Mikä paras velomobiili näistä?

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajs178np kirjoitti:

Tässä muuten ajajan näkymä Go-One EVO: sta velodromilla. Lämpätila näyttäisi olevan nollan asteen tienoilla ja lasin huurtumista jonkin verran huomattavissa. Ei mielestäni häiritsevästi tosin.

http://www.youtube.com/watch?v=KNHaz4yexUE

Tässä ketjussa on käyty etäällä olevan ja viiston tuulilasin hyödyistä ja haitoista: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=2994
Ja tässä viestissä kuvasarja yhden kesän käytössäni olleesta Polycarbonaatti tuulilasista: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... =15#p47339

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja PW »

Foorumilta löytyy myœs Milan, kannattaa ehottomasti kokeilla nuo kun mielellään esittelevät.
Vielä varottaisin tuosta vinosta tuulilasista, sateessa ja tihkussa ett näe mitään - en uskaltais tuota veikata.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja PW »

ajs178np kirjoitti:
tm kirjoitti:

Vaihtaisin listalla tuon Evo-R:n kyllä Evo-Ks:ään, syynä juurikin tuulilasin huurtuminen sekä näkyvyys sadekelillä. Ja aurinkoisella kelillä R:n umpinaisessa kopissa varmasti tarkenee hyvin, eli hiki virtaa :) .

Mutta tuo Evo-Ks on taas sitten jo niin saman näköinen kuin esimerkiksi WAW, että en tiedä kannattaako maksaa sitä 2000 euron lisähintaa...

Tuo on tietysti vaikee kysymys, mistä kannattaa maksaa 2000,- enempi mutta tuskin noiden kahden kinnerin hinta ero selittyy ulkonäöllä :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja terppa »

PW kirjoitti:
ajs178np kirjoitti:
tm kirjoitti:

Vaihtaisin listalla tuon Evo-R:n kyllä Evo-Ks:ään, syynä juurikin tuulilasin huurtuminen sekä näkyvyys sadekelillä. Ja aurinkoisella kelillä R:n umpinaisessa kopissa varmasti tarkenee hyvin, eli hiki virtaa :) .

Mutta tuo Evo-Ks on taas sitten jo niin saman näköinen kuin esimerkiksi WAW, että en tiedä kannattaako maksaa sitä 2000 euron lisähintaa...

Tuo on tietysti vaikee kysymys, mistä kannattaa maksaa 2000,- enempi mutta tuskin noiden kahden kinnerin hinta ero selittyy ulkonäöllä :wink:

Petri

Jos Ks painaa keveimmillään 22 kg (tehdaspaino) (24 kg normivesio) ja Wavin punnittu paino oli 29,8 kg (rohlov kone oli 31,5 kg) niin se varmaan selittää hintaeroa. Wavin kehittely oli jäänyt kesken eli sitä oli pitkään vaan "tehty", viimeisen parin vuoden ajan sitä on kai taas pikkaisen paranneltu mutta edelleenkään ei taida esim. vilkkuja olla saatavilla jotka mun mielestä on pakollinen varuste. Ks on taas jatkokehitelty jonka lastentaudit on varmaan korjattu.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja MikaL »

ajs178np kirjoitti:

Tarkoitus suht pitkiä matkoja ajaa, työmatka 25km suuntaansa, jolloin nopeus on tärkeä elementti. Keskusta-ajoa ja lyhyitä matkoja ei varmaankaan hirveästi ole tulossa.

