Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja tm »

Äityi tuo kinnerikuume niin pahaksi, että lääkettä piti saada. Hollannin käytettyjen tarjontaa on tullut satunnaisesti seurattua, ja äskettäin kyselin parin Mangon perään. Toinen ehti mennä, mutta toisesta kaupanhieronta onnistui, ja lähiviikkojen aikana Suomeen pitäisi rantautua oheisen kuvan kulkupeli (Mango+).

Pari vuotta vanha, ajettu kuulemma reilut 13 000 km, päällisin puolin siistin näköinen luomus. Oli ollut taannoin kolarissa jalankulkijan kanssa, ja nokka oli korjattu Velomobiel.nl:n toimesta. Samainen firma toimi nyt myyjänä, kun edellinen omistaja oli vaihtamassa Quest XS:ään.

Kuljetuslaatikot olivat kuulemma päässeet loppumaan, joten rahti Suomeen venynee ensi tai seuraavalle viikolle. Odottavan aika on pitkä... :D . Eli todennäköisesti Mangoa ei nähdä vielä Nokialla SM-kisoissa.

Liitteet
sininen Mango
sininen Mango
Mango.jpg (65.74 KiB) Katsottu 6029 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Suomen Mangokanta kasvaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Koppikset lisääntyvät, kuin koloradokuoriaiset hellekeväänä. Onneksi olkoon. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Suomen Mangokanta kasvaa

Viesti Kirjoittaja terppa »

Onnea onnistuneen kaupan johdosta! Ja jaksamista odotteluun. Uteliaisuus nakkelee niin kuinka paljon rahti nuissa maksaa kun Hollannista tulee? Hyvä kun Mangojen väriskaala laajenee :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa

Viesti Kirjoittaja tm »

terppa kirjoitti:

...Uteliaisuus nakkelee niin kuinka paljon rahti nuissa maksaa kun Hollannista tulee?...

Katsotaan nyt ensin kun saapuu, eli mitä lopullisessa kuljetuslaskussa lukee, nimimerkki "ei usko ennenkuin näkee".

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Suomen Mangokanta kasvaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Onnea, tauti taitaa olla aika tarttuvaa sorttia.
Vinkkinä ligfiets.net/ marktsplaatsnl ssä Strada 3600,- tällä hetkellä.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa

Viesti Kirjoittaja tm »

PW kirjoitti:

...Vinkkinä ligfiets.net/ marktsplaatsnl ssä Strada 3600,- tällä hetkellä.

Ei paha lähtöhinta. Tuo Strada on ollut ihan oikeasti käytössä, kolmessa vuodessa n. 55000 km :shock: .
Huomaa että on ajettu tasamaalla, kevyin välitys 42/25 -> ihan maantiepyörätasoa.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Suomen Mangokanta kasvaa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Tämähän on hieno uutinen :) Kiinnostaisi tietää mitä Mango sitten maksoi? Sattuneesta syystä myös rahtikulut kiinnostaa kun ne aikanaan selviää, mutta kirjoitan siitä tuolla toisaalla.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa

Viesti Kirjoittaja tm »

TMS kirjoitti:

...Kiinnostaisi tietää mitä Mango sitten maksoi?...

Mango 4200 € ja kuljetuslaatikko yms 150 €. Tuohon vielä rahtikulut päälle, niin jossain alta viiden tonnin liikkuu kokonaissumma. Ei mikään erikoisen edullinen, mutta noin parisen tonnia edullisempi kuin vastaavasti varusteltu uusi Suomesta.

TMS, jos Stradaasi olet kuljetuttamassa korikorjaukseen, niin saat tuon kuljetuslaatikon.
Mangon rahdin hoitaa Finntra Waalwijk B.V. (http://www.finntra.nl/), VeloCraftin Pieter käyttää samaa firmaa.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Suomen Mangokanta kasvaa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Kiitoksia tästä rahtitiedosta. Pieterin kanssa soittelinkin ja tästä oli puhetta, mutta ei tämäkään rahti aivan ilmainen ole, ilmeisesti noin 600 euroa suuntaansa. Vai tietääkö tm tästä hintapuolesta jo paremmin?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa

Viesti Kirjoittaja tm »

TMS kirjoitti:

...Vai tietääkö tm tästä hintapuolesta jo paremmin?

Finntralta ilmoittivat rahtihinnaksi 380 €, mutta taisi olla veroton -> ALV:lla höystettynä siis varmaankin n. 470 €. Sitten vielä päälle mahdolliset Suomen pään jakelufirman lisäkulut.

Ensin Velomobiel.nl:n pitää saada lisää kuljetuslaatikoita ja ilmoittaa koska "paketti" olisi noudettavissa. Tämän jälkeen voin tilata kuljetuksen Finntralta, jossa vaiheessa rahtikulut selviävät tarkemmin. Nouto Hollannista on kerran viikossa, eli Mangon pitäisi olla paketoituna ennen keskiviikkoa, jotta se ehtisi ko. viikon kuljetukseen. Jos kuljetuslaatikot saapuvat tämän hetken tiedon mukaisesti, niin ei ehdi vielä ensi viikolla -> arvio saapumisesta Suomeen olisi siis viikolla 33, eli elokuun puolivälin tienoilla.

VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Suomen Mangokanta kasvaa

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

Onnea tm uudelle kulkupelillesi! Olen ihmisille koko ajan sanonut että kymmenen vuoden päästä kukaan ei enää noteeraa näitä kulkupelejä niin kuin tänään kun ovat silloin niin yleisiä. Tätä vauhtia ennustukseni toteutuu hienosti. :D

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja tm »

Nopeasti muuttuu tilanteet. Eilen illalla huomasin Apin Mangon myynti-ilmoituksen, jota ei voinut vastustaa. Ja vielä touring hood -kuomu samaan hintaan. Yv välittömästi myyjälle ja toivomaan, että ehti ensimmäisenä. Ei tahtonut uni tulla yöllä silmään :). Aamulla Api soitti ja asiat alkoi rullata. Päivä kuluikin sitten autoillessa Lappeenrantaan ja takaisin, paluumatkalla matkaseurana oli valko-keltainen kaunotar :D .

Huomenna pitäisi viritellä penkki ja polkimet sellaiseen asentoon, että pääsee koeajolle. Saakohan tulevana yönäkään nukuttua...

Velomobiel.nl:n sinisen Mangon tilauksen peruin, luonnollisesti.
Tarviikin muuttaa tuota otsikkoa, kotomaan kinnerikantaa kun tässä pyöritellään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa

Viesti Kirjoittaja tm »

Tässä vielä pari kuvaa.
EDIT: tuossahan on väritys kuin terpalla.

Liitteet
mango sport.jpg
mango sport.jpg (103.74 KiB) Katsottu 5783 kertaa
mango ja touring hood.jpg
mango ja touring hood.jpg (95.56 KiB) Katsottu 5783 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja tm »

Eilen säätelin Mangoa ajokuntoon: ensin laskin penkin etukiinnityksen alimpaan asentoon, sitten aloin ihmetellä takakiinnitystä. Säädettävä putkihäkkyrä ei suostunut menemään tarpeeksi alas, joten ei auttanut muu kuin tarttua rautasahaan ja lyhentää sitä pari senttiä. Sen jälkeen kuskikin alkoi jo mahtua sisään. Penkin sivujäykisteet tosin ottivat nyt pohjaan kiinni, joten etukiinnitys takaisin ylimpään asentoon ja sitten vielä lopuksi keskimmäiseen (no tulipahan kaikki kokeiltua :)).

Keskiötä tarvi siirtää eteenpäin noin 10 cm, ja ketjua jatkoin tuplasti eli n. 20 cm. Kengät mahtui kulkemaan pohjan aukoista vielä ilman, että kantapäät ottivat aukkojen etureunaan. Polkimet vaihtuivat vielä Shimanosta Timeiksi, kun sellaisia on tullut muissa ajopeleissä käytettyä (poislukien maantiepyörät).

Nyt kun kuski oli saatu istutettua paikoilleen, niin oli mittarin vuoro: Garminin kiinnikkeen kumilenkit kietaisin suoraan vakiona olleen Cateye-mittarin päälle, kun ei muuta paikkaa nopeasti ollut valmiina (ja kauheat poltteet jo päästä testilenkille :D ). Joku tukirauta tarvii viritellä paremmalla ajalla, alkuperäinen mittari saa jäädä paikoilleen varamittariksi. Mittarin valaiseva ledi"sisävalo" on muuten hyvä varuste, muuten ei katteen sisällä varjossa olevasta mittarista saisi kunnolla selvää.

Kello oli jo sen verran, että millekään pitkälle lenkille ei enää ehtinyt. Vajaan 18 kilometrin edestakaisen lenkin ajelin, ensin ilman touring hoodia ja sitten uudestaan sen kanssa. VeloCraftin sivulla tuosta visiiristä käytetään nimitystä "Sinner Tour kattosuojus hiilikuidusta/kevlarista visiirillä".

ilman kattosuojustakin Mango tuntui liikkuvan iloisesti. Liekö osin renkaiden ansiosta, alla oli edessä Schawalbe Duranot, ja takana Continentalin Grandprix tai vastaava, en nyt muista. Painetta laitoin 8 baaria. Reitti oli melko tasainen, parissa pienessä ylämäessä painon ja kuskin heikon kunnon huomasi heti. Kilometrejä kun alkaa kertyä, niin eiköhän siihenkin apua saada.

Kattosuojus oli uusi tuttavuus, ja täytyy sanoa että vauhtilenkeillä edut on haittoja isommat. Tutussa loivassa myötäleessä sai kelattua yllättävän helposti mittariin 60 km/h, eikä tuntunut vielä edes pahalta. Kovempaa polkiessa Mango tahtoi vaappua puolelta toiselle, polkemistekniikassa on parantamisen varaa. Lyhyemmät kammet auttaisi varmaan myös (nyt 170 mm). Tuulilasivisiiriä kun raotti, niin sai naamalle mukavasti vilvoittavaa viimaa, eli jatkossa hitaammassa vauhdissa ja etenkin ylämäissä tuulilasi tullee olemaan enempi auki kuin kiinni. Vastaavasti visiirin sulkemisen jälkeen naamaan iski lämmin kostea tuulahdus. Hellekelillä pitkälle matkalle kannattaa varata riittävästi juotavaa mukaan, hikikarpalot puskivat pintaan jo lyhyemmälläkin matkalla. Aukot kopan kyljissä pään kohdalla olivat hyvät, paransivat ilmanvaihtoa ja näkyvyyttä, sekä auttoivat kuulemaan "ulkomaailmaa". No toisaalta vauhdissa nyt ei kyllä kuule juuri muuta kuin katteen kuminan/huminan ja ilmavirran, sekä voimansiirron rohinat.

Suuri mutta ja epävarmuutta aiheuttava seikka on se, että tuon kattosuojuksen alle ei mahtunut pyöräilykypärä, ei ainakaan isopäisen meikäläisen :( . Sotii mieltymystäni vastaan. Joku voisi sanoa, ettei kinnerissä ja varsinkaan tuollaisen suojan kanssa mitään kypärää tarvitse. Mikähän mahtaisi olla ohuin kypärä markkinoilla? Parempi lopputulos tosin taitaisi olla, jos liimaisi ohuen styrox-kerroksen tuon kopan sisään pään kohdalle. Ja parantaisi kopan kiinnitystä koriin niin, ettei lähde helposti irti kaaduttaessa (nyt kiinni tarranauhoilla). Heilumisvaraa pitää jäädä pään/kypärän ja kopan väliin, muuten ajosta tulee epämukavaa. Nyt ilman kypärää pää ei kolhinut kiinni, eli jokunen sentii riitti. Toisaalta kuumempihan tuolla kopan sisällä olisi kypärä päässä tullut, nyt päänuppi pysyi viileämpänä.

Takailmaiskari oli jostain syystä kasassa, vaikka sinne ilmaa lisäsin. Api mainitsi tuosta kyllä jo ostohetkellä. Tarvii kysellä Pieteriltä vinkkiä, ja takuukin on vielä voimassa. Onkohan sama homma kuin maastopyörissä esiintyy joskus pakkaskelillä, eli iskarissa pääsee ilmat tiivisteen ohi "väärälle puolelle" ja joustovarat painuu kasaan?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja tm »

Pieterin takuuseen lupaama uusi takaiskari saapui eilen, nopeaa palvelua :D .

Iskarin yläkiinnikkeen muotoilu oli muuttunut aiemmasta, Pieterin mukaan Sinner oli samalla tehnyt takaiskarista parisen senttiä lyhyemmän parantaakseen Mangon ajokäytöstä/ohjattavuutta. No se ainoa oma koeajo tuli tehtyä kasaan jumiutuneella iskarilla, joten huononeekohan ajettavuus nyt, kun iskari on pitempi :) . Tuskinpa, seuraavalla kerralla sen sitten näkee. Vielä pitäisi malttaa ensi viikon tiistaihin, että saa kipsin pois.

Ainakin nyt paikallaan painellen peräpää tuntui joustavan mukavasti, iskarissa painetta 5 baaria. Kyllä eteenkin pitäisi saada nestevaimennuksella varustetut iskarit, rauhoittuisi varmasti samalla puolelta toiselle vaappuminen voimakkaammin polkiessa (pitäisi kai vaan opetella polkemaan jouheammin). Pieterillä ei ollut tietoa, onko moisia tulossa saataville ja koska. Huhua niistä on kyllä liikkunut.

Ohjaustangon paikallaan (korin sisällä) pitävä vaahtomuovipalanen oli hävinnyt kisalauantain aikana, tarvii liimailla uusi tilalle. Istuinpehmusteen käytin pesukoneen kautta, kun siihen oli jäänyt vahva ominaishaju viikonlopun hikisten tuntien jäljiltä :D .

Taka-akselin kiristysruuvi oli löystynyt, se pitää selvästikin tarkistaa tiuhaan. Pari tippaa ruuvilukitetta voisi tehdä eetvarttia.

Takakiekossa on heittoa ja vanteessa jälki iskusta, mutta ne olivat jo ostohetkellä, eli edellisen omistajan aiheuttamia.
Sen verran pientä kuitenkin, ettei haittaa ajamista.

Liitteet
ylempi iskari vanha, alempi uusi
ylempi iskari vanha, alempi uusi
Risse-iskarit.jpg (61.26 KiB) Katsottu 5614 kertaa
uusi iskari paikallaan
uusi iskari paikallaan
iskari paikallaan.jpg (114.76 KiB) Katsottu 5614 kertaa
Vastaa Viestiin