sähkömoottori velomobiilissa

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
sv
Viestit: 112
Liittynyt: 14 Heinä 2013, 20:10

Re: sähkömoottori velomobiilissa

Viesti Kirjoittaja sv »

Minulla on Tadpolessa Crystalyte 3525 takamoottori, Sram DualDrive vaihtajavivusto 8 rattainen pakka,
sekä E-spin3 muunnossarja LiFePO4 akulla.

kaitsu
Viestit: 70
Liittynyt: 03 Kesä 2012, 14:23

Re: sähkömoottori velomobiilissa

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

kuparinen kirjoitti:

Olisiko keskiöön laitettavissa moottoreissa olla tilaa useammalle keskiörattaalle? Ainakin joidenkin spekseissä mainitaan että etuvaihtajaa ei voi käyttää.
Onko Bafangin ratas vakiojaolla, jos vaihtaisi tavallisesta keskiöstä rattaat? Vaihtaja ilmeisesti mahtuisi olemaan paikallaan.

Bafang bbs-02:ssa on ratas jonka kiinnitys ei ole standin mukainen (kuten tuossa sunstarin kuvassa). Ratas on prässätty pellistä siten että sen ulkoreuna on kuin ruokalautasen reunat, eli korkeammalla kuin pohja (kun lautanen on pöydällä). Tämän tarkoitus on saada ketjulinja olisi lähemmäksi runkoa. Tämä yleensä riittää niin että että ketjulinja on keskitetty takavaihtajan pienimmille rattaille (ja niitä sähkömoottorilla ajettaessa eniten käytetään). Netistä voi tilata alumiinisen custom-osan joka siirtää ketjulinjaa vieläkin lähemmäksi runkoa, mutta siinä on muistaakseni vähemmän hampaita ja siinä ei siksi ole järkeä (ja maksaa 70 + postit, kts. ES foorumiit)

Endless-spheren foorumeilla monet ovat askarrelleet erilaisia "spidereitä" joihin saa kiinni standardin mukaisia rattaita, ja ehkä joku on jopa saanut siihen toimivan etuvaihteiston. Epäilen että etuvaihtajan liikerata ei yllä tarpeeksi kauaksi koska tuo ketjulinja on valmiiksi niin ulkona.

Minulla oli tavarafillari jossa käytin niin paksuja renkaita että jouduin asentamaan pojinkeskiön noin sentin verran oikealle sovittinprikkojen avulla ja silloinkin etuvaihtaja oli aivan äärimmäisessä asennossa, eikä yltänyt isoimmalle rattaalle. Poistin isoimmasta rattaasta hampaat ja siitä tuli ketjusuoja.
Monessa velomobiilissa etuvaihtajan kiinnityspistettä voi säätää, mutta riittääkö se, Bafang on useita senttejä ulkoneva.

Toisaalta miksi edes tarvitset useita rattaita eteen? Ainakaan pienimmillä rattailla ei tee yhtään mitään, koska sähkömoottorin avulla kykenee nousemaan mäet ylös paljon isommilla välityksillä. Yleensä sähkömoottorin asentamisen jälkeen välityksiä nostetaan. Olisi järkeenkäypää laittaa etuvaihtajalle vaikka kaksi ratasta jotka on isommat kuin lihasvoimilla polkiessa.

Edit: Ebaystä löytyy ainakin 104 mm BCD spider joka sopii BBS-02 moottoriin http://www.ebay.com/itm/121341300801?_t ... EBIDX%3AIT

Edit: Eräs tanskalainen Endless-sphere-foorumin heppu myy erikokoisia standardin mukaisia spidereitä halvalla! Kannattaa ehdottomasti tsekata jos kiinnostaa!
http://endless-sphere.com/forums/viewto ... 40#p851240

Viimeksi muokannut kaitsu, 01 Kesä 2014, 12:07. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: sähkömoottori velomobiilissa

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

kaitsu kirjoitti:

- - klip - -
Toisaalta miksi edes tarvitset useita rattaita eteen? Ainakaan pienimmillä rattailla ei tee yhtään mitään, koska sähkömoottorin avulla kykenee nousemaan mäet ylös paljon isommilla välityksillä. Yleensä sähkömoottorin asentamisen jälkeen välityksiä nostetaan. Olisi järkeenkäypää laittaa etuvaihtajalle vaikka vain kaksi ratasta jotka on isommat kuin lihasvoimilla polkiessa.

Ajattelin lähinnä sitä tilannetta että sähkö loppuu, pyörässä on kuitenkin toistakymmentä kiloa ylimääräistä painoa ylämäkiin. Silloin olisi pienistä välityksistä iloa.

kaitsu
Viestit: 70
Liittynyt: 03 Kesä 2012, 14:23

Re: sähkömoottori velomobiilissa

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

kuparinen kirjoitti:
kaitsu kirjoitti:

- - klip - -
Toisaalta miksi edes tarvitset useita rattaita eteen?

Ajattelin lähinnä sitä tilannetta että sähkö loppuu, pyörässä on kuitenkin toistakymmentä kiloa ylimääräistä painoa ylämäkiin. Silloin olisi pienistä välityksistä iloa.

Toivottavasti mun 20 Ah ei lopu koskaan liian kaukana kotoa! 10 amppeeritunnin akusta eräs trike-kuski kertoi saaneensa 150 km vähäisillä avustuksilla.
En tiedä paljonko mun Questin kantama tulee olemaan, mutta vähintään 90 kilometria on pakko saada taajama-ajossa.

Vastaa Viestiin