Minulla oli viime keväänä Waw lainassa kuukauden ja ajelin sillä työmatkaa Tikkurilasta Helsingin keskustaan. Matko on suuntaansa 20+ km, riippuen reittivalinnoista. Oma pyöräni on kaksipyöräinen Meta, siis kattamaton nojakki. Kun jälkikäteen tutkiskelin keskinopeuksia, niin Waw taisi olla aavistuksen hitaampi työmatkalla kuin Meta. Hyvälaatuiselle tiellä se kulkee huikean paljon lujempaa, mutta jo pienet kynnykset risteyksissä pakottavat hidastamaan paljon enemmän kuin isopyöräisellä Metalla, ja 30 kiloisen pyörän kiihdyttäminen vie oman aikansa. Kinnerin nopeushyöty on siis hyvin paljon kiinni siitä, millaisella reitillä pystyy ajamaan. Tästä huolimatta en pitäisi kinneriä toivottomana kulkupelinä edes keskustaolosuhteissa, mutta nopeushyödyn saa varsinaisesti maantieajossa. Kaupunkiajossa korostaisin muita ominaisuuksia, maavara, kääntösäde, jousitus, jne. Minä hoidin kaikki kauppa-asioinnitkin wawilla, kun ruokakassin kuljettaminen oli helppoa. Minulla kinnerin hankinta kaatuu siihen, ettei ole sopivaa säilytystilaa kotona.

MetaPhrastic 2012

peksi
Viestit: 23
Liittynyt: 09 Syys 2013, 22:28

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja peksi »

ajs178np kirjoitti:
peksi kirjoitti:

Tervehdys vain täältäkin, kyseessä ensimmäinen postaus tällä foorumilla.

Pitänee tähän loppuun vielä tunnustaa että tilaus on jo vetämässä omasta velomobiilista. Ja kirjoitusten perusteella lienee helppo arvata että valinta osui milanin sl- malliin. Pyörän pitäisi valmistua kesäkuussa, jolloin on tarkoitus käydä hakemassa se Siedenburgista periaatteella lentämällä sinne ja pyörään tutustuen takaisin :D odottavan aika on pitkä...

Pekka

Kiitoksia kommenteista ja nyt täytyy heti kysyä sata kysymystä, kun on expertti, jolla ensikäden tietoa käytettävissä!

1) Mitä muita malleja koeajoit Milanin lisäksi?
2) Minkä värinen tulee? Entä mitä varusteita?
3) Millainen tavaratila Milanissa on?
4) Miten ostoprosessi toimi käytännössä? Maksetaanko koko hinta tilausvaiheessa vai käsiraha ja loppu noudettaessa?
5) Kuinka pitkä toimitusaika on tilauksilla?
6) Millaiseen käyttöön ostit laitteen?
7) Missä aiot säilyttää sitä?

Kiitoksia etukäteen vastauksista!

Otetaan sen verran takaisin, että tuosta "expertistä" en itseäni tunnista, mutta mielellään jaan tietysti kokemuksia... :)

  1. Olen ajanut milanin lisäksi mangoa, muiden osalta kokemus perustuu näiltä foorumeilta hankittuun "mututietoon" :D
  2. Valkoinen on tulossa, sisältä musta - eli hiilikuituversio on kyseessä. Varusteina ajovalot, vilkut, korkeimpaan kohtaan pään taakse valo sekä eteen että taakse. Em. sähkövarusteiden vaatimat akku (6Ah) ja laturi. Tavarasäiliö vasemmalle etupyörän kotelon eteen (ajattelin, että paino on hyödyllisempää vasemmalla jos keskimäärin ajaa oikealle kallistettua kaistaa), kuomu sekä mahdollisuus jakaa se kahtia siten, että se mahtuu sisään jos helle yllättää...kyynärnojat kuuluvat varustukseen, samoin kuin etuvaihtaja, teline sille ja 2 etukiekkoa (eivät ole vakiona hiilikuituversiossa). Vanteet, pinnat ja navat ovat pykälää paremmat ja keveämmät, se kun ei lisähintaa juuri tuonut. Runko on laminoitu hiukan eri tekniikalla kuin vakio, ilmeisesti siinä on käytetty ylimääräisen hartsin imevää kangasta tyhjiöpussissa sisäpuolella. Käytännössä sisäpinta on matta, kun siinä ei ole ylimääräistä hartsia - pitäisi vähentää painoa 1,5kg verrattuna normi hiilikuiturunkoon. Tämä ei tarkoita, että kyseessä olisi mikään race- versio. Tuo "tyhjiörunko" ei paljoa hintaa nostanut, toisin kuin race- version muutokset. Näillä optioilla painon pitäisi olla 23-24kg, ainakin tällaisen luvun löysin saksalaiselta foorumilta vastaavalle laitteelle.
  3. Tavaratilaa saa molemmille puolille eteen, arvio 10l/puoli, sekä selkänojan taakse/alle varmaankin tarpeeksi. Mainostavat että teltta ja makuupussi mahtuu mukaan. Eivät varmaan ole isoja versioita, mutta en näe syytä epäillä tuota mainosta. Eräs huomioitava seikka on se, että jos haluaa käyttää selkänojan taustapuolta oikealla puolella, pitänee ostaa ketjun ja takavaihtajan peittävät lisäsuojat, jotta niiden päälle voisi lastata tavaraa...
  4. Koeajo maksaa 50€ (vähennetään loppusummasta :D ), tilausta tehtäessä pitää maksaa 2000€ varausmaksua ja loput ennen noutoa.
  5. Toimitusaika on nykyään 6-7kk. Oma tilaus lähti hiukan ennen joulua ja lupaus on että kesäkuussa olisi nouto.
  6. Käyttö on kuntoiluun ja ekologiseen liikkumiseen (säännöllisiä kohteita 30km-230km etäisyyksillä). Ei niinkään työmatkaan, joka on vaivaiset 7km ja kaupungin keskustassa. Sen sijaan täällä lapissa on paljon maanteitä, jotka ovat siedettävässä kunnossa fillarointiin. Mikä parasta, kyseiset tiet ovat erittäin hiljaisia liikenteen puolesta...poroja väistellään ja hyttysiä pestään keulasta lenkin jälkeen... :D Kotitalli sijaitsee Rovaniemellä.
  7. Säilytys omassa autotallissa.

