispä pitää sahata alhaalta päin.jpg (87.62 KiB) Katsottu 3840 kertaa
05 putki pois.jpg
05 putki pois.jpg (100.23 KiB) Katsottu 3840 kertaa
06 uusi ja vanha putki.jpg
06 uusi ja vanha putki.jpg (96.15 KiB) Katsottu 3840 kertaa
07 uusi putki paikallaan ja lasikuitusukat odottamassa laminointia.jpg
07 uusi putki paikallaan ja lasikuitusukat odottamassa laminointia.jpg (94.04 KiB) Katsottu 3840 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja tm »

Tänään pääsin vihdoin laminoinnin kimppuun. Ohjeen mukaan punnitsin korjaussetin mukana tullutta epoksia 50 grammaa muovikippoon ja perään 20 grammaa kovetinta. Sekoittamisen jälkeen sivelin kerroksen hiekkapaperilla karhennetulle korjausalueelle ja taputtelin ensimmäinen lasikuitusukan paikoilleen. Lisää epoksia ja toisen sukan painelu edellisen päälle. Lopuksi vielä epoksikerros ja valmista tuli. Nyt minimissään kaksi vuorokautta kuivumista, eli aikaisintaan sunnuntaina pääsisi kokeilemaan.

Sinnerin mukaan sauman päälle ei tarvinnut kietaista teippiä tms ylimääräisen epoksin puristamiseksi pois. Toivotaan että kestää noinkin.

Ensimmäinen "ihan ite" tehty laminointi, kipinä jäi että lasikuidusta/hiilikuidusta voisi saada suht helposti tehtyä kaikenlaista kivaa... :-). Kun epoksia jäi ylitse ja setin mukana tullutta ylimääräistä lasikuitunauhaa en kinneriin kietonut, niin vuoleskelin finnfoamista pienen "kapulan", jonka päälle kiedoin pari kerrosta nauhaa epoksin kera. Lopuksi päälle erkkaria puristamaan kerrokset kasaan ja poistamaan ylimääräisen epoksin. Kunhan kuivuu, niin pääsee ihmettelemään ja vääntelemään lopputulosta.

Liitteet
P1040416_600.jpg
P1040416_600.jpg (78.34 KiB) Katsottu 3799 kertaa
P1040418_600.jpg
P1040418_600.jpg (92.07 KiB) Katsottu 3799 kertaa
P1040419_600.jpg
P1040419_600.jpg (86.65 KiB) Katsottu 3799 kertaa
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja TMS »

Hyvinhän tuo korjaus näytti sujuneen. Lämpö nopeuttaa tuota lujittumista huomattavasti jos ei meinaa malttaa odottaa.

Samaa mieltä noista kuitutöistä ettei ne nyt niin vaikeita ole kun kerran minäkin vähän osasin. Erityisen siistiä jälkeä jos pitäisi tehdä niin se taitaisi vaatia paljon harjoitusta, mutta sellanen ok jälki tuntuu onnistuvan jo aika pienellä harjoittelulla.

Tuosta epoksin määrästä tuli mieleen että 50+20g taisi olla aivan liian paljon? Minäkin tein ekan satsin aivan liian isona, jotenkin oli vaikea arvioida sen riitoisuutta.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja tm »

TMS kirjoitti:

...Tuosta epoksin määrästä tuli mieleen että 50+20g taisi olla aivan liian paljon? Minäkin tein ekan satsin aivan liian isona, jotenkin oli vaikea arvioida sen riitoisuutta.

Joo ei tuohon kulunut kuin pieni osa, ensi kerralla osannee arvioida paremmin.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja tm »

Tulipa sitten tänään aamupäivällä kokeiltua Mangoa lumikelillä, kun viime yönä oli sadellut viitisen senttiä lunta. Nuoskalunta oli ainakin pinnassa, ja alla paikoin jäätä. Haastava keli siis. Teitä ei ollut vielä aurattu eikä autot kunnolla jyränneet lunta kovaksi.

Tasaisella ja alamäkeen pyörätiellä pääsi vielä jotenkin eteenpäin, mutta jalankulkijoiden tallaamat jäljet olivat myrkkyä. Loivaan ylämäkeen eteneminen hyytyi välittömästi. Siispä autotielle. Juuri ja juuri kinnerin levyinen ura autonjälkiä, eli parempi kuin pyörätiellä. Mutta Mango kiemurteli miten sattui ja meno oli hidasta, erittäin hidasta :( . Totesin homman mahdottomaksi, ja käännyin takaisin.

"Umpihankeen" ei siis Mangolla kannata lähteä yrittämään. Jos olisi malttanut odottaa iltapäivää ja teiden aurausta, niin tilanne olisi ollut toinen. Ensi kerralla sitten paremmalla kelillä...

