Mikä paras velomobiili näistä?

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja TMS »

Pastori kirjoitti:

Enivei. Kannustan kuulemaan esim. TMS ja terppa nimimerkkejä. Noi jätkät on kuitenkin ajelleet ehkä eniten kinnereillä Suamessa ja varmaan nyt top sijoilla ehkä maailmassakin?.

Mehän ollaan terpan kanssa ihan aloittelijoita vielä kinneririntamalla, kun kinnerikilometrejä on alle 20tkm. Maailmalta löytyy satamäärin kokeneempia kinnerikuskeja. Suomen kärkipaikkakin on meiltä vielä kaukana virallisen listan mukaan :wink: http://en.velomobiel.nl/rijderslijst/ Harals Slotte (johon terppa muistaakseni oli kesän reissulla törmännyt) on ajanut nyt varmaan jo pitkälti yli 40000 km. Kai Jokelan 90000 km ei lasketa :wink: , sillä tuosta määrästä ei ole Suomessa ajettu kuin pieni osa vissiin.

Katsotaan kymmenen vuoden päästä uudestaan niitä kilometrejä niin ehkä meillä sitten rupeaa olemaan edes jonkinlaista kokemusta :wink: Huimia määriä on porukka noilla velomobiel.nl:n pyörillä kyllä ajanut kun noita listan lukuja katsoo.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

TMS kirjoitti:

Mitäs se ajarmalan Milan SL painoikaan, oliko 30 kg?

Sitä on hiukan vaikea yksinään punnita, mutta kokeillaanpas:

Kokeilin ensin niin, että laitoin kaikkien renkaiden alle 4 cm pinon kirjoja ja korvasin vuorotellen kunkin pinon Lidlin henkilövaa'alla:

  • 9,9 kg vasen eturengas
  • 9,6 kg oikea eturengas
  • 9,4 kg takarengas
    eli yhteensä 28,9 kg. Mutta kun tiedän, että Lidlin henkilövaa'an resoluutio on huono, eli se ei esimerkiksi havaitse sadan tai jopa 200 g:n painon muutoksia, niin päätin punnita Milan SL:n myös kalavaa'alla.

Kalavaaka on merkkiä Wei Heng ja 45 kg. Olen kalibroinut sen laboratoriovaakoja vastaan ja se näyttää riittävän hyvin oikein myös Vihdissä. Sillä sain seuraavat painot:

  • 9,81 kg vasen eturengas
  • 9,36 kg oikea eturengas
  • 9,05 kg takarengas
  • ja kun muistaa vielä vähentää narun ja koukun painon (0,07 kg) kolmesti, ja
  • akun painon 0,29 kg, niin
    se tekee yhteensä 27,72 kg.

Ajokunnossa minulla Milan SL painaa kuitenkin

  • 27,72 kg tyhjäpaino kokokuomuineen
  • 0,29 kg akku (valoja ja vilkkuja varten)
  • 0,91 kg työkalut ja pumppu
  • 0,29 kg pyyhkeet (joilla suojaan kinnerin kyljet renkaanvaihdoissa)
  • 0,12 kg ilmastointiteippi (pikakorjauksiin)
  • 0,22 kg varasisärenkaat
  • 0,30 kg pähkinät ja rusinat
  • 0,70 kg juomapullo
    => tekee ajopainoksi peräti 30,55 kg.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

peksi
Viestit: 23
Liittynyt: 09 Syys 2013, 22:28

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja peksi »

Pitkä on ollut odottavan aika...kuten myös milanin toimitusaika. :|
Nyt ollaan kuulemma lähellä ja parin viikon kuluttua pitäisi laitteen valmistua siedenburgissa. Matkan varrella on mullistuksia tullut ja työpaikka siirtynyt etelämmäs...niinpä tämä tulee liikkumaan jyväskylän seudulla lapin sijasta. 8)

Pekka

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

peksi kirjoitti:

Matkan varrella on mullistuksia tullut ja työpaikka siirtynyt etelämmäs...niinpä tämä tulee liikkumaan jyväskylän seudulla lapin sijasta. 8) Pekka

