Liittäessäni akkua laturiin huomasin päävirran jääneen päälle ja tyhjähän se oli, ei mitään reaktiota - se siitä lenkistä ja uuden akun kasaus mietintään, kun ei välttämättä herää syvätyhjennyksestä. Pisteenä i:n päälle tein totaaliresetin Cateye Enduro mittariin yritäessäni siirtää kelloa kesäaikaan ja kokonaiskilometrejä ei saa siihen enää takaisin -> uusi mittari, kiitos. Lenkin sijaan päätin sitten vaihtaa kesärenkaat alle.
Takarenkaan kotelo on sen verran tiukka, että oma kärsivällisyys ei riitä vaihtamaan ulkokumia rengasta irroittamatta, varsinkin kun hiekkaa varisee sisäpuolta koskettaessa renkaan sisälle. Myös taka-akseli on aika ikävä vetää ulos ja viimeksi joudin tarraamaan siihen lopulta lukkopihdeillä, mikä harmittaa vieläkin. Päätin silloin tehdä sille ulosvetäjän, joten renkaanvaihto alkaa tällä kertaa sorvin ääressä. Eka proto tuntuu toimivan hyvin ja huomenna jatkuu sitten itse renkaiden merkeissä.
Cateye Enduro mittarissa on vähän ihmeellinen logiiikka.Sitä kun menee räpeltämään/ säätämään jotain, niin kaikki tiedot nollaantuu.Ite vilkasin, että mikähän on renkaan kehämitta (taipumusta laittaa liian suureksi tehtaalla, saadaan nopeudet suureksi )niin takaisin kokonaiskilometrejä ei saa UUSI MITTARI samoin.
Miettinyt samoin , miten onnistuu renkaanvaihto maantienreunalla. Ahdas on asentaa.Renkaan irrottaminen tienlaidassakin on iso kynnys.
Re: Strada DF
Lähetetty: 10 Huhti 2016, 19:52
Kirjoittaja rosteri
Velonautti kirjoitti:
Cateye Enduro mittarissa on vähän ihmeellinen logiiikka.Sitä kun menee räpeltämään/ säätämään jotain, niin kaikki tiedot nollaantuu.Ite vilkasin, että mikähän on renkaan kehämitta (taipumusta laittaa liian suureksi tehtaalla, saadaan nopeudet suureksi )niin takaisin kokonaiskilometrejä ei saa UUSI MITTARI samoin.
Miettinyt samoin , miten onnistuu renkaanvaihto maantienreunalla. Ahdas on asentaa.Renkaan irrottaminen tienlaidassakin on iso kynnys.
Kerran olen sisäkumin paikannut takarenkaasta, mutta sain onneksi ensin talutettua kotiin. Tienvieressä pimeässä tuo olisi aika karu homma.
Nyt on renkaat vaihdettu, tällä kertaa ilman suurempaa draamaa ja uusi työkalu toimi mainiosti.
Ekat ajokokemukset kuomusta jäivät positiivisen puolelle: Nopeutta tuli selkeästi lisää yläpäässä (TMS tulet yllättymään), näkyvyys oli ok ja ikkunat pysyivät auki kauniissa kevätsäässä. Happea sain riittävästi ja lämmin tuli, mutta sitä osasin muiden kokemusten perusteella odottaa. Eka ajo meni ilman kypärää, seuraavaksi kokeilen kypärän kanssa - toivottavasti mahtuu. Nopeutta pystyi arvioimaan vielä huonommin ja maisemista nautiskelun voi unohtaa. Hartioihin / niskaan otti hieman viima ja jotain kevyttä kaulurin tapaista kaipailin, kun pidin visiiriä koko ajan vähän raollaan.
Re: Strada DF
Lähetetty: 10 Huhti 2016, 21:24
Kirjoittaja takakeno
Jos ajaa hiekkateillä, niin tuonne takapyöräkotelon sisään kertyy melkoinen
kerros kuraa ja hiekkaa.
Lisää turhaan painoa.
