Lyhyt tutustuminen WAWiin

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Lyhyt tutustuminen WAWiin

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Vuokrasin Waw:n Velocraftilta viikonlopuksi kokeiluun. Velomobiilit ovat kiinnostaneet kun niitä on alkanut enemmänkin näkyä ja nyt oli tilaisuus sovittaa noutaminen duunireissuun. Torstaina iltapäivällä olinkin kaverin kanssa Tammisaaressa ja nostettiin Waw kyytiin. Pieter ystävällisesti opasti tekniikassa ja säädettiin koko sopivaksi. Olen sen verran pitkä että penkki meni alimpaan asentoonsa ja polkimetkin oli melko edessä. Vähän polvet osuivat silti "konepeltiin" ja kantapäät saattoivat napata jalka-aukkojen reunoihin jos polki ilman kuormaa. Ilman kypärää mahduin hyvin, mutta kypärän kanssa ei tila riittänyt saada päätä "sisään" turtledeckiin. Pieter kertoi että on olemassa WAW XL jossa penkki pari senttiä alempana ja voimansiirto vähän erilainen, voivat olla ratkaisevat sentit. Onneksi olen aika kapea ja hartiatkin on olemattomat, joten muuten tila oli OK.

Kuva Hyvin tuli kyytiin kun kattotelineissä on kaksi tavallista polkupyörätelinettä by Biltema a 14e. Eturenkaat remmeillä kiinni ja kuormaliina koko komeuden yli ja kiinni telineeseen, ei liian tiukalle ettei katto painu...

WAW vietti yön firman kellarissa ja perjantaina oli tavoitteena päästä 11:00 matkaan kohti mökkiä. Reittejä oli pari varalla, mutta Kuhmoisten ja Padasjoen väliin piti päästä, reilut 200km. Työpäivä toki venähti ja lopulta olin vasta puolen päivän jälkeen starttaamassa Tapiolasta. KehäI suunnassa kohti Leppävaaraa ja sieltä Hämeenlinnan suuntaan... Ensimmäinen tunti meni tuskaillessa tietöiden ja huonojen reittivalintojen kanssa. Keskinopeus 14km/h... Toinen tunti meni sitten jo paremmin, mutta pyöräteiden kuntoa tuli harmiteltua. Monesti on pätkä hyvää tietä jossa saa vauhdin kohdalleen ja sitten löytyy railo/musta-aukko/kyntöpelto johon jyrätä. Kolmella pyörällä vaikea tähdätä uraan jossa kaikki renkaat menisi hyvällä asfaltilla. Tämä yksilö on e-waw, mutta ilman akkua ja moottoria, joten etuvaihtaja puuttui. Käytössä siis 9 vaihdetta, normaali maastopakka. Ennen taisi olla Rohloffi... Olin ajatellut että kyllä tuo menee, mutta pitemmissä hitaissa mäissä ajaminen meni junnaamiseksi - vasen polvi alkoi poltella. Pienemmillä vaihteilla olisi saanut pyörittää mäet ylös.

Kuva

Maantiella meno alkoi maistua ja mäet pääsi monesti ylös inertialla. En kuitenkaan päässyt nauttimaan jatkuvista 40km/h vauhdeista, vaatinee enemmän reeniä. Toki keli oli tuulinen ja puuskainen ja keskimäärin kiipeämistä. Ohjaus on aika herkkä ja siinä oli pientä klappia. Jarrut on kahdella kahvalla ja purevat etupyöriin. Omaa tyhmyyttä, mutta kuvittelin että vasen kahva jarruttaa etupyöriä ja oikea taakse.. Selvisi sekin tosin käytännössä kun jarrutus vasemmalla aiheutti äkkinäisen ja voimakkaan kampeamisen vasempaan.

Hyvinkäälle tullessa laskin että olen reilut 2h jäljessä tavoitetta enkä olisi perillä ilman pimeää (20:30 tavoite). Soitin vaimolle ja hän olikin lasten kanssa juuri ohittamassa Hyvinkäätä - tavattiin tien 130 kääntöpaikalla ja nostettiin pyörä kyytiin. Aikakone vei sen verran eteenpäin että jatkoin Auttoisista ajamista kohti Padasjokea, josta käännös pohjoiseen. Täällä pyörä oli parhaimmillaan!

Kuva

Maasto ja liikenne suosivat ajamista ja meno sujui. Yhä pienten vaihteiden puute vaivasi, mutta niin pitkiä/jyrkkiä mäkiä ei ollut että polttelua olisi tullut. Pisin nousu oli 70m melkein yhteen menoon, mutta palkitsi pitkällä laskulla... Lopussa 5km hiekkatietä oli sitten ihan oma lukunsa, sinne Waw ei sovi. Ei yhtään. Älkää kokeilko.

Kuva

Yhteenveto... On se hieno laite! Silmä tykkää linjoista, käytännöllisiä suunnitteluratkaisuja löytyy ja tekniikka on tarkoituksenmukaista. JOS oma työmatka olisi yli 20km ja lähinnä maantietä niin tuollainen löytyisi melko varmasti tallista ennemmin tai myöhemmin. Läppäri ja duunikamat sopisi kyytiin ja sulan maan aikaan saisi kuljettua töihin suojaisesti ja nopeasti. Nyt en ehtisi ajamaan tarpeeksi lenkkejä että voisin perustella lelun tarvetta. XL malli olisi varmaan se oikea valinta, ja lisäksi ne vaihteet... tai sitten se sähkömoottori.

Kuva

Kiitokset Pieterille/ Velocraft vuokrausmahdollisuudesta, suosittelen kokeilemaan. Itsellä polttelisi ensi kesänä vuokrata uudemman kerran vähän pidemmäksi aikaa ja kokeilla miten moinen kulkisi lenkillä.

t.Ville

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Lyhyt tutustuminen WAWiin

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Kyytsis kirjoitti:

joten etuvaihtaja puuttui. Käytössä siis 9 vaihdetta, normaali maastopakka. Ennen taisi olla Rohloffi... Olin ajatellut että kyllä tuo menee, mutta pitemmissä hitaissa mäissä ajaminen meni junnaamiseksi - vasen polvi alkoi poltella. Pienemmillä vaihteilla olisi saanut pyörittää mäet ylös.

Suomessa saa olla aika voimamies, jos yrittää pärjätä pelkälla takapakan 9:llä vaihteella. Jyrkimmissä mäissä alkaa voimasanoja pääsemään.

Minulla on Milanissa välitykset siten, että pienin vaihde vie poljinkierroksella 1,7 m eteenpäin ja suurin taas 14,7 m. Mutta valtaosan matkaa pääsen ajamaan pelkällä isolla eturattaalla välityksillä 3,7 m - 10,8 m per poljinkierros. Jyrkissä mäissä löytyy välitys 2,7 m SRAM DualDrivesta. Ja jos mäki jyrkkenee ihan mahdottomaksi, viimeisenä oljenkortena löytyy sitten pieneltä eturattaalta vielä tuo 1,7 m per kierros. Varsinainen mummovaihde, mutta on sitäkin tarvittu muistaakseni neljä kertaa.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Lyhyt tutustuminen WAWiin

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Hienot kuvat olet laittanut, ihan kuin pienoismalli :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: Lyhyt tutustuminen WAWiin

Viesti Kirjoittaja oki »

jviirret kirjoitti:

Hienot kuvat olet laittanut, ihan kuin pienoismalli :D

Jukka

Samaa katsoin minäkin :D
Oki

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Lyhyt tutustuminen WAWiin

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

http://www.waw-bionx.blogspot.com

Mielenkiintoista settiä. Haluaako joku vaihtaa aikansa superpyörän, WSBK speciaalin, Kawasaki ZXR 750Rn Wawiin?-)

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Lyhyt tutustuminen WAWiin

Viesti Kirjoittaja TMS »

ajarmala kirjoitti:
Kyytsis kirjoitti:

joten etuvaihtaja puuttui. Käytössä siis 9 vaihdetta, normaali maastopakka. Ennen taisi olla Rohloffi... Olin ajatellut että kyllä tuo menee, mutta pitemmissä hitaissa mäissä ajaminen meni junnaamiseksi - vasen polvi alkoi poltella. Pienemmillä vaihteilla olisi saanut pyörittää mäet ylös.

Suomessa saa olla aika voimamies, jos yrittää pärjätä pelkälla takapakan 9:llä vaihteella. Jyrkimmissä mäissä alkaa voimasanoja pääsemään.

Minulla on Milanissa välitykset siten, että pienin vaihde vie poljinkierroksella 1,7 m eteenpäin ja suurin taas 14,7 m. Mutta valtaosan matkaa pääsen ajamaan pelkällä isolla eturattaalla välityksillä 3,7 m - 10,8 m per poljinkierros. Jyrkissä mäissä löytyy välitys 2,7 m SRAM DualDrivesta. Ja jos mäki jyrkkenee ihan mahdottomaksi, viimeisenä oljenkortena löytyy sitten pieneltä eturattaalta vielä tuo 1,7 m per kierros. Varsinainen mummovaihde, mutta on sitäkin tarvittu muistaakseni neljä kertaa.

Voimamiehestä en tiedä, mutta kyllä mä tolla Stradalla ajan 99,9% ajosta isoimmalla eturattaalla. Takana on kyllä 11-36 rataspakka joka asiassaa auttaa, varsinkin kun pitkä ketjun takia voi aivan hyvin käyttää koko pakan skaalan hyväksi eikä tarvi murehtia ristiin menevää ketjua.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Lyhyt tutustuminen WAWiin

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

TMS kirjoitti:

Voimamiehestä en tiedä, mutta kyllä mä tolla Stradalla ajan 99,9% ajosta isoimmalla eturattaalla. Takana on kyllä 11-36 rataspakka joka asiassaa auttaa, varsinkin kun pitkä ketjun takia voi aivan hyvin käyttää koko pakan skaalan hyväksi eikä tarvi murehtia ristiin menevää ketjua.

Niin minäkin ajan 99,9 % matkasta isolla eturattaalla, mutta sitten, kun vastaan tulee se tiukka yli 10 %:n nousu, niin on oikein kiva, että pakasta löytyy pieniäkin vaihteita. Kinnerin taluttaminen (tai työntäminen) ei ole kivaa. Onneksi toistaiseksi kaikki mäet ovat menneet hyvin polkemalla. Sen takia 1,7 m/kierros -vaihde on ollut hyvä olemassa.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Vastaa Viestiin