DF

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja TMS »

Mulla on DF XL:ssä ohut ventisit pehmuste ja Stradassa oli aikanaan paksu. En ole kyllä kummallakaan varsinaisesti ajanut ilman pehmustetta että voisi siihen kunnolla verrata. Ohut versio on kuitenkin ollut mielestäni ihan pätevä, enkä ole paksumpaa kaivannut.

Oliko sulla se liimaus tosiaan pettänyt myös penkin alta? Sehän olikin sitten kriittisempi juttu kuin mitä muistelin.

Ei tosiaan tarvi kierretankoa lyhentää, vaan riittää vaan että sitä muttereita kiertämällä vien sen noin 5 mm lisää kinnerin sisään niin että itse kiekko istuu sopivasti etupyöräkotelon keskellä pyörän pituussuunnassa.

Avatar
jounisi
Viestit: 106
Liittynyt: 01 Elo 2014, 10:59
Paikkakunta: Kuopio

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja jounisi »

Juu penkin alta rissapyörän edestä oli liimauksesta irronnut, siitä missä ketjuputki on kiinnitetty rissapyörän koteloon. Porasin kiinnityskohtaan reiän
ja laitoin putken takaisin liimalla. Reiästä varmistin kiinnityksen nippusiteellä. Nyt pitäisi pysyä.

Challenge Fujin SL 2 / DF # 103

Avatar
jounisi
Viestit: 106
Liittynyt: 01 Elo 2014, 10:59
Paikkakunta: Kuopio

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja jounisi »

Eka lenkki. Se mitään pysyny. Muistelen viime kesää: luvattoman monta kertaa hyppää ketju penkin alapuolen rissalta aiheuttaen ketjujumin ja rahinaa. Täytyy testata ja lyhentää hiukan ketjua jos saisi ongelman pois päiväjärjestyksestä.

Challenge Fujin SL 2 / DF # 103

Avatar
jounisi
Viestit: 106
Liittynyt: 01 Elo 2014, 10:59
Paikkakunta: Kuopio

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja jounisi »

Tyhmä kysymys: Niin eikös ketjulinja kuulu mennä tuon rissapyörän alapuolelta eikä päältä. Muuten olisi aika suuri ketjulinjan muutos

Challenge Fujin SL 2 / DF # 103

Avatar
jounisi
Viestit: 106
Liittynyt: 01 Elo 2014, 10:59
Paikkakunta: Kuopio

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja jounisi »

Itse itselleni vastaten. Lyhensin ketjua hiukan ja siirtämällä penkin alla olevaa ketjuputkea hiukan taaemmas rissan suuntaan sain ensimmäistä kertaa
voimansiirron hiljaiseksi :-). Nyt toivon mukaan ketju ei pääse nuljahtamaan rissapyörältä sivuun kun putki keskittää paremmin. Aiemmin kun lopetti polkemisen tuntui ketju laskeutuvan lattialle ja kolkkaavan joka paikkaan ja joka pysähdyksessä sai pelätä että milloin jumissa. Tehdas-setup:han katosi aikoinaan, kun aloin säätämään ajoasentoa vaimolle modifioimalla ketjun pituutta ja keskiön etäisyyttä kahdelle täysin eripituiselle kuskille. Tulipahan testattua... :evil:

Challenge Fujin SL 2 / DF # 103

rosteri
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Touko 2015, 10:56
Paikkakunta: Espoo / Kilo

DF:n keula-aalto

Viesti Kirjoittaja rosteri »

Ajelin tänään työpaikalle Helsingin keskustaan aika kovassa sateessa. Otaniemen kohdalla odottelin kehä 1:sen liikennevaloissa ja ajattelin, että onhan hauska optinen harha, kun tuo pyörätie näyttää ihan järveltä... kun pääsin risteyksen yli, niin järvihän se oli. Vauhti pysähtyi aikamoiseen pärskäykseen ja DF jatkoi kulkuaan komean keula-aallon saattamana kävelyvauhtia. Syvää vettä oli n.50 metrin matkalla ja arvokas meno sai ensin suunpielet hymyyn - kunnes takapuoli ja selkä kastuivat ja tavarat alkoivat kellumaan ympäri pulkkaa... vettä oli lopulta sisällä noin 15-20 cm, eli todella paljon.

"Kuivalle maalle" päästyä tuli pompattua aika nopeasti ulos ja tarkistettua tietokoneen tilanne, olin onneksi sujauttanut sen laukkuun muovipussissa lähinnä aukosta sisään lentävän veden varalle. Täytyy näköjään hankkia vedenpitävä säkki tavaroille, kun ei viitsi toiste tepsutella päivää näin kosteissa vaihtovaatteissa.