T:Jere
Re: Strada DF
Lähetetty: 10 Huhti 2016, 22:33
Kirjoittaja TMS
Asiallisen oloinen ulosvedin. Ei ole vielä tullut takakiekkoa irrotettua kun homma toimii, mutta voisihan senkin jossain välissä tehdä ettei sitten jossain reissun päällä joudu ekaa kertaa sitä ihmettelemään. Sähän voit tehdä nyt tehdä muillekin noita ulosvetäjiä kun kerran olet asian valmiiksi miettinyt
Itsekin totesin että aika ahdashan se takapyörän kotelo on kun heti alkuun vaihdoin Continentalin SportContact renkaat alle. Se on juurikin niin että varsinkin märällä kelillä renkaan vaihto on paha rasti, kun rapaa ei meinaa saada pidettyä poissa ulkorenkaan sisältä. Myös Stradalla oli tämän kanssa samoja ongelmia vaikka kotelo paljon isompi onkin. Tosin Stradalla tuli sitten käytettyä myös leveämpiä renkkaita, jos sen kanssa olisi käyttänyt jotain 30 mm leveitä olisi homma ollut varmaan aika paljon helpompaa. Siinä mielessä tuo takakiekon kokonaan irrottaminen on kyllä ihan järkevä ajatus, ainakin jos se helppoa on. Tässä videossahan se on jotenkin esitetty:
Eipä tuo nyt kovin näppärältä näytä ainakaan tien päällä tehtävänä. Varmaan sitä olisi syytä harjoitella kotona.
Re: Strada DF
Lähetetty: 11 Huhti 2016, 10:48
Kirjoittaja jounisi
Tuollaiselle työkalulla voisi olla kyllä tarvetta lähitulevaisuudessa.
Asiasta kolmanteen: vanha asia liittyen eri mittaisten Kuskien säätövarasta. Koska df- penkissä varaa porata kahteen kohtaan ripustusreiät, jos miettii penkin korkeussäätöä? 160 cm olisi hyvä saada hiukan korkeammalle kuin 178cm. Vai pitääkö tilata ylimääräinen penkki....?
Re: Strada DF
Lähetetty: 11 Huhti 2016, 22:33
Kirjoittaja rosteri
Varmaan kannattaa ensin kokeilla penkki irti ja säädellä penkkiä styrokspaloilla tai jollain DF:n lattialla penkin alla, aika vaikea noita penkin kiinnitystarpeita on muuten hahmottaa.
Kokeilin kuomua kypärän kanssa ja olo oli kuin notre damen kellonsoittajalla. Ajamisen rentous oli kaukana, kun koitti pitää päätä keskellä, myös pään kääntäminen oli varma äänimerkin paikka. Tämä oli ikävä takaisku, kuomu tuntui kuitenkin aika tilavalta ilman kypärää ajaessa.
Re: Strada DF
Lähetetty: 12 Huhti 2016, 08:34
Kirjoittaja Velonautti
Mitenkäs juominen pullosta onnistuu kopan sisällä? Mulla ei pullon kallistelu onnistu, ahdasta on.
Siirryttävä letkutankkaukseen.
Re: Strada DF
Lähetetty: 12 Huhti 2016, 16:50
Kirjoittaja rutunen
Velonautti kirjoitti:
Mitenkäs juominen pullosta onnistuu kopan sisällä? Mulla ei pullon kallistelu onnistu, ahdasta on.
Siirryttävä letkutankkaukseen.
Yksi teräksinenkin löytyi. Tilasin tämän koska luin juttua Bisfenoli A:sta (BPA) jota voi olla muovipulloissa. Siitä taas ohje täällä.
Re: Strada DF
Lähetetty: 12 Huhti 2016, 19:00
Kirjoittaja vaaka
Muoviteollisuus on nerokkaasti siirtynyt osin ei vaaralliseksi osoitettuihin bisfenoli s ja n tuotteisiin ja silti ne kuuluvat kemiallissti samaan kategoriaan kuin naissukuhormoni luteiini... Man boobs ja muuta hormonihäiriötä.