Jyväskylässähän on aika hyviä mäkiä, eikös? Saat varmaan siellä kellotetuksi Suomen ennätysvauhdit polkupyörällä... tai siis Milanilla.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

peksi
Viestit: 23
Liittynyt: 09 Syys 2013, 22:28

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja peksi »

ajarmala kirjoitti:
peksi kirjoitti:

Matkan varrella on mullistuksia tullut ja työpaikka siirtynyt etelämmäs...niinpä tämä tulee liikkumaan jyväskylän seudulla lapin sijasta. 8) Pekka

Jyväskylässähän on aika hyviä mäkiä, eikös? Saat varmaan siellä kellotetuksi Suomen ennätysvauhdit polkupyörällä... tai siis Milanilla.

Tilasin omani 25mm korotettuna. Saa nähdä onko liian kiikkerä huippunopeusyrityksiin korkeana versiona.
Ei varmasti mitään suomen ennätyksiä synny, omia ennätyksiä kylläkin :wink:

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

peksi kirjoitti:

Saa nähdä onko liian kiikkerä huippunopeusyrityksiin korkeana versiona.

Ihmettelisin jos noin pieni muutos korkeuteen vaikuttaisi hurjasti kiikkeryyteen. Ruotsalainen kaveri painaa n. 80 km/h maantienlaidassa yhdellä kädellä ja sanoo ettei ole kiikkerä vaikka onkin korotettu Milan SL.

peksi
Viestit: 23
Liittynyt: 09 Syys 2013, 22:28

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja peksi »

Lopulta odotus aina palkitaan... :D

Olin pyytänyt milan- pajan Jensiä ilmoittamaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen kinnerin valmistumisesta, jotta saisin mielekkäät lentoliput varattua. Noo, ilmoitus tuli muttei etukäteen. Syynä kielimuuri, itse kun en saksan kieltä hallitse ja englannin kieli taas oli vastapuolella haastavaa.

Hakureissu meni kuitenkin hyvin; lentäen saksaan ja toisen auton osto, pyörän haku ja pakkaus autoon, sekä lautalla takaisin. Aiemmin suunnitellun ajamalla kotiin- matkan jouduin unohtamaan, lomat kun oli jo lusittu aiemmin...

Pyörä oli kielihaasteista huolimatta sellainen kuin halusin, ja sain sen siis noudettua viime viikolla.
Alkuperäisestä aikataulusta pyörä myöhstyi n. 1,5kk, lieneekö syynä jalkapallojuhlat vai mikä :|
Vastaavasti sain pyörääni tulevan mk3- mallin vahvisteet, jotka toimivat myös veden johtamiseen pyöräkuiluihin kuskin rintakehän sijasta. Paino lienee vähintään 25kg luokkaa varusteltuna, tarkkaa punnitusta en ole tehnyt. Maavara tuli mitattua ja korotetussa mallissa se on "jalkakuhmujen" alla n. 8cm. Käytännössä maavaraa on niin paljon, että missään hidastustöyssyissä tai muuallakaan en ole saanut niitä osumaan maahan. Harkitsen keulan madaltamista ns. normaaliksi koska sekin riittänee ja näkyvyys aivan pyörän eteen hiukan paranee, samoin kuin vakaus mutkissa. Käytännössä mutkiin on ainakin vielä voinut ajaa niin lujaa kuin uskaltaa.

Ensimmäisellä lenkillä jyväskylän pohjoispuolella totesin tunnetun tosiasian - mäkinen maasto syö keskinopeutta. Mutta huippuja tulee helposti. Maksiminopeus lyhyehkössä mutta jyrkässä mäessä oli 86km/h. Välityksellä 65-11 pystyi/uskalsi polkea ehkä 70 nopeuteen asti...

