Mikä paras velomobiili näistä?

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
ajs178np
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 18:03

Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja ajs178np »

Tervehdys kaikille. Ensimmäinen postaus täällä ja kiinnostaisi hankkia velomobiili. Olen tehnyt mahdollisimman paljon nettitutkimusta eri mallien välillä ja päätynyt seuraavaan shortlistiin:

Quest XS = 7979 € (varusteltuna)
Milan SL = 7435 € (varusteltuna)
Go-One EVO R = 10300 € (varusteltuna)

Mitä olette mieltä näistä vaihtoehdoista? Nähdäkseni seuraavat hyvät ja huonot puolet näissä (osa mielipidekysymyksiä):

Quest XS

  • kohtuuhintainen verrattuna Go-One
  • maahantuonti Suomessa eli helpompi toimitus/tilausprosessi ja huolto/takuu
  • Käytännöllinen esim. hyvä tavaratila
  • hyvä muotoilu
  • kiinteää kattoa ei saatavana suoraan tehtaalta. On jälkiasenteisia, mutta integrointi ei niin hyvä
  • painava
  • hidas

Milan SL

  • kohtuuhintainen verrattuna Go-One
  • nopea
  • hyvin integroitu kiinteä katto
  • ei maahantuontia Suomessa
  • vähän omituinen nokan muotoilu polvi- ja jalkakyhmyineen

Go-One EVO R

  • todella tyylikäs muotoilu, on kuin purjelentokoneen ohjaamo
  • erinomainen laatu/viimeistely
  • nopea
  • Kiinteäkoppinen ohjaamo on helpompi lukita varkaita/ilkivaltaa vasten
  • kallis
  • ei maahantuontia Suomessa
  • onko tavaratilaa?
  • tuulilasin huurtuminen?

Onko mielipiteitä/kokemuksia? Tässä vielä kuvat:

Go-One EVO R
Kuva

Milan SL
Kuva

Quest XS
Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja tm »

Vaihtaisin listalla tuon Evo-R:n kyllä Evo-Ks:ään, syynä juurikin tuulilasin huurtuminen sekä näkyvyys sadekelillä. Ja aurinkoisella kelillä R:n umpinaisessa kopissa varmasti tarkenee hyvin, eli hiki virtaa :) .

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Saako tuota evo ärrää enään? Jossain vaiheessa oli ainakin tuotannosta pois.

En mä nyt tuota quest xs hitaaksi sanoisi... Eikös Pieterillä ollut myynnissäkin vähän käytetty xs?

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja jori »

Purjelentokoneesta ei näe eteen oikeastaan mitään, kun sataa. Ei ainakaan 70-luvulla nähnyt. Nykyisistä en tiedä, onko vaivaan keksitty jokin lääke. Iso riski ostaa kinneri, jota ei voi sateella käyttää. Laaja kupu naarmuuntuu käytössä ja sen uusimisesta tulee lisää säännöllisiä kustannuksia. Kesällä on miellyttävämpi ajaa kuumuuden takia ilman kupua. Onko tuossa jokin paikka kuomulle, vai voiko tuolla jotenkin ajella kuomu raollaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Minkälaisella alustalla meinasit
pääasiassa ajella?
Tuon Milan SL:n maavara on aika pieni.

http://www.velocraft.fi/sites/default/f ... 0sales.jpg
Tuossa linkki Velocraftin syyssiivoukseen,
siellä tuo Quest XS

Viimeksi muokannut Stapani, 24 Maalis 2014, 19:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja PW »

Samaa mieltä, olis hyvä ett sen kopan saa pois sillon ku haluu, Ja tuulilasin raolleen myös.
Mielipide asia mutt miusta milanin muodot on hienot ja vähän erillaiset ku muissa. Milanin miinuksiin todella pieni maavara.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Go-evon tuulilasi tuossa jo mainittiinkin ja nuo mallit joissa renkaat on kokonaan korin sisällä ovat aika kankeita kääntymään, muistaakseni. Milanissa ei taida olla jousitusta?
Miksei perusvarma Mango? Toki siinäkin on puutteensa, mutta mun mielestä yleiskäyttöisempi kuin nuo mainitsemasi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja terppa »

Millaiseen käyttöön olet kinneriä ajatellut? Kisa/pyöräilytapahtumiin tai muuten nopeisiin lenkkeihin vai esim. työmatkaan tai yleiskäyttöön? Se tieto voi vähän vaikuttaa suosituksiin :)

Noista antamistasi vaihtoehdoista valkkaisin Quest xs:n, se on ainoa mitä olen nuista kokeillut, äkkiseltään perstuntumalta kulki huomattavasti kevyemmin kuin oma Mango. Itse mietin lähinnä tietysti omista lähtökohdista... Jos taas kisapeli niin noista Milan, itse en vaan tykkää yhtään ajaa kuomun alta (kokemukset Wawista ja muutama ratakierros Mangolla lainakuvulla). Tykkään käyttää kypärää ja se kolisee kupuun ja tekee samalla kinnerin äänimaailmasta kumisevan eikä muun liikenteen havainnointi ole yhtä helppoa. Ennen ostopäätöstä kannattaa siis kokeilla tykkääkö itse umpinaisesta käytännössä.