Re: Strada DF
Lähetetty: 13 Huhti 2016, 00:49
Kirjoittaja ajarmala
Velonautti kirjoitti:
Mitenkäs juominen pullosta onnistuu kopan sisällä? Mulla ei pullon kallistelu onnistu, ahdasta on.
Siirryttävä letkutankkaukseen.
Minulla on Camelback Eddy. Sitä imetään Milanissa eikä kallisteta, kun ei mahdu kallistamaan...
Re: Strada DF
Lähetetty: 13 Huhti 2016, 10:05
Kirjoittaja Velonautti
ajarmala kirjoitti:
Velonautti kirjoitti:
Mitenkäs juominen pullosta onnistuu kopan sisällä? Mulla ei pullon kallistelu onnistu, ahdasta on.
Siirryttävä letkutankkaukseen.
Minulla on Camelback Eddy. Sitä imetään Milanissa eikä kallisteta, kun ei mahdu kallistamaan...
Tuo Camelback systeemi on kyllä ihan OK. Rutusen ehdotelma pillipullo vois olla myös toimiva.
Maailmalla velomobilistit kisoissa taitaa jouda muovikanisterista, jossa korkin kautta pitkä letku. ( ei puutarhaletku )
Re: Strada DF
Lähetetty: 13 Huhti 2016, 23:36
Kirjoittaja rosteri
Minulla ei ole ongelmia 0.7 pullon kanssa, hyvin mahtuu pituussuunnassa kallistella. Lyhyt mies (178) XL:ssä...
Re: Strada DF
Lähetetty: 17 Huhti 2016, 20:46
Kirjoittaja TMS
jounisi kirjoitti:
Tuollaiselle työkalulla voisi olla kyllä tarvetta lähitulevaisuudessa.
Asiasta kolmanteen: vanha asia liittyen eri mittaisten Kuskien säätövarasta. Koska df- penkissä varaa porata kahteen kohtaan ripustusreiät, jos miettii penkin korkeussäätöä? 160 cm olisi hyvä saada hiukan korkeammalle kuin 178cm. Vai pitääkö tilata ylimääräinen penkki....?
Ei siinä penkissä kyllä kovin paljoa säätövaraa ole etenkään korkeussuunnassa, ehkä noin sentin verran että jää vähän seinämäääkin reunan ja reiän välille. Lähtisin ehkä koittamaan sellaista pikasäätöä että lyhyemmällä on penkin päällä paksu ventisit pehmuste (plus ehkä jotain muutakin lisänä), ja pidemmällä sitten ei. Tosin sitten ventisitin kiinnittämiseen pitää keksi jotain ettei pidemmällä ole tarranauha ikävästi suoraan selkää vasten.
Sittenhän ICB:ltä saa penkin kiinnitykseen sellaiset alumiinilevyt tarvittaessa, niiden kanssa voisi ehkä olla enemmäkin säätövaraa. Velonautilla oli niistä kuvakin omassa ketjussa muistaakseni.
Re: Strada DF
Lähetetty: 30 Huhti 2016, 10:32
Kirjoittaja rutunen
Velonautti kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:
Velonautti kirjoitti:
Mitenkäs juominen pullosta onnistuu kopan sisällä? Mulla ei pullon kallistelu onnistu, ahdasta on.
Siirryttävä letkutankkaukseen.
Minulla on Camelback Eddy. Sitä imetään Milanissa eikä kallisteta, kun ei mahdu kallistamaan...
Tuo Camelback systeemi on kyllä ihan OK. Rutusen ehdotelma pillipullo vois olla myös toimiva.
Maailmalla velomobilistit kisoissa taitaa jouda muovikanisterista, jossa korkin kautta pitkä letku. ( ei puutarhaletku )
Siitä pillipullosta: Toimiihan tuo, mutta kopan sisälle kannattaa ottaa mukaan korvatulpat