Talvea varten hommasin taannoin tuollaisen Tioga Comp X bmx-gummin:
http://www.chainreactioncycles.com/fi/e ... -prod35482
Koko oli 20x1.5, jota ei tuolla enää näytä olevan tarjolla.
Ei sulalla kelillä rullannut kummoisesti, mutta talvipitoahan tuolla lähdin hakemaankin.
Aikomus on vielä ruuvailla tuohon ruuvit "nastoiksi", jotta toimisi jäälläkin.

Sähköapu taitaa tosiaan olla lumikelillä erittäin hyödyllinen varuste kinneriin. Ainakin tuollaiseen tadpole-malliseen, jossa on heikosti pitoa takarenkaalla, jolloin sutimiseen kuluu paljon kuskin paukkuja. Velocraftin Pieterillä oli aiemmilta talvilta kokemusta asiasta ja suositteli lämpimästi.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja terppa »

tm kirjoitti:

Sähköapu taitaa tosiaan olla lumikelillä erittäin hyödyllinen varuste kinneriin. Ainakin tuollaiseen tadpole-malliseen, jossa on heikosti pitoa takarenkaalla, jolloin sutimiseen kuluu paljon kuskin paukkuja. Velocraftin Pieterillä oli aiemmilta talvilta kokemusta asiasta ja suositteli lämpimästi.

Jos aikoo ajaa oikealla talvikelillä niin kannattaa myös ostaa merkki jossa on 26" takarengas, ainakin Questiin mahtuu Schwalben nappulanastarengas jonka kanssa kuulema pärjää, ainakin jos ei isoja mäkiä ole. Eilen illalla kävin omallani vielä ajamassa muutaman sentin lumessa pari kilometriä. Aika raskaasti kulki ja kotimäki tuli sutien ylös mutta tuli kuitenkin. Ehkä Strada sähköavuin olisi tässä paras valinta? jos haluaa kinnerillä yrittää talvella, Vääksyn mäissä ja pyöräteiden hoidolla sekään ei varmaan toimisi.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja tm »

Tämän illan projekti oli bmx-renkaan "nastoitus", eli ruuvien liimaaminen renkaaseen.

Täällä foorumilla oli taannoin juttua ruuvirenkaista (kirjoittaja taisi olla noja), ja linkki Fillari-lehden foorumille ko.
askarteluihin. Tuon innoittamana tilasin taannoin jutussa mainittuja kuusiokoloruuveja, joita ajattelin jossain vaiheessa kokeilla. Nyt oli selvästikin tullut niiden aika, ja kaivoin varusteet esiin:

  • Tioga Comp X -rengas
  • M1,6x3 -kuusiokoloruuveja
  • epoksiliimaa
  • 1,5 mm:n kuusiokoloavaimesta katkaistu muutaman sentin pätkä
  • akkuporakone (ruuvinväännin)

Homma eteni pääpiirteissään näin:
1) ensin rengas vanteelle ja paineet sisään
2) epoksiliiman sekoittelua ja tikulla pieni määrä nastoitettavien nappuloiden päähän
3) ruuvi kuusiokoloavaimeen (ruuvinvääntimeen) ja jokunen sekunti ruuvin pyörittelyä ja painamista renkaan nappulan keskelle
4) ylimääräisten liimojen pyyhkiminen ja tarvittaessa lisäpyörittelyä, jos ruuvi ei jäänyt riittävän syvälle.

Laitoin ruuvit kahteen riviin, joka toiseen nappulaan. Näin asetellen renkaaseen meni 96 ruuvia. Keskipaloihin en ruuveja laittanut, veikkaisin niiden painuvan renkaan läpi turhan nopeasti, jos edes paikoillaan kestäisivät.

Huomenillalla yritän ehtiä kokeilemaan, ainakin vielä on sopivan liukas keli täällä Pirkanmaalla :) . Eturenkaissa ei liukuesteitä ole, toivottavasti ei lähde lapasesta (= mene jarrutukset pitkiksi tai puske mutkissa).