Kuvamateriaalin ja huhujen perusteella uskaltaisin suositella myös Strada DF -kinneriä http://recumbentrumours.blogspot.be/201 ... da-df.html

Go-one R:n tuulilasista onkin jo paljon mielipiteitä ja varmaan se on syy miksi tuote on poistumassa? valmistusohjelmasta, ihan kuin olisin joskus lukenut sen jo poistuneen mutta hinnat löytyy edelleen Go-onen sivuilta. Siitä merkistä Ks -mallin itse valkkaisin.

Mutta jos nyt itse olisin ostamassa niin varmaan valinta olisi Strada DF... tokihan se olisi kiva ensin kokeilla ja ei sovi väheksyä sitä, että kauppias löytyy Suomesta eli ei tarvitse ostaa sokkona. Positiivisiä piirteitä siinä on myös monta huoltamista helpottavaa yksityiskohtaa, terv. nimim. Mangon vuosihuoltoa lykännyt :mrgreen: tjoo, ja uusin malli niin voisi ainakin toivoa, että montaa muutakin yksityiskohtaa olisi hiottu suunnittelupöydällä.

Muoks. DF:ssäkään ihan järkyttävä maavara ole ja taitaa olla jalka-aukot ummessa josta tuli mieleen, että saakohan siihen ostettua lisävarusteena tuuletusräppänää josta tarvittaessa saa ilman kulkemaan kinnerin läpi, ominaisuus joka esim. Mangosta tekee miellyttävän myös helteellä. Wavi ilman "tuuletusta" oli aika hikikoppi (toki siinä jotain joutuisi uhraamaan aerodynamiikan altarille)
Kuva

Knoppitietoa loppuun, että http://en.velomobiel.nl/orderboek/index ... fiets_desc -sivuston perusteella Strada DF:ää on 22 kpl tilauksessa eli omaansa saa tovin odottaa...

Muoks. Muoks. yritän aivopestä DF:n suuntaan :) korkeus on näemmä Milanin luokkaa
Kuva

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

peksi
Viestit: 23
Liittynyt: 09 Syys 2013, 22:28

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja peksi »

Tervehdys vain täältäkin, kyseessä ensimmäinen postaus tällä foorumilla.

Hienoja laitteita varmasti kaikki edellä mainitut. Joitain niistä on tullut kokeiltua ja samansuuntaisia kokemuksia löytyy mitä aiemmilla kirjoittajilla;

Avomalli on kesällä kiva. Itse kokeilin milan sl:ää saksassa ensin avonaisena ja sitten katto päällä. Aurinko paistoi ja varjossa oli +29 astetta joten umpiversiolla ajettu lenkki jäi lyhyemmäksi :D - enkä huomannut 30 kilometrin kokemuksella eroja nopeudessakaan. Pyörä oli erittäin nopea avonaisenakin. Maavara oli tosiaan pieni, mutta se on uusimmissa versioissa hiukan suurentunut ja sitä voi kaiketi hiukan säätää (vaatii kuitenkin purkamista). Verstaalla oli tokioon menossa ollut yksilö, johon oli pyydetty isompaa maavaraa ja arvioni mukaan se oli lähes 10cm "kantapääpahkan" alla. Toki ajettavuus mutkissa heikkenee kun painopiste nousee.

Strada df vaikuttaa netin kautta tutkittuna erittäin kiinnostavalta. Suunnittelultaan se tuntuisi olevan uudenaikainen, on huoltoluukkua ja muuta. Painokin on kurissa ja olen ymmärtänyt että tuo syvennys keulassa , missä myös valo on, on ilmastointikanava, jota voi säätää...? Näin ollen erittäin varteenotettava laite.

Quest xs lienee myös kohtuullisen nopea ja ainakin isoveljensä on erittäin suosittu, joten varmaan xs on myös "valmis" laite.

Mango ja stradan vanhempi malli ovat varmasti käytännöllisiä mutta omaan ideologiaan ne eivät sovi. Itse olen sitä mieltä, että jos kerran velomobiilin hankkii, pitäisi sen erottua nopeutensa puolesta selkeästi pystypyöristä ja muista lihasvoimalla matkaajista...onhan kyseessä kohtuullisen arvokas hankinta.

Pitänee tähän loppuun vielä tunnustaa että tilaus on jo vetämässä omasta velomobiilista. Ja kirjoitusten perusteella lienee helppo arvata että valinta osui milanin sl- malliin. Pyörän pitäisi valmistua kesäkuussa, jolloin on tarkoitus käydä hakemassa se Siedenburgista periaatteella lentämällä sinne ja pyörään tutustuen takaisin :D odottavan aika on pitkä...

Pekka

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja PW »

Miulla myös mielikuva DF:stä ett tuo valonsyvennys on myös tuuletusaukko.
Onnea uudelle Milanistille :D mihin päin maata kinneri ilmaantuu ?
Tuon "ei maahantuojaa" voi kääntää + merkkiseksi - saa ostaa menolipun alas Eurooppaan ja polkasta ylämäkeen kotia :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

ajs178np
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 18:03

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja ajs178np »

tm kirjoitti:

Vaihtaisin listalla tuon Evo-R:n kyllä Evo-Ks:ään, syynä juurikin tuulilasin huurtuminen sekä näkyvyys sadekelillä. Ja aurinkoisella kelillä R:n umpinaisessa kopissa varmasti tarkenee hyvin, eli hiki virtaa :) .

Mutta tuo Evo-Ks on taas sitten jo niin saman näköinen kuin esimerkiksi WAW, että en tiedä kannattaako maksaa sitä 2000 euron lisähintaa...

ajs178np
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 18:03

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja ajs178np »

eemeli kirjoitti:

Saako tuota evo ärrää enään? Jossain vaiheessa oli ainakin tuotannosta pois.

En mä nyt tuota quest xs hitaaksi sanoisi... Eikös Pieterillä ollut myynnissäkin vähän käytetty xs?

EVO R oli poissa tuotannosta, mutta nettisivulla sanotaan, että vuoden 2014 puolivälissä/aikana alkaa tuotanto uudestaan, koska on tullut niin paljon yhteydenottoja. Mielestäni luin jostain, että he (Go-One) olivat myös sopimusvalmistajana tehneet Questeja, mutta niiden tuotanto siirtyisi Romaniaan, jolloin kapasiteettia vapautuu EVO R:n käynnistämiseen uudestaan.

ajs178np
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 18:03

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja ajs178np »

jori kirjoitti:

Purjelentokoneesta ei näe eteen oikeastaan mitään, kun sataa. Ei ainakaan 70-luvulla nähnyt. Nykyisistä en tiedä, onko vaivaan keksitty jokin lääke. Iso riski ostaa kinneri, jota ei voi sateella käyttää. Laaja kupu naarmuuntuu käytössä ja sen uusimisesta tulee lisää säännöllisiä kustannuksia. Kesällä on miellyttävämpi ajaa kuumuuden takia ilman kupua. Onko tuossa jokin paikka kuomulle, vai voiko tuolla jotenkin ajella kuomu raollaan.

Joo tuo kuvun naarmuuntuminen on varmasti ongelma. Siihenhän voisi tosin laittaa muovipinnoitteen suojaksi ja samalla vähän tummentaa lasia? Siis sellainen muovikalvo, jolla autonkin ikkunoita voi tummentaa. Toimisikohan? Kuvun uusiminen maksaa yli 1000 euroa, joten joka vuosi sitä ei viitsi tehdä.

Kuomun saa irti, mutta en tiedä onko sille sitten paikkaa kinnerissä. Vähän epäilen.

ajs178np
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 18:03

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja ajs178np »

Stapani kirjoitti:

Minkälaisella alustalla meinasit
pääasiassa ajella?
Tuon Milan SL:n maavara on aika pieni.

http://www.velocraft.fi/sites/default/f ... 0sales.jpg
Tuossa linkki Velocraftin syyssiivoukseen,
siellä tuo Quest XS

Varmaankin lähinnä asvaltoidulla pyörätiellä tai sitten ihan kadulla. Mutta tuo pieni maavara voisi olla ongelma kanttikivien ylityksessä (vaikka olisivatkin madallettua sorttia), joita varmasti tulee eteen siirryttäessä ajoradalta pyörätiellä ja toisin päin. Onkohan Suomen velomobilisteilla ollut ongelmia juurikin näiden kanttikivien ylityksessä?

ajs178np
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 18:03

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja ajs178np »

PW kirjoitti:

Samaa mieltä, olis hyvä ett sen kopan saa pois sillon ku haluu, Ja tuulilasin raolleen myös.
Mielipide asia mutt miusta milanin muodot on hienot ja vähän erillaiset ku muissa. Milanin miinuksiin todella pieni maavara.

Petri

Joo onhan tuo Milan aika matala sukkula ja muodot etenkin tuulilasista taaksepäin ovat komeat. EVO-R:n kopan saa pois, mutta sitten sitä ei voi jättää mihinkään, ellei se koppa mahdu sinne sisälle, mitä epäilen.

Luin jostain, että EVO R :ssä on tuuletussysteemi ja saikohan sen kuomun ylälasin auki myöskin. Sitten lisävarusteena saa sähkötuulettimen, joten nuo voisivat auttaa höyryyntymistä ja kuumuutta vastaan. Sadepisaroita tietysti kertyy kuomuun, koska tuulilasinpyyhintä ei näytä saavan.

Vastaa Viestiin