Velomobiilin säilytys

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
ajs178np
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 18:03

Velomobiilin säilytys

Viesti Kirjoittaja ajs178np »

Miten Suomen velomobilistit säilyttävät laitettaan, jos ei ole omaa autotallia? Mitä olette mieltä näistä kahdesta vaihtoehdosta:

1) Katettu moottoripyörätraileri - toimisi sekä "autotallina", että sillä kätevästi saisi kuskattua laitetta paikasta toiseen esim. velodromille ja kotiin.
2) Suksiboksi/kajakkihissi - autokatoksen kattoon voisi hilata velomobiilin ja auto alle parkkiin. Siitä se olisi helppo laskea kattotelineelle kuljetettavaksi. Onkohan liian työlästä päivittäiseksi pysäköintimenetelmäksi?

Kuva

Kuva

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Velomobiilin säilytys

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kajakkihissi voisi toimia jos kinneriä käyttää satunnaisesti tai auto olisi poissa melkein aina kun haluaa liikkeelle. Muuten voi alkaa turhauttaa siirrellä autoa aina kun haluaa lähteä liikkeelle.
Peräkärry varmaan toimisi ihan hyvin jos sille on sopiva paikka ja varaa hankkia sellainen. Itselläni kinnerin hankintaa hillitsee tuo säilytys ongelma ja työmatkan huono soveltuvuus joten ajan kilpurimallisella nojapyörällä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiilin säilytys

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos on vähänkään pihaa niin äkkiäkös siihen kopasee matalan 1x2m katoksen velomobiilille, siis jos se ei taivasalla pärjää.
Tai väkipyörä räystääseen ja vinssi seinään. Vinssin vaijeri väkipyörän kautta velomobiiliin ruuvattun lenkkiin ja vinssaa velomobiilin seinää vasten pystyyn :shock:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Velomobiilin säilytys

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Peräkärryn voi saada edukkaastikin. Tosin se voi tehdä kinnerin varastamisesta sitten todella helppoa kun voro nappaa vaan kärryn mukaansa parkkikselta.

ajs178np
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 18:03

Re: Velomobiilin säilytys

Viesti Kirjoittaja ajs178np »

jviirret kirjoitti:

Jos on vähänkään pihaa niin äkkiäkös siihen kopasee matalan 1x2m katoksen velomobiilille, siis jos se ei taivasalla pärjää.
Tai väkipyörä räystääseen ja vinssi seinään. Vinssin vaijeri väkipyörän kautta velomobiiliin ruuvattun lenkkiin ja vinssaa velomobiilin seinää vasten pystyyn :shock:

Jukka

Täällä etelässä kun harrastetaan kerrostaloasumista, niin vähissä on tuollaiset nikkarointivaihtoehdot. Itsellä autokatospaikka, joten katoksen sisäkattoon saisi vinssin kiinni. Katospaikka on ns. kulmapaikka, joten on yksi sivuseinä ja takaseinä. Ei oikein noin arvokasta laitetta uskaltaisi yksin näkyville parkkiruutuun jättää. Vähintään pitäisi joku peite olla tms.

Tuo peräkärryvaihtoehto voisi olla kyllä hyvä. Vinssaaminen voisi syödä miestä, kun pitää auto aina ensin siirtää pois!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiilin säilytys

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos peräkärrylle on paikka niin auto sinne ja kinneri katokseen?
Eipä sillä, kätevä tuollainen kärrykin on ja sille löytyy varmasti muutakin käyttöä...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Velomobiilin säilytys

Viesti Kirjoittaja terppa »

Mulla on ihan vaa taivasalla kerrostalon pihalla. Lukittuna tietty johonkin kiinteeseen hyvällä lukolla eli tulee edes ääntä jos vorot käy... En tosin usko kun ei noille ole jälkimarkkinoita, myyjä jää varmasti kiinni.

Lukittava kansi pitää kinnerin kuivana, sisään en yöksi jätä mitään varasisäkumia kalliimpaa ja 20 tuumanen ei varmaan herätä kessään muutenkaan omistamisen halua :) Toki tarkastutin vakuutukset kinnerin oston jälkeen ja joutui nostamaan summia.

Talvisäilytystä varten ostin tuollaisen boksivinssin vanhempien talliin mutta ei ollut tarvetta kun ei ollut kunnon talvea :) työläs se olisi varmaan päivittäisessä käytössä.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

ajs178np
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 18:03

Re: Velomobiilin säilytys

Viesti Kirjoittaja ajs178np »

Kyytsis kirjoitti:

Peräkärryn voi saada edukkaastikin. Tosin se voi tehdä kinnerin varastamisesta sitten todella helppoa kun voro nappaa vaan kärryn mukaansa parkkikselta.