Kokemuksia pyörästä on sen verran, että nopea se on. Samoin ajettavuus ja vakaus ovat erinomaisia vaikka ohjaus on herkkä. Ajoin lenkilläni tietä, jossa oli muutama tiukka mutka. En uskaltanut ajaa niihin jarruttamatta ja pudotinkin nopeuden n. 30km/h tienoille. Kysyin Jensiltä (koeajon järjestäjä, koeajopyörän omistaja) että kuinka nopeasti ko. mutkat voi ajaa läpi (sijaitsivat Jensin työmatkan varrella). Kuulemma 60km/h...kertoi että rengas luistaa ennen kuin pyörä kaatuu, ellei renkaan alle satu kuoppaa tms. Keulan jousitus oli mielestäni sopivan jämäkkä.

Ohessa sports-trackeristä löytyvä pätkä testistä-->http://www.sports-tracker.com/#/workout ... ugm30189kk
Tästä saa hiukan näkemystä laitteen nopeudesta...korkeus näytti mielestäni epäluotettavia arvoja (kännykkä kabiinin pohjalla, hiilirungon sisällä GPS:n kenttä vaikutti aika heikolta) ja sama reitti toiseen suuntaan oli yhtä nopea. Todettakoon, että moottori ei ole kovin häävin tehoinen ja testin aikoihin ei pyöräilykuntoa ollut juurikaan kun kesä oli kulunut melontahommissa...

Kuten moneen kertaan todettua, käytännöllisyys on milanin heikompia puolia:

  • Suurehko kääntösäde ei mielestäni haittaa, pyörä kääntyy niissä paikoissa, missä sillä muutenkin on luonteva ajaa. Kapealla maantiellä ei pysty ympäri kääntämään, vaatii liittymän.
  • Maavara on sellainen, että osasta reunakiveyksiä voinee ajaa yli, mutta semmoisesta normaalikorkuisesta ajettaessa osuu pohjan vahvikkeisiin. Ajarmala varmaan tietää paremmin, mitä kolahdukset aiheuttavat vai aiheuttavatko pelkkää kulutuspalan vaihtoa silloin tällöin. Milanistahan saa halutessaan leikattua "pullistumat" alapuolelta pois, jolloin maavara kasvaa selkeästi. Itse en aio sitä tehdä, eiköhän oikeilla reitinvalinnoilla pärjää...
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Aika hyvä kokemuksia tarjolla.

Mä en pysty sanomaan mitään tähän asiaan. Ikinä en ole kinnereitä kokeillut. Nokialla olen nähnyt, lähinnä perän puolelta kun olen joutunut noin jokatoisella kierroksella ohitetuksi.

