sähkömoottori velomobiilissa

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
ajs178np
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 18:03

sähkömoottori velomobiilissa

Viesti Kirjoittaja ajs178np »

Onkohan kellään kokemuksia sähkömoottorin lisäämisestä velomobiiliin? Onko muita malleja kuin e-waw? Voiko laittaa minkä tahansa e-assist -järjestelmän esim. Quest XS tai Milan SL -malleihin?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: sähkömoottori velomobiilissa

Viesti Kirjoittaja PW »

Ei oo kokemusta, eikä taida foorumilaisten velomobiileissä juuri moottoreita olla, paitsi tuossa omatekosessa "Oranssissa" joka on juuri myynnissä.
En kuitenkaan näe mitään syytä miks ei mihintahansa kinneriin vois sähköavustuksen laittaa. Tadpole mallisiin kait helpoiten takakiekkoon napamoottori. Minkälaiset vaihteet siihen sitten saa ? Ketjusta vetävänkin varmaan johonkin saa viritettyä mutt joutuu tietyst rakenteleen ja suunnitteleen.
Edit. Kannattaa varmaan laittaa kyselyä Pieterille Velocraftille = Tammisaarelainen velomobiilien maahantuoja.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: sähkömoottori velomobiilissa

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

e-waw:ssa sähkömoottori tulee toisella ketjulla pyörittämään polkimia. Tuossa on siitä erikoinen systeemi että polkimet on erillään ketjurattaasta eli moottori voi pyörittää ketjuratasta vaikka polkimet ei viuhtoisi samaan tahtiin.

Pyörännapaan tuleva systeemi voisi olla parempi koska silloin sähköapu ei ole riippuvainen ketjuista eikä ole vaaraa esim rikkoa vaihteita väärällä moottorin käytöllä.

Tässä toinen Waw sähköistysprojekti: http://www.waw-bionx.blogspot.fi/ taisi olla toimiva regen myös.

Ville

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: sähkömoottori velomobiilissa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Painojakauman vuoksi voisi myös olla järkevämpi laittaa sähköapu taakse? Jos akkupaketin haluaa niin ettei vie paljon kuormatilaa voisi sen rakentaa itse erilliskennoista vaikka useampaan paikkaan kopan alle. Tuollaiset valmiit "tiiliskivet" eivät ehkä ole kovin hyvä idea, varsinkin jos haluaa paljon kapasiteettia.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: sähkömoottori velomobiilissa

Viesti Kirjoittaja PW »

http://velomobil.cykelmartin.se/categor ... ii-bygget/
Sunrider taitaa olla semmonen velomobiili missä on sähkömoottori, jossain kuvissa se oli keulassa ja veti keskiöstä erillisellä ketjulla.
Nopeesti kattoen tuossa ruottalaissivulla vilahti napamoottori.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: sähkömoottori velomobiilissa

Viesti Kirjoittaja terppa »

TJT on joskus kirjoitellut kun on käynyt Pieterillä kokeilemassa sähkö-Mangoa http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 144#p52144

On vissiin sitten tuon näköinen paketti? Kuva
http://www.sunstaribike.com/en/products ... g-bicycle/

Napamoottori takarenkaassa ei varmaan ihan heittämällä onnistu kun ainakin Mangossa kiinnitys/akseli ei ole standardimitoissa.

Tanskassa olisi kaupan sähköavusteinen Evo-K http://www.ligfiets.net/advertisement/1 ... evo-k.html

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: sähkömoottori velomobiilissa

Viesti Kirjoittaja PW »

Joo, vedän takasin tuon napamoottori takakiekkoon kommentin. En muistanu ett ne on toispuoleisella kiinnityksellä tai jotain muuta viritystä.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

TJT
Viestit: 58
Liittynyt: 18 Huhti 2013, 13:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: sähkömoottori velomobiilissa

Viesti Kirjoittaja TJT »

Kannattaa todella olla yhteydessä Pieteriin, Velocraft.fi. Hänellä on kokemusta sähköavuista kinnereissä.

Mangonhan voi tilata sähköavulla tai asentaa jäkikäteen. Käyttävät tuota jo Terpan mainitsemaa Sunstar iBike S03+ systeemiä. Sinnerbike (Mangon valmistaja) valmistaa omat kiinnikkeet kaikille osille, joilla Sunstar-osat kiinnitetään Mangoon.
En ole asiantuntija, mutta luulisin, että tämän pystyy asentamaan ainakin Stradan ja molempiin Questeihin melko helpoisti, koska näiden etupään rakenne on hyvin samanlainen kun Mangon. Varmaankin pientä rakentelua / modifikaatiota tarvitsee tehdä.
Milan SL mallia en ole koskaa livenä nähnyt, joten en tiedä miten asennus siihen onnistuisi, mutta luulisi onnistuvan. Eikös siinäkin ole samantapainen alumiininen neliöputki, johon pohjinkeskiö kiinnitetään ?