Tässsä vielä muutaman viikon takainen fiilistelykuva DF:stä vähän kauniimmassa säässä:

IMG_1140.JPG

DF XL

rosteri
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Touko 2015, 10:56
Paikkakunta: Espoo / Kilo

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja rosteri »

Sadepäivä - oheisessa kuvassa hieman puuhailtavaa, postissa on vielä "tuplarissat" etuohjaimeen ja ohuempi Ventisit on jo paikoillaan. Penkin ristiseläntuki ei tuntunut olevan itselle oikealla paikalla ilman pehmustetta, mutta paksulla penkki toimi hyvin. Tilasin ohuemman painonsäästön merkeissä, mutta se onkin yllättäen muutaman gramman painavampi kuin vanha... no, etuna uudessa on kangasmainen pinnoite, jos vaikka nyt ei jäisi salmikkakuviota selkään. Kokeillaan.

Ja "veloepäilijöille" tiedoksi, kuluneet pari kesää on vain pumpattu ja paikattu renkaita, pulkka on ollut huoltovapaampi kuin yksikään kulkine aiemmin.

Nyt on vain tarkoitus päivittää DF vastaamaan tämän hetken valmistussarjaa ja nostaa ajonopeutta: 65/39 (välitys), uusi ohjausgeometria jäykemmillä jousilla ja korkeussäädettävä takaiskari (vakaus), pienemmät voimansiirron kitkat (rissat eteen, putkea pois) ja tiukemmat renkaat (28 mm One + latex).

Mielestäni on aika ainutlaatuista kuluttajamarkkinoilla, että valmistaja tarjoaa tuoreen vuosimallin osia vanhaan laitteeseen - todella hienoa!

Kuvassa näkyy myös käyttämäni "laite" raideleveyden mittaamiseen. Se on tavallinen laseretäisyysmittari shimmattuna vaakatasoon ja perään on liimattu säteen kohdalle pieni tappi. Korkeus mahdollisimman suureksi, jotta vielä menee alta ja mittaus sitten vanteesta vanteeseen. Toistotarkkuus on noin 1-2 mm luokkaa.

image1.JPG
Viimeksi muokannut rosteri, 09 Syys 2017, 19:01. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

DF XL

rosteri
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Touko 2015, 10:56
Paikkakunta: Espoo / Kilo

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja rosteri »

Vanhat ja uudet jouset:

IMG_1434.JPG

Ei ollut pässyt vettä iskareihin ja kaikki oli tikissä. Takaiskari on miltei grammalleen saman massainen kuin DT:n ilmaiskari. Toinen rengas oli visuaalisesti koloonsa nähden taaempana ja siirsinkin sitä hieman enemmän eteenpäin kuin toista rengasta asentaessani uusia kiskoa. Ilman muita säätöjä toe inniä oli sama kuin aluksi, eli n. 1-2 mm. Yhdellä kuulakierroksella muuttui pieneksi toe outiksi - jätin alkuperäisasetukseen. Ei vielä muita muutoksia.

Koeajolenkki ja nyt on jäykkä. Ei juuri kallistele ja ohjaus on levollisempi. Asfaltin tärinä tuntuu voimakkaammalta, mutta vielä ihan ok. Myös takaapää tuntuu jäykemmältä kuin ennen, ehkäpä se vielä herkistyy. Tästä on hyvä jatkaa.

DF XL

rosteri
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Touko 2015, 10:56
Paikkakunta: Espoo / Kilo

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja rosteri »

Viikonloppu alkoi renkaiden merkeissä ja latex sisäkumien lyhentämisellä eteen. Sinolia liimauskohdan puhdistukseen, Tiptop vulkanosoivaa liimaa yhdistämiseen, asetonia pensselin puhdistukseen ja vauvatalkkia asentamiseen...

Käytin yhdistämiseen 30 mm overlappiä, letku sisäkkäin kohdalleen ja sitten työnsin pienen pensselin väliin ja kiersin sauman. Tekniikka ei ole ideaali, kun liuotin ei pääse haihtumaan liimasta kuivahtamalla, mutta tarttuu ilmeisesti riittävästi näinkin. Ensimmäinen kokeilu pumpulla pullautti sisäkumiin ilmapallon - great.. ja asennuksessa kumia jäi renkaan väliin ja repesi pamahtaen. Vanneteippinä on Schwalben sininen ja se on painautunut aika kuopalle pinnanreikien kohdalla, eli sekin voi aiheuttaa kuplia. Tilaan nyt Ginkon tulppia tilalle. Kolmannen sisäkumin liimasin vahingossa kierteelle. Ja lyhensin kaikki kolme turhan lyhyeksi, tahtoivat väkisin jäädä ulkokumin reunan alle. Mutta näillä eväillä sain lopulta eturenkaat 8 bar paineeseen ja pääsin illalla kokeilemaan.

Onhan se uskomatonta, että eron voi tuntea. Tutun pätkän keskinopeus nousi 1,5-2 km/h märällä tiellä ja uusista jousista huolimatta tärinä puuttui. 20 km tätä onnea kesti, kunnes pamahti. Vähän kuin olisi liian kaunis tyttöystävä.

Edit: Vannenauha oli syyllinen, pinnareikien kohdille oli lisäksi syntynyt kuplia. Käyttämäni sisäkumi on 22-28 mm ja hieman isompi antaisi varmaan enemmän anteeksi. Butyyliletkut olivat näköjään tavalliset nr.6, joten se selittää osaltaan tuntemani ison ero. Nyt on tilalla 6a:t, kunnes vannenauhahomma ratkeaa.