Enivei. Kannustan kuulemaan esim. TMS ja terppa nimimerkkejä. Noi jätkät on kuitenkin ajelleet ehkä eniten kinnereillä Suamessa ja varmaan nyt top sijoilla ehkä maailmassakin?. Jotain kertoo Stradan ja Mangon nopeudesta se että molemmat kuskit on ajaneet vaatimattomat yli 400km 12 tunnin aikana. TMS taisi ajaa jotain 460. Joten ihan kelvottomia ei noi avoimella ohjaamolla varustetut rakkineetkaan ole.

EDIT: köyhänä isukkina kannusta siis ekonomiseen vaihtoehtoon :) Mitä sitä ferrarin näköisellä tuplahintaisella tekee, jos muutenkin pääsee?

peksi
Viestit: 23
Liittynyt: 09 Syys 2013, 22:28

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja peksi »

Pitää hiukan korjata ensimmäisen viestin sanomisia...kyllähän kaikki velomobiilit erottuvat nopeudessa pystypyöristä erittäin selkeästi.
Kuten joku aiemmin totesi, käyttötarkoitus ja ne omat ajettavat reitit määräävät sen, mikä on sopivin vaihtoehto kellekin.
En oikein tiedä, suosittelenko milania ketjun aloittajalle. Testiä suosittelen ilman muuta...
Itsellä järkisyyt pikkuhiljaa painettiin piiloon ja valintaa ohjasi nopeus ja sporttisuus 8)
Eihän uuden velomobiilin hankintaa voi hinnankaan takia järkisyin perustella, muutama vuosi vyö tiukalla ja ostoksille :D

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

peksi kirjoitti:

Eihän uuden velomobiilin hankintaa voi hinnankaan takia järkisyin perustella, muutama vuosi vyö tiukalla ja ostoksille :D

Paremmin kuiteskin kuin uuden auton?

peksi
Viestit: 23
Liittynyt: 09 Syys 2013, 22:28

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja peksi »

Pastori kirjoitti:
peksi kirjoitti:

Eihän uuden velomobiilin hankintaa voi hinnankaan takia järkisyin perustella, muutama vuosi vyö tiukalla ja ostoksille :D

Paremmin kuiteskin kuin uuden auton?

Juu, uuden auton sijasta 3v vanha jättää aina yhden velomobiilin verran takataskuun...
nm. 10v vanhalla autolla mennään :wink:

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja terppa »

peksi kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
peksi kirjoitti:

Eihän uuden velomobiilin hankintaa voi hinnankaan takia järkisyin perustella, muutama vuosi vyö tiukalla ja ostoksille :D

Paremmin kuiteskin kuin uuden auton?

Juu, uuden auton sijasta 3v vanha jättää aina yhden velomobiilin verran takataskuun...
nm. 10v vanhalla autolla mennään :wink:

Mä perustelin kinnerin oston ihan järkisyillä, 0,13€/km pienempi kilometrihinta autoon verrattuna (muutuvat kulut, auton vaihdon lykkääminen/pienempi arvonaleneminen on vielä lisäbonus) tuo mun tapauksessa ostohinnan takaisin 4-5 vuodessa :) Ei se mitään... Se on vaa rahaa (poikamiehen mielipide :D) ja käärinliinoissa ei ole taskuja joten isompi arvo on kai sillä kun kinnerin kanssa näkee niin paljon hyväntuulisia ihmisiä, että hyvä tuuli väkisinkin tarttuu mikä tuntuu vaikuttavan mielialoihin noin pysyvämminkin :) Mielekäs liikunta tuo lihakset ja vaikka itteään on kivempi kattella silloin peilistä niin tärkeämpää on hyvä terveys... Enkä nyt väheksyisi sitäkään liikkuminen tapahtuu ekologisemmin.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Mä perustelin kinnerin oston ihan järkisyillä, 0,13€/km pienempi kilometrihinta autoon verrattuna (muutuvat kulut, auton vaihdon lykkääminen/pienempi arvonaleneminen on vielä lisäbonus) tuo mun tapauksessa ostohinnan takaisin 4-5 vuodessa :) Ei se mitään... Se on vaa rahaa (poikamiehen mielipide :D) ja käärinliinoissa ei ole taskuja joten isompi arvo on kai sillä kun kinnerin kanssa näkee niin paljon hyväntuulisia ihmisiä, että hyvä tuuli väkisinkin tarttuu mikä tuntuu vaikuttavan mielialoihin noin pysyvämminkin :) Mielekäs liikunta tuo lihakset ja vaikka itteään on kivempi kattella silloin peilistä niin tärkeämpää on hyvä terveys... Enkä nyt väheksyisi sitäkään liikkuminen tapahtuu ekologisemmin.

Nyt oot kyllä laskenut väärin. Hyvä mieli ja parempi kunto = pidempi elämä. Kun elät pidempään kulutat pidempään ja enempi ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Mä perustelin kinnerin oston ihan järkisyillä, 0,13€/km pienempi kilometrihinta autoon verrattuna (muutuvat kulut, auton vaihdon lykkääminen/pienempi arvonaleneminen on vielä lisäbonus) tuo mun tapauksessa ostohinnan takaisin 4-5 vuodessa :) Ei se mitään... Se on vaa rahaa (poikamiehen mielipide :D) ja käärinliinoissa ei ole taskuja joten isompi arvo on kai sillä kun kinnerin kanssa näkee niin paljon hyväntuulisia ihmisiä, että hyvä tuuli väkisinkin tarttuu mikä tuntuu vaikuttavan mielialoihin noin pysyvämminkin :) Mielekäs liikunta tuo lihakset ja vaikka itteään on kivempi kattella silloin peilistä niin tärkeämpää on hyvä terveys... Enkä nyt väheksyisi sitäkään liikkuminen tapahtuu ekologisemmin.

Nyt oot kyllä laskenut väärin. Hyvä mieli ja parempi kunto = pidempi elämä. Kun elät pidempään kulutat pidempään ja enempi ;)

Jukka

Totta, paras varmaan myydä pyörät, juoda rahat ja vaipua synkkyyteen... Tilastollisella todennäköisyydellä kuolo korjaa aiemmin, jos ei korjaa niin kai jossain vielä sitten on metsiä jossa on vankkoja oksia ;)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

peksi
Viestit: 23
Liittynyt: 09 Syys 2013, 22:28

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja peksi »

terppa kirjoitti:
peksi kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
peksi kirjoitti:

Eihän uuden velomobiilin hankintaa voi hinnankaan takia järkisyin perustella, muutama vuosi vyö tiukalla ja ostoksille :D

Paremmin kuiteskin kuin uuden auton?

Juu, uuden auton sijasta 3v vanha jättää aina yhden velomobiilin verran takataskuun...
nm. 10v vanhalla autolla mennään :wink:

Mä perustelin kinnerin oston ihan järkisyillä, 0,13€/km pienempi kilometrihinta autoon verrattuna (muutuvat kulut, auton vaihdon lykkääminen/pienempi arvonaleneminen on vielä lisäbonus) tuo mun tapauksessa ostohinnan takaisin 4-5 vuodessa :) Ei se mitään... Se on vaa rahaa (poikamiehen mielipide :D) ja käärinliinoissa ei ole taskuja joten isompi arvo on kai sillä kun kinnerin kanssa näkee niin paljon hyväntuulisia ihmisiä, että hyvä tuuli väkisinkin tarttuu mikä tuntuu vaikuttavan mielialoihin noin pysyvämminkin :) Mielekäs liikunta tuo lihakset ja vaikka itteään on kivempi kattella silloin peilistä niin tärkeämpää on hyvä terveys... Enkä nyt väheksyisi sitäkään liikkuminen tapahtuu ekologisemmin.

Täytyy sanoa että Terpalla on perustelut niin kohdillaan kuin vain olla voi. Allekirjoitan nuo kaikki ja mukava kuulla, että hassun näköisellä kulkupelillä on mielialoja kohentava vaikutus...voi alkaa samalla maailmanparantajaksi :D

Vastaa Viestiin