Timo

T.Timo

Mango Sport Red Edition 2013

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sähkömoottori velomobiilissa

Viesti Kirjoittaja irakas »

PW kirjoitti:

Ei oo kokemusta, eikä taida foorumilaisten velomobiileissä juuri moottoreita olla, paitsi tuossa omatekosessa "Oranssissa" joka on juuri myynnissä.
En kuitenkaan näe mitään syytä miks ei mihintahansa kinneriin vois sähköavustuksen laittaa. Tadpole mallisiin kait helpoiten takakiekkoon napamoottori. Minkälaiset vaihteet siihen sitten saa ? Ketjusta vetävänkin varmaan johonkin saa viritettyä mutt joutuu tietyst rakenteleen ja suunnitteleen.
Edit. Kannattaa varmaan laittaa kyselyä Pieterille Velocraftille = Tammisaarelainen velomobiilien maahantuoja.

Petri

Mikäli SH18 velomobiiliksi luetaan, on se ainakin toinen suomalainen, jossa on sähköavustus:

14.5.13 SH18.1.jpg
14.5.13 SH18.1.jpg (129.09 KiB) Katsottu 4569 kertaa

Siinä on vasemmassa takakiekossa napamoottori ja oikeassa kauramoottori. Ohjaus on edessä. Siellä voisi olla enemmän painoa, ja olisin laittanut sinne akun, mutta silloin menettäisi hyvän takavalon, joka on akussa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: sähkömoottori velomobiilissa

Viesti Kirjoittaja PW »

Anteeksi Sakari, tietysti SH 18 on velomobiili :D ja vielä delta, johon onkin paljon helpompi napamoottori laittaa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: sähkömoottori velomobiilissa

Viesti Kirjoittaja PW »

terppa kirjoitti:

Tanskassa olisi kaupan sähköavusteinen Evo-K http://www.ligfiets.net/advertisement/1 ... evo-k.html

Ihmettelin vähän kun tuommoseen pyörään on laitettu sähköavustus :roll: Ei oo hintaa tuohon laittanu - sama kaveri tais myydä myös Nocomia Köpiksessä (ligfiets.net)

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: sähkömoottori velomobiilissa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

TJT kirjoitti:

Milan SL mallia en ole koskaa livenä nähnyt, joten en tiedä miten asennus siihen onnistuisi, mutta luulisi onnistuvan. Eikös siinäkin ole samantapainen alumiininen neliöputki, johon pohjinkeskiö kiinnitetään ?
Timo

Juu polkimet on kiinni normaalossa alumiinisessa neliöputkessa eli siinä suhteessa ok.

Lisäksi: takapyörä on kiinni normaaliin tapaan molemmilta puolilta eli myös napamoottori siellä olisi mahdollinen, kunhan vaan leveys mätsää.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

kaitsu
Viestit: 70
Liittynyt: 03 Kesä 2012, 14:23

Re: sähkömoottori velomobiilissa

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

Sunstar lienee tosi kallis.
Bafang BBS-02 jota parhaillaan asentelen Questiini maksaa posteineen ja tulleineen alle 500 euroa. Niitä voi ostaa myös suomalaisesta liikkeestä jonka nimen unohdin.
Tuon moottorin oikean puolinen poljin on ainakin kolme senttiä ulompana joten se osui mun Questin sisäseinään. Korjasin ongelman tekemällä uuden poljinkeskiön kannattimen jossa keskiöputki on niin vasemmalla kuin mahdollista.

Viimeksi muokannut kaitsu, 31 Touko 2014, 12:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: sähkömoottori velomobiilissa

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Olisiko keskiöön laitettavissa moottoreissa olla tilaa useammalle keskiörattaalle? Ainakin joidenkin spekseissä mainitaan että etuvaihtajaa ei voi käyttää.

Onko Bafangin ratas vakiojaolla, jos vaihtaisi tavallisesta keskiöstä rattaat? Vaihtaja ilmeisesti mahtuisi olemaan paikallaan.

Takapyörämoottoreita on tehty 9-rattaiselle takapakallekin. Osa on kierrepakalle, joita ei kai ole kuin 6-rattaisia.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: sähkömoottori velomobiilissa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

kuparinen kirjoitti:

Takapyörämoottoreita on tehty 9-rattaiselle takapakallekin. Osa on kierrepakalle, joita ei kai ole kuin 6-rattaisia.

7-rattaisia: http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... ty-270043/ mutta kaikissa pienin ratas on ikävän iso, 14piikkinen :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin