DF

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
rosteri
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Touko 2015, 10:56
Paikkakunta: Espoo / Kilo

Huoltohommia

Viesti Kirjoittaja rosteri »

Voimalla polkiessa alkoi kuulumaan pientä rahinaa ja oli aika kurkistaa sisälle. Toinen penkin ruuvi oli löysällä ja keskiökelkka oli luistanut n. 1 cm eteenpäin (ruuvit sangen löysällä), joten siirto takaisin paikoilleen ja hieman kireämmälle. Toisesta penkin ruuvista olin unohtanut loctiten ja laitoin samalla penkin ruuvinkantojen alle silikonia lokasuojan puolelle, jotta kuraveden valuminen sisälle loppuisi. Tiputtelin myös 10 tippaa öljyä iskareihin ja porasin kantapääkuoppiin vesireiät.

Jouduin kuukausi sitten ajamaan poikkeuksellisesti pätkän pyörätietä ja Duranot kestivät tasan 5 km ennen ensimmäistä reikää... Alla on nyt talveksi Marathon plussat. Taka-akseli tuntui aika ilkeältä vetää ulos putki/lukkopihdeillä, joten ennen seuraavaa kertaa väsään siihen hommaan oman ulosvetäjän.

Otin myös pohjan alle teipatut peltipalat pois - nyt osaan jo vähän katsoa mistä sopii ajaa ja en hankkinut kevyttä DF:ää, jotta voisin teipata siihen peltiä painoksi. Koskekoot pohjasta ja fiksaan naarmut sitten vaikka muutaman vuoden välein, jos alkavat häiritsemään.

df.jpg

Kun kerran oli luukut auki, niin sain myös vihdoin putsattua ketjusta inhottavat tehtaan rasvat pois. Samalla oli hyvä tilaisuus ottaa voimalinjan lyhyt ketjuputki pois, se kun oli kiusannut minua alusta asti. Laitoin tunnelin pohjalle hieman tarranauhaa pehmusteeksi, mutta taitaa olla turha. Pieni testikierros ja koko voimalinja hiljeni huomattavasti!! Nyt oli vaarana lattialla olevien tavaroiden imeytyminen ketjun mukana, joten eikun hommiin askartelemaan suojalevyä. Kun ketju oli pudonnut taaimmaiselta rissalta, olin polkaissut sen ketjuputken ja hiilikuidun läpi, joten sen voisi korjata samalla vaivalla. Tuota rikki mennyttä nokkaa ei tarvita kuin ketjuputken kiinnittämiseen, joten olisin toisaalta voinut leikata nokan myös kokonaan pois.

ketju.jpg

Vinkkinä laiskoille laminoijille - tekeleet irtoavat ilmastointiteipistä mainiosti, joten ei tarvitse stressata vahailusta tai irrotusaineista. Päätin samalla myös hifistellä uuden ilmaohjaimen hiilikuidusta. Pahvinen purkkapaketti toimi ihan hyvin 2 kk, mutta kun kerran... Tässä vähän kuvia:

lamnokka.jpg
lamsuoja.jpg
lamtuuli.jpg
Viimeksi muokannut rosteri, 25 Joulu 2015, 17:59. Yhteensä muokattu 10 kertaa.

DF XL

rosteri
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Touko 2015, 10:56
Paikkakunta: Espoo / Kilo

Huoltohommia

Viesti Kirjoittaja rosteri »

Osista tuli ihan hyvät. Alkuperäinen ketjuputki painoi 23 g ja uusi suojus tarranauhojen kanssa on 30 g, eli vain 7 g lisää! Nokan korjauspala oli muotoilun jälkeen 2 g ja tuulenohjain 7 g. Tuulenojain on sivuilta kiinni tarranauhalla ja sitä voi nyt kätevästi käännellä.

nokka.jpg
ohjain.jpg
suoja.jpg

Seuraavaksi pitäisi parannella tuota paluupuolen ketjuvientiä. Iso-iso yhdistelmällä ketju on aika kireällä ja paluuputki tekee kireän mutkan edessä ohjausrissan vieressä. Kampia on tyhjänä yllättävän raskasta pyöritellä ja tuohon putkeeni hukkuu varmasti useampi watti. Jos siinä olisi rissa myös paluupuolelle, niin katselin, että linjaus on hyvä ja ketjuputkea ei tarvittaisi välttämättä ollenkaan. Lucilla oli kuvia Danielin omasta vehkeestä, jossa homma oli toteutettu juuri niin. Mutta ensin kohti uusia kilometrejä, kun kelikin on kohdallaan!

ketjupyörä.jpg

DF XL

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Huoltohommia

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

rosteri kirjoitti:

Osista tuli ihan hyvät.

Eikö tuota hiilikuitua saisi vaikka valkoisena, niin se näkyisi valokuvissa paremmin?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja TMS »

Mielenkiintoisia muutoksia, tuollaisia tulee varmaan itsekin tehtyä sitten kun oman DF XL:n saan käsiini. Kiitoksia raportoinnista.

Tällaisia kuvia oli muuten siellä saksan foorumilla Danielin omasta pyörästä http://www.velomobilforum.de/forum/inde ... ion.42924/

Näyttää muuten Danielilla olevan tuon eturungon takatuen U-profiilin pystysakara olevan matalampi kuin rosterin pyörässä, mutta mahdollisesti kuitenkin paksumpi? Tästähän kohdasta ainakin se DF nro 1 hajosi silloin aikanaan.

Liitteet
IMAG1394_p.jpg
IMAG1389.jpg
IMAG1388_p.jpg
rosteri
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Touko 2015, 10:56
Paikkakunta: Espoo / Kilo

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja rosteri »

Kiitti, tuon viimeisen kuvan perusteella voisi myös arvoida tuon keskiosan leveys rissaan nähden. Hieman arveluttaa, kääntyykö ketjulinja itsellä liikaa sivuun. Otan illalla vähän lisää kuvia tuosta kohdasta.

DF XL

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

Hienoa tuotekehittelyä rosteri. Ei muuta kuin ketjuputket pihalle,jos ei tule mitään ongelmia.
Ketjuputkilla ei kai ole merkitystä, että ketjut pysyisi paremmin ketjurissalla ?

Paluupuolelle eteen ketjurissa, ei taida mahtua? Pitäiskö paluupuolen rissa oltava tuolla pohjalla olevalla kumirenkaalla , joka menee poikki muutaman sadan kilometrin päästä poikki ja sitten alkaa meteli ja ketjut kuluu. Ei käy hammastettu ?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Liiottelua. Paluu puolen o-rengas kestää aivan riittävän pitkään kun veto puolellakin kestää n. 500 km. Toisilla se tulee vastaan viikossa toisilla menee koko kesä.

rosteri
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Touko 2015, 10:56
Paikkakunta: Espoo / Kilo

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja rosteri »

Nyt on jo jokunen lenkki takana ja ei ole putken puute vaikuttanut ketjurissalla pysymiseen. Takarissan alle laitan vielä pohjaa vasten retkipatjan palan ja eteen tulossa myös varmistus, kunhan saan tuon tuplarissan testattua.

Intercitybike laittaa nykyään DF:ään vakiona etu ja takarissan o-rengasversiona voimapuolelle, eli taitaa ainakin isona 100 mm rissana kestää pidempään. Daniel esitteli juuri saksan palstalla mittauksiaan ja oli hiljaisempi ja hieman pienempi vastus kuin hammasversiolla.

DF XL

Avatar
jounisi
Viestit: 106
Liittynyt: 01 Elo 2014, 10:59
Paikkakunta: Kuopio

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja jounisi »

Df aiheista kysymystä taas väliin. Kysyin velomobilforumilla DF.n soveltuvuutta kahdelle eri pituiselle kuskille, josta täällä olen jo aikaisemmin kysellytkin 160cm-177cm.
Vastauksena tuli, että jos Daniel tekisi pituussuunnassa säädettävän penkkikonstruktion kuten ilmeisesti Evoissa on. Kuinkas tuon ohjauspylvään kanssa sitten on ettei maha tai "muut osat" ota kiinni. Onko se säädettävissä Df:ssa?

Challenge Fujin SL 2 / DF # 103

rosteri
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Touko 2015, 10:56
Paikkakunta: Espoo / Kilo

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja rosteri »

Jaa-a, olen itse käsittänyt, että penkkiä säädetään lähinnä sopivan korkeuden saamiseksi (että näkee ulos) ja keskiöllä sitten pituus. Ohjaustankoa ei voi siirtää ja se menee ainakin minulla aika läheltä, eli en itse lähtisi penkkiä siirtämään yhtään enempää eteenpäin. Korkeuden voisi kyllä varmasti kompensoida jollain jämäkällä lisäistuinpehmusteella ja ketjuun laittaa pikaliitoksilla irtopala. Huoltoluukusta huolimatta työasento ei ole kovin ergonominen, mutta näkyvys on erinomainen ja miltei kaikkeen ylettyy suorastaan hyvin.

DF XL

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja PW »

Kaksi DF:ää suomeen tulossa tilauslistalla. https://www.intercitybike.nl/orderboek/
Tammikuussa ei vielä valmistunut yhtään pyörää mutt 10 tilausta tullut, ovatkohan lomalla?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jounisi
Viestit: 106
Liittynyt: 01 Elo 2014, 10:59
Paikkakunta: Kuopio

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja jounisi »

Joo tilaus sisällä ja samaa ihmetellessä.

Olisiko Drontenin reissusta kuskin säätöjen hakemisen kannalta mitään hyötyä? Nyt mennään hiukan sokkona.
Olen kyllä ennenkin saanut pyörät hienosäädettyä, mutta kun tuo kinneri on ihan uusi juttu minulle..

Challenge Fujin SL 2 / DF # 103

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja PW »

https://www.intercitybike.nl/orderboek/
No, nyt nytkähti DF-jono etiäpäin. Tero on kuitenkin poikkeuksellisesti vasta kakkosena :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jounisi
Viestit: 106
Liittynyt: 01 Elo 2014, 10:59
Paikkakunta: Kuopio

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja jounisi »

Huhujen (Bentrider) mukaan Df:sta poistuu usb-latauspistoke ilmeisesti sähköongelmien takia. Kelpaako Garmin Edge 520 tai 1000 mallien lataukseen mikä tahansa ulkopuolinen virtapankki?

Challenge Fujin SL 2 / DF # 103

rosteri
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Touko 2015, 10:56
Paikkakunta: Espoo / Kilo

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja rosteri »

Ja aika aktivoitua täälläkin. Ensinnäkin onnittelut TMS:lle uuden DF:n saapumisesta, en huomannut päiväkirjaosion päivityksiä kuin vasta tänään!

Itse olen ajanut viimeksi uudenvuoden aattona, jolloin lumikelit pistivät ajot talvitauolle. Ymte herätti horroksesta lähettämällä (tasan vuosi sitten tilatun) kuomun ja suurin odotuksin valmistauduin kevään ekalle iltalenkille. Käyn yleensä ajamassa vasta klo 21 jälkeen, joten olen ajanut tähän asti DF:llä käytännössä ainoastaan pimeässä.

Kuomu1.jpg

Liittäessäni akkua laturiin huomasin päävirran jääneen päälle ja tyhjähän se oli, ei mitään reaktiota - se siitä lenkistä ja uuden akun kasaus mietintään, kun ei välttämättä herää syvätyhjennyksestä. Pisteenä i:n päälle tein totaaliresetin Cateye Enduro mittariin yritäessäni siirtää kelloa kesäaikaan ja kokonaiskilometrejä ei saa siihen enää takaisin -> uusi mittari, kiitos. Lenkin sijaan päätin sitten vaihtaa kesärenkaat alle.

Takarenkaan kotelo on sen verran tiukka, että oma kärsivällisyys ei riitä vaihtamaan ulkokumia rengasta irroittamatta, varsinkin kun hiekkaa varisee sisäpuolta koskettaessa renkaan sisälle. Myös taka-akseli on aika ikävä vetää ulos ja viimeksi joudin tarraamaan siihen lopulta lukkopihdeillä, mikä harmittaa vieläkin. Päätin silloin tehdä sille ulosvetäjän, joten renkaanvaihto alkaa tällä kertaa sorvin ääressä. Eka proto tuntuu toimivan hyvin ja huomenna jatkuu sitten itse renkaiden merkeissä.

uv1.jpg
uv2.jpg

Ja kun loppuillasta fiilistelin vielä autotallissa kuomun alla, niin huomasin räplänneeni aiemmin illalla väärää "päävirtakytkintä" - akku oli täydessä terässä...

kuomu2.jpg
kuomu3.jpg
kuomu4.jpg

DF XL

Vastaa Viestiin