IMG_1480.JPG
IMG_1480.JPG (73.14 KiB) Katsottu 11741 kertaa
Viimeksi muokannut rosteri, 17 Syys 2017, 14:16. Yhteensä muokattu 6 kertaa.

DF XL

rosteri
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Touko 2015, 10:56
Paikkakunta: Espoo / Kilo

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja rosteri »

Päivä ei tosiaan mennyt ihan putkeen, tilaamani 100 mm 8 mm kääntörissat eivät sopineet DF:n 10 mm akselille. Oma moka, tilasin muistin varassa. Tarkoitus on laittaa kaksi rinnakkain, eli poistaa paluupuolen käännös putkessa. Rinnakkain rissojen väliin jää aikamoinen rako, joka on kaikki lisää ketjukulmaa. Nyt oli hyvä syy vähän sorvata ja aloitin poistamalla laakereita paikoillaan pitävän olakkeen, jonka jälkeen sain 608 laakerit (8x22x7) painettua ulos.

IMG_1470.JPG
IMG_1470.JPG (88.16 KiB) Katsottu 11791 kertaa

Seuraavaksi tilaan 6900 sarjan laakerit (10x22x6), jolloin säästän rissan laakerileveydessä 2 mm. Laakerit ovat silloin hieman epäkeskeisesti ketjuun nähden, mutta se ei haittaa paluupuolella. Paluurissan kylkiä muotoilemalla se pitäisi nyt saada aivan kiinni vetorissaan. Näin saan pidettyä vetorissan alkuperäisenä ja helposti vaihdettavana.

DF XL

Avatar
jounisi
Viestit: 106
Liittynyt: 01 Elo 2014, 10:59
Paikkakunta: Kuopio

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja jounisi »

Tilasitko 65T:n Intercitybikestä? Onko nopeusero 61:seen verrattuna tuo n. 2 km/h keskari vai tuliko se pelkästään latexeista ja oliko etuvaihtajan säätö ongelmatonta 65/39 kombinaatiolle?

Challenge Fujin SL 2 / DF # 103

rosteri
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Touko 2015, 10:56
Paikkakunta: Espoo / Kilo

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja rosteri »

jounisi kirjoitti:

Tilasitko 65T:n Intercitybikestä? Onko nopeusero 61:seen verrattuna tuo n. 2 km/h keskari vai tuliko se pelkästään latexeista ja oliko etuvaihtajan säätö ongelmatonta 65/39 kombinaatiolle?

2 km/h keskari tuli pelkistä eturenkaista: latexeista ja uusista ulkokumeista (Durano -> Schawalbe One 2017).

65/39 Intercitybikesta, muualta en löytänyt rattaita compact keskiölle ja Ict oli lopulta hyvin edullinen. Ymte lupaili, että vaihtaja toimii vielä tuolla combolla. Rattaat ovat odottaneet vaihtoa jo vuoden, koska haluan ensin kokeilla tuplarissojen vaikutuksen tuttuun voimalinjaan ja varmistaa että kaikki pelaa samalla tavalla myös niillä. Itse vaihteet ovat toimineet tähän asti ilman mitään ongelmia tai säätöjä, joten koitan pitää muutokset systemaattisina. Lisäksi alkuperäinen ohjausgeometria ei innostanut nopeuden nostoon, joten rattaiden päivityksellä ei ole ollut kiire...

DF XL

rosteri
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Touko 2015, 10:56
Paikkakunta: Espoo / Kilo

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja rosteri »

Nostellaan tätäkin ketjua välillä. DF tuli syksyllä 2015 ja nyt alkoi henkisesti neljäs ajokausi. Vuorossa oli vahaus ja pien poisto pohjasta ja kyljistä, ketjun pesu ja syksyllä tehdyn tuplarissan asennus eteen. Tuplarissa hiljensi hieman ketjun rohinaa, muuta eroa en havainnut. Tein myös kolme lisäakkua yhdeksästä kännykän akusta.

DF on osoittautunut arkiajoon sopivaksi ja kävi viime kesänä miltei päivittäin Helsingin keskustassa.

Kuski on alkuajoista tiputtanut painoa yli 15 kg ja DF XL alkaa tuntua sisältä aika isolta. Täytyy jossain vaiheessa sovittaa tavallista DF:ää.

Ai niin, 65/39 vaihtuu edessä yhtä eleettömästi kuin 56/34 combo, en olisi uskonut.

BCBD879D-1A8D-49AB-BF0C-721275D7EFCF.jpeg
4219E13F-F253-4765-B919-AFB28E9DA7A5.jpeg

DF XL

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja PW »

Harmi ku kinneri ei laihdu kuskin mukaan;)
Mitä vahaa käytit?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

rosteri
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Touko 2015, 10:56
Paikkakunta: Espoo / Kilo

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja rosteri »

Vahana oli luonnollisesti Dodo Juice Blue Velvet!

DF XL

Vastaa Viestiin