Perinteisiä nastarenkaita aiemmin käyttäneenä (siis pystypyörissä) olen hieman skeptinen näiden ruuviviritysten suhteen:
A) Ruuvit tulevat kulumaan nopeasti, nämä varsinkin kun ovat ruostumattomia (=pehmeitä). Toisaalta itselle tuskin kertyy kauheasti kilometrejä talvikaudella. No keväällä tämäkin sitten selviää.
B) Jääpito voi olla uutena kelvollinen, mutta asvalttiajo kuluttaa ruuvien kannat pyöreiksi ja pito heikkenee selvästi nopeammin kuin oikeilla kovametallikärkisillä nastoilla.
C) Ruuvit voivat painua ulkorenkaan läpi, varsinkin kun oikeiden nastojen kaltaista laippaa ei ruuvissa ole. Nyt käytettyjen 3 mm pitkien ruuvien kärki on jo tällä hetkellä runkokoordien tuntumassa.
D) Mahtaako liima pitää ruuvit renkaassa, vai ropiseeko suurin osa jo ensilenkillä?

Kaikesta huolimatta odotan mielenkiinnolla, kuinka ruuvirengas selviytyy tulevasta talvesta. Jos pito ei riitä, niin tarvii askarrella järeämpi versio, eli ruuvailla pitkät terävät ruuvit renkaan läpi sisältä ulospäin. Sellaisella "jääratarenkaalla" luulisi jääpitoa riittävän.

Lumikelillä nastat eivät auta, joten ainakin isompien lumipyryjen jälkeen valitsen tallista jonkun toisen kulkupelin kuin kinnerin. Ellen sitten asentele tuohon sähköapua...

Liitteet
ruuvit.jpg
ruuvit.jpg (115.63 KiB) Katsottu 3611 kertaa
liima.jpg
liima.jpg (115.68 KiB) Katsottu 3611 kertaa
rengas ilman nastoja.jpg
rengas ilman nastoja.jpg (114.16 KiB) Katsottu 3611 kertaa
nastojen liimaus.jpg
nastojen liimaus.jpg (92.67 KiB) Katsottu 3611 kertaa
nastat paikoillaan.jpg
nastat paikoillaan.jpg (94.34 KiB) Katsottu 3611 kertaa
rengas nastojen kanssa.jpg
rengas nastojen kanssa.jpg (109.27 KiB) Katsottu 3611 kertaa
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Eikö parempi lopputulos olisi tullut jos nastat olisi ruuvannut riviin tuohon keskimmäiseen nappulariviin? Kinnerissähän rengas ei kallistu.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja tm »

jviirret kirjoitti:

Eikö parempi lopputulos olisi tullut jos nastat olisi ruuvannut riviin tuohon keskimmäiseen nappulariviin? Kinnerissähän rengas ei kallistu.

tm kirjoitti:

Keskipaloihin en ruuveja laittanut, veikkaisin niiden painuvan renkaan läpi turhan nopeasti, jos edes paikoillaan kestäisivät.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Aa, ok, kuvat vei lähes kaiken huomion :oops:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja tm »

Uutta valkoista on sadellut maahan parina viime päivänä, joten ruuvirenkaan kokeilusta ei ole paljoa kerrottavaa. Tänään kävin heittämässä lenkin, ja pari ruuvia oli hävinnyt matkalle. Ajoalusta oli valtaosin luminen, mutta jokunen kilsa meni ihan sulalla asvaltilla. Jäisiä kohtia ei löytynyt, joten pidosta ei osaa vielä sanoa. Keli oli parempi kuin viimeksi, tällä kertaa ei jäänyt jumiin ylämäkiin. Kyllä tuo kinnerillä ajo talvella ihan kuntoilusta käy, tuleepahan hyvää harjoitusta :) .

Taitavat nuo M1,6x3:t olla vähän turhan pieniä ruuveja vetorenkaaseen, jos alkavat ropista tuota tahtia pois. Nykyiseen renkaaseen ei isompia (pitempiä) voi laittaakaan. Jos ruuvikato pahenee, niin taidan tehdä taakse järeämmän version (ruuvit läpi renkaan) ja siirrän tuon nykyisen eturenkaaksi.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja tm »

Kun en ole ollut kovin ihastunut Mangon Risse-takaiskariin (turhan kova sisäänpäinvaimennus), niin askartelin tavallisen Foxin iskarin ympärille kuvan mukaisen linkkuhässäkän. Painava kuin mikä, mutta eihän se protoilussa haittaa. Kevyemmän version voi tehdä myöhemmin, jos tuntuu muuten toimivan.

Tämän päivän lenkin perusteella ei vielä voi kovin syvällistä analyysiä antaa, mutta kyllä tuo nyt tuntui pehmeämmin tärskyt imaisevan kuin alkuperäinen. Paineet on vielä hakusessa, nyt kokeilin 8 baarilla ja siitä voisi vähän nostaa, ainakin näin talviaikaan (paineet laskee kylmässä).

Liitteet
Uusi ja vanha takaiskari
Uusi ja vanha takaiskari
P1040472_600.jpg (94.65 KiB) Katsottu 3542 kertaa
Vastaa Viestiin