Jatketaan testiä :D

karseehirvee
Viestit: 128
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 20:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja karseehirvee »

Tervetuloa Jyväskylään nojailemaan, en vielä ole kulkupeliä liikenteessä nähnyt, minkä värisen otit?
Kyllä kinnerille parempi asfaltti nyt esim. tikkakoskelle asti vetivät uuden pinnoitteen ja tärinä raidat jättivät pois reunasta.
Samoin itään ja länteen päin ihan mukavat reitit, etelään päin hyvin mäkistä maastoa kun viereen uusi tasainen moottoritie valmistui muttei pyörällä saa siellä ajaa.
Jyväsjärven ympäri voi olla liian vilkas tuollaiselle meno pelille kovaa ajaa, joten kannattaa maltti rantaraitilla ajaessa pitää .
Esim. Laukaaseen on oikein hyvä pyörätie ja sieltä voi suunnitella millaista reittiä haluaa palata.

T Jouni

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

karseehirvee kirjoitti:

Kyllä kinnerille parempi asfaltti nyt esim. tikkakoskelle asti vetivät uuden pinnoitteen
Esim. Laukaaseen on oikein hyvä pyörätie ja sieltä voi suunnitella millaista reittiä haluaa palata.
T Jouni

Öh, Milaneilla ei paljon pyöräteillä ajella etenkin, jos kuski on nopea... Se olisi liian vaarallista. Tilannenopeudet ovat liian suuria pyöräteille. Sen takia on turvallisempaa ajella ihan vaan autojen joukossa ajoradalla. Jos on hyvä piennar, sillä voi toki ajaa, mutta kun nopeus nousee erityisesti mäissä tasolle 60 - 90 km/h, niin on parasta siirtyä keskelle ajorataa. Autot kyllä pääsevät helposti ohitse, jos haluavat - niillä kun on moottorissa tehoa 400 x enemmän kuin kinnerikuskilla...

Niin, ja Jyväskylän seudullahan on vielä paljon parempia mäkiä kuin täällä Vihdissä...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

peksi
Viestit: 23
Liittynyt: 09 Syys 2013, 22:28

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja peksi »

karseehirvee kirjoitti:

Tervetuloa Jyväskylään nojailemaan, en vielä ole kulkupeliä liikenteessä nähnyt, minkä värisen otit?
Kyllä kinnerille parempi asfaltti nyt esim. tikkakoskelle asti vetivät uuden pinnoitteen ja tärinä raidat jättivät pois reunasta.
Samoin itään ja länteen päin ihan mukavat reitit, etelään päin hyvin mäkistä maastoa kun viereen uusi tasainen moottoritie valmistui muttei pyörällä saa siellä ajaa.
Jyväsjärven ympäri voi olla liian vilkas tuollaiselle meno pelille kovaa ajaa, joten kannattaa maltti rantaraitilla ajaessa pitää .
Esim. Laukaaseen on oikein hyvä pyörätie ja sieltä voi suunnitella millaista reittiä haluaa palata.

T Jouni

Kiitos!

Pääasiassa palokka - uurainen - tikkakoski - leppävesi - laukaa - välejä on tullut ajettua (valkoisella milanilla). Kerran kokeilin pyörätietä ja sen jälkeen kaikki ajaminen ajorataa. Ei ole ongelma jos rajoitus on 80 tai alle...tai sitten en vain osaa pelätä autoja.

Palokan ja Kuikan välissä mittailin lyhyellä lenkillä nopeuksia;
Kuikkaan päin tie pikkuhiljaa nousee, vaikka meneekin ylös-alas jatkuvasti. Keskinopeus siihen suuntaan 30km/h. Sama toiseen suuntaan keskinopeudella 63km/h. Huiput 94 ja minimissään kävi n. 50km/h. Aika mukava "pikataival" :D
Toinen vauhdikas paikka oli tikkakoski-leppävesi- tien loppupää...hyvin loivaa myötäistä missä nopeus kasvaa jatkuvasti ja sen päälle hiukan jyrkempi alamäki. Antoi aika tarkkaan 100km/h mittariin. Samassa kohtaa tuli poliisi vastaan - onneksi paluumatkalla, kun ylämäkeen hikoilin 15km/h :mrgreen: .
Tuo 100 on huiput tällä hetkellä.

Keskustassa en ole käynytkään, mieluummin pysyy alueella, missä liikennettä on vähemmän.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja PW »

Kauhia on Peksillä vauhti :mrgreen:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

PW kirjoitti:

Kauhia on Peksillä vauhti :mrgreen:
Petri

Noh, kokemuksesta tiedän, että Milan kulkee halukkaasti, jos vain on vähänkään alamäkeä. Jyväskylän seudulla mäkiä näyttää olevan ihan riittävästi... Mapmyriden mukaan tuolla seudulla on tuntuvia mäkiä, jotka panevat ylöspäin puuskuttamaan varmaankin sen 15 km/h nopeudella, mutta sitten taas alaspäin niissä pääsee satasta. Kyse on mäen jyrkkyydestä ja korkeudesta. Jyväskylä on mäkistä seutua ja siellä mäissä on molempia ominaisuuksia. Kivaa!

Meillä täällä Vihdissä on joko jyrkyyttä tai korkeutta, mutta ei molempia samassa mäessä... Vai uskaltaisinkohan käydä vihdoin bongaamassa Vihdin kolme suurinta mäkeä - niistä kaksi on Vesikansantiellä ja yksi Nurmijärventiellä. Pitää kyllä ensin veivata ne ajatuksella hitaasti ylöspäin ja katsella, että ei ole vaarallisia läpiä, monttuja, railoja eikä töyssyjä. Sen jälkeen ne ehkä uskaltaa rullata alas. Katotaan, kuinka käy...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja PW »

ajarmala kirjoitti:
PW kirjoitti:

Kauhia on Peksillä vauhti :mrgreen:
Petri

Noh, kokemuksesta tiedän, että Milan kulkee halukkaasti, jos vain on vähänkään alamäkeä. Jyväskylän seudulla mäkiä näyttää olevan ihan riittävästi... Mapmyriden mukaan tuolla seudulla on tuntuvia mäkiä, jotka panevat ylöspäin puuskuttamaan varmaankin sen 15 km/h nopeudella, mutta sitten taas alaspäin niissä pääsee satasta. Kyse on mäen jyrkkyydestä ja korkeudesta. Jyväskylä on mäkistä seutua ja siellä mäissä on molempia ominaisuuksia. Kivaa!

Meillä täällä Vihdissä on joko jyrkyyttä tai korkeutta, mutta ei molempia samassa mäessä... Vai uskaltaisinkohan käydä vihdoin bongaamassa Vihdin kolme suurinta mäkeä - niistä kaksi on Vesikansantiellä ja yksi Nurmijärventiellä. Pitää kyllä ensin veivata ne ajatuksella hitaasti ylöspäin ja katsella, että ei ole vaarallisia läpiä, monttuja, railoja eikä töyssyjä. Sen jälkeen ne ehkä uskaltaa rullata alas. Katotaan, kuinka käy...

Ei ollu tarkotus yllyttää mihinkään vaaralliseen 8) Olkaahan varovaisia siellä tiellä :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kohta kuullaan varmaan mitkä on vauhdit Viisarin- tai Petomäessä :lol:

peksi
Viestit: 23
Liittynyt: 09 Syys 2013, 22:28

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja peksi »

Kyllä Ari on oikeassa kun totesi että milanilla on haluja kulkea myötämäessä...ja että mäet on hyvä tarkastaa etukäteen jos aikoo päästellä lujempaa. Jousitus on kovissa nopeuksissa kovin vaatimaton jos ajaa isoihin kuoppiin. Toki ennemmin otan milanin kovan alustan kovaan vauhtiin kuin jonkun "mukavan alustan".

Järki pysyy mukana, ei keski-ikäinen ole kovin helposti yllytettävissä vaarallisiin sirkusteluihin. Hyvällä pinnalla se 100 tuntui oikein vakaalta ja helpolta...ei mitään ongelmaa :D

Vastaa Viestiin