Jos laittaisi peräkärryn kettingillä kiinni lämmitystolppaan?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiilin säilytys

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajs178np kirjoitti:
Kyytsis kirjoitti:

Peräkärryn voi saada edukkaastikin. Tosin se voi tehdä kinnerin varastamisesta sitten todella helppoa kun voro nappaa vaan kärryn mukaansa parkkikselta.

Jos laittaisi peräkärryn kettingillä kiinni lämmitystolppaan?

Ja lisäksi aisalukko, kyllä kärryn saa aika helposti lukittua niin ettei sitä ilman väkivaltaa viedä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Velomobiilin säilytys

Viesti Kirjoittaja TMS »

Mä olen säilyttänyt Stradaa ihan vaan rivarin sisäänkäynnin edustalla olevan kattolipan alla. Kahdessa kämpässä olen kinneriaikana asunut ja molemmissa samalla systeemillä. Kummassakaan tapauksessa kinneri ei ole ihan kokonaan mahtunut lipan alle, mutta kulkuaukko on suunnilleen ollut lipan alla. Kovilla sateilla ja tuulilla olen lisäksi laittanut pyörän oman aukkopeiteen paikalleen niin silloin sisätilat on ollu suojassa jo ihan hyvin. Jonkun verran menee vettä sisään aukkopeiteen kanssa jos taivasalla joutuu pitämään, mutta äkkiä sen sieltä jollain rätillä pyyhkäisee. Ilkivaltaa en ole vielä onneksi kohdannut, mutta onhan siihen aina riski, varsinkin jos säilytyspaikka on jonkun yleisen kulkureitin varrella.

Lukitukseen mä olen käyttänyt takakiekon läpi menevää u-lukkoa. Tiedä sitten kuinka herkästi näitä vehkeitä ollaan varastamassa?

ajs178np
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 18:03

Re: Velomobiilin säilytys

Viesti Kirjoittaja ajs178np »

jviirret kirjoitti:
ajs178np kirjoitti:
Kyytsis kirjoitti:

Peräkärryn voi saada edukkaastikin. Tosin se voi tehdä kinnerin varastamisesta sitten todella helppoa kun voro nappaa vaan kärryn mukaansa parkkikselta.

Jos laittaisi peräkärryn kettingillä kiinni lämmitystolppaan?

Ja lisäksi aisalukko, kyllä kärryn saa aika helposti lukittua niin ettei sitä ilman väkivaltaa viedä.

Jukka

Mites tuo aisalukko toimiikaan? Oliko niin, että se kun on paikallaan, niin peräkärryä ei saa laitettua auton peräkoukkuun? Ja vastaavasti, jos on jo peräkoukussa, niin kärryä ei saa irti?

Sitten varmaan pitäisi vielä siellä kärryn sisällä lukita itse velomobiili kiinni kärryyn, eikä vain luottaa siihen, että kärryn ovi on lukossa?

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Velomobiilin säilytys

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/K ... ite-41507/

En nyt kauheasti tuohon luottaisi. Tosin tuollainen meidänkin kärryssä on, mutta se on aika täynnä rakennusjätteitä ja maksoi 850e.. Jos siellä sisällä olisi mun hiilikuituinen Milan niin ehkä ankkuroisin tarkemmin.

t.Ville

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiilin säilytys

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kirjoitin että lisäksi aisalukko :roll: Jos ketju on kovin heiveröistä napsahtaa se poikki nätisti jos kärryn saa autoon kiinni ja pääsee nykäisemään. Pulttisaksilla sellainen katkeaa myös huomaamatta ja äänettömästi. Aisalukkoja on myös sellaisia jotka on lukittavia palloja vetokuulan paikalla: http://kauppa.jyvascaravan.fi/tuoteluet ... uusiokoloa. Ei ole ihan helppo murtaa, mutta turhaantunut varas tunkee tulitikun pätkiä lukkopesän täyteen...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Velomobiilin säilytys

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Itse olen joskus pudottanut ison polkupyörän U-lukon peräkärryn vanteen läpi. Ei sitä peräkärryä ainakaan noin vaan lähdetä vetämään, kun ei rengas pääse pyörimään.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiilin säilytys

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Itse olen joskus pudottanut ison polkupyörän U-lukon peräkärryn vanteen läpi. Ei sitä peräkärryä ainakaan noin vaan lähdetä vetämään, kun ei rengas pääse pyörimään.

Oletkos kokeillut ;) Jos kärryssä ei ole kuin 30kg kinneri kyydissä niin tuskin yhden renkaan pyörimättömyys vetämistä estää. Huomiota se kyllä herättää jos pahasti vinkuu :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin